Någon tittar in

Alltså, det är klart att man kan upplysa om vilket brott det är men inte vill jag vara beroende av en man för att bli av med snuskgubbar eller kärringar för den delen i min trädgård. Säger jag åt någon att lämna och personen fortsätter att komma till min trädgård hotar jag med polisen och anmäler väldigt gärna ganska omgående om personen i fråga inte är av den storleken att jag själv, av ren ilska, kan lyfta ut personen. Det finns väl ingen anledning i hela världen att jag ska behöva ha en man i min närhet som ska säga åt någon att sluta göra olaga intrång och spionera i mina fönster? Förstår inte alls poängen.
Poängen är att om du gör som @Tora rekommenderar så går du direkt till polisen istället för att säga ifrån först. :crazy:

Fluktaren här syntes inte till igår. Han kanske inte har fattat att släkten har åkt. Eller så har han fått kalla fötter när jag såg honom på cykeln. Han vet ju inte hur väl/inte väl jag såg honom. Eller så har infon till grannarna påverkat på något sätt.

Senast ändrad:
Anmäler folk till höger och vänster? Att anmäla någon som smyger på en och skapar otrygghet är knappast att anmäla någon till höger eller vänster.

Just din inställning gör att dessa typer får fortsätta obehindrat.

Man kan ju tänka lite längre än den egna personliga sfären.

Om alla kvinnor anmälde när dom blev stalkade så kanske man skulle kunna få ett stopp på eländet och få till en attitydförändring. Så skulle kvinnor slippa att ha en man som beskydd.

Många gånger har ju dessa män en mer eller mindre lång historia av kvinnor dom ofredat på ett eller annat sätt.

Visst du kanske slipper denna mannen om din sambo säger ifrån men nästa offer kanske inte har det. Hade det då inte varit bättre att polisen har en radda med anmälningar från de kvinnor han har varit på? Varför skapa ett mörkertal i onödan?

Om grannen har en irriterande ovana att gena över din gräsmatta varje morgon när han skall till bussen det tar man en snack med grannen om.

Om han däremot smyger i buskarna och fluktar på en och får en att känna sig otrygg och kanske tom rädd det skall man inte tveka att anmäla till polisen.
Du verkar blanda ihop TS och @Karma, vad jag förstår så vet TS inte vem som smyger i buskarna, @Karma har en granne som hon tycker stör henne när han kommer och vill prata, men istället för att hon + sambo säger ifrån rekommenderar du polisanmälan som nästa steg om det inte räcker med att hon säger ifrån. Du ser ingen som helst anledning till att hennes sambo ska säga ifrån utan om gubben inte fattade när hon skrek åt honom att försvinna och aldrig mer sätta sin fot på deras gård(?) så ska hon göra en polisanmälan. O_o

Det är inte din fluktare jag syftar på utan gubben som stör @Karma, först säger man till klart och tydligt att man inte vill ha besök, om inte gubben fattar när hon och sambon säger ifrån får man kontakta polis, men jag skulle då aldrig anmäla en granne som första steg för att jag tycker denne är jobbig med sina besök utan först klart och tydlig säga ifrån och om det inte hjälper när jag/ev sambo säger ifrån så får jag ta det vidare. @Tora får väl bosätta sig på ett öde skär om hon polisanmäler varenda granne som råkar knacka på hennes dörr, själv säger jag ifrån om jag inte vill ha besök.

I ditt fall tycker jag absolut att du ska anmäla! Folk som smyger och fluktar ska skrämmas bort eller dras fram i ljuset, det ska vara så jäkla obekvämt och obehagligt att de passar sig jävligt noga. :rage:
För det första underlättar det om du faktiskt läser det jag skriver. Jag har skrivit flera gånger att det gäller inte folk som kommer och knackar på ens dörr utan sånna som smyger runt och får en att känna sig otrygg.

Sen är det polisen som rekommenderar att man skall prata med personen en gång OCH anmäla till polisen. Men jag antar att du vet bättre.

Det lustiga är att tydligen är det helt okej att fixa till snubbeltrådar, vattenspridare och andra fällor men det är inte okej att anmäla till polisen?

(det kan vara så att jag blandar ihop vissa saker men grundmeningen är densamma, är det någon som genom upprepade handlingar får en att känna sig otrygg så skall man polisanmäla det ja)

Senast ändrad:
Du verkar blanda ihop TS och @Karma, vad jag förstår så vet TS inte vem som smyger i buskarna, @Karma har en granne som hon tycker stör henne när han kommer och vill prata, men istället för att hon + sambo säger ifrån rekommenderar du polisanmälan som nästa steg om det inte räcker med att hon säger ifrån. Du ser ingen som helst anledning till att hennes sambo ska säga ifrån utan om gubben inte fattade när hon skrek åt honom att försvinna och aldrig mer sätta sin fot på deras gård(?) så ska hon göra en polisanmälan. O_o
Nu är jag inte riktigt säker på om jag förstår dig riktigt men om man skriker att någon skall gå därifrån och denna inte gör det så är det absolut läge att ringa polisen.

I det här fallet var han på min tomt när han sedan kastade sig iväg på cykeln.

Jag ska i alla fall prata med polisen efter helgen, för att höra vad de tycker. Om de anser att jag ska göra en polisanmälan, så gör jag det. Annars inte.
OK, fattade det som att han stod på grusvägen utanför huset, var så det stod i första inlägget...

Fluktaren här syntes inte till igår. Han kanske inte har fattat att släkten har åkt. Eller så har han fått kalla fötter när jag såg honom på cykeln. Han vet ju inte hur väl/inte väl jag såg honom. Eller så har infon till grannarna påverkat på något sätt.
Förhoppningsvis så dyker han inte upp för att budskapet har gått fram :up:

Det värsta (tycker jag) är om han inte dyker upp för att han tror att du har sällskap. I så fall är han väl medveten om vad han sysslar med.

Det värsta (tycker jag) är om han inte dyker upp för att han tror att du har sällskap. I så fall är han väl medveten om vad han sysslar med.
Det måste han väl vara i vilket fall? Han kan väl inte tro att det är okej att stå och glo in i någon annans hus?

Det måste han väl vara i vilket fall? Han kan väl inte tro att det är okej att stå och glo in i någon annans hus?
Jo givetvis. Jag tänkte på om han inväntar tills du är ensam innan han smyger på dig igen.

Sen när det kommer till att veta att det är fel. Många gånger så förstår dom ju att det är fel men dom brukar rättfärdiga det för sig själva.

Tex "Jag trodde att hon brukade sno mina katters mat därför smög jag på henne". Eller "Hon stod vid fönstret och borstade sitt hår så hon ville att jag skulle se det och smyga på henne".

Men det kan ju lika gärna vara att det slagit lite slint i huvudet på gubben utan att han egentligen menade att skrämma dig. Tänker på tex när man var kär i någon kille när man gick i mellanstadiet och gick hundra gånger förbi hans hus en kväll. Det var ju helt oskyldigt och inte alls tänkt att skrämma någon.

Hade du då hört killen säga till sina kompisar " Du det är skitläskigt. Det är en och samma brud som gått förbi mitt hus hundra gånger i går kväll" så hade du antagligen tyckt det var pinsamt och inte gjort om det. Det var ju som sagt inte din mening att skrämma någon.
Alla kan ju få hjärnsläpp ibland. Det är ju därför man skall säga till vänligt men bestämt en gång. En normal person som råkat pga obetänksamhet gå över gränsen backar ju då givetvis.

Många gånger så förstår dom ju att det är fel men dom brukar rättfärdiga det för sig själva.
Det är sant. Och skrämmande.

"Men det kan ju lika gärna vara att det slagit lite slint i huvudet på gubben utan att han egentligen menade att skrämma dig." På ett sätt är det väl samma sak som ovanstående. Det är ju inte så att han har promenerat förbi här stup i kvarten (vad jag märkt i alla fall). Utan det är i mörkret han kommer och ställer sig på pass.

Det är sant. Och skrämmande.

"Men det kan ju lika gärna vara att det slagit lite slint i huvudet på gubben utan att han egentligen menade att skrämma dig." På ett sätt är det väl samma sak som ovanstående. Det är ju inte så att han har promenerat förbi här stup i kvarten (vad jag märkt i alla fall). Utan det är i mörkret han kommer och ställer sig på pass.

Jo det är ju liknande så förhoppningsvis så skäms han och fattar att det inte är okej och upphör med det omedelbart. Alla kan ju som sagt göra felkoplingar i huvudet ibland. Speciellt om man kanske är lite småkär så kan man ju göra dumheter ibland.

Det kan ju likväl vara irriterande och tom upplevas som hotfullt av den drabbade (som tex när man ringer den man är kär i och slänger på luren när denne svarar :o :angel:. Sen då att man inte tänker på att "offret" kanske har nummerpresentatör är ju en helt annan historia :banghead: (nrpresentatör var en nyhet som få hade på den tiden det begav sig)).
Men man menar ju inget illa och ber om ursäkt och slutar med beteendet när "offret" säger ifrån.

Jo det är ju liknande så förhoppningsvis så skäms han och fattar att det inte är okej och upphör med det omedelbart. Alla kan ju som sagt göra felkoplingar i huvudet ibland. Speciellt om man kanske är lite småkär så kan man ju göra dumheter ibland.

Det kan ju likväl vara irriterande och tom upplevas som hotfullt av den drabbade (som tex när man ringer den man är kär i och slänger på luren när denne svarar :o :angel:. Sen då att man inte tänker på att "offret" kanske har nummerpresentatör är ju en helt annan historia :banghead: (nrpresentatör var en nyhet som få hade på den tiden det begav sig)).
Men man menar ju inget illa och ber om ursäkt och slutar med beteendet när "offret" säger ifrån.

Menar du på fullt allvar att man innan nummerpresentatörernas tid ringde upp sin förälskelse och slängde på luren i örat på vederbörande? :confused:
Oavsett om personen i fråga säger ifrån eller ej så är ju beteendet helt socialt gränslöst.

Menar du på fullt allvar att man innan nummerpresentatörernas tid ringde upp sin förälskelse och slängde på luren i örat på vederbörande? :confused:
Oavsett om personen i fråga säger ifrån eller ej så är ju beteendet helt socialt gränslöst.
Alltså man gick väl i låg/mellanstadiet och ringde upp killen man var kär i. Sen när han svarade så vågade man inte säga något (fast man innan hade tänkt använda morgondagens läxa som ursäkt för att ringa) och slängde på luren istället.

Det var ju inget man gjorde tjugo gånger per dag eller ens en gång i veckan men det hände.

En kamera i beredskap är inte så dumt heller. Jag har haft problem med div. löst folk och kameraövervakning är effektivt :)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 458
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 494
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 844
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.