Någon tittar in

JAG ska inte behöva stå och ryta ifrån till något obehagligt gubbslem, på MIN egen gård. Nånstans går gränsen. Dessutom går ju gubbfan runtomkring ändå och suktar och spanar in på gård och genom fönster.

Självklart ska du ryta till OM du vill vara ifred. Vill man ha skalad potatis får man ju skala den. Vill man vara i fred får man freda den freden. Det är liksom så det fungerar.

Att du sedan tycker att alla ska ta sådan hänsyn så du slipper ryta, det är nog lite övermaga mycket begärt av en omgivning som består av ett helt samhälle. Folk är som de är, och vill jag ha ett visst resultat får jag styra det dit. Jag är inte främmande för att "valla" ut folk om det krävs.

Nej ... det SKA inte behova vara sa, men tyvarr ar det sa ibland. Sarskilt med den aldre generationen. Personligen skulle jag hellre be Maken saga ifran pa skarpen och fa frid hemma an att ha gubben springande sa man maste titta sig over axeln nar man ar ute.

Även de i den äldre generationen bör förstå att de gör sig skyldiga till olaga intrång om man avhyst dem men de ändå tränger sig på. Lyssnar de inte på en kvinna så går man till polisen.

Även de i den äldre generationen bör förstå att de gör sig skyldiga till olaga intrång om man avhyst dem men de ändå tränger sig på. Lyssnar de inte på en kvinna så går man till polisen.
Att polisanmäla som första alternativ istället för att be maken säga ifrån tycker jag är overkill, oavsett vad jag anser om folk som inte lyssnar på mig.

Att polisanmäla som första alternativ istället för att be maken säga ifrån tycker jag är overkill, oavsett vad jag anser om folk som inte lyssnar på mig.

Jag som inte har någon make/sambo skulle inte ha något alternativ. Folk har att välja på att lyssna på mig eller på polisen.

Men även rent generellt är det lite förnedrande att behöva be en man om hjälp i ett sådant läge. Men det får stå för mig.
Kan så vara, men en del lösningar på ett problem tycker jag att man testar först innan man kopplar in polisen. Jag har fått be killkompisar prata med jobbiga karlar när dessa inte fattar ett nej, det har tagit bättre än att jag ringt och polisanmält och skaffat mig fiender istället även om det är irriterande att det ska behövas.

Kan så vara, men en del lösningar på ett problem tycker jag att man testar först innan man kopplar in polisen. Jag har fått be killkompisar prata med jobbiga karlar när dessa inte fattar ett nej, det har tagit bättre än att jag ringt och polisanmält och skaffat mig fiender istället även om det är irriterande att det ska behövas.

Du har en poäng där men jag skulle bli så jävla arg att jag inte kunde ta den smidigare vägen. Jag hade nog sagt något i den här stilen:

"Jag vill inte att du springer här mer. Hur tycker du att vi ska lösa det? Kan du låta bli att komma hit eller ska jag ringa polisen?"

jag vill inte bli sedd som surfittan av resten av byn.
Nej, men av gubbslemmet - och det är ju honom du ryter till och inte resten av byn. De förstår nog skillnaden.
JAG ska inte behöva stå och ryta ifrån till något obehagligt gubbslem, på MIN egen gård. Nånstans går gränsen.
Gränsen går där du sätter den. Naturligtvis sätter du ner foten; och så hårt som det krävs för att budskapet ska gå fram.

Det är bra att du hittat en lösning med grindar etc, men i förlängningen behöver du stärka din attityd. Känner du dig ovan vid att hävda din integritet så behöver du träna på det. Att någon smyger på dig, tränger sig in genom dörren, glor in genom fönster, bankar på dörren och rycker i handtaget när du stänger om dig ÄR fullständigt oacceptabelt.

Tala om precis vad du tycker om det. Stå stadigt, se honom i ögonen och säg ifrån ordentligt. Tala om att om han visar sig på gården igen blir det polisanmälan. Punkt.

Jag blir så ledsen när jag ser att du föreslår att en karl ska säga till. Det är ju helt otroligt att man måste ta hjälp av en sådan för att sluta ha obehagliga människor runt sig. Troligen inte det du syftade på men som sagt, det är så fel. Det ska inte behöva vara så.
Jojemen, precis det jag menade. Om det hjälper så är det tusen gånger bättre än att behöva sätta upp elstaket. Ibland handlar det om att få effekt. Man kan inte går runt och må dåligt för att en sliskig gammal gubbe lever kvar i 1800-talet - då tar man till det som funkar. Om det så är en rivig kärring som jag eller sin sambo som i detta fall är karl enligt TS.

Tvärtom är det klokt att polisanmäla med en gång. Tyvärr är det ju så att sådanahär beteenden alltid riskerar att eskalera.

Kan man då visa en serie av polisanmälningar så är det lättare att få tillstånd i alla fall något som tex besöksförbud.

Det är alltid bra att ha sådant här officiellt dokumenterat. Enligt Ts så har det ju redan hänt mer än en gång.

Tvärtom är det klokt att polisanmäla med en gång. Tyvärr är det ju så att sådanahär beteenden alltid riskerar att eskalera.

Kan man då visa en serie av polisanmälningar så är det lättare att få tillstånd i alla fall något som tex besöksförbud.

Det är alltid bra att ha sådant här officiellt dokumenterat. Enligt Ts så har det ju redan hänt mer än en gång.
Jag håller inte med, skulle jag polisanmäla varje gång någon kom och knackade på hos mig när jag vill vara ifred skulle jag vara rättshaverist. Fungerar det inte att säga ifrån på skarpen av båda som bor där så är det en annan sak, men om gubben låter dem vara ifred ifall sambon säger ifrån ser jag heller ingen anledning till att anmäla.

Jag håller inte med, skulle jag polisanmäla varje gång någon kom och knackade på hos mig när jag vill vara ifred skulle jag vara rättshaverist. Fungerar det inte att säga ifrån på skarpen av båda som bor där så är det en annan sak, men om gubben låter dem vara ifred ifall sambon säger ifrån ser jag heller ingen anledning till att anmäla.
Här är det ju frågan om samma person som har smugit på Ts flera gånger redan.

Inte olika personer som kommer och knackar på dörren.

Det är ju klart och tydligt att flertalet kvinnor har på ett eller annat sätt haft/har problem med män som stör dom på ett för kvinnorna obehagligt sätt.

Det kanske är dags för kvinnorna att sätta ner foten och faktiskt göra det till officiella siffror så att samhället blir uppmärksammat på hur stort och jobbigt problemet är.

Eller tycker du att alla dessa kvinnor skall skaffa en man som kan skydda dom? Skall dom betala någon för att skydda dom?

Du kanske har en man som kan hjälpa dig men nästa kvinna denna mannen ger sig på har kanske inte det.

Polisen skall faktiskt finnas där för kvinnorna. Men dom måste ju få reda på omfattningen på problemet innan dom kan göra något.

Jag kan inte se hur det skulle vara rättshaveri att vilja vara trygg och slippa att män tar sig friheten att begränsa kvinnors liv genom att skapa otrygghet.

Nolltolerans är det som gäller för att kunna få fram attitydförändring hos dessa män. Att visa att detta beteende inte är okej.

Varför?

Känner du samma förnedring om du ber en man om hjälp rent generellt?
Karlfeldts Fridolin talade med bönder på bönders vis och lärde män på latin.

I det här fallet är det kanske så att gubbslemmet behöver tilltalas på sitt vis. Och kanske är det bara en karl som kan göra det.
Och har man inte någon karl att tillgå - som jag - så får man sätta gränsen där man vill ha den. Gränsen hamnar inte där av sig själv.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 494
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 844
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama