Några gruppvinnare från Crufts 2016

Nä jag vet väl inte så mycket om shepherden eller kelpin :o Jag har ju läst om andra raser som har använts i vallning, men de är alltså inte på samma nivå som bordern?
Har ju hört om deras eye och sånt men fattade nog inte att det var på sådan mycket HÖGRE nivå. Alltså så att det inte finns någon möjlighet att en hund av annan ras skulle ha samma förmåga som en border?

Många raser har använts för att förflytta boskap, eller som herdehundar (något som är helt väsensskilt från vallning!). I modern tid (senaste 150 åren) är det egentligen bara BC och WK som avlats på sin förmåga att hantera djur - dvs valla. Det förekommer lokala raser runt om i världen som fortfarande avlas på sin arbetsförmåga, men de är ofta mer av en hundtyp än en ras och används inte heller till samma typer av arbete. BC är den helt klart mest allsidiga vallhunden och det finns en anledning till att den förekommer i alla länder där man hanterar boskap.

Och nej, det som kallas vallning med aussie, AK och andra raser är inte på samma skala som det en BC gör. Det är på inget sätt jämförbart vare sig ur vallningsdjurens synvinkel eller för mig som djurägare i hur stor nytta jag har av min hund. Enda rasen som kommer i närheten är WK, som också uteslutande avlas på sina vallningsegenskaper.

Jag kom på att det faktiskt finns en handfull beardisar i UK som fortfarande har användbara vallningsegenskaper.

Man kan åtminstone lägga ner konkurrensmomentet. Så fort man börjar bedöma hundar som är mycket rastypiska och av utmärkt kvalitet mot varandra blir det en ren skönhetstävling som lätt premierar extremer.
Helt enig!

Jag tycker det är så synd att det inte bara kan få vara "godkänd, rastypisk och med hållbar, sund kropp" eller "inte godkänd" och sedan kan det få vara klart.

Inom min ras är det ju dessutom så att rasstandarden är skriven för att hundarna ska kunna variera mycket(!) i exteriör, alla färger är godkända osv. Det går inte att säga vilken som är "mest rastypisk" många gånger. Dessutom har rasen öppen stambok, det går fortfarande att mönstra in salukis (även om det såklart är en del jobb med det).

Jag tror det är väldigt svårt för domare att sätta fram något annat än sin favorit-typ när de har flera rastypiska hundar framför sig men av olika typ. Det i sig behöver inte vara något jätteproblem, problem blir det däremot när alla har samma favorit, då går det ut över rasen för att många typer försvinner och det börjar sedan skapas extremvarianter av det som är domarnas favorit.

Att det bland tex mops är så att domarna sätter fram den mest kortnosiga ser jag inte som förvånande alls. "Oj, här har jag två kortnosade hundar som är perfekta i kropparna... Den ena har visserligen lite kortare nos.. Rasstandarden säger att de ska ha kort nos... Hm... Den med kortast nos måste ju vara bäst!", ungefär så tror jag att det blir, mer eller mindre medvetet.

Många raser har använts för att förflytta boskap, eller som herdehundar (något som är helt väsensskilt från vallning!). I modern tid (senaste 150 åren) är det egentligen bara BC och WK som avlats på sin förmåga att hantera djur - dvs valla. Det förekommer lokala raser runt om i världen som fortfarande avlas på sin arbetsförmåga, men de är ofta mer av en hundtyp än en ras och används inte heller till samma typer av arbete. BC är den helt klart mest allsidiga vallhunden och det finns en anledning till att den förekommer i alla länder där man hanterar boskap.

Och nej, det som kallas vallning med aussie, AK och andra raser är inte på samma skala som det en BC gör. Det är på inget sätt jämförbart vare sig ur vallningsdjurens synvinkel eller för mig som djurägare i hur stor nytta jag har av min hund. Enda rasen som kommer i närheten är WK, som också uteslutande avlas på sina vallningsegenskaper.
Herdehundar är väl såna som snarare vaktar än vallar flocken?
Väldigt intressant läsning, tack! Det är himla imponerande att BCn har en sådan infödd känsla för vallningsdjuren.

Nu blir det en aning OT men jag letade upp exempelvideos.

För att vallhunden ska bli en resurs i arbetet med djuren så måste den kunna arbeta självständigt. Den måste kunna läsa av och kommunicera med vallningsdjuren så att de håller sig trygga men har respekt för hunden och förstår vart den vill att de ska flytta sig. Den behöver ha självförtroende att placera sig där det är som tyngst att befinna sig med stort tryck från vallningsdjuren - det är ju där vi har nytta av att ha en hund. Gå bakom får som vet vart de ska kan vilken hund som helst men att låsa en tacka på ett fält, så man snabbt får tag i henne för att hjälpa till med en besvärlig förlossning, det kräver sin hund. Den ska kunna jobba självständigt i flera timmar och på flera kilometers håll från sin förare (!) samtidigt som den behöver vara extremt styrbar och samarbetsvillig när kommandona väl kommer. Och när den väl tar kommandon ska de fortfarande utföras med 100% fokus på och i förhållande till vallningsdjuren.

För att inte jämföra äpplen med päron när det kommer till utbildningsnivå har jag letat upp en video från en champion title run i AKC (amerikanska kennelklubbens sk "vallningstävlingar".) med en sheltie som vallar ankor. Titta på vart hunden har sitt fokus, om/hur den anpassar sitt kroppspråk för att kommunicera med ankorna och fundera på hur det hade sett ut om den släppts in lös till dessa djur utan styrande kommandon.

Här är en video av en annan champion, fast nu inom ISDS - alltså internationella vallhundsklubben. Titta på vart hunden har sitt fokus, hur den använder sig av tryck/eftergift på djurens flyktzon, hur alla rörelser utförs i förhållande till flyktzonen för att inte stressa djuren och hur den anpassar sitt kroppsspråk för att tydligt kommunicera till fåren vad den vill.

Och för jämförelsens skull, hur en bra unghund visar upp förståelse för flyktzon, tryck/eftergift och aktiv tvåvägskommunikation med fåren. Hunden rör sig runt djurens flyktzon - aldrig genom den - ändrar sin hållning beroende på om den applicerar tryck eller bara förflyttar sig för att styra, och ger eftergift så fort fåren svarar på trycket.

För att vallhunden ska bli en resurs i arbetet med djuren så måste den kunna arbeta självständigt. Den måste kunna läsa av och kommunicera med vallningsdjuren så att de håller sig trygga men har respekt för hunden och förstår vart den vill att de ska flytta sig. Den behöver ha självförtroende att placera sig där det är som tyngst att befinna sig med stort tryck från vallningsdjuren - det är ju där vi har nytta av att ha en hund. Gå bakom får som vet vart de ska kan vilken hund som helst men att låsa en tacka på ett fält, så man snabbt får tag i henne för att hjälpa till med en besvärlig förlossning, det kräver sin hund. Den ska kunna jobba självständigt i flera timmar och på flera kilometers håll från sin förare (!) samtidigt som den behöver vara extremt styrbar och samarbetsvillig när kommandona väl kommer. Och när den väl tar kommandon ska de fortfarande utföras med 100% fokus på och i förhållande till vallningsdjuren.

För att inte jämföra äpplen med päron när det kommer till utbildningsnivå har jag letat upp en video från en champion title run i AKC (amerikanska kennelklubbens sk "vallningstävlingar".) med en sheltie som vallar ankor. Titta på vart hunden har sitt fokus, om/hur den anpassar sitt kroppspråk för att kommunicera med ankorna och fundera på hur det hade sett ut om den släppts in lös till dessa djur utan styrande kommandon.

Här är en video av en annan champion, fast nu inom ISDS - alltså internationella vallhundsklubben. Titta på vart hunden har sitt fokus, hur den använder sig av tryck/eftergift på djurens flyktzon, hur alla rörelser utförs i förhållande till flyktzonen för att inte stressa djuren och hur den anpassar sitt kroppsspråk för att tydligt kommunicera till fåren vad den vill.

Och för jämförelsens skull, hur en bra unghund visar upp förståelse för flyktzon, tryck/eftergift och aktiv tvåvägskommunikation med fåren. Hunden rör sig runt djurens flyktzon - aldrig genom den - ändrar sin hållning beroende på om den applicerar tryck eller bara förflyttar sig för att styra, och ger eftergift så fort fåren svarar på trycket.
Imponerande!

En dum fråga: Vad tror du att hundarna tänker att de gör när de vallar? Förstår de varför? Det ser så ut, för en okunnig i alla fall.

Kul att se skillnaden @Migo
Ser en sheltie som hela tiden frågar ägaren vad den ska göra och en border collie som fått en uppgift och jobbar mer självständigt, även om den lyssnar på förarens signaler.

Imponerande!

En dum fråga: Vad tror du att hundarna tänker att de gör när de vallar? Förstår de varför? Det ser så ut, för en okunnig i alla fall.

Jag är helt övertygad om att de förstår att de kontrollerar djuren och hjälper oss att göra nytta. I början med varierande grad av ångest och tvångskänslor ( i början av sin utbildning får en del BCs får total panik när fåren rör sig - då har de ju inte kontroll!) men ju bättre självförtroende de får i sin förmåga att styra och behålla kontroll desto mer njuter de av att vara "in the zone".

De är också i allra högsta grad medvetna om att djuren är individer och att det finns en gruppdynamik i fårflocken. De lär sig snabbt analysera nya flockar och ser vilka individer de måste sätta press på och vilka som behöver mer space för att kunna slappna av. Fantastiskt nog kan de generalisera detta och valla ett otal olika djurarter - även om de olika arterna kräver lite annorlunda signalsystem. Det får mig att misstänka att iallafall de lite mer rutinerade hundarna är väl medvetna om vilka verktyg de har för att kommunicera med djuren och väljer signaler väldigt systematiskt när de kommer i kontakt med nya djur.

Är det en sådan skillnad på bruksschäfrar och polisens schäfrar? Polisen har väl sina egna uppfödare, eller?
Ja det finns väl andra raser med större höft-/ryggproblem. Det var mest av egen smaksak som jag tyckte att det var finast med rak rygg än sluttande ryggslut :o :angel:

Nej, det har de inte. Bruksschäferuppfödarna och Försvarsmakten är de som förser polisen med hundar.FM-hundarna är dock inte reggade i SKK pga en dispyt angående MH. De räknas därmed inte som Schäfrar.

God morgon :D

Okej tack för svar, det var intressant. Jag undrade mest om (högst hypotetiskt) det gick att bedöma BC i utställningsringen efter hur väl anpassade de är till arbete.
Men kom tänka på att det är nog svårt att bedöma med bara en blick på kroppen, man måste väl se dem i arbete. Och så skulle väl ringarna snart tas över av de som avlar på utseende än arbete, så att det rekommenderas inte förstår jag. Det är jättefint att man försöker fokusera på arbetet i dem så långt som möjligt här i sverige :) kul att höra.

Det var just dessa projekt som jag var nyfiken på, finns det bestämda raser som skulle möjligen kunna korsas in i varandra?
Tänkte tex på schäfern med sin rygg, frallan med sin nos osv. Att det borde vara lättare håller jag med om, det borde ju inte vara svårt att hitta valpköpare med tanke på alla köpare av buskaveln :laugh:;)
Men alltså är reglerna om huruvida valparna får registreras lite varierade mellan olika raser om jag förstått rätt?

Är det bara jag som gillade den smått högre baken på den schäfern? :o :angel:

Den smått högre baken finns på varenda bruksschäfer, så nej du är inte ensam.

Collien ser ju inte ens ut att valla. Den tittar ju knappt på ankorna utan tittar hela tiden upp mot sin förare och frågar vad den ska göra här näst.
Jag ser en hund som lyder sin förares kommandon, men jag ser inte en vallande hund. Det hunden på filmen gör kan vilken hund som helst göra med träning, så länge det är en samarbetsvillig individ.
Tester har ingenting med hundens vallegenskaper att göra som det ser ut.

Jag är helt övertygad om att de förstår att de kontrollerar djuren och hjälper oss att göra nytta. I början med varierande grad av ångest och tvångskänslor ( i början av sin utbildning får en del BCs får total panik när fåren rör sig - då har de ju inte kontroll!) men ju bättre självförtroende de får i sin förmåga att styra och behålla kontroll desto mer njuter de av att vara "in the zone".

De är också i allra högsta grad medvetna om att djuren är individer och att det finns en gruppdynamik i fårflocken. De lär sig snabbt analysera nya flockar och ser vilka individer de måste sätta press på och vilka som behöver mer space för att kunna slappna av. Fantastiskt nog kan de generalisera detta och valla ett otal olika djurarter - även om de olika arterna kräver lite annorlunda signalsystem. Det får mig att misstänka att iallafall de lite mer rutinerade hundarna är väl medvetna om vilka verktyg de har för att kommunicera med djuren och väljer signaler väldigt systematiskt när de kommer i kontakt med nya djur.
Jag nästan ryser. Vilka djur! De måste vara otroligt smarta och lyhörda.

Om du inte vet vad du pratar om kanske du ska vara tyst?

Turbo var oreggad, BC "ska! inte se ut på nått speciellt sätt alls och självklart är hunden på crufts renrasig. Däremot INTE arbetsavlad.
Turbo var väl reggad? Om jag inte minns helt galet så hette han Melodor Turbo och var en import från nånstans.

Wow, ärligt så trodde jag inte att en hund av annan ras skulle sköta sig så "illa" :o Nu blir jag definitivt mera imponerad med tanke på hur 'överlägsen' BCn är i sin känsla!
Förresten så grimaserade jag när fåren gick på hunden :o vilka får! :p

Inom katt finns öppna stamböcker (@Sol brukar ha koll på detta väl?) så vitt jag vet, inom hund är det väldigt annorlunda. Det går att starta projekt för att få korsa in andra raser i syfte att åtgärda något, där mönstras valparna som regel in i raserna efter utvärdering och/eller ett antal generationer. Det är stora, otympliga projekt, med många olika människor involverade, som tyvärr ofta kämpar hårt i motvind. Många (och jag sticker ut hakan igen, majoriteten av dessa är utställningsfolk) anser att det inte borde få förekomma - i alla fall inte i deras ras :banghead: - och vill inte ta i resultaten med tång ens... Det borde vara vanligare och lättare! Stängda stamböcker är ett otyg.

Det beror lite på vilket förbund du tillhör. SVERAK har tyvärr valt att göra det svårare att få tillstånd för kontrollavel, men inom andra förbund kan det vara friare. Jag föder upp inom TICA och har stor frihet vad gäller att para ut med andra raser. Det mesta är friare inom TICA (på gott och ont) vilket antagligen är en av de främsta anledningarna till att många nya raser skapas inom TICA och när de väl är etablerade där godkänns de ofta rakt av av andra förbund också.

Även på kattsidan kan noteras att det som regel inte är utsällningsentusiasterna som parar ut. De drar ofta åt motsatt och inavlar "för de vet vad de gör"...

För att inte jämföra äpplen med päron när det kommer till utbildningsnivå har jag letat upp en video från en champion title run i AKC (amerikanska kennelklubbens sk "vallningstävlingar".)

I USA verkar ju en stor del av hundfolket ha en väldigt märklig syn på vad vallning är. :cry: :wtf:

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 393
Senast: Hedinn
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 782
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 516
Senast: Lona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur