Någon tittar in

Jag sa, som sagt, inget om vem jag misstänkte. Det var grannarna som sa (samma person som jag tror men det sa jag inget om). Jag är inte upphovet. Jag har bara beskrivit vad som hänt.

Har du något annat du vill föra fram gällande ämnet?

Det tycker jag var bra :)

Nä, bara det jag skrev att jag tror att det är bra att prata med polisen direkt.

Jag tror nästan alla kvinnor över 30 år på något sätt har haft kontakt med män som visar dem oönskad uppmärksamhet som går över gränsen.

När man konfronterar en del av idioterna har de åsikten att man borde vara TACKSAM att någon är intresserad. Yeah, right... Kåt, glad och tacksam liksom... Eller inte.

Jag hade nog kunnat stämma träff med en sådan idiot, för att få ett ansikte på vem det är. Och kanske också identitet. Annars hade jag gått och glott skitt på alla i min omgivning efter ett tag.

Det är överraskningseffekten som är grejen. Sätt ut en vattenspridare där han brukar stå och sätt på vattnet när du ser honom där. :devil:
Fast det kan inte vara så kul att stå och trycka en timme eller så vid en spridare som är igång hela tiden heller.

Nu kommer mina släktingar, så nu ska jag duka fram påskmaten. Kalas!

That's it. Jag ska aldrig flytta till landet!

Det jag råkat ut för har bara hänt i stan. Bland annat en fönsterrunkare som sagt (som precis som någon skrev nöjt kikade genom den lilla glipa som blev mellan persiennen och fönsterkanten), och en annan gång hörde jag något vid min dörr mitt i natten så jag går upp för att kolla vad som krafsar. Då står en karl där med byxorna halvöppna och försöker öppna min dörr...

Det finns onekligen lika knepigt folk överallt, men på landet har man mer koll på grannarna, större avstånd till utomsocknes knäppgökar, och färre i omgivningen helt enkelt. I stan behöver ett äckel inte gå många meter utanför sin dörr för att vara bland främlingar (som inte lägger märke till ännu en främling), det finns så gott som ingen stans alls där någon skulle tycka det var märkligt att se någon röra sig oavsett tid på dygnet, och blir ett byte för hett att ge sig på så finns hundratals nya kvinnor att försöka sig på istället...

Nu kände jag mig inte speciellt otrygg i stan heller, men jag anser då att jag är väldigt mycket säkrare från liknande saker på landet.
Inte ens i samma hus har folk koll på vilka som hör dit och inte...

Nu var det inte just säkerheten att skydda sig bättre med ett boende på landet, som jag menat nån gång.

Jag bara reagerade i mitt ursprungliga inlägg, att jag hade inte fixat det om nån stått i fönstrena och stirrat eller bankat på dörren. För mig hade det inte räckt med att dra för gardinerna, jag hade antagligen varit stel av skräck av sånt beteende.

Antar ändå att det hade känts "bättre" om det hänt i stan än på landet, just för att man är ganska utsatt och ensam. Och ingen annan människa i direkt närhet. Jag är inte säker, men jag tror jag hade tyckt så. Har inte upplevt detta personligen, så lite svårt att veta hur reaktionen skulle bli.

Jag har bott på landet med fönster i midjehöjd utan persienner och i bästa fall nån gardin men där var jag inte rädd konstigt nog. Nu bor jag 1 tr upp i stan och har persiennerna så att man inte ser in :confused: . Helt ologiskt

Nog bättre att ta det direkt med polisen, för precis som du skriver vet du inte vem det är och en oskyldig spekulation kan lätt leda till att otrevliga (och osanna) rykten börjar spridas och det är kanske inte så kul heller att vara upphovet till dem.
Fast vad kan polisen göra?
Det är väl inget brott att stå utanför en tomt och titta, hur obehagligt det än kan kännas för den som blir utsatt

Fast vad kan polisen göra?
Det är väl inget brott att stå utanför en tomt och titta, hur obehagligt det än kan kännas för den som blir utsatt
Det kan vara så att det kommit in fler anmälningar och de kan väl kolla upp personer, om det finns något i brottsregistret eller så? Kanske kör förbi någon kväll/natt när de ändå är i området osv.

Sen är de förhoppningsvis proffs och kan råda vad man bör och inte bör göra.

Vi har ett gummslem i våran by också. Jag är inte uppvuxen på landet och har hög integritet, tycker det är okej om folk kommer förbi oanmälda såvida dom har ett ärende eller det är någon man umgås med.

Men så har vi en "fönstertittare" då. En gubbe som varit ungkarl hela livet. Har en tendens att komma hit när min karl inte är hemma. Han kan stå och säga saker som att ja jag är ju så ung och han är så gammal och dylikt. Maler på i evigheter, han går inte att bli av med hur man än försöker. Får han syn på en när man är ute så är det kört, då är han på gården med sin kaffetermos och hem går han inte. Är bilen hemma men jag inte är ute så är det tydligen okej att gå och titta in genom fönster.. Han har fått för sig att jag har någonslags uppfödning av hästar också, hör vad han vill höra.

Första gången när vi flyttat hit var han och knackade på, jag öppnade ju då såklart och tänkte att det var någon granne som ville hälsa. Slutade med att han tryckte sig in förbi mig i dörren och sa att det ju stod välkommen på dörren. Väldigt obehagligt att ha en pissluktande gammal karl i mitt kök som närmade sig hela tiden..

Det här är anledningen till att vi bygger grind och staket, och fåse om jag inte sätter lite ström "för hästarna" på insidan av grinden i närheten av handtaget. Tycker det är fruktansvärt kränkande och obehagligt. Har alltid dörren låst nuförtiden och står och kikar över axeln när jag är ute på gården då han har en förmåga att smyga sig ljudlöst intill en, gärna när man pysslar med något.

Har dock börjat sprida runt att jag tycker det är fruktansvärt obehagligt med oanmälda människor på gården, det fungerade iallafall med diverse skoteråkare som genat här. Spred diskret ut att jag irriterar mig en del på skotrarna för att jag är rädd att det skrämmer hästarna om jag är ute och rider. Tog väl någon vecka och sen dess har det varit i princip skoterfritt förbi oss :)

Och på varför jag inte bara går iväg ute så jotack, sist gick jag in i stallet och klappade igen porten efter mig, då stod gubbfan och bankade på porten och ryckte i handtaget.

Och på varför jag inte bara går iväg ute så jotack, sist gick jag in i stallet och klappade igen porten efter mig, då stod gubbfan och bankade på porten och ryckte i handtaget.

"Nu får du gå, för jag har annat jag måste göra och jag uppskattar inte att du kommer på besök på det här sättet"

Förstår inte varför du är diskret och fin i kanten, när du sedan är så irriterad över att det inte går att styra upp. Styr upp det. Var tydlig. Lämna inga tolkningsföreträden.

"Det är för att VISSA är välkomna, det är inte alla som är välkomna bara för att det står på dörren"

@Lovisaleonora leonora Ursäkta att jag skrev av mig. Det fungerar inte riktigt så, jag vill bara vara ifred. Som jag sa så hör ju gubbjäveln vad han vill höra och jag vill inte bli sedd som surfittan av resten av byn. Fixar en grind, stänger ute gubbjäveln och får vara ifred. Det har inte räckt med att säga att han stör eller att jag inte har tid. Han har även sagt saker som "Ja å inte vill du prata med en sån gammal gubbe som mig heller" varpå jag svarat nej precis.

JAG ska inte behöva stå och ryta ifrån till något obehagligt gubbslem, på MIN egen gård. Nånstans går gränsen. Dessutom går ju gubbfan runtomkring ändå och suktar och spanar in på gård och genom fönster.

@Lovisaleonora leonora Ursäkta att jag skrev av mig. Det fungerar inte riktigt så, jag vill bara vara ifred. Som jag sa så hör ju gubbjäveln vad han vill höra och jag vill inte bli sedd som surfittan av resten av byn. Fixar en grind, stänger ute gubbjäveln och får vara ifred. Det har inte räckt med att säga att han stör eller att jag inte har tid. Han har även sagt saker som "Ja å inte vill du prata med en sån gammal gubbe som mig heller" varpå jag svarat nej precis.

JAG ska inte behöva stå och ryta ifrån till något obehagligt gubbslem, på MIN egen gård. Nånstans går gränsen. Dessutom går ju gubbfan runtomkring ändå och suktar och spanar in på gård och genom fönster.

I ditt fall skulle jag säga till ordentligt, riktigt förbannat, att han inte har på din gård att göra alls. Det är enda språket som funkar. Om han inte lyssnar iallafall så får du säga till din karl att säga till på skarpen. Du ska inte behöva ha gubben springande.
//Luff - byns sanningssägare om det behövs

I ditt fall skulle jag säga till ordentligt, riktigt förbannat, att han inte har på din gård att göra alls. Det är enda språket som funkar. Om han inte lyssnar iallafall så får du säga till din karl att säga till på skarpen. Du ska inte behöva ha gubben springande.
//Luff - byns sanningssägare om det behövs
Jag blir så ledsen när jag ser att du föreslår att en karl ska säga till. Det är ju helt otroligt att man måste ta hjälp av en sådan för att sluta ha obehagliga människor runt sig. Troligen inte det du syftade på men som sagt, det är så fel. Det ska inte behöva vara så.

Jag blir så ledsen när jag ser att du föreslår att en karl ska säga till. Det är ju helt otroligt att man måste ta hjälp av en sådan för att sluta ha obehagliga människor runt sig. Troligen inte det du syftade på men som sagt, det är så fel. Det ska inte behöva vara så.

Nej ... det SKA inte behova vara sa, men tyvarr ar det sa ibland. Sarskilt med den aldre generationen. Personligen skulle jag hellre be Maken saga ifran pa skarpen och fa frid hemma an att ha gubben springande sa man maste titta sig over axeln nar man ar ute.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 494
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 844
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama