Någon som var på Kottas-clinicen i helgen?

Sv: Någon som var på Kottas-clinicen i helgen?

Hej FIFFLAN

Halten görs genom att du sitället för att dra i tygeln - pressar din hand mot ett inbillat föremål (den skall altså inte röra sig.

Det du gör du är att du ökar ditt eget buktryck så mkt att du stoppar sittbenens rörelser. (Det blir svårt för hästan att knuffa dig framåt)

(Känlan kan liknas vid att krysta på "toa")

Hu rmycket hästen lyder dig första gången beror mycket på hur mkt han tar din rumpa på allvar. Med en dålig balans och kroppskontroll kan han inte skilja det ena "motståndet " från det andra.
Många sådana här kroppskontrollshjälper fungerar bara om man sitter
i korrekt balans utifrån sin egen ryggrad. Bröstkorgen måpste befinna sig rakt ovanför bäckenet om man skall förenkla.
Omman kslal börja rida med rumpan behöver man en isntruktör väldigt mkt i början men blir senaer mer och mer självständig då man har redskap att själv analysera var det blev fel.

Du bor alldeles för långt ifrån mig, men snacka med Carmenzita...

Att det sytem jag var skolad i hadde något med Egon att göra förstod jag först när jag läste Erik herberman "Dressage formula" En bok som passar min hjärna bra. Mkt systematiskt går han igenom hjälpgivningen. Personligen gillar jag texter med mycket essens och lite onödigt surr. Men de måste vara så pedagogiska att de är lättlästa och lättförstådda. annars orkar man aldrig traggla sig igenom texten

tack Tez 1 för det andra tipset - Finns förståss inte på engelska? :mad:

jag kommer sluta surra här på buke. Om någon även i fortsättningen till äventyrs vill kontakta mig så maila gärna ( :D mkt billigare utan bredband) :smirk:

Kommer att sakna dig! *fjäsk fjäsk*

Lägger till lite fler tips om halt för säte: pressa tumme mot pekfingret, det skapar en reaktionskedja i dina muskler som hästen känner väldigt tydligt. Testa gärna här vid datorn och gör en tygelfattning. Tryck tummen ner mot pekfingret där den vilar. Känner du hur dina skuldror blir mer förankrade? Detta hjälper också hästen i halten. (de där musklerna som är stora på muskelbyggare på sidan av bröstkorgen poppar liksom upp ur fettet).

Beroende på hur skolad din häst är, kan det behövas att du lättar i sätet i början och låter handen gå lite fram så fort han tar halten. Det beror ju givetvis också på hur felriden han är innan. I början kanske det tar hur lång tid som helst innan halten går igenom, målet är givetvis att hästen så småningom ska reagera på så små hjälper som möjligt. Men det är sällan livet är så idealiskt. Först brukar jag "strypa med låren/knäna" (låter brutalt, är en överdriven beskrivning, är väl snarare en fast kramning), sedan kommer halten inne i min kropp och sist kommer handen. Bra dagar kommer jag inte till handen.

(På mitt eget djur fick jag bete mig som om vi skulle börja om från början, trots att han var 15).

Menar du latsarna??????

Jag måste ju redan gå in sidledes genom dörren :)

HAHAHAHAHHAHA (privat avskedskämt till mina kompisar)

När jag blir så gamal att jag inte kommer upp på häst så har jag också bestämt mig för att ha en isläning.

DO YOUR PRACTICE AND IT WILL ALL COME TO YOU!

Det är ett citat från en känd yoga lärare.

Det är så sant som det är sagt.

På det här forumet snackas det mycket hela tiden men det rids desto mindre. På det kan man inte komma långt i att förstå olika läror. Men, det är ju inte min huvudbry. kan inte ens fatta hur ni har tid att sitta framför dator och snack, ut och rid i stället.

Jag säger som Kottas; Det finns många vägar till Rom, välj den väg du vill gå. Det finns dålig/bra dålig ridning oavsett filosofi.

Nä du jag rider 4 hästar om dagen så nog rids det allt ;)

Men visst kan man träna mycket men vad hjälper det om där inte finns kvalite i träningen?? Det är väl mest det som är så svårt att få kvalite´istället för kvantitet.

På vilket vis kommer det fram att det rids så lite? :smirk:
Men faktiskt så sitter jag hellre och filosoferar en stund extra på Buke än att slå huvudet i stallväggen då jag inte förstår hästen eller mig själv. Att läsa här har gett en hel del nya infallsvinklar, framför allt genom att man måste skärpa till hjärnan och tänka, inte bara rida på!!
Mina har stått mer ju mer jag lärt mig. Det som görs vill jag göra hyfsat bra efter vår förmåga. Skiter det sig ett par pass kan jag lägga ner en dag eller två och läsa inlägg här eller prata med någon smart kompis tills en ide har kläckts.
Vill inte slita på deras psyke eller fysik i onödan..
Det finns ju annat att göra med de små djuren än att trimma på ridplan. Det är ju superkul, fast inte när allt går åt pipsvängen och man inte har en reservplan i bakfickan.. :eek:

Susan.

Texten nedan som du i två tidigare inlägg skrivit har jag nedan satt under varann.

Själv är jag inte slavisk Kottasfan utan uppskattar all ridning som åsamkar hästen minimalt obehag.
En ridning - sits och hjälpgivning som tillåter hästen att bära oss på ett ergonomiskt korrekt vis.

Den AR ridning som jag sett genom era egna uppvisningar och Bents filmer brukar vara bra på att locka fram en helt annan sorts reflex. Även om hästens hals och ryggrad kan te sig rätt rölig så är den egentliga rörligheten i sidled mkt begränsad.

Hästen bär inte ryttaren med sina ryggmuskler och stabiliserande magmuskler (raka bukmuskeln) Buklinjen är så gott som alltid slapp och oengagerad. Titta på framsidan på ”Akademisk ridkonst”
En av rörelsemekanikens grundlagar är att ”Ryggmusklerna inte kan klara av att lyfta mer än vad magmusklerna orkar stabilisera”. Ryggraden är ju ledad och för att ryggen inte skall hänga igenom måste magmusklerna stabilisera ryggen.
Det här är de flesta överens om - att för att få ryggen stark så måste den välvas uppåt vilket den raka bukmuskeln gör. Men dessa muskler kopplas ju ur om man börjar med att böja i sidled! Att man heller inte inom AR lyckas samla hästarna korrekt syns också på att bakbenen sätts i med raka knän istället för sviktande leder.

Jag tänker inte hindra någon att rida Akademiskt – Men kalla det inte hälsosamt. Särskilt inte när man rekommenderar sina elever at rida med stång när de inte ens har en självständig balans till häst.

För mig så ser det helt klart ut som att du menar att AR är rent utav ohälsosamt för en häst och åsamkar skada samtidigt som du säger att du uppskattar all ridning som Inte åsamkar hästen minimal obehag.

De hästar jag har mött har i alla fall inte haft obehag av AR eller tagit skada, tvärtom det är ju tänkt att bygga upp hästen.

Och detta med bukmusklerna, för de som själva någon gång tränat och fått ”rutor” på magen vet att när en bukmuskel tränas så blir den större. På vältränade killar så står faktiskt magen ut strax under där bröstbenet slutar. Detta är vad som sker på hästar också som använder sina bukmuskler T.ex. en levadör som den häst som är på framsidan av ”Akademisk Ridkonst” plus som sagt som någon förståndig människa visste att bilden togs dagar innan ett föl kom till världen. Jo, just det och det är inte ohälsosamt för stoet förresten, människor kan också träna med sin gravida mage.

Nåväl, min undran var bara den om att, du Susan verkar ju redan bildat dig din uppfattning om AR och att den är ohälsosam, menar du verkligen det? I så fall tror jag inte att du sett tillräckligt av olika fallstudier för att konstatera det. Det tycker jag är oproffsigt av dig och orättvis smutskastning av BB metoder som faktisk får hästar att bli friska, starka hästar igen, det är i alla fall min erfarenhet. BB hästar borde ju enligt din utsago av hans metoder ha oerhört ont i sina ryggar och inte ha alls så mycket muskler som de har. Kanske skulle du behöva komma i kontakt med den nyutexaminerade veterinär som just nu praktiserar hos honom så kunde ni ju utbyta kunskaper om vad som sker i hästarnas kroppar av BB metod.

Mina reflektioner på Kottas kursen betyder ju inte att jag är motståndare till hans kunskap och undervisning för det är inte att vara ödmjuk och smutskasta.

;)

Hoppsan, det var tänkt att din text skulle blivit kursiv men du känner nog igen det du skrivit ändå.

Nu skulle jag ju sluta här på buke, men det vore fegt att inte svara på detta.
Vill bara börja med att tala om att jag ju var noga med att tydliggöra var jag fått min bild...

Mata-Hari skrev:
Den AR ridning som jag sett genom era egna uppvisningar och Bents filmer brukar vara bra på att locka fram en helt annan sorts reflex.

Mata-Hari skrev:
Och detta med bukmusklerna, för de som själva någon gång tränat och fått ”rutor” på magen vet att när en bukmuskel tränas så blir den större. På vältränade killar så står faktiskt magen ut strax under där bröstbenet slutar.
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Detta skrev du ju verkligen till rätt person. :d
Sexpacken kommer sig mest av att killarna och tjejerna är så deffade. (nedsvultna till endast ett par % kroppsfett = skinn och muskler) Under icke tävlingssäsong orkar ingen se ut sådär.

Faktiskt är det också så att allt laborerade med hormoner sätter igång en process som får bukinnehållet bokstavligen att växa, vilket gör att hela magen ser stor ut som på en bebeis (källa fredrik Paulun känd från TV....)

Mata-Hari skrev:
Detta är vad som sker på hästar också som använder sina bukmuskler T.ex. en levadör som den häst som är på framsidan av ”Akademisk Ridkonst” plus som sagt som någon förståndig människa visste att bilden togs dagar innan ett föl kom till världen.

:eek: jag håller med föregående talare om att rida högdräktiga hästar. Den muskel som skapar six packen på mäniskor ligger på häst som en ganska smal remsa under buken. jag har aldrig sett en häst ha någon korv där???
Mata-Hari skrev:
Jo, just det och det är inte ohälsosamt för stoet förresten, människor kan också träna med sin gravida mage.

ja men inte anstränga sig kraftig dagarna före - eftersom det kan sätta igång förlossningen för tidigt. Och levad det är väl bra taskigt.
vad gjorde du själv dagarna före din förlossning?

Mata-Hari skrev:
BB metoder som faktisk får hästar att bli friska, starka hästar igen, det är i alla fall min erfarenhet.
;)

Detta är ju helt enligt egen utsago. :cool:

En sak har du dock rätt i. Och det är att det inte är ngn vits att dissa en ridstil helt och hållet.
Men som jag har sett det, så har BB ridning fått mycken hauss och gratis rekalm i pressen en längre tid.
Ingen av våra hästtidningar är intresserad av att granska någon ridstil ur ett mer kritiskt perspektiv.
Nu tog jag tillfället i flykten.

Appropå muskler tycker jag att en hel del av de hästar jag har sett BB ridna mer sett ut som broilers än välridna hästar.
Vad skall man med starka benmuskler till om inte kraftöverföringen till ryggen fungerar p.g.a. att hela hästen lutar inåt i öppnorna och utåt i slutorna, dvs inte har fördelat sin vikt korrekt över sina fyra ben DVS. är rakriktad. Och om man aldrig rider sin häst rak hur skall man då kunna känna att träningen gjort hästen rakare.
De hästar jag har sett har sällan haft en vacker överlinje. Tex gör förböjningen att häsetn inta får plats att använda de muskler som skapar som rör bogen. Vilket syns på hur de musklar sig

Du har rätt allt är inte skit i BB. Men att kränga samma sorts sadlar till alla hästar är okunnigt och cyniskt. Hur seriöst känns det när en tränare även kränger sadlar??? Sina egna dessutom...

Andra seriösa tränare sliter ju sitt hår både över sadlarna, betten och hjälpgivningen. Har du missat vad som hände på Kottasclinicen i Göteborg? Vet du inte om att flera stora tränare inte vill (en har sgat ifrån helt och hållet) undervisa BB 's elever. Det är för mycket grundfel.. och dessa stänger. All annan ridning bygger på att hästen skall söka kontakt under grundtublidningen (inte flera kilo, men hästen måste sträcka sig framåt

Ingen häst vill söka kontakt med detta "tilhygge" (tack Tessan för ordet) i munnen. Ingen skicklig ryttare jag känner till gillar att rida på kandar (Blakenhool Kottas etc för de tycker det är för skarpt) . och så sätter man "blank stång i händerna på nybörjare"

Skulle du själv vilja ha den i munnen??? Eller bära ngn på ryggen höggravid?
Skulle du själv bli frisk av det?

Nu måste jag sluta annars får jag hjärnblödning...

Susan skrev:
Hur seriöst känns det när en tränare även kränger sadlar??? Sina egna dessutom...
Så Kottas är inte seriös då, eftersom han kränger sina sadlar? (Måste nu kolla att jag förstod dig helt rätt...) :cool:

Japp, menar Latissimus dorsi.

Så här ser internationella ridsportförbundet på frågan:

http://62.2.231.126/PDFS/FEI/01_01/Code_Conduct_Welfare.pdf

e) Pregnant/recently foaled mares
Mares must not compete after their fourth month of pregnancy or with foal at foot.

--- Jag undrar verkligen om den som påstår att stoet skall föla om några dagar verkligen vet vad h*n pratar om? Om internationella förbundet har så hårda regler är det väl märkligt att den som verkar för bättre hästhälsa ska göra något så annorlunda?

http://www.klselect.com/kottas_saddle.html
Till exempel på adressen ovan finns information om sadlarna. Om han har med dem på de clinics han håller vet jag inte, faktiskt. Den enda gång jag varit på plats såg jag ingen. Men har hört att han nog marknadsför dem i alla fall muntligen i samband med att han håller träningar. Oberoende om han har sadeln på armen eller inte må syftet vara detsamma... :cool:

Jag försöker OCKSÅ få en nyanserad debatt. Det får man bara genom att korrrekta fakta lyfts fram. Såsom att det inte är bara BB som säljer sadlar. Det gör de flesta...

När jag var och tittade på Kottas blev jag helt hög. Det var verklig klass på undervisningen. Men han kanske kunde öva lite på sina sociala talanger i vissa fall. Å andra sidan har han en annan kulturell bakgrund än vi bortskämda social welfare-skandinaver... :D

Tack för att du svarade.

Om det är så så tycker jag att det är dåligt

HUr många ryttare runt om i världen har inte satt sitt namn på en sadel? Många.
Hur många av dom säjer att sadeln passar alla? Nån?

Någon var och kände på varför så få inte har hittat infon om ridning redan.
Obildbarhet :)
Sen skyller man på olika pedagogik, bara bortförklaring.
Det är inte pedagogikens fel om man inte fattar. Pedagogiken kan hjälpa. Men skyll inte på den.

antti skrev:
HUr många ryttare runt om i världen har inte satt sitt namn på en sadel? Många.
Hur många av dom säjer att sadeln passar alla? Nån?
Någon var och kände på varför så få inte har hittat infon om ridning redan.
Obildbarhet :)
Sen skyller man på olika pedagogik, bara bortförklaring.
Det är inte pedagogikens fel om man inte fattar. Pedagogiken kan hjälpa. Men skyll inte på den.
Kan bara hålla med... De flesta som har sitt namn på en sadel hävdar väl inte att den passar alla hästar, men i alla fall är den alltid F-N så mycket bättre än allt annat som finns på marknaden... :angel: :devil:
Om pedagogiken vill jag slänga in en liten fråga: Existerar ridningen som företeelse? Finns det en fastställd definition på vad ridning är? En norm? :devil: Kan inte låta bli... Egentligen är ju ridning en samverkan mellan två varelser. Denna samverkan är olika från ett ögonblick till nästa och det finns inte två ögonblick någonsin i världshistorien som har varit likadana. Så hur kan man definiera begreppet ridning och fastslå en pedagogik? :cool:

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
528
Senast: Oknytt
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För några veckor sedan höll Isabell Werth en uppmärksam clinic tillsammans med bland annat Andreas Helgstrand. Något som mötts av kritik...
Svar
0
· Visningar
255
Senast: Gunnar
·
Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama