Någon som har en Shar Pei?

Sv: Någon som har en Shar Pei?

Elftor skrev:
Jag tycker att det låter som en fix idé. Du såg hunden, tyckte att den var fantastisk och försöker därför rationalisera bort den sakliga kritik som förts fram. Det är lätt att göra så, man ser något man verkligen gillar och det är svårt att acceptera att det vid en närmare granskning inte är perfekt.

Tänk att precis så kände jag för mig pojkvän också :rofl:

Svarar till alla:
Hur dom nålar upp ögonen VET jag inte.
Jag har aldrig haft en egen Shar-Pei, bara träffat ett par individer och av det jag sett har dom jag mött mått väldigt bra och vart väldigt friska.
"nåla" upp ögonen var det mig veteligt veterinär som gjort, med ett par stygn, precis som man syr ett sår, för att underlätta för hunden. Detta görs tydligen i valpåldern så att rynkorna runt ögonen inte ska trilla ner och störa ögonen i framtiden.

Att rasen har många defekter vet jag om, men vilka raser har egentligen inte det?
Och det någon sa som att man bara vill ha "en häftig hund" stämmer väl inte riktigt? :confused: Blir besviken av att höra sånt, då vissa människor brinner för Shar-Pei så som andra brinner för Shäfer eller Rottis.

Jag själv har aldrig ägt en shar-pei som sagt, och är inte intresserad av att ha någon heller, eftersom det inte är min typ av hund. :smirk:
Däremot tycker jag det finns lika mycket som talar för rasen som emot den.

Och enligt den uppfödare jag träffat så används inte hundar som har problem med ögonen och huden i avel.

men ni har säkert rätt, jag talar bara för det jag upplevt och sett själv.

Det som talar mot den är att det förmodligen är den sjukligaste mest defekta rasen som går att köpa i sverige.
PL

Ja, fast om inte seriöst sattsande hundägare fanns så skulle det aldrig gå att förbättra rasen.
Och om inte intresse finns för förbättringar så kommer rasen dö ut.

Rasen har inte alltid vart så sjuk.
Och precis som de flesta raser så finns det uppfödare som kämpar för att avla friska individer som behåller stor del av rasstandard.

Indirekt kan man väl säga det...
Att det finns dom som förespråkar missbildade raser.

Tycker ju att iom att man köper ex denna ras (Shar Pei) så medverkar man ju till fortsatt avel.
Då finns det ju efterfrågan på dom.
Är det ingen som köper dom så säljs det ju heller inga...

Ta tex dessa Schäfrar som går på hasorna, med svansen så inpå "fisen". Är väl mer vanlig i England va? Tro jag, men som ex då.
Att folk köper dom fattar jag inte! Att domare tycker dom ska se ut så fattar jag inte!

Tycker ju funktion, sundhet och mentalitet borde vara 1000 ggr viktigare än utseendet :mad:

Man borde lägga ner samma energi på att se till att det avlas på sunda renraser som att INTE avla blandisar hipp som happ.

Jag har väl inte sagt annat än vad du skriver?

Sjävklart finns det dom som avlar på missbildade raser, har jag skrivit att dom inte finns :confused:

Problemet med Shar pei är att det som utgör rasens kännetecken är en defekt som garanterat ger problem oberoende av all annan skit som rasen är utsatt för.
PL

Fast nu finns det ju faktiskt andra raser också som har stora problem.
Som tex shäfern som har så stora problem med sina höfter, där försöker man ju faktiskt att avla på friska individer för att få bort sånna problem.

Och av de Shar-Pei uppfödare jag träffat så gör man samma sak där.
man avlar enbart på friska individer och av de hundar jag träffat så har jag inte mött en enda med ögonproblem el liknande.
Men jag kanske har haft tur.

Sen finns det skitstövlar som ger blanka fan i ögonproblem och likande, men det finns sånna uppfödare vilken ras du än tittar på.

Och hundarna som lever idag har fått lida för de misstag vi människor en gång gjort genom att inte tänka oss för när det gäller avel.
Och det får vi betala tillbaka nu.

Men jag anser fortfarande att alla hundar, oavsett ras har rätt till att få fortsätta leva.
Och ras-problemet är inte lika stort i övriga världen som det är i sverige.
Därför många uppfödare importerar friska hundar utifrån.

Men som jag sagt innan.
Jag kan ha fel, jeg grubblar bara på mina egna erfarenheter, vilket inte är många, men jag anser inte att min åsikt är fel på något sätt.

Att en massa andra raser har stora problem gör ursäktar inte Shar pei aveln. Jag har skrivit det i andra trådar. Sällskapshundaveln skiter i att få fram lagom lätthanterliga familjehundar o inriktar sig istället på en ensidig ofta destruktiv exteriöravel. Shar pei är fortvarande ett praktexempel.
Visst man behöver inte avliva en hund för att den är av en kass ras, men har RASEN nödvändigtvis berättigande att leva vidare?
PL

Du har träffat ett par individer säger du. Och de har varit väldigt friska. Hur vet du det?
Sen att kontra med att det finns andra raser som också har problem, det är inget försvar. Bara för en annan ras har fel så är det väl inte rätt att någon ska ha det värre.
Skulle aldrig kunna jämföra det med HD-fel heller. För de fel som Shar Pei har är långt värre anser jag.

Nej, nu menade jag heller inte att någon ras ska behöva ha fel.
Jag menade att när det gäller andra raser så verkar det vara OK när man jobbar aktivt för att få bort dessa fel.
Det jag menade på är att det flesta raser har fel, men att passionerade hundägare kämpar för att göra något åt det.

Av det jag kunnat se har dessa hundar mått bra.
Alla har haft öppna klara blickar och vart glada individer, inga hudproblem så som mjäll eller sårbildningar - som är de problem som är vanligast enligt vad jag hört.
Ägaren till dessa hundar här även vart noga med att regelbundet komma iväg till vet. för undersökningar.

Jag vet att Shar Pei har många fel, men behöver man verkligen utplåna hela rasen för det?
Varför kan man inte försöka göra något åt det istället?

Nu svarar jag på din fråga fast den inte var till mig. För just det där har jag funderat på ibland.
Jag tycker inte alls det vore fel om en ras försvann. Och då syftar jag på dessa raser som jag tycker inte lever ett drägligt liv. Med drägligt liv menar jag de raserna som har stora problem som shar Pei tex, eller de raserna som har så kort nos så de snörvlar och låter tex. Jag tycker inte de hundarna kan leva ett normalt liv, de måste ha stora problem med andningen när de tex anstränger sig.
Sen kan man ju diskutera om rasen ska försvinna. Men då får man avla så dessa hundar inte har dessa problem.
Men skulle tex shar Pei bli lika intressant utan rynkor? Nä, det tror inte jag...
Ta tex bulldog. Förr var den högre och smäckrare, varför kunde den inte fått fortsätta se ut så?! Som den ser ut nu, tycker jag inte heller den har ett drägligt liv.

Jag säger som Peter. Visst kan man göra något. Men är ju rynkorna som är ett stort problem. Och jag tror inte uppfödarna är intresserade att avla bort dom.

Ja, jag håller med er båda två på den punken.
Och jag har väl egentligen inte sagt något annat heller.
För mig är det bara viktigast att alla djur har rätten till ett värdigt liv och att få vara friska. Inte om djuret är rynkigt eller ej.

Sen finns det faktiskt en typ av Shar-Pei som inte är lika rynkig. Och i vuxen ålder har hunden enbart rynorna kvar i nacken. Och det är dessa hundar jag haft kontakt med.

Vi måste skilja på defektavel dvs där defekten är, eller är kopplad till, rasens primära kännetecken o defekter som råkar finnas men går att avla bort, mer el mindre, HD tex kommer vi alltid ha i viss utsträckning i större raser. Tyvärr faller avelsmålen ibland på att uppfödare inte kan erkänna för sig själv eller andra att det skulle kunna finnas fel i just deras avel utan gör allt för att förtränga/ursäkta/dölja.
PL

Senast ändrad:

peter_lundin skrev:
Vi måste skilja på defektavel dvs där defekten är, eller är kopplad till, rasens primära kännetecken o defekter som råkar finnas men går att avla bort, mer el mindre, HD tex kommer vi alltid ha i viss utsträckning i större raser. Tyvärr faller avelsmålen ibland på att uppfödare inte kan erkänna för sig själv eller andra att det skulle kunna finnas fel i just deras avel utan gör allt för att förtränga/ursäkta/dölja.
PL

Ja, jag håller med dig. Var så jag menade. Fast jag kanske inte fick fram det så.

*Du kan för FN inte säga att någon här inne förespråkar avel på missbildade hundraser..*

Det var du som skrev det.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag ska inte köpa någon mer hund nu, men igår träffade jag en underbar hund som fångade mitt intresse, en shar-pei och jag har därför...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 736
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 730
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Ja, det är en av de där välja rätt hundras trådarna igen :p Men det här är lite mera på seriöst skoj då jag inte planerar att skaffa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 050
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V