Några gruppvinnare från Crufts 2016

Åhå vad intressant, är de så närbesläktade alltså? De ser ju lite annorlunda ut menar jag.

Jo men jag tänkte om det inte finns några kvar med sådan rak rygg så är det väl svårt eller tar lång tid innan man lyckas höja ryggen igen?
Och så tänkte jag ifall schäfern hade någon sån där närbesläktad också som collierna ovan som går att korsa in. Malinois tex? Men det kanske de inte har :)

Finns ju en del korsningar med Dobberman eller Rottwiler man kan titta på. Men rasen kommer ju aldrig att bli den samma som den var förut.

Åhå vad intressant, är de så närbesläktade alltså? De ser ju lite annorlunda ut menar jag.

Jo men jag tänkte om det inte finns några kvar med sådan rak rygg så är det väl svårt eller tar lång tid innan man lyckas höja ryggen igen?
Och så tänkte jag ifall schäfern hade någon sån där närbesläktad också som collierna ovan som går att korsa in. Malinois tex? Men det kanske de inte har :)
Schäfern behöver inte korsas med något,brukslinjerna är mycket mer rakryggade.

Finns ju en del korsningar med Dobberman eller Rottwiler man kan titta på. Men rasen kommer ju aldrig att bli den samma som den var förut.
Aha, går de dock att registera? Frågar nu bara av ren nyfikenhet :D

Schäfern behöver inte korsas med något,brukslinjerna är mycket mer rakryggade.
Jag googlade på polishund och tyckte först att resultatet såg lite trist ut, just därför undrade jag om bruksraserna var bra, men så hamnade jag på en kennels hemsida och såg fina rakryggade schäfrar med bara liten naturlig böjning till svansen :up: Korset kunde jag inte avgöra men det var kul att se :)

Tolkar det som att det inte är samma som med bordern och collien då. Är det något ovanligt special fall?

Edit: Kom nämligen tänka på att det finns ett par kattraser som korsas ibland för att (antar jag) friska upp raserna lite. Därför blev jag nu nyfiken om det fanns sånt i hundaveln också.

Man får inte blanda collie med border heller, Vad man får blanda med border för att det ska hålla sig border har jag ingen aning om men det kommer du få veta när borderfolket vaknat
:laugh:
Jag fasar for notisarna imorgon :nailbiting:;)

Men nähä :o jag kanske har fel om kattraserna då också. Kanske det är något visst avstånd i stamtavlan som krävs först innan de kan registreras, fast hur man då kan få till parningar med seriösa uppfödare är jag osäker på :o :cautious:

Blir intressant att få veta exakt vad som gäller! :up: Inom hundaveln iallafall :angel:

Man får inte blanda collie med border heller, Vad man får blanda med border för att det ska hålla sig border har jag ingen aning om men det kommer du få veta när borderfolket vaknat

Reglerna ändras snabbt när någon "amatör" uppfödare får fram bättre avkommor än den "etablerade eliten" :D

:laugh:
Jag fasar for notisarna imorgon :nailbiting:;)

Men nähä :o jag kanske har fel om kattraserna då också. Kanske det är något visst avstånd i stamtavlan som krävs först innan de kan registreras, fast hur man då kan få till parningar med seriösa uppfödare är jag osäker på :o :cautious:

Blir intressant att få veta exakt vad som gäller! :up: Inom hundaveln iallafall :angel:

Hos katt finns det några raser där utvalda andra raser kan få användas så du har inte fel där. Sällan det görs, men någon gång ibland. Och det gäller somsagt bara vissa raser.

Hos katt finns det några raser där utvalda andra raser kan få användas så du har inte fel där. Sällan det görs, men någon gång ibland. Och det gäller somsagt bara vissa raser.
Ah tack, skönt att veta att jag inte minns helt fel! :D Det var britten och devon rex (tror jag :o ) som jag tänkte på.

Därför blev jag nyfiken om det skedde i hundaveln också :)

Det händer att man får korsa in andra raser i hundar också, för att få fram friskare hundar. Har bla gjorts på min ras. MEN, det är ett stort projekt, det är ingen enskild uppfödare som väljer att para med grannens Pointer för att den är friskare än diverse dalmatiner-hanar. I såna fall är det ren blandrasavel. Men det finns idag dalmatiner med Pointer en bit bak i stamtavlan och ändå är reggade som helt renrasiga. Men som sagt, det är ett stort projekt. Vet inte riktigt vem som styr det, men skulle chansa på att rasens värdland har en del att säga till om? Och FCI?

Aha, går de dock att registera? Frågar nu bara av ren nyfikenhet :D

Jag googlade på polishund och tyckte först att resultatet såg lite trist ut, just därför undrade jag om bruksraserna var bra, men så hamnade jag på en kennels hemsida och såg fina rakryggade schäfrar med bara liten naturlig böjning till svansen :up: Korset kunde jag inte avgöra men det var kul att se :)
Tips om du vill se bra schäfrar: googla på bruksschäfer.
Det står förövrigt i rasstandarden att schäfer ska ha något sluttande rygglinje, minns dock inte hur de uttrycker det exakt. En något sluttande rygglinje innebär inte(!) per automatik problem för hunden och tittar man på statistik så finns det flera raser där höftledsfel är vanligare eller åtminstone lika vanligt som hos schäfer.

@Asko man får inte ställa ut bc för att utställningstävling förstör, helt enkelt. Det kommer utställningsfolket givetvis att säga emot, men enligt mig är det självklart - och bc är en ras där man faktiskt lyckats sätta ner foten mot eländet (någorlunda, import av showavlade sker givetvis...), något jag verkligen önskar fler skulle ta efter! Man kan inte se utställning som någon nödvändig träning för en arbetande ras, det är inget förlorat med att skippa vänstervarvandet. Vill man se folk och hundar kan man ta en promenad i stadsparken en solig dag, tex.

Inom katt finns öppna stamböcker (@Sol brukar ha koll på detta väl?) så vitt jag vet, inom hund är det väldigt annorlunda. Det går att starta projekt för att få korsa in andra raser i syfte att åtgärda något, där mönstras valparna som regel in i raserna efter utvärdering och/eller ett antal generationer. Det är stora, otympliga projekt, med många olika människor involverade, som tyvärr ofta kämpar hårt i motvind. Många (och jag sticker ut hakan igen, majoriteten av dessa är utställningsfolk) anser att det inte borde få förekomma - i alla fall inte i deras ras :banghead: - och vill inte ta i resultaten med tång ens... Det borde vara vanligare och lättare! Stängda stamböcker är ett otyg.

Vad gäller schäfer så är rasen att anse uppdelad i exteriörschäfer och bruksschäfer, e-schäfrarna är större, gulare, lägre bak och mår inte sällan inte så bra. Bruksarna är mindre och nättare, rakare (men inte högre bak som den där bilden på schäfern någon sida bakåt såg ut att vara!? O_o), och har ett jäkla driv (även om det finns stressproblem i båda skulle jag säga). Det finns absolut ingen anledning att korsa dem med dobbe eller rottis!

Så, god morgon på er! Puh... :D

Senast ändrad:
@Asko man får inte korsa in andra raser alls, i någon ras. @Pegasus63 verkar inte riktigt ha koll på läget..
De enda "raser" du får korsa är de som är rasvarianter. Tex belgisk vallhund där malle, terv osv är olika rasvarianter men stambokförs tillsammans. Finns ju några sådana exempel med färg/pälsvarianter, men det är alltid samma ras i grunden.
I smålandsstövaren kan en uppfödare korsa in schillerstövare i rasen efter godkännande från smålandsstövarens rasföreningen.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 393
Senast: Hedinn
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 782
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 516
Senast: Lona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka