Någon tittar in

Fy, vad obehagligt. :(

Alltså, hur många kvinnor finns det som blivit utsatta för det här egentligen? Varenda en som jag pratat med de senaste dagarna har varit med om något i den här stilen. Jag blir bara mer och mer förbannad!
En är en för många, borde vara nolltolerans mot idioter! :rage:

Jag har haft skyddat nummer i över tio år, la ut annons att jag sökte medryttarhäst här på buke för kanske 10-14 år sen, va en kille som ringde och hotade med att döda mamma (numret stog på henne) om jag inte berättade vad jag hade för underkläder på mig... Vi fick kontakt med flera som han hade ringt då!

Jag har haft skyddat nummer i över tio år, la ut annons att jag sökte medryttarhäst här på buke för kanske 10-14 år sen, va en kille som ringde och hotade med att döda mamma (numret stog på henne) om jag inte berättade vad jag hade för underkläder på mig... Vi fick kontakt med flera som han hade ringt då!
Men fy! Jag hoppas du polisanmälde honom? :eek:

Vilken idiot :rage: Hoppas polisen fick stopp på honom.

Det här verkar bli en sorts påskekrim-tråd: Berättelser ur livet om män som ofredar kvinnor på olika sätt.

Hej!

Jag hade definitivt anmält detta till polisen, det finns ju ingenting som säger att personen inte är en riktigt dåre och kommer eskalera. Bor du dessutom själv känns det extra otäckt i mina ögon. Jag hade inte vågat chansa, utan hade omgående börjat fråga runt bland grannarna.

/Lavinia, vars mor blev stalkad av "nån" i flera år och haft hemligt telefonnummer i evigheter av just den anledningen.

Exakt. Ytterst otrevligt detta och jag säger som @Lavinia , det finns ingenting som säger att personen inte är en riktig dåre och kommer eskalera. Man vet aldrig vad som rör sig i sinnet på någon annan, vad den inbillar sig och hur sned verklighetsuppfattningen är hos personen.

Men håller med dig ts om att det inte känns bra, tänk om du pratar med just din stalker?! Hu! Det får mig att känna mig illa till mods. Samtidigt som du bör börja fråga grannarna så fort som möjligt.

Jag har också haft en fönstertittare i perioder, har inte hänt nåt mer utan bara en person som tittar (iofs har det bankat på dörren också, vet inte om det är samma person). Löste det med att ha neddragna gardiner typ jämt.

Nä fy fan! :eek:

That's it. Jag ska aldrig flytta till landet!

Nä fy fan! :eek:

That's it. Jag ska aldrig flytta till landet!
De är nog vanligare i stan, tyvärr. Men det kanske känns lite mer utsatt på landet, i alla fall om det inte finns grannar bredvid. Å andra sidan har folk mer koll på landet i o m att de flesta känner varandra. Jag känner mig tryggare på landet än när jag bodde i t ex Stockholm. Rent statistiskt borde risken att bli utsatt för något vara större i stan.

Är säkert inte helt fel, fast i stan borde det ju uppmärksammas av fler personer tänker jag. Och därmed vara svårare för en stalker att gömma sig. Fast det kanske inte hjälper iofs.

Eller så reagerar/agerar inte människor när det finns så många andra som kan gör det istället. Tror det finns studier om det.
Du menar att det finns fönstertittare i stan som helt obehindrat står och glor in och gör vad det nu är dom pysslar med, utan att nära grannar ens reagerar på det???! Fy vad hemskt.

Och nu menar jag utanför fönstret och huset. Inte står i ett annat närliggande hus.

Är säkert inte helt fel, fast i stan borde det ju uppmärksammas av fler personer tänker jag. Och därmed vara svårare för en stalker att gömma sig. Fast det kanske inte hjälper iofs.
Njae?

På landet har vi benhård koll på om någon okänd bil eller person rör sig i trakten. I stan kollar jag väl knappast på vem som promenerar förbi hyreshuset?

Jag är klart övertygad om att landet är tryggare än stan. BETYDLIGT tryggare. Om någon ovanligt händer så vet "alla". Om så bara en lös hund.

Det är lättare att gömma sig i stan.

Funderar på min lilla by.
Vi har nog ingen stalkare men väl en man som ger inviter till alla kvinnor - och utgår från att kvinnor utan man är lesbiska om dom inte vill komma hem till honom när hans sambo är borta. Hans sambo tar sig friheten att gå och släppa in o ut grannens katt när hon tycker den varit inne/ute för länge. Den grannen har eldat ner hela sitt hus en gång, en annan gång fick nästa granne syn på röken i tid och ringde 112 - sen gick han o väckte grannen. Nästa granne har baseballträ vid sängen och hotar med att skjuta inkräktare....
Såhär kan jag nog fortsätta byn runt. Varannan invånare är speciell. Men å andra sidan är det "tryggt" i vår by.- flera gånger har tjyvar och bildumpare fått ge sig iväg då spanarna aldrig sover...
Om någon av dom skulle få för sig att stalka någon nyinflyttad och jag skulle få reda på det så är jag känd för att tala tillrätta, dvs -Du kan ju med att säga ifrån...

Jag hade nog tagit upp det på möte med bygdeföreningen. Inte pekat ut någon eller anklagat någon utan bara berättat för allas vetskap.
På landet är det oftast svårt att vara anonym och vet en vet alla.
Blir det känt att du har problem så lär det snabbt bli känt för de flesta och vill man då inte synas (som smygtittare) så kommer det säkert bli lugnare.
Ber man andra hålla ögonen öppna och göra klart att det inte är ok och att det kommer leda till polisanmälan om det fortsätter kan vara tillräckligt effektivt.

Annars hade jag nog gömt mej i skogen och väntat ut honom helt enkelt. :devil:
Eller smygit dit och överraskat lite när han väl är där :angel:

Jag hade nog tagit upp det på möte med bygdeföreningen. Inte pekat ut någon eller anklagat någon utan bara berättat för allas vetskap.
På landet är det oftast svårt att vara anonym och vet en vet alla.
Blir det känt att du har problem så lär det snabbt bli känt för de flesta och vill man då inte synas (som smygtittare) så kommer det säkert bli lugnare.
Ber man andra hålla ögonen öppna och göra klart att det inte är ok och att det kommer leda till polisanmälan om det fortsätter kan vara tillräckligt effektivt.

Annars hade jag nog gömt mej i skogen och väntat ut honom helt enkelt. :devil:
Eller smygit dit och överraskat lite när han väl är där :angel:
(Det gick inte att citat-svara, så jag tar med hela rasket.)

Jag skulle inte känna mig bekväm med att ta upp det under ett möte. Det skulle göra att jag känner mig ännu mer "tittad på". Däremot känns det bättre att prata med personer familj för familj s a s, fast inte helt enkelt ändå eftersom jag inte vet "vem jag pratar med".

Hursomhelst, jag har börjat med det som känns bäst: Jag har pratat med två grannkvinnor. Deras misstankar gick till den man jag misstänker (utan att jag sa något om det. (Stackars människa om det inte är han.))

Du menar att det finns fönstertittare i stan som helt obehindrat står och glor in och gör vad det nu är dom pysslar med, utan att nära grannar ens reagerar på det???! Fy vad hemskt.

Och nu menar jag utanför fönstret och huset. Inte står i ett annat närliggande hus.
Mitt svar angående studierna gällde benägenheten att agera generellt om någon blir utsatt när det finns många andra människor närvarande.

Men jag har en kompis som bodde på nedre botten i Uppsala och blev fönstertittad på. När hon upptäckte det hade han hållit på länge - med grannarnas vetskap. En granne sa att de inte ville skrämma henne, så att hon också flyttade som tjejen före hade gjort.

Fönstertittaren hade stått och kikat in genom den lilla glipa som blir mellan persienn och fönsterkarm. Vad kan det handla om; några millimeter?

Hade fönstertittare där jag bodde förut, då bodde vi syskon hemma allihop dock så var inte själv men obehagligt ändå.
Nu bor jag däremot själv med barnen och skulle någon få för sig att smyga runt här skulle det nog vara rätt enkelt. Bor visserligen i kedjehus så på framsidan syns man direkt men baksidan är bara en jätteåker, där skulle man nog kunna smyga hyfsat obemärkt när det är mörkt. Creepy!

TS prata med grannarna, är det någon som är ofarlig men nyfiken kanske du får personen och förstå att det inte är ok så hen slutar. Om inte annat kan det vara bra att fler har lite koll och vet om vad som händer. Ta kontakt med polisen är nog bra också, även om de inte kan göra så mycket kan det räcka med att de börjar röra sig mer i området.

(Det gick inte att citat-svara, så jag tar med hela rasket.)

Jag skulle inte känna mig bekväm med att ta upp det under ett möte. Det skulle göra att jag känner mig ännu mer "tittad på". Däremot känns det bättre att prata med personer familj för familj s a s, fast inte helt enkelt ändå eftersom jag inte vet "vem jag pratar med".

Hursomhelst, jag har börjat med det som känns bäst: Jag har pratat med två grannkvinnor. Deras misstankar gick till den man jag misstänker (utan att jag sa något om det. (Stackars människa om det inte är han.))
Nog bättre att ta det direkt med polisen, för precis som du skriver vet du inte vem det är och en oskyldig spekulation kan lätt leda till att otrevliga (och osanna) rykten börjar spridas och det är kanske inte så kul heller att vara upphovet till dem.

Jag bodde i två olika städer när min stalkare förföljde mig, jag har haft fönstertittare på två olika adresser, en släkting till mig bodde på första våningen i en stad när som tur var en granne varnade henne för att någon gått in via uteplatsen i hennes lägenhet. Polis kallades dit och de hittade honom gömd i lägenheten, i en garderob. :crazy:
På landet har jag inte råkat ut för något. :)

Nog bättre att ta det direkt med polisen, för precis som du skriver vet du inte vem det är och en oskyldig spekulation kan lätt leda till att otrevliga (och osanna) rykten börjar spridas och det är kanske inte så kul heller att vara upphovet till dem.
Jag sa, som sagt, inget om vem jag misstänkte. Det var grannarna som sa (samma person som jag tror men det sa jag inget om). Jag är inte upphovet. Jag har bara beskrivit vad som hänt.

Har du något annat du vill föra fram gällande ämnet?

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 461
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 494
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 844
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama