Någon som var på Kottas-clinicen i helgen?

Sv: Någon som var på Kottas-clinicen i helgen?

Är faktiskt benägen att hålla med. Jag har alltid gillat att bolla biomekanik i teorin, men nu känner t.o.m. jag att vi börjar glömma det enkla och självklara. Har själv en tendens att komplicera till allting alldeles för mycket i min ridning, får höra det jämnt. Men nu börjar ni passera även mina hårklyveritankar. :)

Det här begriper jag inte? Det är väl inget hårklyveri ifall någon påpekar vad som krävs rent fysiskt av hästen för att den ska bära sig? Hårklyveri - det är väl snarare att diskutera citat från förr om ridning eller samling?

En samlad häst ska ha igång vissa reflexer, arbeta med vissa muskler. Det är ju basen i ALL ridning. Och det kallar jag verkligen inte hårklyverier...

Jag tror h'n menar att man kan förvirra sig för långt in i teorin. Precis som man kan förvirra sig för långt in i ridningens historia. Carde svarade på frågor på en clinic och allt var om Baucherism, vad De La Broue (sp?) tyckte, hur tvär öppnan var hos olika författare.

"Too much culture, to little riding" var svaret. Kan ligga något i det. Man måste prova, tänka och förstå. Men man måste rida!

Tessan

Man måste ha en huvudväg - eller metod, som står för grunden. 95% eller mer ska sitta som reflexer hos häst och ryttare. Sen är det viktigt att analysera problem för att lösa dem, eller gå runt dem. Biomekaniken visar det biologiska fönstret... tex är det omöjligt att klia sig på höger armbåge med höger hand. - Och överfört till ridning är det många som strävar efter sånt - och det kan biomekaniken hjälpa till med att förklara varför det blir fel.
Men håller man sig till den första, enkla, direkta metoden löser sig de flesta problemen. Calm, forward, straight är ett mantra för såväl fransmän som tyska genom tiderna. Vår egen Ehrengranat beskriver också just detta - jobba med en metod - när det uppstår ett problem - ta en liten omväg och sen tillbaka till huvudmetoden./T_B

Håller med, och har sett. Tyvärr blir det så även med slaktygel på vilket bett som helst. Ryttaren måste lära sig att följa hästens huvud och halsrörelser....... :banana:

Jo, men vi vet ju vad "straight" betyder för många ryttare. Ihoppressad och påtryckt rakt fram i överljudshastighet. På ultimate dressage diskuterade vi samma video, och hälften tyckte "mer framåt" medans andra ligan tyckte "för fort". Man kan uppfatta saker på väldigt olika sätt, ju.

T

Noir skrev:
Jag tror h'n menar att man kan förvirra sig för långt in i teorin. Precis som man kan förvirra sig för långt in i ridningens historia. Carde svarade på frågor på en clinic och allt var om Baucherism, vad De La Broue (sp?) tyckte, hur tvär öppnan var hos olika författare.

"Too much culture, to little riding" var svaret. Kan ligga något i det. Man måste prova, tänka och förstå. Men man måste rida!

Tessan

Helt korrekt uppfattat.

Och ett utspånande:
Eftersom jag länge tillhört den delen av ridfolket som analyserar, tänker och läser massor med teori så vet jag hur viktigt det är att förstå biomekanik när man sitter på hästen.
Men det som jag glömt och inte vågat göra heller då jag inte trodde jag var särskilt begåvad under flera år (men nu förstått att jag faktiskt inte är den kratta som jag trodde att jag var), är att känna. Och jag vet att jäg själv sagt att känsla är något som är svårt att diskutera på nätet, men ju mer jag lär mig rida desto med förstår jag att det är 90% känsla och 10% teori när jag väl sitter däruppe. För hjärnan är fn så mycket längsammare än ryggmärgen och musklerna.

true_blue skrev:
Efter att ha läst igenom tråden känner jag bara att det blir så himla komplicerat. Forma hästen med eftergift, se till att ha följsam kontakt. Rid med aktivivitet - motorn, bakkärran igång och rid övergångar - mellan och inom gångarterna, mellan raka och böjda spår, mellan skolor och raka spår .......
Hästen blir stark smidig och lyhörd. Den blir lättare och lättare i framdelen. Och så småningom kommer det att fungera med allt du begär eftersom hästen är i balans och lätt nog och stark nog att utföra det du vill - med glädje!/T_B :)

Haha nu tyckte JAG att det blev onödigt komplicerat :D
Visserligen brukar jag inte vara petig med hur hästen går med huvudet, mer petig med avslappningen. Men ska jag göra något som hästen tycker är svårt accepterar jag att den spänner sej (för att jag oftast får vara väldigt tydlig i hjälperna) eller går lite innanför lod osv. men när han börjar komma igång och fortfarande har krafter kvar går han bra "av sej själv" och allt känns enkelt.
Så jag kör nog redan lite som du skrev - växlar mellan övningar och väntar ut hästen, men avslappningen vill jag ha för det blir lite "fusk" när hästen har lättare att utföra övningarna då ;)

Håller fullständigt med! Men vi som inte är naturtalanger, vi har den fördelen att vi letar mer intensivt efter en känsla och kan därför lättare beskriva den för andra, än vad naturbegåvningen kan. Och självklart håller jag med om att man inte ska analysera sönder allt, men just denna tråd tyckte jag blev en av de mest givande på år och dag... ;)

Och hur det än är, vissa saker går att inte kompromissa med när det gäller dressyrridning. Oavsett hur hästen ser ut, vilken ras den har eller vilken sadel den har på ryggen, så ska ryttaren sträva efter att den ska slå på vissa reflexer (däribland sökreflexen) och att den ska använda vissa muskler.

Håller förresten med om det där med känslan, det är så lätt att glömma bort med ett ton information i huvudet..
Min lilla kuse som jag knappt kommit till samlad trav med (och skolor i trav är inte att tala om än) kunde jag i höstas få att trampa med avslappnad överlinje, inget dragande i tyglarna, och bakbenen bra under sej flera steg utan problem. (Jag såg även en annan tjej göra samma sak med honom och det VAR ett riktigt bra tramp, pedant som man är, och med bara sitsen och smackning som hjälpmedel).
NU tycker jag det är svårt med travövergångar!! Ska försöka komma tillbaka till den där känslan igen ;)

Hur många hobbyryttare tror du förstår vad "calm, forward and straight" betyder? (och med förstår menar jag "kan utföra på korrekt sätt")

Såå rätt! Kan känna en förtvivlan både över alltför enkla och alltför komplicerade lösningar... /T_B

Fniss! Naturtalang, njae, sällar mig inte till den skaran. Har haft turen att träffa på några få riktigt bra instruktörer, däribland en vanlig hederling C-tränare. :)

Det är inte lätt för hobbyryttaren av veta vad som är rätt och fel. Särskilt inte när de tittar på hästliv (efter att äntligen fått kabeltv) och ser Jan Brink lätta ur sadeln en dryg dm i varje steg, eller reportern Peter tala om att vara mjuk i handen och sedan rida hästen rätt mycket bakom lod och med näsan långt ner. Det bästa hittills har varit Maria Gretzer som visade hur viktigt det var att vara kontrollerad i bålen när man sitter på hästen.
Spanska ridskolan i Sydafrika var mer eller mindre pinsamt.

Näe, lunch var det, innan jag blir för gnällig och kritisk.

true_blue skrev:
Man måste ha en huvudväg - eller metod, som står för grunden. 95% eller mer ska sitta som reflexer hos häst och ryttare. Sen är det viktigt att analysera problem för att lösa dem, eller gå runt dem. Biomekaniken visar det biologiska fönstret... tex är det omöjligt att klia sig på höger armbåge med höger hand. - Och överfört till ridning är det många som strävar efter sånt - och det kan biomekaniken hjälpa till med att förklara varför det blir fel.
Men håller man sig till den första, enkla, direkta metoden löser sig de flesta problemen. Calm, forward, straight är ett mantra för såväl fransmän som tyska genom tiderna. Vår egen Ehrengranat beskriver också just detta - jobba med en metod - när det uppstår ett problem - ta en liten omväg och sen tillbaka till huvudmetoden./T_B

Jag var bara tvungen att se till att det du skriver blev upprepat. :bow: Du beskrev precis för mig varför jag är intresserad av biomekanik, utan att jag själv fattat det förrän nu! :D

Repetition är all kunskaps moder!

Monika

Carmenzita skrev:
Hur många hobbyryttare tror du förstår vad "calm, forward and straight" betyder? (och med förstår menar jag "kan utföra på korrekt sätt")
Precis! Det är ju därför så många tycker att det är enklare att bara rida skolor i skritt hela tiden. Då slipper man tänka på att hästen inte tar halvhalter.....

Nummer ett är att veta, nummer två att försöka, nummer tre att utföra.

Mvh Monika

Hängde du inte med på barockironin...?

Monika

Nej, jag fattade inte..... sorry. - För dagen ngt spänd? Bättre lycka nästa gång! :)

Jag orkade bara inte klicka in några smileys.

"rusar" skrev domaren senast jag red en mellangalopp under bedömning. Det ser nästan slött ut på videon.....Domare är ett konstigt släkte....

Är nog själv lite seg i skallen tror jag! :smirk:

Monika

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
528
Senast: Oknytt
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För några veckor sedan höll Isabell Werth en uppmärksam clinic tillsammans med bland annat Andreas Helgstrand. Något som mötts av kritik...
Svar
0
· Visningar
255
Senast: Gunnar
·
Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna