Var och tittade på Almedalsveckan förra året, de visade upp några polishundar. Där fanns en schäfer som såg ganska fin ut men framför allt fanns det en oerhört vacker "schäfer" som var lite mindre och lättare och såg väldigt frisk ut, rak rygg, mycket svart i, -oj vilken fin liten schäfer kläcker jag ur mig, men det är det såklart inte. Det är en annan tysk vallhund av något slag (aldrig hört om rasen tidigare och jag brukar kunna många) jag tänkte då att polisen kanske testar andra raser nu som är mer lämpligt byggda för arbete?
(När jag var liten älskade jag schäfrar -de var så vackra, så började jag reagera på att det fanns fula, stora och håriga med tjockt ansikte och mindre, eleganta och vackra, med strikt rak nos, nu har jag inte sett någon liten elegant på flera år -tills jag stötte på denna -ickeschäfer. (Dalmatiner verkar också ha förlorat lite flair i hållning men inte på samma sätt)).
(Läste btw en domare/uppfödare i Englands åsikter om detta (efter att ha blivit chockad av en Crufts film igår, visste inte vad crufts var innan.). Han tyckte att det var urstiligt med den låga ryggen så länge benen inte wobblade och ryggraden var knäckt. Hans idealschäfrar var nästan lika fula, men inte lika orörliga, som den som vann.)
Jag trodde det var omöjligt att förstöra brukshundar som schäfer på det viset. Om de börjar med Saluki så tänker jag börja gråta. (kollade det snabbt och de såg faktiskt normala ut för mina ögon).