Någon som har en häst med strålbenshälta?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tilda99
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 6 813
Sv: Någon som har en häst med strålbenshälta?

Min förra häst blev halt i början på året när hon var 7 år. Vi trodde först att det var en senskada då den var svullen så hon behandlades för den. Svullnaden på senan minskade men hon blev ändå mer halt så vi åkte till djursjukhuset med henne där konstaterades att hon hade förändrinagar på strålbenen på båda fram, strålbenet växte ut med små piggar i ändarna. Hon blev snabbt sämre och hade ont av att bara gå i hagen tillslut, rida var inte att tänka på. Vissa dagar var bättre och då syntes nästan ingenting. Andra dagar var hon sämre och då var hon sur och bet efter folk hon stod även mest själv i hagen. Vi bestämde då att ta bort henne, det är ganska precis 2 år sen nu.

Saknar dig, Flingan!

peter_lundin skrev:
Det här med hörnstöd osv som anledning till strålbenshälta verkar komma från Strasser som kallar all ömhet i trakterna pga tex understuckna trakter od för strålbenshälta o därmed botar med verkning.

Aha, det är därför det är så lätta att bota så kallad "strålbenshälta"? :)

Som vanligt alltså, begreppsförvirring om vad som är vad.
Tyvär så verkar det som många hästar kanske lider i onödan pga denna begreppsförvirring :cry:

Vad är då hörnstöd? Jo det är faktiskt vägghorn det med, samma struktur och uppbyggnad. (verkning av dessa eller ej blandar jag inte in då det är individberoende)

Mvh stuv, motvikt till tokerier

stuv skrev:
Hej.

Ibland undrar jag egentligen varför jag skriver i detta forum, förmodligen för att jag på bästa sätt vill vara en "motvikt" till alla tokerier man kan läsa om.

Dags igen för stuv´s faktainlägg:

Strålbenshälta är ett samlingsnamn för hälta i den bakre delen av hoven. det finns alltså olika orsaker till att hästen har ont av "strålbenshälta".

vanligt förekommande är, urkalkning av strålbenet, sammanväxning av strålben och djupa böjsenan, strålbenscysta, mm, eller problem med strålbenets upphängningsligament. Vidare så är strålbensproblematiken så svår, att det inte finns anledning att skriva mer i detta ämne just nu

Hur en "barfotaverkning" kan reparera en böjsena som är sammanvuxen med strålbenet, eller få ett urkalkat strålben att laga sig själv har jag svårt att förstå.

Med :devil: hälsningar till de som inte vet vad de skriver om, ingen nämnd ingen glömd.

Till alla andra, ha en bra dag

Mvh stuv
Bra skrivet,tack!! :bow: :bow: :bow:

Var har jag påstått att du gör det? :smirk:

Det jag häpnar över är alla underliga hovslagare som du och andra barfotaförespråkare träffar på. Vad jag häpnar ännu mer över är när man kollar in barfotasidorna på nätet visas det upp kadaverhovar från USA och vanvårdade hovar som inte sett en hovkrats på månader, hur skulle någon av dem kunna vara representativa för varesig den ena eller den andra skolan?

Kom igen med egna bilder före och efter verkning om det ska kommas med pekpinnar och kom inte dragandes med hovar som är vanvårdade pga dåliga hästägare! Hur ska en seriös hovslagare kunna sköta hovarna på en häst när ägaren inte ringer ut dem i tid? :devil:

emindy skrev:
Hovvård och hovbeslag, Magnusson

Verka bort trakter? Du har lite lustiga idéer/formuleringar.
Vem har pratat om att verka bort trakter?
Dessutom har jag inte sett någon hovis som enbart verkat bort död vävnad. Det är bland annat standard att tunna ut sulan i det område som av hovslagarna benämns som bärranden. Tilläggas kan att just denna del av sulan är direkt under hovbenets kant och denna procedur brukar vara anledningen till att hästen ömmar någon dag efter skoning.

Men angående traktstöden nämns de knappt, men jag har hittat en enda anvisning om hur de skall verkas (under verkning inför betesgång) och där står det uttryckligen att de inte skall röras.

Hej.
Igentligen skulle jag snart vilja sluta att hacka på emindy, men efter alla "konstiga" inlägg om hur saker och ting är, i "emindys värd" verkar det ha blivit min och lilla skutt´s, med flera´s område att göra det.

1. Den svenska bok om hovslageri du gärna hänvisar till, "magnusson" är skriven 1980. Alltså 4 år innan du föddes, tror du inte att utvecklingen gått framåt de senaste 24 åren? Eller tror du att man på alla svenska hovslagarutbildningar följer denna bok strikt?

2. Du skriver nånstans att hovslagare "tunnar ur sulan" innan de spikar på skor, det är förmodligen det de blir ömma av. Jag tror (med stor säkerhet) personligen att det är precis tvärtom. Det är nämligen så att när man raspar en hov plan, så tar raspen lite bättre på hovväggen än på sulan, eftersom sulan vanligtvis är lite mjukare än väggen. (en rasp skär bäst i ett hårt material) Om man således INTE skålar ur sulan en aning så har man då ofta en garanterat sulöm häst ett tag efter skoning.
Till er som vill veta, så är det allstå så att hovisen skålar ur sulan en aning, just för att er häst INTE skall bli öm efter skoning, och fler anledningar finns, men det behöver vi inte gå in på nu.

3. Du påstår att du inte har tillgång till dokumentation (som ändå finns???) om det verkningssätt du så starkt förespråkar, hur har du då lärt dig allt du "kan" om strålbenshälta? Finns det dokumentation så borde väl utövare av metoden ha tillgång till den, eller ska dom gissa hur man gör eller leta info om morgondagens arbete här på nätet?

Kanske hårda ord bitvis, Mvh stuv

Vanligtvis brukar det bli värre problem om man börjar verka hovarna på ett sätt hästen inte är van vid.

Hade inte du sålt den hästen?

!. Hovvård och Hovbeslag är den officiella kurslitteraturen, sedan har ni med all största säkerhet även kurskompendier etc. Men du kan inte förneka att den fortfarande används? Visst skrevs den på 80-talet, men jag har sett nytryck från förra året.

Jag har hört att det håller på att utarbetas en ny bok nu, men men...
Har hoven verkligen ändrats så mycket på 24år? Eller kanske det är så att hovslagare inte är allvetande, än?

2. du får nog förklara hur du tänker här, för jag följer inte riktigt med. Är det så att sulan sjunker strax efter skoningen eller? För raspar man plant, då borde det väl vara plant? Jag raspar dock sällan eller aldrig i sulan, så jag ska väl inte uttala mig...
Anledningen jag har hört, av hovslagare, till att man tar en bit på sulan är för att skon skall ha en större anläggningsyta. Alltså att hela skon skall ligga an mot hov/sula

3. Jag påstår att jag inte har tillgång till den omfattande dokumentation (bilder och mätningar) som visar på de hundratals av faktiska fall av strålbenshälta som botats med vildhästverkningen. Däremot har jag läst vittnesmål, iakttagelser och sett bilder på några av de hästarna.
Dessutom har jag läst och diskuterat om strålbenshälta som sådan.

Om man inte skulle verka ner sulan innan man spikade på en sko, skulle den för det första förmodligen inte sitta lika bra, eftersom sömmen "suger fast" bättre i färskt horn (jag antar att lamellhuden faktiskt bär med sig näringsämnen till hornet som finns utanför den så att det faktiskt fortfarande är frågan om levande horn och att det är skillnaden). Dessutom skulle hoven snabbt bli för lång och obalanserad, även (bra) hovslagar strävar efter en balanserad hov, och skon "ersätter" en del av hovvägg/sula. Jag har aldrig sett någon verka sulan när man tar av skorna, tvärtom vill man spara så mycket hov som möjligt åt hästen för att den inte ska bli öm. Undantaget är väl jag just nu då, som försöker backa trakterna utan att få en horribel tåvinkel och därför tar rätt saftigt i sulan i tån, där hästen inte själv "släpper" någonting alls. Jag passar på nu när det är snö, och ännu märks då ingen ömhet på just henne. Och blir det så åker det på Hippogrip :)

Hej emindy.

Nej, hovarna har nog inte ändrats så mycket på 24 år.
Förmodligen inte mäniskokroppen heller, men jag är övertygad om att det kommit nya rön inom läkekonsten de senast 20åren. (utanför ämnet, men en jämförelse till ditt sätt att diskutera).

Att en rasp skär aningen mer på väggen än sulan upptäcker man om man är riktigt noga med sitt skoarbete, kan tyckas va konstigt. men det är oftast så. hursomhelst så ska en sko aldrig ha kontakt med sulan, även om hästen är nyskodd.

Strålbenshälta "som sådan" är just det som är problemet i denna diskussion, man kan inte generalisera strålbenshälta, en rätt åtgärd på en individ kan vara "fel åtgärd på en annan individ.

Mvh stuv

Bra förklaring visserligen, och jag förstår det där med att man tar lite extra för att förlänga skoningsintervallerna. Men vad har att verka ner sulan med sömmen att göra? Man sätter väl inte sömmen i sulan?

Jag har nyligen lånat en bok, som senast var redigerad åtminstone efter -91 talar också om verkningen på detta sätt, alltså att sulan skall/får tunnas i bärranden samt att hörnstöden skall ha god kontakt med marken.
Så dessa omvälvande förändringar du talar om skulle ha kommit de senaste tio åren?

Vem har sagt något om att strålbenshälta bara beror på en enda sak??? Inte generalisera? Vad är termen strålbenshälta om inte en generalisering? En av de veterinärmedicinska definieringarna på strålbenshälta är att det är en "mjukdelsskada"...

kanske skall säga vad det är för bok också:
Hästens hovvård av Sven Dyrendahl.
Första upplagan var visserligen -79 men den är ändrad med bland annat aktuell statistik från publiceringsåret för den här upplagan, vilket är -91

Hej emindy.

Tror inte vi kommer längre i vår diskussion då du är på månen och jag nån annan stans.

Hursomhelst så har vi som skriver på detta forum ett stort ansavar till läsarna. Du kommer i min värd med de konstigaste påhitten jag nån gång hört om hur en hov fungerar. :confused:

När jag började rida så trodde jag då att jag kunde det när jag lyckades fatta rätt galopp. Efterhand som tiden gick och jag lärde mig rida skolorna och att rida hästen rak så insåg jag att jag inte kunde mycket alls. Nåt år senare så blev det ännu lite bättre och då först började jag inse att jag nog inte var så dålig som ryttare.

Med dessa rader menar jag att ju mindre man kan, ju mer TROR man att man kan, för att till slut när kunskapen verkligen kommer, inse att man i början inte hade en susning.

Det finns ett begrepp inom ridsporten, nämligen "läktarryttare", det är de som sitter på läkaren och talar om hur dåliga alla andra är, fast själv kan de oftast inte rida alls.

Skulle påstå att du idag är en "läktarhovvårdare".

Eftersom du tydligen missuppfattat det mesta en vanlig hovis gör så är du varmt välkommen att under en dag följa mig i mitt arbete med skoning och verkning.

Jag är inte så farlig som jag låter ;)

Mvh stuv

Senast ändrad av en moderator:

akta dig, jag kanske accepterar ditt erbjudande :P
Och är du tillräckligt snäll kan du få hänga med mig någon dag också.
Men du är nog inte i norrland så ofta...

Hej.

Mitt erbjudande är seriöst.

Mvh stuv

Jag menar att man vill spika i så hållfast horn som möjligt. Och eftersom man inte gärna kan korta hovväggen tillräckligt mycket samtidigt som man lämnar sulan, så åker det av både och. För det mesta blir det tillräckligt mycket sula kvar för att hästen ska förbli besvärsfri ändå, eftersom sulan inte har kontakt med marken.

Och ja, jag känner till (outbildade, om det nu har med just den här saken att göra) hovslagare som tar så mycket i sulan att hästen blir öm, men oftast är det då frågan om hästar med långa tår och understuckna trakter som har åt skogen fel tåvinkel, och man tar då så mycket det bara går i tån för att öht kunna verka i trakten. I detta fall går ömheten över på 3-4 dagar, vilket ska jämföras med det år som "ni" verkar tycka att man ska ge hästen innan man kan räkna med att den är oöm. Hur kan man då klaga på 3-4 dagar, undrar jag? Det är precis samma orskak till ömheten men om hästen är skodd, skyddar man sulan mot mer "överbelastning" vilket inte är fallet vid barfotagång om man inte räknar boots dygnet runt. Jag väntar med farhågor på nästa uppseglande problem inom hästhållningen hos fritidsryttare - nämligen belastningsfång...

Jag vill dock återigen betona att jag inte alls är motståndare till barfotagång förutsatt att hästen klarar av det, och det hänger både på förutsättningar och individ!

mitt också!
Men jag vet fortfarande inte vart du bor och hur det skall genomföras...

du vet ju att jag inte räknar med ett år... men det är inte viktigt i det här sammanhanget.

Tack för bra svar!

De flesta här verkar tyvärr ha haft dåliga erfarenheter med hästar med strålbenshälta. Så jag tänkte skriva ett litet positivt inlägg för balansens skull. :) Självklart så beror det ju på varför hästen är halt om och hur den kommer bli frisk, men min häst har strålbenshälta i båda fram. Hon är 13 år och går idag LA dressyr med placering. Ska upp i msv nu till våren. :bump: Anledningen är att hon har urkalkningar i båda strålbenen. Varför kunde inte vet säga då hon är nätt i typen och absolut inte går på bogarna och på så sätt tar mer belastning än nödvändigt på framdelen. Men hon sa att det kunde bero på hennes uppväxt eller vara ärftligt eller vad som helst. Tydligen så vet man inte så mycket om urkalkning. Men hon blev halt för tre år sedan och efter att vi konstaterat att det var strålbenen som gjorde ont så fick hon ringskor som tydligen ska avlasta strålbenen och så ska hon skos var 5-6 vecka med LITE kortare tår och högre trakter än normalt för att underlätta överrullningen av hoven maximalt. Efter att hon fått de nya skorna har hon inte varit halt en enda gång och hon fick tom ännu bättre gångarter än hon hade tidigare. Och hon hade 7-8 förut på gången. :cool: Sen så måste jag såklart tänka extra mycket på att alltid vara noga att rida henne bakifrån så att det är bakbenen som får ta vikten och så har jag dragit ned väldigt mycket på hoppningen eftersom det sliter mycket på framhovarna. Klart vi hoppar något skutt lite då och då, men inte mycket mer än klubbtävlingar. Inga banor på 135 längre med andra ord... :smirk: Nu svalar jag nog bara. Ville mest säga att det finns hopp, iallafall beroende på vad hältan beror på.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 048
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 248
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när... 2
Svar
20
· Visningar
1 751
Senast: Oknytt
·
R
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en... 16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 638
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dödfödda kaninungar
  • Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4