Någon tittar in

Tills du får tag på en åtelkamera, snubbeltråd och larmsystem? Spänn upp lite tråd som du hänger upp tomma burkar i så skramlar det om någon försöker använda sig av samma plats igen för att smyga. Det kanske räcker för att skrämma bort honom + tiden är emot honom, snart kommer det inte finnas några mörka skuggor att gömma sig i. :up:
Vad tror ni att jag ska använda för tråd? Ska spänna den mellan två träd i skogsbrynet. Vill helst inte att rådjuren som brukar vara där ska råka illa ut. --- Får man göra så, förresten? Det är visserligen min skog precis i anslutning till min trädgård, men ändå...?

Vattenspridare funkar nog inte än, för det är flera minusgrader på nätterna.

Har ställt ett trädgårdsbord med metallben vid grinden, så att det skrapar om man försöker öppna.

Sedan ska jag dricka vin ikväll, så att jag blir odräglig och stentuff :)

Det är väl inget brott att stå utanför en tomt och titta, hur obehagligt det än kan kännas för den som blir utsatt
I det här fallet var han på min tomt när han sedan kastade sig iväg på cykeln.

Jag ska i alla fall prata med polisen efter helgen, för att höra vad de tycker. Om de anser att jag ska göra en polisanmälan, så gör jag det. Annars inte.

Har du ingen bra strålkastare du kan ha i beredskap så du får veta vem det är?
Det sitter en på ladugårdsväggen med rörelsedetektor. Om personen cyklar (man måste ta den vägen om man har cykel/bil), så går den igång. Nu är jag mer beredd och kan hinna se förhoppningsvis.

Här är det ju frågan om samma person som har smugit på Ts flera gånger redan.

Inte olika personer som kommer och knackar på dörren.

Det är ju klart och tydligt att flertalet kvinnor har på ett eller annat sätt haft/har problem med män som stör dom på ett för kvinnorna obehagligt sätt.

Det kanske är dags för kvinnorna att sätta ner foten och faktiskt göra det till officiella siffror så att samhället blir uppmärksammat på hur stort och jobbigt problemet är.

Eller tycker du att alla dessa kvinnor skall skaffa en man som kan skydda dom? Skall dom betala någon för att skydda dom?

Du kanske har en man som kan hjälpa dig men nästa kvinna denna mannen ger sig på har kanske inte det.

Polisen skall faktiskt finnas där för kvinnorna. Men dom måste ju få reda på omfattningen på problemet innan dom kan göra något.

Jag kan inte se hur det skulle vara rättshaveri att vilja vara trygg och slippa att män tar sig friheten att begränsa kvinnors liv genom att skapa otrygghet.

Nolltolerans är det som gäller för att kunna få fram attitydförändring hos dessa män. Att visa att detta beteende inte är okej.
Jag föreslår att du läser tråden från början igen så ser du att jag är en av alla dessa kvinnor som drabbats av diverse typer genom åren och nej, jag är singel sedan några år tillbaka, jobbar inom mansdominerad sektor och tvekar inte att be om hjälp om det inte hjälper när jag biter ifrån. Skillnaden är att jag faktiskt försöker lösa min problem om det går innan jag anmäler folk till höger och vänster. Om det innebär att be en sambo, en vän eller en granne om hjälp är skit samma om det går att lösa utan att blanda in polis mot människor som faktiskt är mina nya grannar och bybor.

Som sambo var det dessutom oftast jag som tog fighten för jag är bättre på att ta folk än vad ex är. Men som sagt, om det inte fungerar att jag fräser ifrån och inte om min hypotetiske sambo kan fräsa ifrån så är nästa steg polis, inte mitt första steg.

Vad tror ni att jag ska använda för tråd? Ska spänna den mellan två träd i skogsbrynet. Vill helst inte att rådjuren som brukar vara där ska råka illa ut. --- Får man göra så, förresten? Det är visserligen min skog precis i anslutning till min trädgård, men ändå...?

Vattenspridare funkar nog inte än, för det är flera minusgrader på nätterna.

Har ställt ett trädgårdsbord med metallben vid grinden, så att det skrapar om man försöker öppna.

Sedan ska jag dricka vin ikväll, så att jag blir odräglig och stentuff :)
Ta något vanligt snöre, det ska ju bara skramla om burkarna och inte vara en snubbeltråd. Det är helt lagligt att sätta upp trådar på sin egen tomt och det kan ju vara en fördel om den går sönder istället för att vilt eller folk ramlar.

så är nästa steg polis, inte mitt första steg
Jag hade som sagt inte haft tanken att polisanmäla först, men sedan tänkte jag att, som flera skrev, att det kan finnas en poäng i det. Just för att det blir synligt vad som pågår. För jäklar vad jag har fått höra berättelser om vad kvinnor blivit utsatta för de här senaste dagarna. Majoriteten har inte polisanmält.

Jag ska alltså prata med polisen efter helgen för att höra vad de anser. Och jag är inte en rättshaverist :)

Jag föreslår att du läser tråden från början igen så ser du att jag är en av alla dessa kvinnor som drabbats av diverse typer genom åren och nej, jag är singel sedan några år tillbaka, jobbar inom mansdominerad sektor och tvekar inte att be om hjälp om det inte hjälper när jag biter ifrån. Skillnaden är att jag faktiskt försöker lösa min problem om det går innan jag anmäler folk till höger och vänster. Om det innebär att be en sambo, en vän eller en granne om hjälp är skit samma om det går att lösa utan att blanda in polis mot människor som faktiskt är mina nya grannar och bybor.

Som sambo var det dessutom oftast jag som tog fighten för jag är bättre på att ta folk än vad ex är. Men som sagt, om det inte fungerar att jag fräser ifrån och inte om min hypotetiske sambo kan fräsa ifrån så är nästa steg polis, inte mitt första steg.
Anmäler folk till höger och vänster? Att anmäla någon som smyger på en och skapar otrygghet är knappast att anmäla någon till höger eller vänster.

Just din inställning gör att dessa typer får fortsätta obehindrat.

Man kan ju tänka lite längre än den egna personliga sfären.

Om alla kvinnor anmälde när dom blev stalkade så kanske man skulle kunna få ett stopp på eländet och få till en attitydförändring. Så skulle kvinnor slippa att ha en man som beskydd.

Många gånger har ju dessa män en mer eller mindre lång historia av kvinnor dom ofredat på ett eller annat sätt.

Visst du kanske slipper denna mannen om din sambo säger ifrån men nästa offer kanske inte har det. Hade det då inte varit bättre att polisen har en radda med anmälningar från de kvinnor han har varit på? Varför skapa ett mörkertal i onödan?

Om grannen har en irriterande ovana att gena över din gräsmatta varje morgon när han skall till bussen det tar man en snack med grannen om.

Om han däremot smyger i buskarna och fluktar på en och får en att känna sig otrygg och kanske tom rädd det skall man inte tveka att anmäla till polisen.

Jag hade som sagt inte haft tanken att polisanmäla först, men sedan tänkte jag att, som flera skrev, att det kan finnas en poäng i det. Just för att det blir synligt vad som pågår. För jäklar vad jag har fått höra berättelser om vad kvinnor blivit utsatta för de här senaste dagarna. Majoriteten har inte polisanmält.

Jag ska alltså prata med polisen efter helgen för att höra vad de anser. Och jag är inte en rättshaverist :)
Dessutom kan det ju faktiskt vara så att du inte är den första kvinnan som blivit utsatt av just denne man.

@aprilmaj Bara för att förtydliga:
Rekommendationen brukar vara att klart och tydligt men vänligt förklara för personen att du inte önskar mer kontakt och att polisanmäla.

Sedan skall du dock undvika all kontakt för även ett avvisande kan tas som ett uppmuntrande för fortsatt kontakt.

(ville bara förtydliga lite)

@Lovisaleonora leonora Ursäkta att jag skrev av mig. Det fungerar inte riktigt så, jag vill bara vara ifred. Som jag sa så hör ju gubbjäveln vad han vill höra och jag vill inte bli sedd som surfittan av resten av byn. Fixar en grind, stänger ute gubbjäveln och får vara ifred. Det har inte räckt med att säga att han stör eller att jag inte har tid. Han har även sagt saker som "Ja å inte vill du prata med en sån gammal gubbe som mig heller" varpå jag svarat nej precis.

JAG ska inte behöva stå och ryta ifrån till något obehagligt gubbslem, på MIN egen gård. Nånstans går gränsen. Dessutom går ju gubbfan runtomkring ändå och suktar och spanar in på gård och genom fönster.

Hade någon sagt "Ja å inte vill du prata med en sån gammal gubbe som mig heller" och jag inte hade haft lust med det så hade jag svarat nej och just därför ska du gå härifrån nu!
Det är just ryta ifrån du ska göra! Faktum är att det är ganska skönt att ses som en sådan människa som säger ifrån. Man får faktiskt respekt. Sen om någon tycker att jag är en surfitta får stå för dem. Det är deras problem och inte mitt. Jag har rätt att säga ifrån i mitt eget hem och det respekteras faktiskt. Även av de som har för vana att göra precis som de vill och säga vad de vill utan att bry sig om hur andra tar det. Jag har kastat ut människor ifrån mitt hem utan pardon. Kan man inte uppföra sig så är man inte välkommen och är man inte välkommen så åker man ut. En person gick på min sambo och menade att "han skulle kontrollera sin kvinna" :meh: när jag sa till honom att han skulle ge sig iväg för att han inte var välkommen här när han betedde sig som han gjorde. Jag svarade då att så länge jag betalar hälften av lånen på vårt hem så har jag också full rätt att slänga ut personer ifrån mitt hem oavsett vad min sambo tycker. Han gav sig av och efter att ha försökt svartmåla mig inför min sambo utan resultat bad han senare om ursäkt för sitt uppträde och han har betett sig klanderfritt sedan dess precis som övriga som trodde att jag skulle sitta och fnissa generat åt deras så kallade skämt och annat otrevligt.

Man måste vara övertydlig mot människor. Är man inte det så får man ta att de beter sig som de alltid har gjort för förmodligen är det aldrig någon som har sagt till dem på skarpen.

@aprilmaj Bara för att förtydliga:
Rekommendationen brukar vara att klart och tydligt men vänligt förklara för personen att du inte önskar mer kontakt och att polisanmäla.

Sedan skall du dock undvika all kontakt för även ett avvisande kan tas som ett uppmuntrande för fortsatt kontakt.

(ville bara förtydliga lite)
Tack! I know.

Alltså, det är klart att man kan upplysa om vilket brott det är men inte vill jag vara beroende av en man för att bli av med snuskgubbar eller kärringar för den delen i min trädgård. Säger jag åt någon att lämna och personen fortsätter att komma till min trädgård hotar jag med polisen och anmäler väldigt gärna ganska omgående om personen i fråga inte är av den storleken att jag själv, av ren ilska, kan lyfta ut personen. Det finns väl ingen anledning i hela världen att jag ska behöva ha en man i min närhet som ska säga åt någon att sluta göra olaga intrång och spionera i mina fönster? Förstår inte alls poängen.

Jag är helt övertygad om att jag kan göra samma jobb som vilken man som helst, i fallet att bränna av en oönskad besökare. Skillnaden är bara att jag blir kallad häxa eller surfitta, istället för något mer manligt nedsättande.

Absolut. Och det är att föredra att bli kallad häxa eller surfitta framför att ha ett gubbäckel hängande efter sig.

Det är inte din fluktare jag syftar på utan gubben som stör @Karma, först säger man till klart och tydligt att man inte vill ha besök, om inte gubben fattar när hon och sambon säger ifrån får man kontakta polis, men jag skulle då aldrig anmäla en granne som första steg för att jag tycker denne är jobbig med sina besök utan först klart och tydlig säga ifrån och om det inte hjälper när jag/ev sambo säger ifrån så får jag ta det vidare. @Tora får väl bosätta sig på ett öde skär om hon polisanmäler varenda granne som råkar knacka på hennes dörr, själv säger jag ifrån om jag inte vill ha besök.

I ditt fall tycker jag absolut att du ska anmäla! Folk som smyger och fluktar ska skrämmas bort eller dras fram i ljuset, det ska vara så jäkla obekvämt och obehagligt att de passar sig jävligt noga. :rage:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 458
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 494
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 844
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama