Sv: Någon som var på Kottas-clinicen i helgen?
EUREKA !!!!
(Detta var alltför luddiga svar. True Blue - Jag vill ha kvintesssensen En röd tråd ett tema. Det räcker inte med att skriva vad somman inte vill. Utan vad är idealet? Hur tar man sig dit?).
Emellertid, när jag läste ett par andra rader som Tessan skrivit på ett annat ställe så gick det upp en taljdank för fröken ”SUSAN”
De olika inriktningarna har i mångt och mycket helt olika hjälpsystem och därmed olika teorier. Vissa likheter finns, - men också mycket stora skillnader i hur man försöker påverka hästens rörelsemönster.
Det tyska systemet har sitt hjälpgivningssystem (det svenska - Bo Tibblin är en blek kopia)
Det Akademiska har ett eget ( baserat på Guinierre förmodar jag)
Spanska ridskolan har sitt
Egen von Neidorffs ridinstitut har sitt
Det portugisiska har sitt
Och det Franska har sitt eget hjälpgivningssystem.
Därmed förstår jag varför Kottas uppfattas så brutalt olika.
Åker man dit med AR system och teori i bagaget så blir man besviken - det ser inteut som man är van.
Åker man dit med det franska Hjälpgivningssystemet i bakhuvudet
- så förrstår man inte vad Karl’n håller på med och vill uppnå.
Åker man dit med von Neidorffs system i bakhuvudet - så blir man istället rentav upphetsad
av bekräftelsen i att systemen är så lika.
Om man ser det så, så blir det också uppenbart varför så många har så svårt att rida för honom.
Det är så helt olika hjälpsgivningssystem, vilket jag försökte antyda i min artikel. – ska man rida för Kottas så är det bra att kunna kontrollera hästen genom sitt säte. Åtminstone vara inne på den linjen. Annars blir Karl’n bara frustrerad över den dåliga ridningen.
Själv är jag inte slavisk Kottasfan utan uppskattar all ridning som åsamkar hästen minimalt obehag.
En ridning - sits och hjälpgivning som tillåter hästen att bära oss på ett ergonomiskt korrekt vis.
Sedan vad den kallar sig är ointressant.
En ”skogsmulle” har också i allmänhet en häst med färre arbetsskador. Det är ofta ”våra ambitioner” som gör att hästarna går sönder.
Hmmm