Någon tittar in

Om personen smyger runt på avstånd och/eller står halvgömd och spanar lär en hund definitivt reagera. De tenderar inte att känna igen någon som inte beter sig "normalt" och det du beskriver skulle nog de flesta hundar uppfatta som hotfullt och reagera därefter. (Hur de faktiskt reagerar på hot varierar dock såklart med hunden.)
Missade att kommentera det: Det låter bra! Ska höra m för om att låna en hund. (Med risk för att katterna smäller av :D)

En BRA vakthund reagerar på beteende, inte på hur väl den känner människan. Bär sig kända människor skumt åt, reagerar en vakthund värd namnet.

Jag tycker också en åtelkamera är en bra idé, rätt placerad. Jag hade också varit noga med att sprida bland grannarna det obehagliga i att bli smugen på. Tillräckligt för att det ska komma fram till personen ifråga.

Jag har också haft en fönstertittare i perioder, har inte hänt nåt mer utan bara en person som tittar (iofs har det bankat på dörren också, vet inte om det är samma person). Löste det med att ha neddragna gardiner typ jämt.

Hej!

Jag hade definitivt anmält detta till polisen, det finns ju ingenting som säger att personen inte är en riktigt dåre och kommer eskalera. Bor du dessutom själv känns det extra otäckt i mina ögon. Jag hade inte vågat chansa, utan hade omgående börjat fråga runt bland grannarna.

/Lavinia, vars mor blev stalkad av "nån" i flera år och haft hemligt telefonnummer i evigheter av just den anledningen.
Det har inte slagit mig att polisanmäla, faktiskt. Jag har bara blivit förbannad att inte få vara ifred. Kanske är det för att den jag mest misstänker är så... töntig.

Imorgon ska jag prata med de andra grannarna. Det tar ändå emot, ifall det skulle vara någon av dem.

Det finns en person som jag kan tänka mig att det är. Men det kan vara helt fel - och det är så obehagligt att misstänka någon som kanske är oskyldig. Det är en ensam man som bor en bit bort och jag tror inte att han är farlig. En udda figur. Han har bott här länge. Jag skjutsade hem honom efter ett "bygdeföreningsmöte" häromdagen. Det är efter det som jag har sett den här personen härutanför. Men det kan ju vara någon av de andra i föreningen också. Eller någon annan.

Jag ska prata med en grannkvinna som jag haft en del kontakt med. Hoppas bara det inte är hennes man. Usch, jag blir galen av att misstänka var och varannan...

Men du behöver ju inte prata anklagande med grannarna, så varför ska du känna att du misstänkliggör någon för att du berättar vad som händer? Berätta exakt vad du upplevt, utan att spekulera om vem det kan tänkas vara. Be om deras hjälp att hålla uppsikt, hör om någon annan upplevt något liknande tidigare.

En sådan här person vill inte bli sedd - så gör henom ordentligt sedd! Gör alla uppmärksamma på att det finns en smygare hos dig.

En BRA vakthund reagerar på beteende, inte på hur väl den känner människan. Bär sig kända människor skumt åt, reagerar en vakthund värd namnet.

Jag tycker också en åtelkamera är en bra idé, rätt placerad. Jag hade också varit noga med att sprida bland grannarna det obehagliga i att bli smugen på. Tillräckligt för att det ska komma fram till personen ifråga.

Håller med, men även en "vanlig" hund kan tänkas larma och leva om så är det enda man är ute efter att uppmärksammas på att det är någon där och i sin tur uppmärksamma smygaren på att hen inte kan smyga omkring oupptäckt så duger nästan(!) vilken hund som helst skulle jag säga.
Det är ju inte säkert att de "lånehundar" som står till buds nödvändigtvis är vakttypen tänker jag, så vill bara säga att det kan vara värt ett försök ändå. :)

Dock vet jag inte riktigt hur det skulle funka att låna hund av någon av grannarna, om de också är de misstänkta... O_o

Jag ska göra det. Det som känns obehagligt är att jag kanske står och pratar med den personen som har gjort det. Men jag ska göra det ändå.

Visst, men det är ju också en chans att se den personen i ögonen och säga "jag har sett dig" tänker jag. Även om du inte vet att just den här personen som du pratar med just nu faktiskt är smygaren så kan du ju visa alla du pratar med hur illa du tycker om den som smyger, att du är arg istället för rädd, att personen inte har vare sig rätt att göra så eller makt att skrämma dig eller gömma sig för dig. Om den personen du pratar med inte är smygaren så visar du ju bara vad du tänker om någon annan, men är det smygaren så kan du tala direkt till henom. Jag tycker du ska se det som en möjlighet, inte ett problem. Heja! ;)

Och vill du inte fråga någon granne om att låna kamera kan du säkert höra av dig till någon jaktklubb en liten bit bort. De hjälper nog gärna till! Du måste ju inte heller nödvändigtvis säga till dem att du har ett tittproblem utan du kan ju vilja se om det är vildsvin i trädgården nattetid eller liknande.

Polisanmälan lär knappast vara värt besväret, såvitt jag vet är det inte olagligt att stå på en väg eller i ett skogsbryn. Hund tror jag på, alternativt att ha främmande bil/ar parkerade och att tala om för grannarna.

Polisanmälan lär knappast vara värt besväret, såvitt jag vet är det inte olagligt att stå på en väg eller i ett skogsbryn. Hund tror jag på, alternativt att ha främmande bil/ar parkerade och att tala om för grannarna.

Jag tycker tvärtom att det definitivt är värt att anmäla, eller åtminstone prata med polisen. Just nu är det kanske inte så väldigt illa, men att ha det dokumenterat från början om något skulle eskalera kan vara väldigt värdefullt.

Det kan också vara en möjlighet att någon annan i distriktet kontaktat polisen med liknande problem, definitivt värt att den infon går fram. Man kan också få tips och råd från polisen hur man bäst hanterar situationen, vilka åtgärder som de anser rimliga, och så vidare.

Nu har jag varit ute och kollat - ingen där nu i alla fall.
@Cocos Så snällt av dig, men jag bor långt från Stockholm. Tack i alla fall!
@Nethril Bra idé att höra med jaktklubb längre bort.
@Monstermom Jag ska förbereda mig och peppa mig så att jag låter lika irriterad som jag är när jag pratar med grannarna imorgon. Om jag inte misstänkte någon av dem, så vore det inget problem. Men jag ska tänka bort det och fokusera på att jag pratar med "oskyldiga".

Jag tycker tvärtom att det definitivt är värt att anmäla, eller åtminstone prata med polisen. Just nu är det kanske inte så väldigt illa, men att ha det dokumenterat från början om något skulle eskalera kan vara väldigt värdefullt.

Det kan också vara en möjlighet att någon annan i distriktet kontaktat polisen med liknande problem, definitivt värt att den infon går fram. Man kan också få tips och råd från polisen hur man bäst hanterar situationen, vilka åtgärder som de anser rimliga, och så vidare.
Det är nog så. Men jag avvaktar till nästa vecka (om inget inträffar förstås).

"Hej, jag måste tyvärr prata med er om något väldigt obehagligt och oroande. Det är någon som smyger på mig, står i skogsbrynet och glor in mot mitt hus som någon sinnessvag dåre. Jag är så illa berörd att jag kommer att kontakta polisen, ni kan väl höra av er om ni ser eller hör något? Känns verkligen allt annat än OK, och jag har hört runt lite. Det kan vara fråga om kvinnofridsbrott, jag hoppas verkligen polisen tar det på allvar för sånt här får verkligen inte tillåtas"

Så ungefär hade jag lagt upp det när jag pratat med närboende. Jag hade INTE gått runt och frågat om läget, om helgen varit bra eller så - pang på rödbetan bara.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 494
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 844
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama