Tyvärr? Inoff är ju helt harmlöst, en lek bara. Jag ser inte poängen riktigt men en del människor verkar tycka att det här med utställningar är jätteskoj även om det bara är på låtsas.Tyvärr ja.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tyvärr? Inoff är ju helt harmlöst, en lek bara. Jag ser inte poängen riktigt men en del människor verkar tycka att det här med utställningar är jätteskoj även om det bara är på låtsas.Tyvärr ja.
Jag har kollat alla dagens gruppfinaler och tycker det ser mycket bättre ut än tidigare år. Dina bilder + pekingesen är dom enda jag reagerat på, och det var bara pekingesen som vann (då svor jag). Visst är det inte perfekt- men än så länge av det jag sett- MYCKET bättre.
Men är den utopin ens möjlig? Alltså, att detta är högst hypotetiskt förstår jag men jag är bara nyfiken på om det ens GÅR att avgöra huruvida en BC passar till arbete. Men du svarade nej förut så jag antar att en BC kan tex vara högställd med kort rygg eller låg med lång rygg (grovt sagt) men ändå på sina sätt vara bra anpassade till arbete?BC får inte ställas ut på nationella utställningar - just för att vi som rasklubb absolut inte vill möjliggöra den vidriga exteriöraveln.
"Domare som kan avgöra om de passar till sitt jobb" är en utopi, vi avgör istället det med faktiska arbetsprov. Miljöträna kan du göra på hundratals andra sätt.
Men de används väl inte i aveln?Inget alls, faktiskt. Däremot går det att registrera in hundar i ISDS (international sheepdog society) på merit, dvs du ska kunna visa upp att din hund jobbar som en BC:
Rumpan är högre än manken.Flåt men vad menas med överbyggd?
Som sagt, nej. Det finns inget i exteriören som säger hur hunden vallar.Men är den utopin ens möjlig? Alltså, att detta är högst hypotetiskt förstår jag men jag är bara nyfiken på om det ens GÅR att avgöra huruvida en BC passar till arbete. Men du svarade nej förut så jag antar att en BC kan tex vara högställd med kort rygg eller låg med lång rygg (grovt sagt) men ändå på sina sätt vara bra anpassade till arbete?
Jo, självklart. Är de inregistrerade så är det fritt fram att avla. Då har de ju bevisat att de kan valla.Men de används väl inte i aveln?
Man kan korsa stövare med andra stövare ibland, men är ett jättearbete med SKK som måste godkänna parningarna osv. Sen efter fyra genrationer blir de renrasiga.Intressant, men stövare är väl jakthundar om jag minns rätt? Det verkar som att det är lättare bland dem att korsa in andra raser pga att man fokuserar mycket på just arbetet, stämmer det?
Ah, exteriörbedömning låter ju mycket bättre! Ja tyvärr, tävlingar borde ju snarare något som får folk att sträva efter att bli bättre men domare är också människor osv.Jag skulle kunna tänka mig exteriörbedömningar (en!) på alla raser, där man bedömer just sund byggnad och i viss mån hur väl de överensstämmer med rasstandarden. Tävlandet tar dock verkligen fram det sämsta i människan, och tillför inte hundarna ett skvatt mer än skada.
Jag har inte koll på de exakta reglerna för inkorsningsprojekt, men jag tror det sätts av moderklubben så då varierar det säkert. Generellt är hundar väldigt formbara, det finns sällan någon som helst anledning att korsa in andra raser för att påverka just exteriör. Det räcker att selektera så har man en ny form väldigt snabbt. Inkorsning är snarare viktigt för genutarmning och helt utbredda hälsofel, tycker jag.
Alla kan jag inte tala för, men jag tycker i alla fall den högrumpade schäfern såg rätt illa ut.
Åhå, vad intressant - och då spelar det ingen roll vad för ras/korsning det är? Vad om det är tex en australian shepherd eller en kelpie eller nåt? Kan man korsa dem med en border?Jo, självklart. Är de inregistrerade så är det fritt fram att avla. Då har de ju bevisat att de kan valla.
Aha, vad intressant, tack för infot!Man kan korsa stövare med andra stövare ibland, men är ett jättearbete med SKK som måste godkänna parningarna osv. Sen efter fyra genrationer blir de renrasiga.
Detta är pga liten genbas inom de mindre svenska stövarraserna, i en större ras där man kan hämta renrasiga individer från andra länder skulle detta vara omöjligt.
Så det är ett undantag att sådana här parningar sker och ingen standard inom hundaveln.
Åhå, vad intressant - och då spelar det ingen roll vad för ras/korsning det är? Vad om det är tex en australian shepherd eller en kelpie eller nåt? Kan man korsa dem med en border?
Vad för metod menar du skulle fungera bäst? Är nyfiken
Det finns bra schäfrar ff, jag har en. Bruks, då. Helt rak rygg fram till korset, sen sluttar det en aning mot svansen. Står ordentligt på bakbenen utan att knäa. Intensiv, explosiv, arbetsmyra. Ingen stress, ingen klåda, inget pipande, inget demolerande av inredningen. Passar på att vila när det inte händer nåt, men är alltid pigg på äventyr. Ligger här intill o knölsover.
Utställningar borde förbjudas. Det leder inte till något gott.
Nä jag vet väl inte så mycket om shepherden eller kelpin Jag har ju läst om andra raser som har använts i vallning, men de är alltså inte på samma nivå som bordern?Jag tror inte du förstår. Vallning är inte en egenskap som plötslig poppar upp i vilken hund som helst. ROM (register on merit) är inte ett litet anlagstest som går att hanka sig runt med en lydnadsstyrd aussie, det är ett omfattande test av hundens förmåga att utföra arbetsuppgifter och hantera djur. Det finns i princip bara en hundras i världen som har de egenskaperna som behövs. ROM är till för att kunna regga in hundar som har arbetande bakgrund men av någon anledning inte är stambokförda. Helt enkelt ett sätt att bevara de arbetande hundarna på landsbyggden även om deras uppfödare inte valt att regga dem när de föddes.
En hund som är reggad som en annan ras är ju bevisligen heller inte en BC.
Är inte working kelpie också en ras som har vallningsegenskaper som border collie? @Migo