Någon som var på Kottas-clinicen i helgen?

Sv: Någon som var på Kottas-clinicen i helgen?

Min personliga uppfattning: det är ju själve fanken också att det är så komplicerat att utföra något som ser så lätt ut. Och sen kan jag reta mig på att när jag och hästen väl lärt oss det som jag tyckte var så komplicerat, visar det sig att det är jättelätt. Förutsatt att man vet vad man gör och tränar duktigt.

Det är väl det som är charmen med ridning. Det är lätt, svårt, fel, rätt, upp, ner, och jag vet inte allt. På samma gång.

Haha jag har ett exempel på det efter träningen igår: Jag testade ett nytt bett och hade inte dressyrat så mycket på sistone så hästen kändes jättestel. Lilla jag försökte med alla medel få hästen gå öppna (en sån enkel sak :angel: ) men till slut gav jag nästan upp och koncentrerade mej på avslappningen istället.
I slutet av ridpasset kändes det nästan som att hästen bjöd till en öppna. Då vred jag in händerna och vips! så gick hästen i en nästan perfekt öppna :p

Aaargh så irriterad man blir på sej själv då att man satt och gjorde en massa onödiga hjälper innan ;) Samma var det med slutan. Först kunde jag inte få in rumpan på honom med alla medel, tills jag tryckte ut bogen rejält på honom, och se där- då kom slutan av sej själv också...
Jag skyller på bettet som är annorlunda mot det vi brukar rida på ;)

Nehej. Det du VET är sanningen...Det du tänkler är oftast bara virrvarr =)

Monika

Har nu läst artikeln. Mycket sakligt och väl skrivet. Det jag funderar mest på är följande citat:

"Ridning är svårt - om det verkligen skall bli någon balans och lätthet. Kottas menade först måste ryttaren utbildas - därefter måste hästen göras känslig för hjälperna – förstå då kunde "lättheten" uppnås."

När jag rider försöker jag göra hästen känslig för hjälperna direkt, utan att först ha en korrekt sits. Men jag kan verkligen förstå svårigheten i att skola en häst i den ordningen.

Tillbaka till sitsträning i lina; alltså. ;) Har gjort det några gånger (alldeles för få) och det ger verkligen en bättre känsla i sadeln. Nackdelen är att hästen bör vara inspänd på något sätt. Eller har någon annan hittat en bättre lösning???

Mvh Monika

"without a seat - you can't give quiet aids"

- so how my dear - can you get the horse sensitive without the seat? :angel:

Utbilda ryttaren i följsamhet. är nog en mer adekvat beskrivning

Ett mycket bra sätt att öva är att ge hästen 1 dm längre tygel, släpper du fram halsen så får du igång ryggen, det ställer större krav på din sits.

Prova att rida fyrkant och vänd bara med dina axlar (dina axlar ska alltid peka i rörelsriktningen.) Använd bara (ytter)tygeln för att bromsa upp före hörnen.

Kan du i skritt skritt så fortsätt i trav och sedan i galopp.
Min erfarenhet är att man måste vara systematisk och träna en kroppsdel i taget. Börja med axlarna.

Följsamhet handlar till stor del att ta ansvar för sin egen kroppsvikt.Hitta balansen i sitt mellangärde.
-Utan tyglar så måste du :rofl: (om nu denna symbol uttrycker lycka)

SUS

Min sitsträning får jag uteslutande ICKE I LINA. Hitta en tränare som förstår sitsens olika element och kan träna just dig efter dina förutsättningar och gärna har utländsk erfarenhet (renodlat svenska tränare har sällan någon djup sitskunskap). Nackdelen med sitsträning på lina är att oftast utförs den i varv på varv medan jönsen i mitten skriker "slappna av, var mer följsam", varvid den stackars eleven antingen spänner sig mer, eller blir en stundsande potatissäck.

Det verkar ju som om många av er (true_blue, curtis, susan?) är kompisar privat, och verkar besitta en enorm kunskap som vida överstiger den normale besökaren på Buke. Utnyttja dem!

Själv har jag en tränare som bl a har erfarenhet från SRS, Tyskland och Sally Swift och kommer aldrig mer att nöja mig med en uppmaning som "slappna av" eller "den kan gott gå lite mer på tygeln" eller "dina axlar ska vara som hästens bogar och dina höfter som hästens höfter". Jag vet att det är något Kottas säger, för han förutsätter att ryttaren redan har "baskunskaper" i sits (men ärligt talat, det är nog några promille svenskar som har den baskunskapen), men det är inget som de flesta av oss kan tillämpa. Vi andra behöver veta EXAKT vilka muskler kring sittbenen som behöver aktiveras, när de aktiveras, hur man arbetar med sina skänklar (vilka muskler och senor ska aktiveras när), hur rumpan används osv osv. Att bara sitta och skumpa runt på lina med sina vanliga fel, får en bara att bli ännu bättre på det man var dålig på.

Mycket bra referat från Kottas.
Sparar den som textfil, hoppas du inte misstycker om jag visar den för andra.

Nämen Antti, nytt nick igen :angel: ;)

När ändå sits och så är på tal, är det någon som förstår vad hon Maggie Von någonting menar i hennes annons när hon skriver Utan sits ingen hand :confused:

Jag fattar liksom inte, eller så är jag ovanligt trög :crazy:

Hon menar att om du inte är följsam i sitsen så blir din inverkan med handen inte korrekt.
Utan följsamhet i rumpan så måste du till viss del hålla i dig i handen och kan därför inte inverka korrekt med handen. = Du säger alltif "sakta mindre aktivt" :)

Annars vet jag ingenting om hennes udnervisning annat än att hon läst Sally Swift och brukar referera till henne. tror inte hon är godkänd instruktör i centrerad ridning

SUS

Susan skrev:
Utan följsamhet i rumpan så måste du till viss del hålla i dig i handen och kan därför inte inverka korrekt med handen. = Du säger alltif "sakta mindre aktivt" :)

SUS

Men bör inte hennes slogan då istället vara Utan sits för mycket hand :confused:

Carmenzita skrev:
Vi andra behöver veta EXAKT vilka muskler kring sittbenen som behöver aktiveras, när de aktiveras, hur man arbetar med sina skänklar (vilka muskler och senor ska aktiveras när), hur rumpan används osv osv. Att bara sitta och skumpa runt på lina med sina vanliga fel, får en bara att bli ännu bättre på det man var dålig på.

Jag har otroligt dålig koll på vilka muskler jag använder till vad. Därför behöver jag bilder á la Sally Swift m fl. Då fungerar det. Och jag blir väl bättre på min egen kropp också.

Jag håller inte med om det negativa för ryttaren att sitsträna på lina. Självklart skulle jag helst träna sitsen på en läromästare och kunna rida olika vägar. Det är ju trots allt stor skillnad att rida rakt fram och på volt, när det gäller kroppens position. Men linträningen ger möjlighet till träning utan tyglar med en häst som går balanserat. Det är värt mycket, i alla fall för mig. Det behöver inte bli enformigt. Det går att byta varv och göra tempovxl och byta gångart. Det är oftast övergångar jag behöver jobba mest med, det är nog så för de flesta. :smirk:

Men jag har också turen att ha tillgång till en tränare som är bra på just sitsen. Tyvärr har jag ännu inte hittat någon tränare som ger mig alla bitar jag vill ha, utan får plocka och mixa. Inte så idealiskt anser jag, men vad gör man?

Mvh Monika

Vi andra behöver veta EXAKT vilka muskler kring sittbenen som behöver aktiveras, när de aktiveras, hur man arbetar med sina skänklar (vilka muskler och senor ska aktiveras när), hur rumpan används osv osv. Att bara sitta och skumpa runt på lina med sina vanliga fel, får en bara att bli ännu bättre på det man var dålig på.

Jag förstår inte riktigt hur det skulle hjälpa gemene man. Menar du att tränaren ska säga "nu måste adduktor slappna av samtidigt som du fjädrar med iliacus, nu, och nu, och nu..." Blir inte ridningen överintellektualiserad av att bara snacka muskler och teori.
Samma sak när man enbart pratar ett bild och symbolspråk som kan låta löjligt i en del personers öron fast det ger bra hjälp till vissa. Det måste anpassas efter vem som lyssnar.

Sitter man och skumpar runt utan att instruktören kan påverka dig(inte just dig alltså :smirk: ) med sina instruktioner på lina så kanske det är mycket annat än sitsen som bör ses över. Hur hästen rör sig osv.. Back to basic ..

Det kan ju räcka med att tränaren säger till då man hamnar snett så det stör hästen och beskriver hur h*n vill ha dig i din sits utan att gå in på extremt detaljspråk medans man paralellt jobbar med hela rörelsebilden i ekipaget.

Då man rider och får hästen att bära upp sig kan ju känslan av den korrekta sitsen bara infinna sig utan att man har tänkt en tanke på sin egen rumpa. Jag blir störd av att sitta och analysera min kropp, snarare behöver jag hela tiden ANVÄNDA min kropp till att känna av hästen. Egot tar över chowen på något vis. Man ser sin kropp med andras ögon i stället för att bara vara och följa, känna, och prova ..

Svårare är det ju att joxa sig till ett perfekt läge i sadeln på en häst utan bärighet eller styrsel. På den hästen kanske man kan få sitta och invänta sin perfekta sits tills hela ekipaget likssom har hittat knapparna och jobbar på ett bättre sätt ihop.

Det jag menar är att det kan stjälpa snarare än hjälpa att överanalysera sig själv hela tiden. Rid i en känsla och jobba MED hästen. Själv läser jag på tok för lite teori kanske, men börjar få in en riktigt skön känsla i ridningen samt annat jag pysslar med där känslan är dominant. Tex jobbet som terapeut. Överdrivet tänkande på vetenskapligt plan stör min djupare analytiska förmåga och möjligheten att uppfatta de minsta nyanserna som avslöjar det egentliga problemen.

blabla... Bara tankar...

Inte alla som har dator.

Jup, blir så. Gunnars nya grej att utsluta dom som inte är tillräckligt positiva till vissa företelser i vissa kretsar.

Men tänkt vilka extremt kreativa och intressanta diskussioner det har blivit, trots att inte du har varit med! :D

antti skrev:
Jup, blir så. Gunnars nya grej att utsluta dom som inte är tillräckligt positiva till vissa företelser i vissa kretsar.

Knappast en ny grej :smirk:

/fio avstängd ca 7ggr :crazy:

:confused: Det där du har citerat har inte jag skrivit iallafall :crazy:

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
528
Senast: Oknytt
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För några veckor sedan höll Isabell Werth en uppmärksam clinic tillsammans med bland annat Andreas Helgstrand. Något som mötts av kritik...
Svar
0
· Visningar
255
Senast: Gunnar
·
Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna