Några gruppvinnare från Crufts 2016

Hm, en googling på bib labrador ger mig denna profil:
ChWitsEndStPauliGirl-.jpg

Eftersom jag är genuint dålig på att se exteriör (min enda tanke är typ "soffbord..." O_o), hur ser det korset ut? Är det rakt?

Det är lite svårt att säga exakt hur det ser ut under späcklagret...

Tyvärr ser man inte hur hunden ser ut. Det där är något som utställningsfolket får försöka förklara.

Jag har för mig (utan att vara utställningsfolk då, om det inte framgått redan :D) att man ställer dem för att de ska liksom ge intryck av att vara frysta i ett ögonblick, in action så att säga?

På tal om hur mycket sättet att visa hunden påverkar hur hunden uppfattas...

Här är två bilder på en hund. Bilderna är tagna med bara några få minuters mellanrum.
16206_1323686091.jpg

Här står hon till höger:
45899_1323623773.jpg

Jag har för mig (utan att vara utställningsfolk då, om det inte framgått redan :D) att man ställer dem för att de ska liksom ge intryck av att vara frysta i ett ögonblick, in action så att säga?
Hahahaha
Tänker på de riktiga skräckexemplen man ser av utställningsschäfrarna. Vilken "frusna ögonblick" är det dom vill fånga med de hemska haserna och rumpan i backen? Att hunden sätter sig? :laugh:

Intressant! Men är det inte ställningen som gör att den övre får rakare kors och den undre rundare? Menar med tanke på var de har bakbenen.
Nej,tittar du så ser du att den undre har lägre svansansättning detta pga det sämre korset,så även om man flyttar benen på den undre så kommer det bara bli marginellt bättre

Men det där blir ju också skevt - vem utom innersta klicken av domare/uppfödare tycker att Eschäfrar travar snyggt?

Jag ska försöka komma på en bra förklaring av vad i "schäferformen" som jag tycker stör ögat. Det finns iaf på brukslinjerna också. Brukshanen vi hade var ju rak i ryggen men såg alltid så instabil ut i höft/bäcken/kors.
Typ såhär
tumblr_inline_ntm2kbMYnH1s5nqqb_500.gif
?
:cool:

Nej,tittar du så ser du att den undre har lägre svansansättning detta pga det sämre korset,så även om man flyttar benen på den undre så kommer det bara bli marginellt bättre
Jag tänkte snarare på om man flyttade på den övres ben till lite mera under kroppen, typ lite mera naturlig ställning än "åååh matte låt mig ta den där kaninen nunu-drag" :p
Men ok, svansen ska alltså sitta lite högre upp, jag kan se skillnaden.

På tal om hur mycket sättet att visa hunden påverkar hur hunden uppfattas...

Här är två bilder på en hund. Bilderna är tagna med bara några få minuters mellanrum.
16206_1323686091.jpg

Här står hon till höger:
45899_1323623773.jpg
Alltså, varför gör man så? Ska man inte se hunden i dess mera naturliga ställning för att se hur den egentligen ser ut som? :confused:

Jag hittade inga riktigt bra bilder på ny o gammal dobbis,men detta är illa nog.
Olympia%20mormor.jpg

dobbis%20ny.jpg
Intressant, kan du förklara mer? Jag kan se vad du menade med förbröstet, det är rätt tydligt här, men finns det mer skillnader?
(Flåt för att jag inte ser det :o det är en nyfiken okunnig katt tant här :p)

Hittade en gif medan jag googlade:
tumblr_myy8v26k1Q1rsisu2o1_400.gif

De verkar ju ha blivit mera rektangulära också. Och pälsbeklädda.

Intressant, kan du förklara mer? Jag kan se vad du menade med förbröstet, det är rätt tydligt här, men finns det mer skillnader?
(Flåt för att jag inte ser det :o det är en nyfiken okunnig katt tant här :p)
I princip allt utom öron ansättning o färg är fel på den undre

Blev lite kul att titta på gamla utställningsbilder :o

PeterPritschen.jpg

1902 German Sieger VA Peter von Pritschen
Här kan man snacka om ett högre kors :D
fd7cbc82a2fd.jpg

De var verkligen mera lika Malinoisen förr!
tumblr_mhgvtyW6fc1rlwpvso1_1280.jpg

1930-1940

Men man ser ju redan att de ställer hunden som man gör idag på de nedre.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 393
Senast: Hedinn
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 782
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 516
Senast: Lona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur