Några gruppvinnare från Crufts 2016

Jag har kollat alla dagens gruppfinaler och tycker det ser mycket bättre ut än tidigare år. Dina bilder + pekingesen är dom enda jag reagerat på, och det var bara pekingesen som vann (då svor jag). Visst är det inte perfekt- men än så länge av det jag sett- MYCKET bättre.

Jag har som sagt inte kollat allt och det är positivt om det ser bättre ut. Men i viss mån är jag rädd för att man sett så fruktansvärda exempel tidigare år att man blivit lite blind för att det fortfarande ser riktigt, riktigt illa ut inom många raser och då inte bara de som diskuteras här. "Inte perfekt" är tyvärr en rejäl underdrift.

BC får inte ställas ut på nationella utställningar - just för att vi som rasklubb absolut inte vill möjliggöra den vidriga exteriöraveln.

"Domare som kan avgöra om de passar till sitt jobb" är en utopi, vi avgör istället det med faktiska arbetsprov. Miljöträna kan du göra på hundratals andra sätt.
Men är den utopin ens möjlig? Alltså, att detta är högst hypotetiskt förstår jag :D men jag är bara nyfiken på om det ens GÅR att avgöra huruvida en BC passar till arbete. Men du svarade nej förut så jag antar att en BC kan tex vara högställd med kort rygg eller låg med lång rygg (grovt sagt) men ändå på sina sätt vara bra anpassade till arbete?

Det finns ju också en hel del hundar som är rejält överviktiga, t.ex labradoren och golden. Mopsen är också rejält överviktig och den har liksom ingen nos alls. Jag fattar inte hur det kan vara acceptabelt. Samma sak gäller för Bulldogen, det är nästan komiskt att de tillhör utility group. Jag blir uppriktigt ledsen när jag ser hur långt aveln har gått. Ändå kan jag inte låta bli att titta och reta upp mig.

Men är den utopin ens möjlig? Alltså, att detta är högst hypotetiskt förstår jag :D men jag är bara nyfiken på om det ens GÅR att avgöra huruvida en BC passar till arbete. Men du svarade nej förut så jag antar att en BC kan tex vara högställd med kort rygg eller låg med lång rygg (grovt sagt) men ändå på sina sätt vara bra anpassade till arbete?
Som sagt, nej. Det finns inget i exteriören som säger hur hunden vallar.

Som exempel på normaliseringen av hur vi ser på hundar med allt mer extremt utseende kan vi ta BIR-vinnaren av fransk bulldogg. I FCI:s standard står att näsborrarna ska vara öppna och under vad som ska bedömas som fel:
"Any departure from the foregoing points should be considered a fault and the seriousness with which the fault should be regarded should be in exact proportion to its degree and its effect upon the health and welfare of the dog and on the dog’s ability to perform its traditional work."

Ändå har rasvinnaren näsborrar som enligt DEN HÄR bedömningsartikeln är ett typexempel på "mild stenosis", något knipta. Är det rimligt att en BIR-vinnare på Crufts har ett sådant fel när rasen i fråga har andningsbesvär? Jag tycker inte det.

Intressant, men stövare är väl jakthundar om jag minns rätt? Det verkar som att det är lättare bland dem att korsa in andra raser pga att man fokuserar mycket på just arbetet, stämmer det?
Man kan korsa stövare med andra stövare ibland, men är ett jättearbete med SKK som måste godkänna parningarna osv. Sen efter fyra genrationer blir de renrasiga.
Detta är pga liten genbas inom de mindre svenska stövarraserna, i en större ras där man kan hämta renrasiga individer från andra länder skulle detta vara omöjligt.
Så det är ett undantag att sådana här parningar sker och ingen standard inom hundaveln.

Det finns bra schäfrar ff, jag har en. Bruks, då. Helt rak rygg fram till korset, sen sluttar det en aning mot svansen. Står ordentligt på bakbenen utan att knäa. Intensiv, explosiv, arbetsmyra. Ingen stress, ingen klåda, inget pipande, inget demolerande av inredningen. Passar på att vila när det inte händer nåt, men är alltid pigg på äventyr. Ligger här intill o knölsover. :love:

Utställningar borde förbjudas. Det leder inte till något gott.

Jag skulle kunna tänka mig exteriörbedömningar (en!) på alla raser, där man bedömer just sund byggnad och i viss mån hur väl de överensstämmer med rasstandarden. Tävlandet tar dock verkligen fram det sämsta i människan, och tillför inte hundarna ett skvatt mer än skada.

Jag har inte koll på de exakta reglerna för inkorsningsprojekt, men jag tror det sätts av moderklubben så då varierar det säkert. Generellt är hundar väldigt formbara, det finns sällan någon som helst anledning att korsa in andra raser för att påverka just exteriör. Det räcker att selektera så har man en ny form väldigt snabbt. Inkorsning är snarare viktigt för genutarmning och helt utbredda hälsofel, tycker jag.

Alla kan jag inte tala för, men jag tycker i alla fall den högrumpade schäfern såg rätt illa ut. :D
Ah, exteriörbedömning låter ju mycket bättre! :idea: Ja tyvärr, tävlingar borde ju snarare något som får folk att sträva efter att bli bättre men domare är också människor osv.

Fast är inte frallans nos ett utbrett hälsofel?

:o :angel: Tur att jag inte är en schäfer spekulant då :D

Jo, självklart. Är de inregistrerade så är det fritt fram att avla. Då har de ju bevisat att de kan valla.
Åhå, vad intressant - och då spelar det ingen roll vad för ras/korsning det är? Vad om det är tex en australian shepherd eller en kelpie eller nåt? Kan man korsa dem med en border? :confused:

Man kan korsa stövare med andra stövare ibland, men är ett jättearbete med SKK som måste godkänna parningarna osv. Sen efter fyra genrationer blir de renrasiga.
Detta är pga liten genbas inom de mindre svenska stövarraserna, i en större ras där man kan hämta renrasiga individer från andra länder skulle detta vara omöjligt.
Så det är ett undantag att sådana här parningar sker och ingen standard inom hundaveln.
Aha, vad intressant, tack för infot! :up:

Åhå, vad intressant - och då spelar det ingen roll vad för ras/korsning det är? Vad om det är tex en australian shepherd eller en kelpie eller nåt? Kan man korsa dem med en border? :confused:

Jag tror inte du förstår. Vallning är inte en egenskap som plötslig poppar upp i vilken hund som helst. ROM (register on merit) är inte ett litet anlagstest som går att hanka sig runt med en lydnadsstyrd aussie, det är ett omfattande test av hundens förmåga att utföra arbetsuppgifter och hantera djur. Det finns i princip bara en hundras i världen som har de egenskaperna som behövs. ROM är till för att kunna regga in hundar som har arbetande bakgrund men av någon anledning inte är stambokförda. Helt enkelt ett sätt att bevara de arbetande hundarna på landsbyggden även om deras uppfödare inte valt att regga dem när de föddes.

En hund som är reggad som en annan ras är ju bevisligen heller inte en BC.

Vad för metod menar du skulle fungera bäst? Är nyfiken :)

Det är i princip omöjligt att svara på utan att ha sett elipaget. Rent generellt skulle jag dock vara väldigt restriktiv med så kallat omvänt lockande (vilket egentligen är ren förbudsträning med ett snyggare namn) och annan dämpande verksamhet innan hunden har mental mognad för att hantera det. En högtempererad unghund svarar ofta med att gå in i frustration och därmed varva upp om man gör det innan hunden orkar hålla ihop.

Man bör också låta dem blåsa ur sig till och från för de fungerar ofta som tryckkokare och släpper man aldrig ut trycket blir det frustration och pip och skrik. Här är många rädda för att låta hunden explodera och blåsa ur för de klarar inte av att packa ihop den till koncentration igen. Kolla bara hur många som inte vill använda boll för hunden varvar upp. Lär hunden växla upp och ned, men gör det på rätt sätt och inte innan den är mogen. Min yngsta är nu två år och vi började väl kanske med detta vid 18 månader. Först i sommar kommer jag kräva någon egentlig stadga.

Det finns bra schäfrar ff, jag har en. Bruks, då. Helt rak rygg fram till korset, sen sluttar det en aning mot svansen. Står ordentligt på bakbenen utan att knäa. Intensiv, explosiv, arbetsmyra. Ingen stress, ingen klåda, inget pipande, inget demolerande av inredningen. Passar på att vila när det inte händer nåt, men är alltid pigg på äventyr. Ligger här intill o knölsover. :love:

Utställningar borde förbjudas. Det leder inte till något gott.

Man kan åtminstone lägga ner konkurrensmomentet. Så fort man börjar bedöma hundar som är mycket rastypiska och av utmärkt kvalitet mot varandra blir det en ren skönhetstävling som lätt premierar extremer.

Jag tror inte du förstår. Vallning är inte en egenskap som plötslig poppar upp i vilken hund som helst. ROM (register on merit) är inte ett litet anlagstest som går att hanka sig runt med en lydnadsstyrd aussie, det är ett omfattande test av hundens förmåga att utföra arbetsuppgifter och hantera djur. Det finns i princip bara en hundras i världen som har de egenskaperna som behövs. ROM är till för att kunna regga in hundar som har arbetande bakgrund men av någon anledning inte är stambokförda. Helt enkelt ett sätt att bevara de arbetande hundarna på landsbyggden även om deras uppfödare inte valt att regga dem när de föddes.

En hund som är reggad som en annan ras är ju bevisligen heller inte en BC.
Nä jag vet väl inte så mycket om shepherden eller kelpin :o Jag har ju läst om andra raser som har använts i vallning, men de är alltså inte på samma nivå som bordern?
Har ju hört om deras eye och sånt men fattade nog inte att det var på sådan mycket HÖGRE nivå. Alltså så att det inte finns någon möjlighet att en hund av annan ras skulle ha samma förmåga som en border?

Är inte working kelpie också en ras som har vallningsegenskaper som border collie? @Migo

Jo, de är också avlade på vallning, men rasen är numerärt mindre och därför svårare att hitta bra hundar. I Sverige har vi en handfull som står sig i konkurrensen mot BCs. På den nivån som internationella tävlingar hålls förekommer mig veterligen inga WK, än. Det går heller inte att jämföra rakt av med BC, då de ursprungligen använts och avlats för lite olika typer av arbeten.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 393
Senast: Hedinn
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 782
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 516
Senast: Lona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka