Någon som har en Shar Pei?

Sv: Någon som har en Shar Pei?

Jag förlåter inte så där direkt att folk kallar mig imbicill för att de får ett bredare svar än vad de önskar, men jag vet vilket fack jag placerar dem i.
PL

Gick in på svenska shar pei klubbens hemsida... Bara där hade dom skrivit upp 7 Vanliga sjukdomar som kan drabba shar pei....
Njurfel, kvalster, inflammatorisk tarmsjukdom, mastcellcanser, Lunginflammation (vanligast på valpar 8 - 16 v), Shar pei feber, Tight lip syndrome (Vanlig medfödd störning hos shar pei)

Låter detta som en sund hundras??

Verkar ha hittat detta med att nåla ögonlocken...

http://www.drjwv.com/faq/?view=12

Senast ändrad av en moderator:

Vissa är direkt kopplade till rynkigheten o går därmed inte att avla bort om man inte vill ha en slät Shar pei, troligen liten marknad!! Andra kan man tänka sig att avla bort om man inte också där har har en genetisk koppling. Att det skulle finnas en koppling mellan mucinöverskottet o amyloidos verkar tex inte helt otroligt.
PL

Det finns så många olika raser så varför ska man då välja just en shar pei?? Har så mycket pengar att man inte kan spendera dem på annat?? Och jag som tyckte att schäfern hade mycket sjukdomar!

Kan någon inte lägga upp en bild på en shar pei?

Finns mkt bilder i den första länken (inlägg två lr ngt sådant....)

Läste lite i texten där och det handlar till stor del om alla sjukdommar dom kan få och hur de ska behandlas!

När rasklubben(???) eller iaf entusiaster praktiskt taget skriver att man ska vara beredd på skyhöga veterinärräkningar och att det är en chansning om valpen blir blind! Tycker jag inte att det låter som något man vill skaffa!

Sådan avel bör man väl inte stödja! Stackars hundar!

Nä finns många sunda hundar med bra mentalitet! Vill man ha en soffpotatis så är väl en mops eller ev en bulle ett bättre alternativ!

Och vill man ha en häftig hund och gillar hudvård så ta en nakenfis!

wow, glöm att jag frågade... :mad:

Det var bra att du frågade, detta är en väldigt viktig diskussion med bäring på många fler raser även om "din" ras är ett av de absolut värsta exemplen.
Annars är ju detta en vanlig sjuka här på buke, att fråga men att inte acceptera obekväma svar.
PL

Senast ändrad:

Jag tycker att det låter som en fix idé. Du såg hunden, tyckte att den var fantastisk och försöker därför rationalisera bort den sakliga kritik som förts fram. Det är lätt att göra så, man ser något man verkligen gillar och det är svårt att acceptera att det vid en närmare granskning inte är perfekt.

I slutändan är valet förstås ditt, men jag tycker att du ska överväga andra hundraser, det finns mängder med trevliga raser som inte har dessa väldigt stora problem.

*lånar*

Jag förstår att trådskaparen blir lite "putt".
Hon ville bara få veta om någon hade erfarenhet av rasen MENTALT men fick mestadels bara svar om dess sjukdomsbild.
Även inlägg man kan tolka som om hon är korkad för att hon är intresserad av en annorlunda ras...

Jag själv är väldigt intresserad av Engelsk bulldogg, men lider samtidigt med deras platta trynen och krumma gång.
Skulle dom vara lite "hälsosammare" skulle jag defenitivt vilja ha en, men då skulle dom troligen inte se ut som dom gör :idea: :o

MEN, som jag tro alla vet så får man inte alltid bara de svar man vill...
Men det gör det hela lite intressantare tycker jag :D

Jo, jag kan också förstå att hon blev lite "putt", men denna rasen är ju inte sund ovh hur hunden är mentalt kan hon nog läsa till sig i en rasbok, tror jag. Poängen är varför hon vill ha hunden? Finns det INGEN annan hund som har en liknande mentalitet? Tycker hon att hunden är vacker? Finns det INGEN annan ras som är lik, men ändå inte har samma sjukdomshistoria?

Nja, man kan ju få mer utförligare svar om man frågar någon som äger en Shar pei än om man läser i en bok.
Man kan liksom ställa frågor då... ;)

Utseendemässigt tro jag inte det finns någon liknande hundras :D
Har då aldrig hört talas om nån.

Det är ju så individuellt vilken ras man fastnar för och vad det är hos just den rasen. Men sen är det då oxå upp till var och en att inse vad som är sund och hälsosamt, kanske med lite hjälp på traven ibland ändå ;)

Men det är ju bara att hoppas som med alla raser, att uppfödarna avlar med huvudet och inte med plånboken...

Varför nålas ögonen upp för ?? Vad händer annars ? För mig låter det helt galet att olika åtgärder måste till för att ett djur ska fungera eller att det inte ska bli komplikationer i vuxen ålder. Menar att: när man måste ta till metoder i barn-stadiet som i framtiden kan avgöra ödet på ett djur så låter det som avelsgrejen gått lite över styr...Men förklara gärna detta med uppnålade ögon.

peter_lundin skrev:
Det var bra att du frågade, detta är en väldigt viktig diskussion med bäring på många fler raser även om "din" ras är ett av de absolut värsta exemplen.
Annars är ju detta en vanlig sjuka här på buke, att fråga men att inte acceptera obekväma svar.
PL

:bow: Mycket klokt, inlägg. Och en mycket typisk sjuka... :mad:

Elftor skrev:

Jag tycker att det låter som en fix idé. Du såg hunden, tyckte att den var fantastisk och försöker därför rationalisera bort den sakliga kritik som förts fram. Det är lätt att göra så, man ser något man verkligen gillar och det är svårt att acceptera att det vid en närmare granskning inte är perfekt.

:bow: till dig med! Jag tror att det var så. Trådskrivaren blev besviken helt enkelt och då var det alla andra det var fel på.

Till vackrastarflow:

Handen på hjärtat, alldeles oavsett hundens mentalitet - inte vill du väl vara med och bidra till djurs lidanden? Om du verkligen tänker efter? :(

En annan liten sak om rasen är att pälsen är kort och vass. Den står i princip rakt ut från kroppen och dessa korta, korta strån gör vansinnigt ont att trampa på (om man har otur).

Jag tror (rätta mig om jag har fel, någon! :o ) att det är för att försöka undvika entropion eller ektropion, som är in- eller utåtrullat ögonlock och mycket plågsamt för hunden.

Boxer och rottweiler kan drabbas av det också.

Ok, tack för svaret. Såg via en länk i tråden att det verkar vara nedre ögonlocket (säger man så, nedre ögonlock ? )..strunt samma....Enligt bild och enligt mig ser det ut som de skulle rulla *innåt*...då jag och engelska fakta sidor ej går i hop, så undrar jag: Vad händer sedan när ögonlocket *rullat innåt/utåt ?* Skavsår på hornhinnan ? Tårflöde ? Vad ? Blindhet ? Nedsatt syn ? Uttorkade ögon ?....

Jag har aldrig träffat en Shar Pei, men min fd inneboendes mamma hade en, men den träffade jag aldrig...så långt sträcker sig mina kunskaper. Förövrigt har jag ju sett bilder på dom, men aldrig föllit för *charmen i rynkighet*...Men slog på rasen och hamnade på Shar Pei klubbens hemsida...Någon som är intresserad kan ju läsa lite här..jag har ej hunnit ärligt talat, bara ögnat....men ska göra det :D . Gå på Hälsa&Skötsel.

http://hem.bredband.net/b131090/index3.html

Det kan vara både övre och nedre. Ja, pälsen (vid inåtrullning) irritterar såklart ögat och det gör ont.

Utåtrullat ögonlock tror jag bara är nedre och då blir ögat irriterat av andra skäl. Andra raser som också har problem med det (om jag minns rätt) är mastiffer, st Bernhard och leonberger. Det verkar vara så att det lätt händer vid "löst" skinn i hunden ansikte.

Tack för länken. Det där med Tight Lip Syndrome verkade riktigt läskigt. Stackars djur! :cry:

Den där bilden på valpen som sover såg helt grotesk ut. Som en hudhög... :crazy: :cry:

Senast ändrad:

*lånar knapp*

Någon efterlyste en bild. Här är en:

cinnie4.jpg

fairandsquare_ram.jpg

Länk:

bilder

Senast ändrad:

Det är inte ofta jag reagera över raser i hund världen...Men har läst mycket om folk här på Buke som är högst upprörda över blandraser..Raser som medvetet för med sig defekter...ska sånt accepteras bara för det råkar var en ras någon godkännt ??

Raser som inte har mer än defekter får förekomma. Varför ska sådant få fortsätta..är det bara för det finns en sk ras-föreningar? De sk *raserna' är ju summan av blandraser...till slut blev de godkända som egen ras...Är det rätt och riktigt att avla på sådant som blir fel..dvs sånt som kräver lite uppoffring från de som äger dessa raser ???

Då kan man fundera över är del blandraser...de flesta här på Buke har starka åsiket över blandraasveln....men samtidigt förespråkar den sk*fina* aveln med missbildade hundraser....Vad fan går gränsen..Vid en rasklubb eller vadå ?

Du kan för FN inte säga att någon här inne förespråkar avel på missbildade hundraser..

Jag kan nog tala för dom flesta när jag skriver detta:

Det man förespråkar är uppfödare som har ett syfte med kullen, att både hanen och tiken ( och även fler led bakåt ) Är röntgade HD / AD på vissa raser ögonlysta,på andra raser kollar man hjärtat..

På en Blandras är detta otroligt OVANLIGT och att man skall kunna kolla bakåt i leden är näst intill obefintlig.
Att raser är blandade hipp som happ är VANLIGT, vilket kan och ofta slutar i mer eller mindre tråkigheter.

Därför är man emot blandrasavel ( obs INTE enskilda människors blandrashunar ) Och för att man är emot blandrasavel stödjer man inte per automatik renras avel som på ett eller annat sätt är oseriös eller sker på missbildade hundar

/ C

Senast ändrad:

Det finns åtminstone två i den här tråden som stöder avel på missbildad ras.
Sen kan man ju diskutera var man skall dra gränsen. Visst är taxar o drevrar missbildade men där har man en anledning att avla på just den missbildningen o hundarna är ganska sunda.
PL

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag ska inte köpa någon mer hund nu, men igår träffade jag en underbar hund som fångade mitt intresse, en shar-pei och jag har därför...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 736
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 730
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Ja, det är en av de där välja rätt hundras trådarna igen :p Men det här är lite mera på seriöst skoj då jag inte planerar att skaffa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 050
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025