Några gruppvinnare från Crufts 2016

Varför ställs inte domaren till svars? Varför lägger inte ansvarig veterinär in veto? Varför krävs inte uppfödare, domare och veterinären som besiktade före start på en väldigt bra förklaring?

Tradition? Status? Tomma ord, som du säger? Genuin ovilja till förändring på många plan? Total blindhet för problemet (tror galna djurrättsaktivister överdriver)? Golfkompisar, svågerpolitik, tusen andra skäl...

Varför blir avelsresultaten så här till att börja med? För att folk är folk... :banghead:

För hundarnas skull så måste vi hjälpas åt att protestera högljutt på alla sociala medier, skicka in klagomål till ansvariga och skriva under alla namninsamlingar. Många namn och högljudd kritik driver förändring.

Och så köp inga sönderavlade djur då, förstås. Premiera de uppfödare som vet vad de gör.

För hundarnas skull så måste vi hjälpas åt att protestera högljutt på alla sociala medier, skicka in klagomål till ansvariga och skriva under alla namninsamlingar. Många namn och högljudd kritik driver förändring.

Och så köp inga sönderavlade djur då, förstås. Premiera de uppfödare som vet vad de gör.

Jag skulle vilja ta det ett steg längre: Sluta försörja branschen så länge de dömer upp såna här avarter. Dvs sluta ställa ut och börja nyttja konsumentmakten.

Detta presenterades på ett av RSV2000s föreläsningar. Flera uppfödare jag känner deltog i föreläsningen. Vet inte var man kan hitta länk till den då jag som jag nämnde tidigare inte har läst den själv ännu. Kanske finns info på deras hemsida?
Men studien handlar om DNA. Att b-linjerna är närmare besläktade med Malle än med e-schäfern.

Det vore ju jätteintressant att läsa den! Jag har googlat mig blå men inte hittat nåt, tyvärr.

Det måste ju bero på att ett antal hundar bara har använts i bruksaveln, och ett annat antal helt andra hundar har använts på exteriörsidan, antagligen med hjälp av hård linje- och inavel. Avelsmatadorerna på brukssidan bar på gener från de avlägnna malleförfäderna i högre grad än exteriörmatadorerna, och dessa gener förstärktes och fördubblades genom linjeavel, och på så sätt renodlades varje sort för sig och de blev mer och mer olika. En bra illustration över effektiv avelspopulation och att det inte har så mycket med antalet djur i en ras att göra. Också en bra illustration av vad som händer om man inte tänker på att skapa genetisk variation utan bara avlar efter likhet och förstärkning av vissa egenskaper hela tiden.

Klaga aldrig mer på trubbnosar!!! För då kommer jag hänvisa till schäferfilmen, jag kan åtminstone göra något åt mina hundar,det där missfostret kan man ju inte operera frisk.

Det vore ju jätteintressant att läsa den! Jag har googlat mig blå men inte hittat nåt, tyvärr.

Det måste ju bero på att ett antal hundar bara har använts i bruksaveln, och ett annat antal helt andra hundar har använts på exteriörsidan, antagligen med hjälp av hård linje- och inavel. Avelsmatadorerna på brukssidan bar på gener från de avlägnna malleförfäderna i högre grad än exteriörmatadorerna, och dessa gener förstärktes och fördubblades genom linjeavel, och på så sätt renodlades varje sort för sig och de blev mer och mer olika. En bra illustration över effektiv avelspopulation och att det inte har så mycket med antalet djur i en ras att göra. Också en bra illustration av vad som händer om man inte tänker på att skapa genetisk variation utan bara avlar efter likhet och förstärkning av vissa egenskaper hela tiden.
Ja linjeaveln var stor på 60-80talet. Men långt ifrån bra. Bla fick man problem med blödarsjuka. Något som man iaf kom bukt med.

Klaga aldrig mer på trubbnosar!!! För då kommer jag hänvisa till schäferfilmen, jag kan åtminstone göra något åt mina hundar,det där missfostret kan man ju inte operera frisk.
Fast det betyder väl inte att alla som ogillar trubbnosar stödjer den typ av schäferavel? Det gör inte ens jag som föder upp rasen. Tvärt om. Hoppas verkligen inte att vi blir dragna över samma kant som denna avel :crazy:

Varför ställs inte domaren till svars? Varför lägger inte ansvarig veterinär in veto? Varför krävs inte uppfödare, domare och veterinären som besiktade före start på en väldigt bra förklaring?

Ingen ställs till svars därför att exteriörfolket tycker att detta är snyggt och att en riktig Schäfet ska se ut på detta vis. Besök bara en Schäfergrupp på Facebook så får du se. Där diskuteras shändigt Schäferns exteriör och show-folket hävdar envist att en ultimat Schäfer både ska vara snygg och kunna jobba. Snygg som i exteriörsnygg det vill säga. De anser bruksschäfrarna fula som stryk.

Långt ifrån alla trubbnosar blir bra efter operation, kan till och med hända att det blir värre med andningen pga ärrvävnadsbildning.
Jag har aldrig op någon och bara träffat en op mops,på den blev det jätte bra trots en mindre infektion så dom fick skära o sy lite till vid näsborrarna.

Jag har aldrig op någon och bara träffat en op mops,på den blev det jätte bra trots en mindre infektion så dom fick skära o sy lite till vid näsborrarna.

Jag ville bars förtydliga att en operation av en trubbnos inte gör att den kommer andas helt normalt, men många blir trots allt hjälpta även om det fortfarande är trångt och långt ifrån vad man anser vara normal andning.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 393
Senast: Hedinn
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 782
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 516
Senast: Lona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka