Någon som var på Kottas-clinicen i helgen?

Sv: Någon som var på Kottas-clinicen i helgen?

............och svaret blev??

"det ska du skita i, här är det jag som bestämmer" eller något som betydde något liknande.

Inga andra ( av 70 tränare och domare sa något) ... utom en gång då en gammal manlig domare faktiskt höll med ... men det gav inget bestående intryck.

Konstig känsla faktiskt. Man använder fina ord och träningsskala osv, men struntar sen i det och låtsas inte om det när det verkligen påtalas. Ibland tror jag att de faktiskt inte förstår - att döma av bilderna på lektionshandledningen förstår de inte.

Sv: Kottas-clinicen i helgen? -> Curtis

Curtis skrev:
Sedan känns det nästan på gränsen till nonchalant mot alla dem som lägger ner tid och pengar på att träna, att säga att de inte gör det systematiskt.

jag tycker att det är så märkligt att när folk skall rida och träna sina hästar, så är vi i sverige inte alls längre världsbäst på att tillämpa källkritik, sökande journalistik, föra dialog och diskussion samt basera sina påståenden och regler på något annat än att "min tränare säger så". Det blir som någon nämde, jag tror det var Susan, att det kan ses som kritik mot sin tränare att åka på clinic med Kottas.

Vad de gör systematiskt är att de hänger sig med tid och pengar till en tränare som de är beroende av. Man är även beroende av feedback om när det ser bra ut och är rätt, och så vidare. Nu ska jag erkänna att jag likväl som alla andra tycker illa om dem som diskuterar bort sin ridlektion för att de vill slippa försöka och inte lyckas. Jag känner flera stycken som är så "intellektuella" att de dissikerar allt ridläraren säger ståendes i slö halt på ridbanans mitt. Det kan man ju göra senare, man får väl så lov att prova det man blir tillsagd, men man måste fortsätta tänka mellan ridpassen.

Jag tycker dock att detta förbättras långsamt, i och med alla alternativa ridstilar som kommer. Inte för att de är bättre, men för att lite korsbefruktning är bra för mångfalden och nytänkandet.

Tessan

antti skrev:
Säger som du, om jag nånsin kommer så högt i ridning själv så kan jag tänka mig att rida för honom. Men kan aldrig ske för jag rider inte mer :(
Men till en annan sak som sätter kaffet i strupen på alla.
Att allt som har skrivits och lyfts fram är gamalt skåpmat. Allt står redan i tex. Tibbans bok.
Då väckes en intresant fråga, om det redan finns så lätt tillgängligt? Varför har fler inte hittat det redan?

Vi ryttare är för lata för att ta till oss all kunskap som redan finns.Vi väljer den lättaste vägen för oss själva. Vi orkar inte studera allt och inte heller rannsaka oss själva tillräckligt för att se våra brister och vad vi behöver ändra. Vi tycker hellre att hästen är dålig och dum än förändrar vår ridning i grunden. Vi faller för tränare som erbjuder en "enkel" väg och som ser tjusiga ut. Jag tolkar dina frågor som att det är detta du vill få fram.

Varför rider du inte själv längre? Är det för att du har rannsakat dig själv och inte tycker att du duger som ryttare längre?

Har aldrig dugt som ryttare, har alltid vetat om det. Men är numera för lat för att hämta en häst och att hålla den i gång mer än nån gång per år :)
Ambitionsnivån är för låg så att säga.

Ojsan är detta något genbetingat eller etniskt, månntro... Låter skrämmande likt mig, detdär... :crazy:

Jo, negativitet sprider sig åt alla håll. Även inåt.

T

Noir2 skrev:
Det blir som någon nämde, jag tror det var Susan, att det kan ses som kritik mot sin tränare att åka på clinic med Kottas.

Vad de gör systematiskt är att de hänger sig med tid och pengar till en tränare som de är beroende av. Man är även beroende av feedback om när det ser bra ut och är rätt, och så vidare.

Tessan

Håller helt med om att det är lätt att tränaren tar det som kritik när man vill pröva någonting nytt.

Jag vill påstå att detta beroende grundläggs redan på ridskolenivå. Hur ska vi kunna kräva av alla olika ryttargrupper att de måste söka kunskap aktivt, när de redan lärt sig "det rätta sättet"? De flesta ryttare vill ju alltid sin hästas bästa. Det är väl knappast någon som går och tänker att idag ska jag rida lite uselt med flit... :smirk: Gärna så att hästen får en kotledsinflammation.

Det går inte att lasta de enskilda ryttarna när de redan gör sitt bästa. Och jag hävdar att de gör sitt bästa efter förmåga. Däremot går det att lasta systemet och de som skapat det. :devil:

Mvh Monika

Hörru din smygkommunist :d !

Jag tycker att folk har lite ansvar också. Det finns bibliotek, det finns internet, det finns klubbar och annat. Men dessa jurister som jag brukar ta som exempel. De är väl inte såna att de "finner sig i systemet" utan att ens tänka att det finns något alternativ. 13-åriga skoltjejer, ja. Vuxna kritiskt tänkande människor, nej.

Tessan

Jamen, VI är ju befriade från sekten. :rofl: De andra stackarna är ju fortfarande hjärntvättade.

Det blir ju så mycket tydligare när man spetsar till det hela lite.

Vore jag kommunist, :angel: skulle jag anse att ridskolorna lär ut det enda rätta. Eller hur?

Mvh Monika / Som nog har drabbats av solsting efter en heldag grävandes i trädgården. :cool:

Susan skrev:
De olika inriktningarna har i mångt och mycket helt olika hjälpsystem och därmed olika teorier. Vissa likheter finns, - men också mycket stora skillnader i hur man försöker påverka hästens rörelsemönster. :confused:

Det tyska systemet har sitt hjälpgivningssystem (det svenska - Bo Tibblin är en blek kopia)

Det Akademiska har ett eget ( baserat på Guinierre förmodar jag)

Spanska ridskolan har sitt

Egen von Neidorffs ridinstitut har sitt

Det portugisiska har sitt

Och det Franska har sitt eget hjälpgivningssystem.

Har kommit fram till att jag vill bilda mig angående dessa olika system. Har ju en egen liten teori om detta och det skulle vara intressant att lära sig grundidéerna i de olika systemen.

Boktips behövs! Finns det någon form av översikt skriven?

(förlåt moderator, men jag kunde inte låta bli en "efterlysning", det passade in så bra här)

Monika

Hehe allt är väl en fråga om mognad :devil:. Hur mycket man vågar ifrågasätta, hur länge man orkar analysera... Naturligtvis är det skönt att bara ta till sig en ideologi, gå upp i sin idoldyrkan. Att istället hela tiden TÄNKA, det är riktigt svårt.

Sen vill man ju inte bli förnedrad heller. Det finns ju en allmän uppfattning om att folk som väljer alternativa vägar inte klarar av det vanliga. Man vill ju så hiiimla gärna passa in, få credit.. Att stå på egna ben och rida i en ful och konstig form (lång och låg) gör att man känner sig ensam! För man vet att kärringarna i stallet snackar skit om en.

Folk tror sig vara så självständiga, tror sig gå den egna vägen.

//Sofia-För ett år sen 14årig ridskoleunge

Curtis skrev:
Vore jag kommunist, :angel: skulle jag anse att ridskolorna lär ut det enda rätta. Eller hur?

Så sant. Vad är man om man klagar på "systemet"? Liberal, bara?

Hallonsoda, vilken tur att du nu är både äldre och egna hästägare! Ridskoleungar, tssss...

Tessan

Obildbar.
Analyserar man och hittar mgn så är det helt annat.

Kan vara.
Som arabhästar, har dom gjort en sak redan så varför göra om? Finns ju nytt att göra.

Blir så nyfiken när jag läser dina inlägg: hur ser klassiskt enligt E v N? Och med vilken hjälp gjorde du halten? Har mannen ifråga skrivit ngn bok, eller har hans system beskrivits av någon annan?
Måste också få tillägga att jag tycker du är ett trevligt nytillskott i vår lilla ankdamm! Det är alltid intressant med nya infallsvinklar, så man inte slutar ifrågasätta...

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
528
Senast: Oknytt
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För några veckor sedan höll Isabell Werth en uppmärksam clinic tillsammans med bland annat Andreas Helgstrand. Något som mötts av kritik...
Svar
0
· Visningar
255
Senast: Gunnar
·
Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama