Vi har ett gummslem i våran by också. Jag är inte uppvuxen på landet och har hög integritet, tycker det är okej om folk kommer förbi oanmälda såvida dom har ett ärende eller det är någon man umgås med.
Men så har vi en "fönstertittare" då. En gubbe som varit ungkarl hela livet. Har en tendens att komma hit när min karl inte är hemma. Han kan stå och säga saker som att ja jag är ju så ung och han är så gammal och dylikt. Maler på i evigheter, han går inte att bli av med hur man än försöker. Får han syn på en när man är ute så är det kört, då är han på gården med sin kaffetermos och hem går han inte. Är bilen hemma men jag inte är ute så är det tydligen okej att gå och titta in genom fönster.. Han har fått för sig att jag har någonslags uppfödning av hästar också, hör vad han vill höra.
Första gången när vi flyttat hit var han och knackade på, jag öppnade ju då såklart och tänkte att det var någon granne som ville hälsa. Slutade med att han tryckte sig in förbi mig i dörren och sa att det ju stod välkommen på dörren. Väldigt obehagligt att ha en pissluktande gammal karl i mitt kök som närmade sig hela tiden..
Det här är anledningen till att vi bygger grind och staket, och fåse om jag inte sätter lite ström "för hästarna" på insidan av grinden i närheten av handtaget. Tycker det är fruktansvärt kränkande och obehagligt. Har alltid dörren låst nuförtiden och står och kikar över axeln när jag är ute på gården då han har en förmåga att smyga sig ljudlöst intill en, gärna när man pysslar med något.
Har dock börjat sprida runt att jag tycker det är fruktansvärt obehagligt med oanmälda människor på gården, det fungerade iallafall med diverse skoteråkare som genat här. Spred diskret ut att jag irriterar mig en del på skotrarna för att jag är rädd att det skrämmer hästarna om jag är ute och rider. Tog väl någon vecka och sen dess har det varit i princip skoterfritt förbi oss
Och på varför jag inte bara går iväg ute så jotack, sist gick jag in i stallet och klappade igen porten efter mig, då stod gubbfan och bankade på porten och ryckte i handtaget.