Några gruppvinnare från Crufts 2016

Jo men jag tänkte om det inte finns några kvar med sådan rak rygg så är det väl svårt eller tar lång tid innan man lyckas höja ryggen igen?
Och så tänkte jag ifall schäfern hade någon sån där närbesläktad också som collierna ovan som går att korsa in. Malinois tex? Men det kanske de inte har :)

Finns gott om rakryggade friska schäfrar även i svensk avel än idag. Men man kan inte ta första bästa om man ska köpa en men det borde man väl inte göra oavasett ras.

Nu avlar inte vi men kan ändå visa exempel på våra hundar.
Molars hund. Inte överbygd men rakryggad
526366-385062.jpg

Kargalandare. Här uppställd men var normalt lite överbyggd har tyvärr ingen bild på henne rakt från sidan.
526359-438756.jpg

Tänkte lägga in en bild till men tiden tog slut

Men ack så behäftade med HD...

Skojar du?
Det är nog dags att uppdatera sig lite på Schäferrasen om man tror det. Hos de prestationsavlade Schäfrarna är graden av HD väldigt låg. Graden är något högre om man ser till alla Schäfrar med bruksstam, men det är dock ingen hög %.

Och varför i hela friden blanda in Rottweilet eller Doberman dom inte ens har i nätheten av samma mentalitet. Dobermann som dessutom har rätt rejäla problem med DCM och Rottweiler som smäller korsband på löpande band. De korsningarna tenderar mest att bli skräp och är inte direkt dugliga arbetshundar.

Den Schäfer som fanns på 60-talet finns även idag. Det är bara att döka sig till en prestationsinriktad uppfödare. Risken är dock stor att en vanöig svensson inte får köpa då en sådan Schäfer inte är en hund för vem som helst. De kräver sin förare.

@Asko man får inte ställa ut bc för att utställningstävling förstör, helt enkelt. Det kommer utställningsfolket givetvis att säga emot, men enligt mig är det självklart - och bc är en ras där man faktiskt lyckats sätta ner foten mot eländet (någorlunda, import av showavlade sker givetvis...), något jag verkligen önskar fler skulle ta efter! Man kan inte se utställning som någon nödvändig träning för en arbetande ras, det är inget förlorat med att skippa vänstervarvandet. Vill man se folk och hundar kan man ta en promenad i stadsparken en solig dag, tex.

Inom katt finns öppna stamböcker (@Sol brukar ha koll på detta väl?) så vitt jag vet, inom hund är det väldigt annorlunda. Det går att starta projekt för att få korsa in andra raser i syfte att åtgärda något, där mönstras valparna som regel in i raserna efter utvärdering och/eller ett antal generationer. Det är stora, otympliga projekt, med många olika människor involverade, som tyvärr ofta kämpar hårt i motvind. Många (och jag sticker ut hakan igen, majoriteten av dessa är utställningsfolk) anser att det inte borde få förekomma - i alla fall inte i deras ras :banghead: - och vill inte ta i resultaten med tång ens... Det borde vara vanligare och lättare! Stängda stamböcker är ett otyg.

Vad gäller schäfer så är rasen att anse uppdelad i exteriörschäfer och bruksschäfer, e-schäfrarna är större, gulare, lägre bak och mår inte sällan inte så bra. Bruksarna är mindre och nättare, rakare (men inte högre bak som den där bilden på schäfern någon sida bakåt såg ut att vara!? O_o), och har ett jäkla driv (även om det finns stressproblem i båda skulle jag säga). Det finns absolut ingen anledning att korsa dem med dobbe eller rottis!

Så, god morgon på er! Puh... :D

Jag är inte så övertygad att det är ett stressproblem bland b-schäfrarna utan mer ett symptom på felaktig hantering. Man lägger för mycket kontroll och "självbehärskning" långt innan hunden är mogen att hantera det och tacka fan för att det skapar frustration. Många av dagens metoder fungerar inte speciellt bra på de högtempererade sportschäfrarna.

Jag är inte så övertygad att det är ett stressproblem bland b-schäfrarna utan mer ett symptom på felaktig hantering. Man lägger för mycket kontroll och "självbehärskning" långt innan hunden är mogen att hantera det och tacka fan för att det skapar frustration. Många av dagens metoder fungerar inte speciellt bra på de högtempererade sportschäfrarna.

Jag upplever nog att det är båda delar, dels att det är felaktig träning men även att det faktiskt finns riktiga problem också. (Sen finns det ju hundar som har ont, klåda, mm som ser ut för omvärlden som stress också - det mesta verkar ta sig uttryck i stressbeteenden hos schäfrar.)

Det händer att man får korsa in andra raser i hundar också, för att få fram friskare hundar. Har bla gjorts på min ras. MEN, det är ett stort projekt, det är ingen enskild uppfödare som väljer att para med grannens Pointer för att den är friskare än diverse dalmatiner-hanar. I såna fall är det ren blandrasavel. Men det finns idag dalmatiner med Pointer en bit bak i stamtavlan och ändå är reggade som helt renrasiga. Men som sagt, det är ett stort projekt. Vet inte riktigt vem som styr det, men skulle chansa på att rasens värdland har en del att säga till om? Och FCI?
Ja att det skulle vara ett stort projekt med mycket noga avvägning av individer förstår jag, jag frågar mest av nyfikenhet :D
Men om man korsar in lite av en annan ras, måste det ha gått ett antal generationer innan hunden kan räknas som renrasig eller kan redan första kullen registreras som tex dalmatiner?

Schäfrar avlade för arbete (istället för utställning) är betydligt rakare i ryggen. I praktiken är det typ två olika raser idag.

Border collien har betydligt mer päls än vanligt. Opraktiskt kanske men inte extremt och osunt som de andra raserna. Ett tydligt exempel däremot på vad som ofta händer när man avlar mer på utseende än arbete.

Ffa kan jag sätta min högra arm på att den beter sig som en golden retriever om man sätter den i en fårhage. Den saknar alltså det allra allra viktigaste som gör en BC till en BC.

Tips om du vill se bra schäfrar: googla på bruksschäfer.
Det står förövrigt i rasstandarden att schäfer ska ha något sluttande rygglinje, minns dock inte hur de uttrycker det exakt. En något sluttande rygglinje innebär inte(!) per automatik problem för hunden och tittar man på statistik så finns det flera raser där höftledsfel är vanligare eller åtminstone lika vanligt som hos schäfer.
Är det en sådan skillnad på bruksschäfrar och polisens schäfrar? Polisen har väl sina egna uppfödare, eller?
Ja det finns väl andra raser med större höft-/ryggproblem. Det var mest av egen smaksak som jag tyckte att det var finast med rak rygg än sluttande ryggslut :o :angel:

En "riktig" boarder skal se lite mer ut som Turbo, om du kommer i håg honom från TV. Den som visas som ras vinnare här är en långhårig variant, antagligen med inkorsad Collie några steg tillbaks.

Om du inte vet vad du pratar om kanske du ska vara tyst?

Turbo var oreggad, BC "ska! inte se ut på nått speciellt sätt alls och självklart är hunden på crufts renrasig. Däremot INTE arbetsavlad.

FÅR de inte ställas ut? Vad händer då om man får liksom lust att prova ställa ut för att ge unghunden lite miljöträning tex :confused: Man kan inte ställa ut fullt arbetande hundar med domare som har målet att de ska passa till det arbete de har?
Om det finns såna domare dvs :p Fast kom på nu att det kanske är svårt att bedöma hur en border ska se ut på bästa sätt för att passa till arbetet ... då blir det väl mera typ bruksprov eller vad det kallas.

Apropå hela svansar, hur är det med öron förresten?

Vad kul! Jag är också intresserad :D

BC får inte ställas ut på nationella utställningar - just för att vi som rasklubb absolut inte vill möjliggöra den vidriga exteriöraveln.

"Domare som kan avgöra om de passar till sitt jobb" är en utopi, vi avgör istället det med faktiska arbetsprov. Miljöträna kan du göra på hundratals andra sätt.

Man får inte blanda collie med border heller, Vad man får blanda med border för att det ska hålla sig border har jag ingen aning om men det kommer du få veta när borderfolket vaknat

Inget alls, faktiskt. Däremot går det att registrera in hundar i ISDS (international sheepdog society) på merit, dvs du ska kunna visa upp att din hund jobbar som en BC:

BC får inte ställas ut på nationella utställningar - just för att vi som rasklubb absolut inte vill möjliggöra den vidriga exteriöraveln.

"Domare som kan avgöra om de passar till sitt jobb" är en utopi, vi avgör istället det med faktiska arbetsprov. Miljöträna kan du göra på hundratals andra sätt.
Men visst får man ställa BC på inofficiella utställningar? Kan ju vara ett alternativ om man gärna vill ställa ut.

@Asko man får inte ställa ut bc för att utställningstävling förstör, helt enkelt. Det kommer utställningsfolket givetvis att säga emot, men enligt mig är det självklart - och bc är en ras där man faktiskt lyckats sätta ner foten mot eländet (någorlunda, import av showavlade sker givetvis...), något jag verkligen önskar fler skulle ta efter! Man kan inte se utställning som någon nödvändig träning för en arbetande ras, det är inget förlorat med att skippa vänstervarvandet. Vill man se folk och hundar kan man ta en promenad i stadsparken en solig dag, tex.

Inom katt finns öppna stamböcker (@Sol brukar ha koll på detta väl?) så vitt jag vet, inom hund är det väldigt annorlunda. Det går att starta projekt för att få korsa in andra raser i syfte att åtgärda något, där mönstras valparna som regel in i raserna efter utvärdering och/eller ett antal generationer. Det är stora, otympliga projekt, med många olika människor involverade, som tyvärr ofta kämpar hårt i motvind. Många (och jag sticker ut hakan igen, majoriteten av dessa är utställningsfolk) anser att det inte borde få förekomma - i alla fall inte i deras ras :banghead: - och vill inte ta i resultaten med tång ens... Det borde vara vanligare och lättare! Stängda stamböcker är ett otyg.

Vad gäller schäfer så är rasen att anse uppdelad i exteriörschäfer och bruksschäfer, e-schäfrarna är större, gulare, lägre bak och mår inte sällan inte så bra. Bruksarna är mindre och nättare, rakare (men inte högre bak som den där bilden på schäfern någon sida bakåt såg ut att vara!? O_o), och har ett jäkla driv (även om det finns stressproblem i båda skulle jag säga). Det finns absolut ingen anledning att korsa dem med dobbe eller rottis!

Så, god morgon på er! Puh... :D
God morgon :D

Okej tack för svar, det var intressant. Jag undrade mest om (högst hypotetiskt) det gick att bedöma BC i utställningsringen efter hur väl anpassade de är till arbete.
Men kom tänka på att det är nog svårt att bedöma med bara en blick på kroppen, man måste väl se dem i arbete. Och så skulle väl ringarna snart tas över av de som avlar på utseende än arbete, så att det rekommenderas inte förstår jag. Det är jättefint att man försöker fokusera på arbetet i dem så långt som möjligt här i sverige :) kul att höra.

Det var just dessa projekt som jag var nyfiken på, finns det bestämda raser som skulle möjligen kunna korsas in i varandra?
Tänkte tex på schäfern med sin rygg, frallan med sin nos osv. Att det borde vara lättare håller jag med om, det borde ju inte vara svårt att hitta valpköpare med tanke på alla köpare av buskaveln :laugh:;)
Men alltså är reglerna om huruvida valparna får registreras lite varierade mellan olika raser om jag förstått rätt?

Är det bara jag som gillade den smått högre baken på den schäfern? :o :angel:

I smålandsstövaren kan en uppfödare korsa in schillerstövare i rasen efter godkännande från smålandsstövarens rasföreningen.
Intressant, men stövare är väl jakthundar om jag minns rätt? Det verkar som att det är lättare bland dem att korsa in andra raser pga att man fokuserar mycket på just arbetet, stämmer det?

God morgon :D

Okej tack för svar, det var intressant. Jag undrade mest om (högst hypotetiskt) det gick att bedöma BC i utställningsringen efter hur väl anpassade de är till arbete.
Men kom tänka på att det är nog svårt att bedöma med bara en blick på kroppen, man måste väl se dem i arbete. Och så skulle väl ringarna snart tas över av de som avlar på utseende än arbete, så att det rekommenderas inte förstår jag. Det är jättefint att man försöker fokusera på arbetet i dem så långt som möjligt här i sverige :) kul att höra.

Det var just dessa projekt som jag var nyfiken på, finns det bestämda raser som skulle möjligen kunna korsas in i varandra?
Tänkte tex på schäfern med sin rygg, frallan med sin nos osv. Att det borde vara lättare håller jag med om, det borde ju inte vara svårt att hitta valpköpare med tanke på alla köpare av buskaveln :laugh:;)
Men alltså är reglerna om huruvida valparna får registreras lite varierade mellan olika raser om jag förstått rätt?

Är det bara jag som gillade den smått högre baken på den schäfern? :o :angel:

Jag skulle kunna tänka mig exteriörbedömningar (en!) på alla raser, där man bedömer just sund byggnad och i viss mån hur väl de överensstämmer med rasstandarden. Tävlandet tar dock verkligen fram det sämsta i människan, och tillför inte hundarna ett skvatt mer än skada.

Jag har inte koll på de exakta reglerna för inkorsningsprojekt, men jag tror det sätts av moderklubben så då varierar det säkert. Generellt är hundar väldigt formbara, det finns sällan någon som helst anledning att korsa in andra raser för att påverka just exteriör. Det räcker att selektera så har man en ny form väldigt snabbt. Inkorsning är snarare viktigt för genutarmning och helt utbredda hälsofel, tycker jag.

Alla kan jag inte tala för, men jag tycker i alla fall den högrumpade schäfern såg rätt illa ut. :D

Finns gott om rakryggade friska schäfrar även i svensk avel än idag. Men man kan inte ta första bästa om man ska köpa en men det borde man väl inte göra oavasett ras.

Nu avlar inte vi men kan ändå visa exempel på våra hundar.
Molars hund. Inte överbygd men rakryggad
526366-385062.jpg

Kargalandare. Här uppställd men var normalt lite överbyggd har tyvärr ingen bild på henne rakt från sidan.
526359-438756.jpg

Tänkte lägga in en bild till men tiden tog slut
Flåt men vad menas med överbyggd? :o

Vad för metod menar du skulle fungera bäst? Är nyfiken :)

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 393
Senast: Hedinn
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 782
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 516
Senast: Lona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka