Några gruppvinnare från Crufts 2016

Men, där kan jag tycka att de flesta raser skiljer på rygglinje och kors. Är nog bara e-schäfern som är extremt räkformad i rygglinjen...:confused:

Frågan är väl vad som menas om rygglinjen ska vara plan och korset över huvud taget inte nämns? Hittade det på beagle nämligen (försöker komma på raser som kan tänkas ha ett plant kors :p).

Fast när jag läste på labradoren nu så står det uttryckligen "korset får inte slutta mot svansen"? Hur tolkas det då?

Fast vänta nu här - vad säger att kraften bakifrån blir starkare för att korset är så sluttande som det är även på brukshundarna? Jag som är van vid de betydligt mer kantiga vallhundarna tycker ju att även de flesta bruksschäfrar ser en aning överdrivet vinklade ut bak.
Hmm förlåt för OT men blev intressant här då jag funderade om de andra bruksraserna och deras ryggar (tittade på de raser som brukshundsklubben skriver om på sin hemsida). Blev lite förvånad när jag tittade på Dobermann (sökte på bruks dobermann)
ShowUserFile.aspx

amadeus-stand1.jpg

Det är ju rätt stor skillnad här också?

Det är vad jag också lärt mig.
När jag gick på hundgymnasie och vi hade lektioner som handlade om exteriör på hundar osv så jämförde vi många olika typer av hundar, pratade om varför de såg ut som de gjorde, hur det skulle påverka hundarna i arbete m.m.

Det som sades då var att hundar med sluttande rygg, typ schäfer, får bra med räckvidd och lagom mycket kraft i trav, så de kan trava "hur länge som helst" utan att bli trötta och därför också jobba länge. Hundar med rygg som "går uppåt" som på en korrekt saluki ska få större kraft i galopp, just för att de kan "sprätta iväg" lättare. (ehm.. fint ordval av mig..) Enligt läraren ska dessa hundar inte vara riktigt lika uthålliga och deras måttliga vinklar m.m. ska göra att de lättare kommer upp i galopp än vad tex en schäfer gör.

Sedan har jag väl ändrat ungefär hela mitt sätt att se på hundar efter gymnasiet, men jag är fortfarande övertygad om att en sluttande rygg inte är bra på tex salukis som ska kunna galoppera länge med vinthundsmått mätt. Jag har sett salukis med så sluttande rygg och kraftigt vinklade bakben att de inte riktigt kunnat kontrollera sina kroppar, inte kunnat svänga ordentligt och ibland inte ens kunnat ta lure coursing-licens (som är lätt gjort). Jag tror inte heller att det är någon slump att de absolut bästa salukitikarna i Sverige alla har gemensamt att de är lätta, långbenta, med måttliga vinklar och med en rygg som går just uppåt mot korset.
Det där stämmer säkert när det gäller utställningsschäfrarna. Det är galet viktigt hur de travar. De kan vara soprena i skallen bara de travar snyggt :meh:

Frågan är väl vad som menas om rygglinjen ska vara plan och korset över huvud taget inte nämns? Hittade det på beagle nämligen (försöker komma på raser som kan tänkas ha ett plant kors :p).

Fast när jag läste på labradoren nu så står det uttryckligen "korset får inte slutta mot svansen"? Hur tolkas det då?
Ja säg det...?

Hmm förlåt för OT men blev intressant här då jag funderade om de andra bruksraserna och deras ryggar (tittade på de raser som brukshundsklubben skriver om på sin hemsida). Blev lite förvånad när jag tittade på Dobermann (sökte på bruks dobermann)
ShowUserFile.aspx

amadeus-stand1.jpg

Fast bara för att det är brukshundar betyder det ju inte att de behöver ha samma grundbyggnad. Backar man bak bandet lite så kommer hundarna ut olika användningsområden. Sen har skönhetsidéalen gjort sitt också.

ShowUserFile.aspx

amadeus-stand1.jpg

Det är intressant...jag själv var mycket engagerad av dobermann för typ 30 år sen och redan då fanns det två typer. Jag själv gillar dobermann av äldre typ. Dagens variant ser jag som en annan ras...

Det där stämmer säkert när det gäller utställningsschäfrarna. Det är galet viktigt hur de travar. De kan vara soprena i skallen bara de travar snyggt :meh:
Men det där blir ju också skevt - vem utom innersta klicken av domare/uppfödare tycker att Eschäfrar travar snyggt?

Jag ska försöka komma på en bra förklaring av vad i "schäferformen" som jag tycker stör ögat. Det finns iaf på brukslinjerna också. Brukshanen vi hade var ju rak i ryggen men såg alltid så instabil ut i höft/bäcken/kors.

Ja och alltså... rätta mig om jag har fel, men inte sjutton travar väl de runt speciellt länge i arbete? När jag sett hundar i tex polisprogram på tv eller på brukshundklubben verkar det vara korta rusningar fram till tjuvar/figgar eller ett betydligt lugnare tempo i tex ett spår i skogen. Jag tänker mig att tex en border collie har större anledning att trava runt i evigheters evigheter, men inte sjutton brukar de ha sluttande rygg bara för det.

Ja det är fult när man ställer hundarna. Tyvärr ser man inte hur hunden ser ut. Det där är något som utställningsfolket får försöka förklara.
Hunden på bilden är dock inte överdrivet ställd iaf. I bland drar man ut dom så de blir långa och låga som taxar.
Inte överdrivet kanske men det visar ju hur konstigt (tycker jag) det kan se ut och hur det lurar ögat i hur sluttande deras rygg egentligen är. Skulle vara roligare och finare med benen lite mera under bakkroppen :)

Det är intressant...jag själv var mycket engagerad av dobermann för typ 30 år sen och redan då fanns det två typer. Jag själv gillar dobermann av äldre typ. Dagens variant ser jag som en annan ras...
Har du möjlighet att lägga in någon bild på vad du tänker att är en snygg "äldre typ" av dobermann? och i alla fall förklara hur dagens hundar skiljer sig från det?

Ja och alltså... rätta mig om jag har fel, men inte sjutton travar väl de runt speciellt länge i arbete? När jag sett hundar i tex polisprogram på tv eller på brukshundklubben verkar det vara korta rusningar fram till tjuvar/figgar eller ett betydligt lugnare tempo i tex ett spår i skogen. Jag tänker mig att tex en border collie har större anledning att trava runt i evigheters evigheter, men inte sjutton brukar de ha sluttande rygg bara för det.
våra travar i skogen. Finns lite trav i följandet i lydnaden men i spår, skydd, rapportering, drag, agility eller vad man nu väljer att köra för nått travar ju aldrig hunden i princip :D

Har du möjlighet att lägga in någon bild på vad du tänker att är en snygg "äldre typ" av dobermann? och i alla fall förklara hur dagens hundar skiljer sig från det?
Nu sitter jag på jobbet och har inte någon bild tillgänglig. Några favoriter på den tiden hette Thibault, Casanova och Ticlan Zafir. Hade en tik e: Ticlan Zacri men hon var väldigt näpen och saknade haka...snipmodell men var exakt 63x63 cm. Vi hade även en tik som hette Ligras Baldina som var kraftigare men även hon väldigt kvadratisk men hade urfåniga öron...

ShowUserFile.aspx

amadeus-stand1.jpg

Skulle tro att den undre är yngre och i mitt tycke har den för rundat kors och inget förbröst.

Fast bara för att det är brukshundar betyder det ju inte att de behöver ha samma grundbyggnad. Backar man bak bandet lite så kommer hundarna ut olika användningsområden. Sen har skönhetsidéalen gjort sitt också.
Flåt, menar du mellan raserna eller mellan de olika avelslinjerna inom en ras?

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 393
Senast: Hedinn
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 783
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 516
Senast: Lona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka