Någon som har en häst med strålbenshälta?

Sv: Någon som har en häst med strålbenshälta?

vad Nilaya förmodligen försöker berätta om är att hörnstöden, om de tillåts bli för långa, kan tryckas upp i mjukdelarna i hoven. Tillåts det gå förlångt kan de klämma ihop elastiska putan och orsaka tryck mot benen som är därovanför. Exempelvis då strålbenet.
Innan det går så långt kan dock hästen redan få ont av att traktstöden tar plats som egentligen inte finns, något som mycket väl kan liknas vid nageltrång.
Nog för att det är en förenkling, men är det inte lite väl dumt att nageltrång skall klassas som obotligt? Det är ju bara att verka rätt/klippa naglarna och sedan se till att hålla efter så att det inte blir fel igen.

Men det är ju som sagt inte så simpelt, detta är EN av versionerna av strålbenshälta. På en annan häst kanske hörnstöden är helt ok men något annat är knasigt. Det botas dock på precis samma sätt, naturlig hovform.

Jag har hört att strålbenshälta kan bero på att traktstöden sticker upp i kötthoven. Så det kan vara värt att testa eftersom det finns många hovslagare som inte skär ner traktstöden vid verkning. Lycka till!

Att de inte tar ner traktstöden kan ju bero på att det uttryckligen står i deras kurslitteratur att man inte skall röra dem... :crazy:

emindy skrev:
Jag skulle inte tveka att ta av skorna på en häst med strålbenshälta. Alla som försökt inom AANHCP har blivit bra än så länge, och det är måååånga hästar.
ALLA försök?? hur kan du påstå nåt sånt utan bevis!!
Låter lite oseriöst..

emindy skrev:
Att de inte tar ner traktstöden kan ju bero på att det uttryckligen står i deras kurslitteratur att man inte skall röra dem... :crazy:
Jag är väl lite dum nu men ,hur kommer det sig att hästar föds med hörnstöd om de nu inte är naturligt för en häst o ha dem??

Självklart skall de HA hörnstöd! de är en viktig del i hoven!
Men de är inte gjorda för att bära vikt, that's all!
Hörnstöden är bland annat till för att stabilisera upp trakterna, dessutom har de en viktig roll i hovmekanismen. Däremot skall de ALDRIG ALDRIG bära vikt! Det är bara hovens mjukdelar ovanför dem vet du, det som hovkapseln är till för att skydda.
Hörnstöden skall på de flesta hästar inte vara mer än någon millimeter ovanför sulan. Jag säger de flesta hästar, för jag har hört om att vissa hästar, i vissa förhållanden vill ha hörnstöd som är flera millimeter ovanför sulan.
Men nu skall jag inte komplicera till det för dig för detta är klart inte något som du lärt dig se än.

ALLA försök?? hur kan du påstå nåt sånt utan bevis!!
:smirk:
Vad vill du jag ska göra? Skicka dig döhovarna? Kan icke, de hästarna springer fortfarande glada omkring.
Det är väl känt att denna metod har visat sig vara ytterst framgångsrik mot strålbenshälta. Men det är sant, jag har ingen SVENSK statistik eftersom vi bara nyss kommit igång här. Men hör med OL, han vet säkert av någon häst som du kan fara och titta på.

BTW. har du sett en nyfödd fölunge någon gång? Vet du, de HAR faktiskt hörnstöd! Men de står inte på dem... :P
Jag visade min morfar (gammal bondpojk, sett många hästar och verkat en del) en bild på en vildhästverkad hov och han utbrast; "Men så fin den är! Det ser ju precis ut som en fölhov!"
Det sägs att fölen föds med perfekta hovar...

Förresten, jag har ju glömt bort att man inte får komma med sådana generaliseringar här på buke. Förlåt!
Jag skall genast gå och banka mitt huvud i väggen tills världen återvänder till sitt forna stadium då vi fortfarande jagade hästar som levebröd med sput av sten. Det var tider det!

Min häst har spatt och strålbenshälta.

hon har bara gått i hagen efter att ha blitt ordentligt halt efter att hon blev rädd is kogen, det är nu ett år sedan ..jag har gått med henne i tremånader och jag red henne i skritt typ 7 min för första gången i torsdags..

Jag tror hon skulle hålla för promenad och lättar e träning. Men tar det lugnt.

Hon springer och rör sej i hagen som áldrig förr. det året vila hon fick har verkligen vart bra för henne,

Hon skos med bakåtvända skor funkar skit bra

emindy skrev:
I vilken litteratur står det så?
Vid verkning av hoven tas dött horn bort vilket innebär putsning även av hörnstöden, däremot trakterna är nåt som man inte bara verkar bort hur som helst utan o tänka efter före..

emindy skrev:
:smirk:
Vad vill du jag ska göra? Skicka dig döhovarna? Kan icke, de hästarna springer fortfarande glada omkring.
Det är väl känt att denna metod har visat sig vara ytterst framgångsrik mot strålbenshälta. Men det är sant, jag har ingen SVENSK statistik eftersom vi bara nyss kommit igång här. Men hör med OL, han vet säkert av någon häst som du kan fara och titta på.
Jag bara menade att om hundratals hästar med strålbenshälta blivit botade då kanske det finns dokumentation ..
jag betvivlar inte att barfota hästar förebygger strålbenshälta, däremot om hästarna har stora strålbensförändringar så tror jag inte att ALLA blir hux flux bra, men ingen är gladare än jag om jag har fel..

tack emidy, så var det jag menade :bow:

Hovvård och hovbeslag, Magnusson

Verka bort trakter? Du har lite lustiga idéer/formuleringar.
Vem har pratat om att verka bort trakter?
Dessutom har jag inte sett någon hovis som enbart verkat bort död vävnad. Det är bland annat standard att tunna ut sulan i det område som av hovslagarna benämns som bärranden. Tilläggas kan att just denna del av sulan är direkt under hovbenets kant och denna procedur brukar vara anledningen till att hästen ömmar någon dag efter skoning.

Men angående traktstöden nämns de knappt, men jag har hittat en enda anvisning om hur de skall verkas (under verkning inför betesgång) och där står det uttryckligen att de inte skall röras.

Inte vet jag om alla blir hux-flux bra, som du säger kan vissa hästar ha stora problem. Letar du efter en quick-fix får du gå till leksaksaffären och köpa en plasthäst.

Dokumentation finns, men jag har inte tillgång till den. Många av hovverkarna inom AANHCP för journal över hästarna de verkar, med foton etc. Jag har börjat, men jag har inte fått chansen att verka någon med stora problem än, så du får shå dig lite.
Ang statistik à la Statistiska Centralbyrån lär du nog inte se. De bryr sig inte i sånt.

Min snart 18-åriga häst har det och har haft det sedan han var 10 år. Har hela tiden gått skodd med PG (utom på somrarna då han notoriskt trampar av sig dom, så då får det bli vanliga skor med sula men då går han endast på bete).

Rids ungefär som förr men hoppar inte längre höga hinder utan små pygméhinder för att hålla glädjen uppe bara. Dressyrtränas för tränare och rids ut i övrigt.

Han triangelmärktes och det lär du ju också kunna få göra.

Provades att medicineras med Navilox då en del blir hjälpta av det, dock inte han. Nu ska det ha kommit någon ny medicin i utlandet som inte nått Sverige ännu. Fick också höra av min hovslagare några alternativskor till PG:et (nya, ej ringskor som en del har) som vi ska prova i sommar eftersom han hela tiden tar av sig PG-skorna då.

brukar vara anledningen till att hästen ömmar någon dag efter skoning.
Jag är så otroligt faschinerad över var ni barfotaverkare hittar alla underliga hovslagare som ni använder som norm! :eek: Jag har aldrig i hela mitt liv varit med om att någon av mina hästar ömmat efter en verkning/skoning och känner inga andra som gör det heller! :smirk:

Vart sa jag att alla hästar brukar ömma efter skoning? Men vissa hästar gör det, jag har sett flera själv och hört om andra här på buke.
Men det var fortfarande inte det som var poängen. Poängen är att hovslagare brukar tunna ut denna del av sulan och det är del av orsak till att hästen blir hovöm som barfota.

Hej.

Ibland undrar jag egentligen varför jag skriver i detta forum, förmodligen för att jag på bästa sätt vill vara en "motvikt" till alla tokerier man kan läsa om.

Dags igen för stuv´s faktainlägg:

Strålbenshälta är ett samlingsnamn för hälta i den bakre delen av hoven. det finns alltså olika orsaker till att hästen har ont av "strålbenshälta".

vanligt förekommande är, urkalkning av strålbenet, sammanväxning av strålben och djupa böjsenan, strålbenscysta, mm, eller problem med strålbenets upphängningsligament. Vidare så är strålbensproblematiken så svår, att det inte finns anledning att skriva mer i detta ämne just nu

Hur en "barfotaverkning" kan reparera en böjsena som är sammanvuxen med strålbenet, eller få ett urkalkat strålben att laga sig själv har jag svårt att förstå.

Med :devil: hälsningar till de som inte vet vad de skriver om, ingen nämnd ingen glömd.

Till alla andra, ha en bra dag

Mvh stuv

Senast ändrad av en moderator:

Ibland undrar jag egentligen varför jag skriver i detta forum, förmodligen för att jag på bästa sätt vill vara en "motvikt" till alla tokerier man kan läsa om.
En anledning så god som någon! :bow:
Det här med hörnstöd osv som anledning till strålbenshälta verkar komma från Strasser som kallar all ömhet i trakterna pga tex understuckna trakter od för strålbenshälta o därmed botar med verkning.
Samtidigt är det ju svårt att definiera strålbenshälta eftersom åsikterna om vad det egentligen är o hur det fungerar är väldigt olika bland veterinär expertis.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 730
Senast: Oknytt
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 287
Senast: Hedinn
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
2 025
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka