Nä jag vet väl inte så mycket om shepherden eller kelpin Jag har ju läst om andra raser som har använts i vallning, men de är alltså inte på samma nivå som bordern?
Har ju hört om deras eye och sånt men fattade nog inte att det var på sådan mycket HÖGRE nivå. Alltså så att det inte finns någon möjlighet att en hund av annan ras skulle ha samma förmåga som en border?
Många raser har använts för att förflytta boskap, eller som herdehundar (något som är helt väsensskilt från vallning!). I modern tid (senaste 150 åren) är det egentligen bara BC och WK som avlats på sin förmåga att hantera djur - dvs valla. Det förekommer lokala raser runt om i världen som fortfarande avlas på sin arbetsförmåga, men de är ofta mer av en hundtyp än en ras och används inte heller till samma typer av arbete. BC är den helt klart mest allsidiga vallhunden och det finns en anledning till att den förekommer i alla länder där man hanterar boskap.
Och nej, det som kallas vallning med aussie, AK och andra raser är inte på samma skala som det en BC gör. Det är på inget sätt jämförbart vare sig ur vallningsdjurens synvinkel eller för mig som djurägare i hur stor nytta jag har av min hund. Enda rasen som kommer i närheten är WK, som också uteslutande avlas på sina vallningsegenskaper.