Någon som saknar en ponny?

Sv: Någon som saknar en ponny?

Haha, jaa, det är nog lättare sagt än gjort att förtöja levande last ordentligt även om jag förstår vad han menade ;) tanken med t.ex lädergrimma är ju att den ska brista om det händer nåt. Sen kan man tycka att trailerföraren borde ha stannat till och kollat då och då när den kör en ponny som far omkring. Man lär ju ha känt nåt i bilen liksom.
 
Sv: Någon som saknar en ponny?

"Ponnyn återfås mot beskrivning, uppger polisen."

Ja, det är ju lätt när de lagt ut bild på den i Aftonbladet :D
 
Sv: Någon som saknar en ponny?

*knapp*

ponnyns ägare är hittad.. den var nyss såld och på väg till nya hemmet
 
Sv: Någon som saknar en ponny?

Mest troligt så har den lilla åkt lös inne i transporten, pillrat med sidodörren som slagit upp under rondellkörningen och vips - ponnyn är fri!
 
Sv: Någon som saknar en ponny?

"De stannade och tittade i släpet som var tomt, säger Calle Persson."
Ja, undrar hur man skulle känna då...:crazy:

Näpen liten sak på bilden, förresten...:love:
 
Sv: Någon som saknar en ponny?

Haha, jag är väl inte jätteförvånad över att det var en shettis... :D Den var säkert nöjd bara den fick något gott att mumsa på av polis/djurambulans. Tur att allt slutade lyckligt.
 
Sv: Någon som saknar en ponny?

Det är rätt många släp som man kan öppna inifrån. Både praktiskt och lite lätt farligt.

Jag har haft ett boj (bravo tror jag) och ett tranesläp som man kunde öppna från insidan.
Mitt nuvarande ,Böckmann, kan jag inte öppna från insidan. Jag äger en shettis så det är kanske ren tur ;)
Min kompis har ett Böckmann av annan modell som har handtag på insidan men med det fiffiga tillägget att man kan låsa den med nyckel från utsidan :)
 
Sv: Någon som saknar en ponny?

Personligen så tycker jag det borde vara spöstraff om man inte ser till att skötardörren inte går att öppna innifrån när man kör föl och små ponnier. :mad:
 
Sv: Någon som saknar en ponny?

Men hur gör ni som inte har handtag på insidan av skörardörren, när t ex dörren blåser igen och ni är inne i släpet :p?
Mina släp har handtag på insidan, det ena är ett 21 år gammalt kylinge och det andra är ett 15 år gammalt böckmann.

Hade aldrig velat ha ett släp som inte går att öppna från insidan, hellre att man också kan låsa det från utsidan när man har en häst som pillar på handtaget. Fölvägg vid transport av små hästar är obligatoriskt för mig om man inte tar en tillräckligt låg bom.
 
Sv: Någon som saknar en ponny?

Men hur gör ni som inte har handtag på insidan av skörardörren, när t ex dörren blåser igen och ni är inne i släpet :p?

Tja...ingen aning. Förhoppningsvis hör någon om man bankar och kommer och öppnar...;) Mitt släp är en gammal Värmlandsvagn från -91 och den har inget handtag på insidan. Men det är nog tur. Min shettis verkar nämligen hyfsat intresserad av att använda skötardörren som utgång när man står stilla. Hon verkar tycka, med rätta antar jag, att den dörren hade varit stor nog att kliva ut genom...
 
Sv: Någon som saknar en ponny?

För inte så länge sen hittades en död häst på e:4 an och det troddes att den skulle ha trillat ur en transport.
Då tänkte jag, hur i hela friden går det till, men tydligen går det... :crazy:

Och googlar man så har det visst hänt många gånger.
 
Sv: Någon som saknar en ponny?

Hade aldrig velat ha ett släp som inte går att öppna från insidan, hellre att man också kan låsa det från utsidan när man har en häst som pillar på handtaget. Fölvägg vid transport av små hästar är obligatoriskt för mig om man inte tar en tillräckligt låg bom.

Samma här. Det är ju inte bara jag som kan råka låsa in sig med min häst. Och det är ju inte vis alla tillfällen det finns någon i närheten som skulle höra bankningar och rop. Nuvarande trailer har presenning i bak, så även om den är neddragen så är det inte katastrof om man blir instängd dock.

Det förra släpet hade det där klassiska boxlåset som man kunde dra i en knopp inifrån för att få upp skötardörren (mitt extra gamla har snöre att dra i istället). Men sen hade tillverkaren lite finurligt borrat ett hål genom toppen av sprinten på boxlåset så att det gick att trä igenom en hårnålssprint som låste dörren och som inte på något sätt går att påverka från insidan, hur mycket man än lirkar och drar, och ger dessutom lite extra säkerhet för att dörren inte ska flyga upp av en välriktad frambensspark. När man kom fram flyttade man bak hårnålssprinten till ett hål på baksidan av boxlåssprinten. Jätteenkel och skitsmart lösning tycker jag!

Nuvarande släp har ett vridhandtag som man även kan öppna inifrån. Enda sättet att spärra det är att låsa. Då måste man alltså ha nyckel för att komma in till hästen om något skulle hända. Det där med nycklar är en skitgrej rent generellt, men i ett sånt här sammanhang genomkorkat. Sen är ju låset bättre på det sättet att det spärrar dörren på två punkter istället för boxlåsets mittenposition.

Jag kör numera trailern utan låst skötardörr. Hästen lastas på motsatta sidan mellanväggen gentemot skötardörren och däremellan finns även ett hingstgaller. Det ska till ett akrobatiskt nummer för hästarna att ens kunna nå låset och ännu värre för att kunna få tag i det. Jag känner mig tillräckligt trygg. Men jag kan inte låta bli att tycka att tillverkaren har dåliga lösningar på gamla klassiska problem.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som saknar en ponny?

Det förra släpet hade det där klassiska boxlåset som man kunde dra i en knopp inifrån för att få upp skötardörren (mitt extra gamla har snöre att dra i istället). Men sen hade tillverkaren lite finurligt borrat ett hål genom toppen av sprinten på boxlåset så att det gick att trä igenom en hårnålssprint som låste dörren och som inte på något sätt går att påverka från insidan, hur mycket man än lirkar och drar, och ger dessutom lite extra säkerhet för att dörren inte ska flyga upp av en välriktad frambensspark. När man kom fram flyttade man bak hårnålssprinten till ett hål på baksidan av boxlåssprinten. Jätteenkel och skitsmart lösning tycker jag!

Den lösningen är bra! På vår gamla transport fanns ingen sån anordning men pappa gjorde det själv. Ett hål igenom sprinten och en hårnålssprint (som hängde i ett litet snöre) igenom så man låste transporten när man var klar att åka.
Detta efter att min dåvarande (mycket rastlösa) häst sparkat upp framdörren mer än en gång vid rödljus....
 
Sv: Någon som saknar en ponny?

Den lösningen är bra! På vår gamla transport fanns ingen sån anordning men pappa gjorde det själv. Ett hål igenom sprinten och en hårnålssprint (som hängde i ett litet snöre) igenom så man låste transporten när man var klar att åka.
Detta efter att min dåvarande (mycket rastlösa) häst sparkat upp framdörren mer än en gång vid rödljus....

Mmm, och borrar man ett hål längst bak också så att man kan trä in hårnålssprinten i när dörren inte ska "låsas", så slipper man irritationen när sprinten lirkat sig ur sitt snöre/kedja och försvunnit när man någon gång råkat köra iväg utan att trycka i sprinten... :D
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 239
Senast: MML
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 970
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp