Sv: Någon som var på Kottas-clinicen i helgen?
:smirk:
Hmmm, ja du Susan jag tänker faktiskt inte fortsätta diskutera detta angåede BB,sadlar, reklam mm för det märks tydligt att du har redan din uppfattning och passar det inte in i ditt tänkande så ska det sågas rakt av. Jag vill inte ha medhåll men det är ju inte heller en särskilt konstuktiv dialog vi har.
Hmm, synd du är nog en rätt trevlig människa bakom det där hårda skalet. Det var ju bara synd att du inte kom till mig personligen under Kottas Clinicen med alla dina vanföreställningar om BB och AR så hade du i alla fall kunna fått en annan sida av saken. Skulle aldrig drömma om att få dig att byta åsikt men kanske ge dig de fakta som är omkring BBs framgång och skapande för det verkar som du faktiskt inte sett så mycket alls av hans arbete så att du ens haft chansen att förstå läran. Synd, men du är varmt välkommen att komma ner och studera närmare.
Jo, just det jag var lite fel informerad angående det dräktiga stoet, hon var i femte månaden med sitt femte föl, fast det spelar ju ingen roll om man nu ska följa de där riktlinjera. Faktum är att för en redan vältränad häst som tränat levaden i många år, inte är någon större ansträngning som att i filmen, komma in i några steg piaff och sedan sätta sig i en levad för ett ögonblick. Själv så tränar jag yoga regelbundet och som högravid så kan du utan problem göra full huvudstående utan att det är skadligt. Så det där med vad som är bra och inte det beror nog på.
En annan sak. Detta med att BB skulle ta med sig och sälja sina sadlar stämmer heller inte. För det första flyger människan land och rike runt och kan inte släpa med sig sadlar så där är du oxå felinformerad.
Däremot så är det arrangörerna för kurserna som gärna säljer sadlarna, inte BB. Det är oxå så att BB har tagit fram sadlar till sig själv och sina hästar som ska passa hans behov och intresse för hur historiska sadlar och bett användes. Sen att hans elever gärna vill ha en likadan sadel mm kan ju inte han hjälpa OCH det är inte BB som tjänar pengar på sadel utan Sadelmakaren som i detta fall är Douber och Partner oxå Star- Trekk skaparen och han har ju sett att BBs ide säljer som smör så det är klart att han vill producera sadlar och ingen kan ju hindra honom.
Titta bara på den nya Star-Trekk Espaniola, tror du BB är glad för att Douber använder BBs ide till något som han inte tror på.
BBs framtagande av en sadel sker alltid i samarbete med en duktig sadelmakare just för att det inte ska vara en dålig sadel. En alla sak, BB säger inte att hans sadlar passar alla hästar och är det några hästar just hans sadlar är gjorda för så är det klotrunda hästar eftersom hans egna hästar är det. Men sen är det ju så att det är ju den som säljer sadeln som sätter reklamen och det vet man ju själv att om en tidning gjort en intervju så är det alltid något som som de har skrivit som man inte har sagt.
Sen vad det gäller gratis reklam i tidningar så ska du snart få se att Ridsport oxå kommer att ha ertiklar om BB och hans elever utan att granska något. AR har blivit populärt och stort, precis som det var när western ridningen kom och så är det ju med allt som är nytt. Snart blir det Borbas tur.
Varför nya ridstilar blir populärt är ju för att det svenska folket varit så utsvultet på alternativa ridstilar i många år och folk är trötta på att köra dra ihop och tryck på varianten, speciellt när man kommer till Torbjörn Lundstöm och han talar om att ens häst har skador i munnen av tränsbettet och faktiskt i vissa fall rekommenderar folk att rida på en stång så att hästen mun får läka från tränsbettets skador. Klart att det är lätt att söka sig till AR då, det var så det var för mig och flera med mig.
BB började att rida in och till hästar och korridera toppryttare och sen har det bara rullat på för honom utan att han ens annonserat någonting sen han började med sin verksamhet. Att han skrivit böcker beror på att Cadmos velat att han skrivit böcker och videos just för att intresset växte fort i Tyskland först. Att BB fått stor genomslags kraft i Sverige beror på CD och hur den historien är det kan ju du och jag tala om någon gång mellan två ögon i så fall. Så, det du måste lära dig att förstå är inte att oavsett vem det nu är som ligger på toppen och är huvudämnet för stunden inte själv satt sig där utan för att folkets intresse skapat det.
Jag hade jela tiden tyckt att jag hade ett alldeles för hårt tryck i min hand men när välutbildade tränare från Strömsholm säger att det ska vara så så tror man ju på det. Men som sagt det var detta som fick mig att söka en annan stil. det var oxå därför jag var på Kottas kursen för jag hoppaden att han inte undervisade med lika få ord som en av de yngre beridarna från Wien som jag ridit för och jag var djupt besviken. Men tack och lov så räddade Kottas mig ur den vanföreställningen att alla som kommer Wien under visar som det unga killen.
Jag har ju i sju år bott i Köping som ligger 1,5 mil från Strömsholm och så jag har sett en hel del ridning både bra och dålig och tränat själv för båda bra och dåliga tränare. Jag vill inte kapa några stilar för jag har alldeles för lite på fötterna för att göra det. För att verkligen förstå en lära så ska man åtminstone utbilda MINST en häst till MSV nivå i just den stilen för att kunna göra en bedömning och huruvida bra eller dålig metoden är.
Vad det gäller detta med böjning så ska du nog ta och läsa Steinbrech på orginal språk, där finns ett helt kapitel som handlar om böjning av hästen och om du inte redan visste det så är Steinbrecht underlaget till TR och dagens ridning, men det finns inte många likheter med dagens alla ryttare och Steinbrecht.
Till sist vill jag bara säga att;
MIN VÄG ÄR MITT VAL OCH INTE MIN MISSION.
Som sagt nu tänker jag inte fortsätta denna destuktiva diskussion utan fortsätta förkovra mig i "sektens" alla möjligheter istället.
Hängiven Sektmedlem!