Stackars får!I USA verkar ju en stor del av hundfolket ha en väldigt märklig syn på vad vallning är.
Vad är det han gör med sitt spö? Fattar inte i vilken situation han smäller det i marken.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Stackars får!I USA verkar ju en stor del av hundfolket ha en väldigt märklig syn på vad vallning är.
I USA verkar ju en stor del av hundfolket ha en väldigt märklig syn på vad vallning är.
Fel.Men ack så behäftade med HD...
Korset ska vara lätt sluttande, för att hunden ska kunna hämta kraften bakifrån. Om man tänker på de arbetsuppgifter en schäfer bör ha så förstår man att de behöver mycket kraft i bakkärran.Aha, går de dock att registera? Frågar nu bara av ren nyfikenhet
Jag googlade på polishund och tyckte först att resultatet såg lite trist ut, just därför undrade jag om bruksraserna var bra, men så hamnade jag på en kennels hemsida och såg fina rakryggade schäfrar med bara liten naturlig böjning till svansen Korset kunde jag inte avgöra men det var kul att se
...och jag begriper inte att man tycker det är snyggt nog för att vinna???Korset ska vara lätt sluttande, för att hunden ska kunna hämta kraften bakifrån. Om man tänker på de arbetsuppgifter en schäfer bör ha så förstår man att de behöver mycket kraft i bakkärran.
Däremot så har det slagit över fullständigt på utställningshundarna med mycket sluttande kors och vinklade haser. De här hundarna blir istället klena och kraftlösa i bakkärran.
Polisen köper från privata uppfödare när FMs avel inte räcker till. Även övriga statliga enheter köper privat. Vi har sålt 2 unghundar till staten. ( och en till privat aktör med tjänstehund)Är det en sådan skillnad på bruksschäfrar och polisens schäfrar? Polisen har väl sina egna uppfödare, eller?
Ja det finns väl andra raser med större höft-/ryggproblem. Det var mest av egen smaksak som jag tyckte att det var finast med rak rygg än sluttande ryggslut
Den smått högre baken finns på varenda bruksschäfer, så nej du är inte ensam.
Även på kattsidan kan noteras att det som regel inte är utsällningsentusiasterna som parar ut. De drar ofta åt motsatt och inavlar "för de vet vad de gör"...
Korset ska vara lätt sluttande, för att hunden ska kunna hämta kraften bakifrån. Om man tänker på de arbetsuppgifter en schäfer bör ha så förstår man att de behöver mycket kraft i bakkärran.
Däremot så har det slagit över fullständigt på utställningshundarna med mycket sluttande kors och vinklade haser. De här hundarna blir istället klena och kraftlösa i bakkärran.
Det är iaf därför som det något sluttande korset kom in i aveln en gång för länge sen, när rasen började utvecklas för de arbetsuppgifter den sen kom att få under första och andra världskriget, främst rapportering (och de användningsområden den har idag) Det är ca 100 år sen den gick ifrån boskapshund till brukshund och där ändrades exteriören från de extremt raka ryggar och höga bakbenen.Fast vänta nu här - vad säger att kraften bakifrån blir starkare för att korset är så sluttande som det är även på brukshundarna? Jag som är van vid de betydligt mer kantiga vallhundarna tycker ju att även de flesta bruksschäfrar ser en aning överdrivet vinklade ut bak.
Det är iaf därför som det något sluttande korset kom in i aveln en gång för länge sen, när rasen började utvecklas för de arbetsuppgifter den sen kom att få under första och andra världskriget, främst rapportering (och de användningsområden den har idag) Det är ca 100 år sen den gick ifrån boskapshund till brukshund och där ändrades exteriören från de extremt raka ryggar och höga bakbenen.
Den exteriören på rygg är ju inget unikt för att önska mer kraft och snabbhet. Se vinthundarna ex.
Tradition?Frågan är ju vad som är sant och vad som är antaganden som blivit sanna med tradition?
Tradition?
Detta har jag fått till mig både när jag läst historiska texter om rasens utveckling samt något exteriörbedömmaren höll informationsuppläsning av inför förra korningen.
Fast man brukar väl veta varför ens ras ser ut som den gör, varför man har avlat fram en viss exteriör för funktion? Det är ju inget som är svårt att hitta information om. Just schäferns rasbeskrivning exteriört är ju ganska "ny". Den exteriör som gäller idag är framtagen på 1900-talets början. Det är en relativt ung ras i förhållande till många andra raser och det finns enormt mycket dokumenterat. Tyskarna gillar ju dokumentKulturell tradition inom rasen, alltså att om man inom en grupp upprepar en sak ofta nog så blir det sanning, folk som kommer in nya i gruppen får höra det av "gamlingarna" och så är det en sanning som förs vidare genom tradition mer eller mindre. Om de första som påstod det hade några hårda fakta bakom sitt påstående vet man inte längre, och ingen kollar upp det för det är ju en självklar sanning.
Jag vet definitivt inte att det är fel, jag bara undrar om det finns något konkret som backar upp påståendet?
Fast man brukar väl veta varför ens ras ser ut som den gör, varför man har avlat fram en viss exteriör för funktion? Det är ju inget som är svårt att hitta information om. Just schäferns rasbeskrivning exteriört är ju ganska "ny". Den exteriör som gäller idag är framtagen på 1900-talets början. Det är en relativt ung ras i förhållande till många andra raser och det finns enormt mycket dokumenterat. Tyskarna gillar ju dokument
Nej det tycker jag inte? Jag upplever tvärtom att det finns väldigt mycket antaganden och påståenden som sedan upprepats tillräckligt ofta för att det ska bli "sant" - inte unikt för hundvärlden. Dokumenterade påståenden utan bas är ju fortfarande utan bas...
Aha, intressant, är det så stark skillnad mellan schäfern och andra bruksraser? För de andra har väl inte så mycket av sluttande rygg?Korset ska vara lätt sluttande, för att hunden ska kunna hämta kraften bakifrån. Om man tänker på de arbetsuppgifter en schäfer bör ha så förstår man att de behöver mycket kraft i bakkärran.