Några gruppvinnare från Crufts 2016

I USA verkar ju en stor del av hundfolket ha en väldigt märklig syn på vad vallning är. :cry: :wtf:

What. The. F*ck. Är vad jag känner för detta klippet och klippet på sheltien.. Den ena jagar och den andra kommenderas till att flytta på sig lite. Var ser folk vallningen? :confused:

På tal om andra raser som vallar hade min schäfer en del djurkänsla och första gången han stötte på får så sjönk han ihop och stirrade liknande bc. Sprang runt flocken och ställde sig på andra sidan mittemot och verkade känna av hur nära han kunde vara utan att flocken började flytta sig. Han var ju låååångt ifrån en bc. Men kul att se ändå :)

Bidrar till Schäferdiskussionen med en bild på vår tik av brukslinjer.

11102730_965297226816044_5720149586862322265_n_zpsghmsaem9.jpg

Men ack så behäftade med HD...
Fel.
74,3% av schäfrarna är helt HD-fria. 17 procent har lindrig HD dvs C. 6,9% har D och endast 1,4% har HD E.
82,7% är helt ED-fria 11,3% har lindrig ED dvs ED1. 3.4% har ED2 och 2,7% har ED3.
Sen skiljer det sig i statistiken mellan bruks och exteriörlinjer men detta är den totala statistiken för rasen hämtat från SKK avelsdata över alla registrerade, röntgade hundar i Sverige.

Aha, går de dock att registera? Frågar nu bara av ren nyfikenhet :D

Jag googlade på polishund och tyckte först att resultatet såg lite trist ut, just därför undrade jag om bruksraserna var bra, men så hamnade jag på en kennels hemsida och såg fina rakryggade schäfrar med bara liten naturlig böjning till svansen :up: Korset kunde jag inte avgöra men det var kul att se :)
Korset ska vara lätt sluttande, för att hunden ska kunna hämta kraften bakifrån. Om man tänker på de arbetsuppgifter en schäfer bör ha så förstår man att de behöver mycket kraft i bakkärran.
Däremot så har det slagit över fullständigt på utställningshundarna med mycket sluttande kors och vinklade haser. De här hundarna blir istället klena och kraftlösa i bakkärran.

Korset ska vara lätt sluttande, för att hunden ska kunna hämta kraften bakifrån. Om man tänker på de arbetsuppgifter en schäfer bör ha så förstår man att de behöver mycket kraft i bakkärran.
Däremot så har det slagit över fullständigt på utställningshundarna med mycket sluttande kors och vinklade haser. De här hundarna blir istället klena och kraftlösa i bakkärran.
...och jag begriper inte att man tycker det är snyggt nog för att vinna???:nailbiting:

Är det en sådan skillnad på bruksschäfrar och polisens schäfrar? Polisen har väl sina egna uppfödare, eller?
Ja det finns väl andra raser med större höft-/ryggproblem. Det var mest av egen smaksak som jag tyckte att det var finast med rak rygg än sluttande ryggslut :o :angel:
Polisen köper från privata uppfödare när FMs avel inte räcker till. Även övriga statliga enheter köper privat. Vi har sålt 2 unghundar till staten. ( och en till privat aktör med tjänstehund)
Polisen har inga kennlar. Enda statliga uppfödningen är Kennel Försvarsmakten. Nästan alla schäfrar i tjänst är från brukslinjer.

Den smått högre baken finns på varenda bruksschäfer, så nej du är inte ensam.

Gör den? Det har jag inte sett ska jag ärligt säga, men jag vet med mig att jag har ett genuint uselt öga för hur hundar är byggda (jag ser givetvis skillnaderna mot e-schäfrarna, men skillnaderna måste nog vara stora för att jag ska se dem då). Jag har inte lagt märke till den högre rumpan (inte för att jag ser dem uppställda - eller ens stillastående :D - särskilt ofta), men är det så så är det så då.

Även på kattsidan kan noteras att det som regel inte är utsällningsentusiasterna som parar ut. De drar ofta åt motsatt och inavlar "för de vet vad de gör"...

Jomen tjena att de gör! :banghead:

Fast vänta nu här - vad säger att kraften bakifrån blir starkare för att korset är så sluttande som det är även på brukshundarna? Jag som är van vid de betydligt mer kantiga vallhundarna tycker ju att även de flesta bruksschäfrar ser en aning överdrivet vinklade ut bak.

Fast vänta nu här - vad säger att kraften bakifrån blir starkare för att korset är så sluttande som det är även på brukshundarna? Jag som är van vid de betydligt mer kantiga vallhundarna tycker ju att även de flesta bruksschäfrar ser en aning överdrivet vinklade ut bak.
Det är iaf därför som det något sluttande korset kom in i aveln en gång för länge sen, när rasen började utvecklas för de arbetsuppgifter den sen kom att få under första och andra världskriget, främst rapportering (och de användningsområden den har idag) Det är ca 100 år sen den gick ifrån boskapshund till brukshund och där ändrades exteriören från de extremt raka ryggar och höga bakbenen.
Den exteriören på rygg är ju inget unikt för att önska mer kraft och snabbhet. Se vinthundarna ex.

Det är iaf därför som det något sluttande korset kom in i aveln en gång för länge sen, när rasen började utvecklas för de arbetsuppgifter den sen kom att få under första och andra världskriget, främst rapportering (och de användningsområden den har idag) Det är ca 100 år sen den gick ifrån boskapshund till brukshund och där ändrades exteriören från de extremt raka ryggar och höga bakbenen.
Den exteriören på rygg är ju inget unikt för att önska mer kraft och snabbhet. Se vinthundarna ex.

Frågan är ju vad som är sant och vad som är antaganden som blivit sanna med tradition?

Frågan är ju vad som är sant och vad som är antaganden som blivit sanna med tradition?
Tradition?
Detta har jag fått till mig både när jag läst historiska texter om rasens utveckling samt något exteriörbedömmaren höll informationsuppläsning av inför förra korningen.

Tradition?
Detta har jag fått till mig både när jag läst historiska texter om rasens utveckling samt något exteriörbedömmaren höll informationsuppläsning av inför förra korningen.

Kulturell tradition inom rasen, alltså att om man inom en grupp upprepar en sak ofta nog så blir det sanning, folk som kommer in nya i gruppen får höra det av "gamlingarna" och så är det en sanning som förs vidare genom tradition mer eller mindre. Om de första som påstod det hade några hårda fakta bakom sitt påstående vet man inte längre, och ingen kollar upp det för det är ju en självklar sanning.

Jag vet definitivt inte att det är fel, jag bara undrar om det finns något konkret som backar upp påståendet?

Kulturell tradition inom rasen, alltså att om man inom en grupp upprepar en sak ofta nog så blir det sanning, folk som kommer in nya i gruppen får höra det av "gamlingarna" och så är det en sanning som förs vidare genom tradition mer eller mindre. Om de första som påstod det hade några hårda fakta bakom sitt påstående vet man inte längre, och ingen kollar upp det för det är ju en självklar sanning.

Jag vet definitivt inte att det är fel, jag bara undrar om det finns något konkret som backar upp påståendet?
Fast man brukar väl veta varför ens ras ser ut som den gör, varför man har avlat fram en viss exteriör för funktion? Det är ju inget som är svårt att hitta information om. Just schäferns rasbeskrivning exteriört är ju ganska "ny". Den exteriör som gäller idag är framtagen på 1900-talets början. Det är en relativt ung ras i förhållande till många andra raser och det finns enormt mycket dokumenterat. Tyskarna gillar ju dokument ;)

Däremot är det farsinerande hur man kan tolka samma rasbeskrivning så olika så man kan motivera hur utställningsaveln ser ut.

Jag funderar därför att den typen av kors i princip inte förekommer på några fyrbenta vilda djur som går som hundar. Leoparder lär ju verkligen behöva kraft i sitt bakparti men inte har de lutande kors?

Fast man brukar väl veta varför ens ras ser ut som den gör, varför man har avlat fram en viss exteriör för funktion? Det är ju inget som är svårt att hitta information om. Just schäferns rasbeskrivning exteriört är ju ganska "ny". Den exteriör som gäller idag är framtagen på 1900-talets början. Det är en relativt ung ras i förhållande till många andra raser och det finns enormt mycket dokumenterat. Tyskarna gillar ju dokument ;)

Nej det tycker jag inte? Jag upplever tvärtom att det finns väldigt mycket antaganden och påståenden som sedan upprepats tillräckligt ofta för att det ska bli "sant" - inte unikt för hundvärlden. Dokumenterade påståenden utan bas är ju fortfarande utan bas...

Jag vet som sagt inte att det inte faktiskt stämmer, jag bara undrade om du som har en djupare inblick i rasen än jag faktiskt kände till vad påståendet egentligen vilar på för grund?

Nej det tycker jag inte? Jag upplever tvärtom att det finns väldigt mycket antaganden och påståenden som sedan upprepats tillräckligt ofta för att det ska bli "sant" - inte unikt för hundvärlden. Dokumenterade påståenden utan bas är ju fortfarande utan bas...

Enig. Allt från att bulldoggens överdrivna ansiktshud ska sopa in doftpartiklar mot nosen till att BC ska ha korta ben och lång rygg för att ge ett smygande intryck mot djuren (utställningsdomarnas försvar till att de dömer fram så rektangulära hundar).

Aha, intressant, är det så stark skillnad mellan schäfern och andra bruksraser? För de andra har väl inte så mycket av sluttande rygg?

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 393
Senast: Hedinn
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 783
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 516
Senast: Lona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur