Asko
Trådstartare
Jag har redan en långhårig katt, i'm well awareEurasien är lugnare. Mer avlad för sällskap. Keesen ska vara en harmonisk gårdshund. I Holland ser man dom ofta på kanalpråmar.
Varför det blivit en del yrväder i rasen vet jag faktiskt inte men jag tycker de blir allt vanligare. Kanske är det för man satt utseende före mentalitet ibland?
Bästa sättet att få tag på trevliga hundar oavsett ras är att besöka uppfödare, träffa hundägare, fråga om linjer på både trevliga hundar och "skräckexemplen", kontakta rasklubb och ställa frågor besöka utställningar och fråga runt bland rasfolket.
När det gäller Dvärgschnauzern tycker jag inte att den kräver mer än Keesen (snarare tvärt om) eller flera av de andra raserna på listan. Även detta är givetvis individuellt och hänger på vilka linjer man väljer. Finns de som avlar på arbetande linjer och de som avlar mer för sällskap. Jag vände mig till uppfödare som avlade för sällskap och lade inte så stor vikt vid utseende. Min är otroligt bekväm och ganska svårmotiverad. Han nöjer sig utmärkt med promenader, cykelturer, lite lek och en del nosarbete då och då. Jag har en värkproblematik och valde en ras som skulle tåla lugna och "tråkiga" perioder utan att börja klättra på väggarna och känner att jag har träffat helrätt
En sak med Kees...skaffa en förbaskat bra dammsugare!!!
Aha, tack för infot - guld värt! Nu känner jag mig mera säker på eurasiern isåfall
Hm, känner mig ändå lite avig pga trimmningen, jag vet att det är bara ett fåtal gånger per år men jag har/haft problem med ångest när jag ska åka någonstans så om det skulle bli värre eller komma tillbaka någon gång så är det skönt att man inte behöver oroa sig över åka iväg någonstans för trimming också.