Någon som var på Kottas-clinicen i helgen?

Sv: Någon som var på Kottas-clinicen i helgen?

Håller med dig, nu vet alla allt om sadlar.

Min tränare (som givetvis inte är den enda duktiga tränaren!!!) lägger upp vår träning som så att hon mixar intensivhelger med mkt teori med våra vanliga lektioner. Under dessa intensivhelger (antar man kan kalla dem clinics) går vi igenom olika delar av våra kroppar och lär oss använda dem från grunden. Det är alltså inte så att hon säger "sänk ner trochantum major" utan hon ger oss intensivkurser i ex hur sittbenen är beskaffade, hur man hittar dem, vilka andra delar i bäckenbotten som är viktiga, vilka muskler som finns var och hur man aktiverar dem. Vi tränar mkt utan häst, på sadelbock, på stolar, you name it. Andra i stallet brukar se väldigt tvivlande på oss under våra övningar (när vi t ex piafferar varandra, kör varandra i rullebör, sitter på sadelbock och försöker dra av varandra osv osv).

"Vi som brukar träffas" gjorde häromsistens kul experiment med bla känna på varandras sittben. Hästen kan ju inte tala, men om man får en ryttare i knät går det utmärkt att tala om hur sittbenen känns.... och hur det känns med sadel - inte helt lätt att få plats, många goda skratt på vägen... men känslan är ovärderlig./T_B :)

Ja, just känslan av hur det är att vara häst och kunna förmedla till "ryttaren" är strålande. Vi sitter på varandra för att illustrera crookedness, vad som händer när ryttaren böjer/överböjer osv. Och så har vi träns på oss, galopperar i fel galopp på liten volt, piafferar, passagerar osv osv. Ser säkert löjligt ut, men det kan man väl bjuda på.

"Att ignorera en halvhalt" fick en helt annan innebörd efter dessa experiment. En halvhalt känns, så det är nog ett aktivt ignorerande från hästens sida eller eventuellt att man förtar effekten med andra hjälper som gör att det inte funkar. Inte att hästen "inte känner den". För känns gör den.

Tessan

Fast hade ni sadel mellan sittbenen och händerna? Det har ju hästen!

Mvh Monika

Hur mycket i detta är "allt om sadlar?

Någon som var på Kottas-clinicen i helgen? ( Flersidig tråd 1 2 3 )

Sadelrapport!? ( Flersidig tråd 1 2 3 4 5

Islandshästar och AR

Hur mycket kan man kräva av en ung frieser? ( Flersidig tråd 1 2 3 )

Piskande av svansen irritation eller koncentration? ( Flersidig tråd 1 2

bettlöst på unghäst..

Tränarens kroppställning

Var på hästens rygg vill ni ha vikten? Skillnad barockt/vanligt? ( Flersidig tråd 1 2 3 )

Charles de Kunffy

Hur tydlig ram ger ni hästen? ( Flersidig tråd 1 2 3 )

The French Manner ( Flersidig tråd 1 2 3 4 5 )

Effet d´ensemble

Lite funderingar om markarbete.

Att fortsätta lära in...

Hur lär man sej en känsla? :p

De gamla mästarnas hästhållning? ( Flersidig tråd 1 2 )

Rapport från ett ridpass/Är vi på rätt väg? ( Flersidig tråd 1 2 )

Vad tränar ni för annat för att öka er kroppsmedvetenhet?

Jag tycker att det har varit väldigt många icke-sadeldiskussioner sen du senast blev utslängd, så det kanske beror på dig?

Tessan

Är det inte risk för att man glömmer att man rider på en häst om man hela tiden ska sitta och tänka på vilka muskler man använder och ska eller inte ska använda :confused:
Därför tycker jag att det allra bästa är sitsträning på lina, då man inte behöver kontrollera hästen utan kan koncentrera sig på sig själv. Träning på lina kan göras på så många olika sätt, precis som allt annat, och jag syftar på hur den utförs på exempelvis SRS.

Mycket bra och informativt skrivet :bow:
Jag har läst mycket varierande kritik av Kottas, även fått rapporter från folk som ridit för honom. Intrycken varierar oerhört, beroende på ryttarens kunskaper och förväntningar. Han verkar vara en oerhört bra tränare för de som har riktiga grundkunskaper och viljan att lära och utvecklas. Jag hoppas jag kan få möjlighet att se någon av hans träningar. När kommer han tillbaka?

Ja, vi hade även sadel. Vi satt också utan sadel för att känna formen på sittbenen. Märkligt hur någras sittben var spetsiga, medans andras långa (mina). Hästen har ju sadeln emellan och därför kom den fram. Jag har gjort detta på en annan kompis, eftersom jag hörde så mycket om att ryttare "tryckte ner sittbenen i ryggen" på hästen, vilket inte är möjligt om inte bommen har pulveriserats. Och det stämmer fortfarande. Dock kunde man känna vikten på de olika sittbenen, samt hur stor påverkan bäckenets rörelser faktiskt har på sadeln!

Tessan

Och visst är det intressant hur viktigt det är att eftergiften är långsam och mjuk när man leker häst och övar halvhalter? Vi övade mkt på typiska halvhalter - dvs krama och släpp, gärna flytta handen framåt t o m. Detta orsakar endast att "hästen" tycker det är obehagligt och att balansen flyger all världens väg. Och när balansen slängs iväg av ryttaren, tappar man förtroendet och börjar hålla i sig, får sämre gång och utvecklad underhals.

Jag tycker att det är mycket vanligare att folk sitter kvar med sina hjälper alldeles för länge. Men det beror på dålig koordination. De kan inte ge en eftergift utan att slänga fram handen, så då ger de ingen alls. Har sett jättemånga som precis när hästen sträcker sig för att det har släppt efter (kanske något otajmat), återupptar kontakten något abrupt, om man säger och tjongar till hästen i munnen. Inte konstigt om den inte vill sträcka sig ;-(

Tessan

Be my guest!

Jag ville förmedla det man kan ta till sig från Kottas. Låt asig inspireras av
Det är ju bra om många får läsa. Kör hårt.

MVH SUSAN

Ja, det är nog det vanligaste inom "vanlig" dressyr, inom den barock jag sett verkar den andra varianten vanligare - släpp bort kontakten snabbt. Själv är jag rätt sen i koordinationen, men övning ger färdighet!

Jag blir mycket medveten om mina sittben varje gång jag slår mig ner på en pinnstol. Sedan blir det en annan femma att kunna lära sig att följa hästens ryggrörelser så att sittbenen behåller sin rätta inverkan även på hästen.
Det är bra att känna in hur det känns själv, som när vi sprang runt ridbanan och lärde in dressyrprogram som barn. Galopp, skänkelvikning osv.. Fast jag tycker att sitsträningen går hand i hand med att rida, så det görs nog bäst på en hästrygg men utan en massa i handen..

Fast ett plus är ju att kunna inverka så att hästen använder ryggen hyfsat, för vad har jag för nytta av att sitta fint och rätt på en tex stötig häst som inte rör sig riktigt rätt, i ett sådant läge kommer jag inte vara nöjd med att vara. Då går jag hellre tillbaka och tar om i så hästen bär mig bra. Och även sitsen blir lättare att hålla korrekt.
Att trava runt på min pålle där han spänner sig skulle nära på slunga mig till månen eller i alla fall ge håll, men att klara av det är inget jag strävar efter. Den tiden är förbi. Kampen för att behålla position på stötig häst varv på varv.. Huvva.. :crazy:

Jag tror också det hänger väldigt mkt på ryttarens bas. De intryck jag fick på den Kottasclinic jag var på stärkte mig oerhört och lämnade nästan en känsla av "förälskelse". Jag ville ta med mig mannen hem och bara plugga in på hans system.

Men det är ju samma när hans ridning diskuteras, det finns många som tycker att han inte är så duktig. Själv ser jag rakriktade hästar som växer för varje sekund han rider dem. Och inte ser man direkt vad gubbf*n gör heller, han behärskar sin sits till fulländning. Hans kommentarer är ju ljuvliga och vittnar om hur djupt i ryggmärgen hans kunskaper sitter. Det enda han kan förklara på filmerna när han än ber om det ena och än det andra är "a little bit more seat". :D Och har man då inte grundkunskaper i sits och hästens rörelsemekanik, kan jag tänka mig att det blir rätt meningslöst.

Om jag inom 5-10 år skulle bli så duktig att jag kunde tillgodogöra mig en lektion för Kottas skulle jag vara ohyggligt glad. (Men det som gör mig mest glad är att jag känner att om jag bara hade mer tid att träna, SKULLE jag kunna befinna mig där, eftersom basen är lagd)

Visst har det med personlighet att göra. Många blir provocerade av att han är känslosam. ( han är ju inte så svensk) Andra förtrollade av hans mjukhet.
Han kommer 11 - 12 Juni tror jag kolla Nobynäs hemsida.

jag har själv haft en likannde lärare i mitt yrke. Var det kul? - Nej
Lärde jag mig nåt? - JA

Sen måste man vara en sorts person som kan höra "du gör fel på ett agiterat sätt" Och istället ta till sig vad han säger att du ska göra istället. man får inte ta det personligt.

Men jag skulle aldrig rida för Kottas utan att ha grunden i en följsam rumpa. Men som dom skriver här. Hur många tränare undervisar i "rumpan" :cool:

Det är ju rumpan som skall lä'ra sig följa hästen :bow: och därefter "föra" :bump:

Man behöver inte säga spänn "muskelimuskus" till sina elever.
När rumpan glappar i traven eller i galoppen - Brukar det räcka med att säga "Försök dra upp kisseriet mot hakan" :angel:

Om dom fortsätter skumpa brukar jag säga - Ge hästen dina höfter. Låt honom bära dig. Det brukar funka. De kanske har fått lite förhandsteori, men skilnaden är markant. Särksilt på hästen som blir glad av en bättre packad ryggsäck :devil:

MVH SUSAN "The finger dyslectic :smirk: "

Jo, är oerhört impad.

Säger som du, om jag nånsin kommer så högt i ridning själv så kan jag tänka mig att rida för honom. Men kan aldrig ske för jag rider inte mer :(
Men till en annan sak som sätter kaffet i strupen på alla.
Att allt som har skrivits och lyfts fram är gamalt skåpmat. Allt står redan i tex. Tibbans bok.
Då väckes en intresant fråga, om det redan finns så lätt tillgängligt? Varför har fler inte hittat det redan?

Jag har sett B Tibblin undervisa. Han säger inte mycket om eftergift och inget om att följa huvudets och halsens rörelser.
Se också Ridsportförbundets lektionshandledning - bilderna av B Tibblin ridandes Ming.... Den som godkänt publikationen av de bilderna har inte förstått det som Balkenhol och Carde - och antagligen då Kottas som jag tyvärr inte har sett än - lär ut. "Give rein!"
Men alla gamla rävar som kommer och tittar, tex Lette sa inför hela publiken på Strömsholm att det här är det vi lär ut i Sverige, den goda ridning som vi alltid har premierat.... Det är en dröm och en lek med ord. Tyvärr drabbas hästarna. Och den gamla makteliten sitter kvar, skyddad av en Törnrosahäck av ord och begrepp som är helt oantastliga. /T_B :cool:

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
528
Senast: Oknytt
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För några veckor sedan höll Isabell Werth en uppmärksam clinic tillsammans med bland annat Andreas Helgstrand. Något som mötts av kritik...
Svar
0
· Visningar
255
Senast: Gunnar
·
Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama