Några gruppvinnare från Crufts 2016

Den exteriören på rygg är ju inget unikt för att önska mer kraft och snabbhet. Se vinthundarna ex.

Fast många av vinthundarna har INTE sluttande rygg, om de är rastypiska.
Italienare, greyhound och whippet, absolut. De är kortdistansare och inte alls byggda som andra vinthundar.

Vinthundar kan delas in i några olika undergrupper. Det står mer om det på vinthundsklubbens hemsida.
Klipper in lite citat för att försöka få till en förklaring:
"A. Den anglo-europeiska familjen:
Greyhound, whippet och italiensk vinthund utgör kärnan i denna familj.
Den här familjen kännetecknas av mjuka kurverade outlines där väsentligen inga tvära eller skarpa övergångar skall finnas. Linjerna består genomgående av olika grader av S-kurvor och eller C-kurvor."

"B. Den afro-asiatiska familjen
Afghan, saluki, sloughi och azawakh med förgreningar ut till andra asiatiska varianter av afghan och saluki/sloughi (t.ex. tazi m.fl.);
Den här familjen har en mer ”vanlig” normal hundkonstruktion utan genomgående kurveringar. Det går lätt att i tanken förfina en hund av stövartyp så att den blir en typisk representant för den här familjen. Överlinjen är alltså väsentligen rak och höftbensknölarna är aldrig lägre placerade än mank-planet. Vinthundselegansen återfinns i de allmänna drag som beskrivits ovan. Elegansen i långlinjigheten skapas på ett annat sätt än genom kurvorna i familj A."

"C. De urhund-typade vinthundarna:
Faraohund, cirneco dell' etna, spanska och portugisiska podencoraser"

Enig. Allt från att bulldoggens överdrivna ansiktshud ska sopa in doftpartiklar mot nosen till att BC ska ha korta ben och lång rygg för att ge ett smygande intryck mot djuren (utställningsdomarnas försvar till att de dömer fram så rektangulära hundar).

Du menar blodhund? Eller sägs detsamma om bulldoggen också?

Jag funderar därför att den typen av kors i princip inte förekommer på några fyrbenta vilda djur som går som hundar. Leoparder lär ju verkligen behöva kraft i sitt bakparti men inte har de lutande kors?
Fast man behöver nog ta hänsyn till hela exteriören :)
Svårt att jämföra med ett djur som betydligt längre kropp och högre ben.

Fast många av vinthundarna har INTE sluttande rygg, om de är rastypiska.
Italienare, greyhound och whippet, absolut. De är kortdistansare och inte alls byggda som andra vinthundar.

Vinthundar kan delas in i några olika undergrupper. Det står mer om det på vinthundsklubbens hemsida.
Klipper in lite citat för att försöka få till en förklaring:
"A. Den anglo-europeiska familjen:
Greyhound,
whippet och italiensk vinthund utgör kärnan i denna familj.
Den här familjen kännetecknas av mjuka kurverade outlines där väsentligen inga tvära eller skarpa övergångar skall finnas. Linjerna består genomgående av olika grader av S-kurvor och eller C-kurvor."

"B. Den afro-asiatiska familjen
Afghan, saluki, sloughi
och azawakh med förgreningar ut till andra asiatiska varianter av afghan och saluki/sloughi (t.ex. tazi m.fl.);
Den här familjen har en mer ”vanlig” normal hundkonstruktion utan genomgående kurveringar. Det går lätt att i tanken förfina en hund av stövartyp så att den blir en typisk representant för den här familjen. Överlinjen är alltså väsentligen rak och höftbensknölarna är aldrig lägre placerade än mank-planet. Vinthundselegansen återfinns i de allmänna drag som beskrivits ovan. Elegansen i långlinjigheten skapas på ett annat sätt än genom kurvorna i familj A."

"C. De urhund-typade vinthundarna:
Faraohund, cirneco dell' etna, spanska och portugisiska podencoraser"
Absolut inte alla :)

Fast man behöver nog ta hänsyn till hela exteriören :)
Svårt att jämföra med ett djur som betydligt längre kropp och högre ben.

Fast jag kan inte på rak arm komma på ett vilt djur som har kvadratisk kroppsbyggnad och så sluttande kors som schäfrar?

Nej det tycker jag inte? Jag upplever tvärtom att det finns väldigt mycket antaganden och påståenden som sedan upprepats tillräckligt ofta för att det ska bli "sant" - inte unikt för hundvärlden. Dokumenterade påståenden utan bas är ju fortfarande utan bas...

Jag vet som sagt inte att det inte faktiskt stämmer, jag bara undrade om du som har en djupare inblick i rasen än jag faktiskt kände till vad påståendet egentligen vilar på för grund?
Det finns som sagt mycket att läsa om varför rasen är som den är. Bla så har Max von Stephanitz lämnat efter sig en hel del av sitt arbete i skrift för den som är intresserad.
Jag tänker inte påstå att han, och andra som tagit fram den schäfer och rasbeskrivning som vi har idag har rätt i sina antaganden om korsets lutning hit eller dit. Men motiveringen till varför hunden ser ut som den gör är som jag skrivit.

Nu är det väl lite OT här... men är det inte så att energiöverföringen vid uträtandet av vinklar är större ju större förändring som gjorts? Alltså en väldigt vinklad pilbåge är svagare än en som är rakare, för det är själva deformationen (vinklandet) som leder till den stora kraftöverföringen när man släpper strängen? Då borde ju ett rakare ben ha en större kraftpotential än ett väldigt vinklat?

Så här ska det se ut:

german-shepherd-wallpaper-attack-1675272252.jpg

Nej det är inte min, men det kunde ha varit; han är byggd likadant. Påskjutskraft fås precis som en häst genom att vinkla bäckenet och sätta under sig. Inte av att vara krokig som en räka över ryggen och knäa när man står, som hos utställningshundarna-
Ah! Nu ser jag vad jag har stört mig lite på hos schäfern, man ställer ju benen så långt bak att det ser lite underligt ut :o Jag vet inte riktigt om det är en naturlig ställning, det ser ju inte riktigt ut som det, på bilden ovan så ser det ju ut som en bild tagen i förbifarten och på bilden nedan är det ju en valp (tjuvad bild från google, ber om ursäkt) så det är nog också en mera naturlig ställning.
dsc09668g.jpg

Lite sluttande rygg men bakbenen ser ju helt ok ut.

Flåt men varför ställer man schäfrarna som nedan när man ställer upp dem? :confused:
alpha%20stand.jpg

Med ena benet så långt bak som möjligt menar jag? Inte konstigt att ryggen blir sluttande då.

Det finns som sagt mycket att läsa om varför rasen är som den är. Bla så har Max von Stephanitz lämnat efter sig en hel del av sitt arbete i skrift för den som är intresserad.
Jag tänker inte påstå att han, och andra som tagit fram den schäfer och rasbeskrivning som vi har idag har rätt i sina antaganden om korsets lutning hit eller dit. Men motiveringen till varför hunden ser ut som den gör är som jag skrivit.

Jo jag är med på att det är den anledning som ges, min fundering var hur väl den stämmer. :D
Mig gör det inte så mycket, jag kommer aldrig (aldrig! :p) att köpa en schäfer så det påverkar ju inget för mig, mest en teoretisk fundering. Dock är det ju en sanning (eller ej...) som påverkar vad vi (den generella gruppen djurägare) gör med våra djur. Sådana påstående påverkar, helt enkelt, och är värda att ifrågasättas. Kanske hade det redan gjorts tänkte jag, så kanske du kände till det och kunde berätta. Men så var inte fallet, så jag får undra vidare - och hoppas att det ifrågasätts av rasfolket också, någon gång. :up:

Fast jag kan inte på rak arm komma på ett vilt djur som har kvadratisk kroppsbyggnad och så sluttande kors som schäfrar?
Häst?

Sen vet inte jag om ni menar alla schäfrar eller tar hänsyn till skillnaderna mellan linjerna.
Tycker inte brukslinjerna har så vansinnigt mycket mer sluttande kors en ganska många andra hundraser.
Hur utställnigshundarna ser ut orkar jag inte ens komentera. Man kan ju läsa rasbeskrivningen som fan läser bibeln.....

Dobbis ska ha det
Citerar ur standarden: Kors:
Korset skall slutta svagt, nästan omärkligt från korsbenet mot svansfästet. Korset verkar därmed väl avrundat och skall varken vara plant eller påfallande sluttande. Det skall ha god bredd med kraftig muskulatur.

Nu är det väl lite OT här... men är det inte så att energiöverföringen vid uträtandet av vinklar är större ju större förändring som gjorts? Alltså en väldigt vinklad pilbåge är svagare än en som är rakare, för det är själva deformationen (vinklandet) som leder till den stora kraftöverföringen när man släpper strängen? Då borde ju ett rakare ben ha en större kraftpotential än ett väldigt vinklat?

Det är vad jag också lärt mig.
När jag gick på hundgymnasie och vi hade lektioner som handlade om exteriör på hundar osv så jämförde vi många olika typer av hundar, pratade om varför de såg ut som de gjorde, hur det skulle påverka hundarna i arbete m.m.

Det som sades då var att hundar med sluttande rygg, typ schäfer, får bra med räckvidd och lagom mycket kraft i trav, så de kan trava "hur länge som helst" utan att bli trötta och därför också jobba länge. Hundar med rygg som "går uppåt" som på en korrekt saluki ska få större kraft i galopp, just för att de kan "sprätta iväg" lättare. (ehm.. fint ordval av mig..) Enligt läraren ska dessa hundar inte vara riktigt lika uthålliga och deras måttliga vinklar m.m. ska göra att de lättare kommer upp i galopp än vad tex en schäfer gör.

Sedan har jag väl ändrat ungefär hela mitt sätt att se på hundar efter gymnasiet, men jag är fortfarande övertygad om att en sluttande rygg inte är bra på tex salukis som ska kunna galoppera länge med vinthundsmått mätt. Jag har sett salukis med så sluttande rygg och kraftigt vinklade bakben att de inte riktigt kunnat kontrollera sina kroppar, inte kunnat svänga ordentligt och ibland inte ens kunnat ta lure coursing-licens (som är lätt gjort). Jag tror inte heller att det är någon slump att de absolut bästa salukitikarna i Sverige alla har gemensamt att de är lätta, långbenta, med måttliga vinklar och med en rygg som går just uppåt mot korset.

Ah! Nu ser jag vad jag har stört mig lite på hos schäfern, man ställer ju benen så långt bak att det ser lite underligt ut :o Jag vet inte riktigt om det är en naturlig ställning, det ser ju inte riktigt ut som det, på bilden ovan så ser det ju ut som en bild tagen i förbifarten och på bilden nedan är det ju en valp (tjuvad bild från google, ber om ursäkt) så det är nog också en mera naturlig ställning.
dsc09668g.jpg

Lite sluttande rygg men bakbenen ser ju helt ok ut.

Flåt men varför ställer man schäfrarna som nedan när man ställer upp dem? :confused:
alpha%20stand.jpg

Med ena benet så långt bak som möjligt menar jag? Inte konstigt att ryggen blir sluttande då.

Ja det är fult när man ställer hundarna. Tyvärr ser man inte hur hunden ser ut. Det där är något som utställningsfolket får försöka förklara.
Hunden på bilden är dock inte överdrivet ställd iaf. I bland drar man ut dom så de blir långa och låga som taxar.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 393
Senast: Hedinn
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 783
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 516
Senast: Lona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur