Någon som är överviktig???

Sv: Någon som är överviktig???

*kl*

Är överviktig (eller överviktigt vette 17 men visst skulle jag kunna tappa en del) 174 lång och 78 kg. Men visst skulle jag gärna 65 igen.
Men jag har inga problem alls i stallet och ridningen av min vikt:)
Har ett sto på 186 (vbl) och hon bär mig utan problem.

jag i söndags

Jag är överviktig, men har inte problem med något av det du nämner... Min häst orkar mig, jag orkar träna mina hästar (tömkörning, promenad och jogging), stallskötslen är det inga problem med och då har jag ändå hållt på dagligen i flera år.

Nu vet jag inte hur jag ligger i BMI eftersom jag tycker det är ganska (enligt mig) missvisande.

Nu har jag räknat mitt BMI och jag är lider av övervikt enligt BMI. Jag håller med.

Lägger in en bild också... Jag har som sagt var inga problem när jag rör mig och så:angel:

Klicka....

Madde_padde vilken fin häst! :love:
Zindy16 STOR fin häst! :love:
_moa_ liten söt ponny! :love:
malumbub (ser ingen häst)
Jag tycker att ni alla 3 ser alldeles vanliga ut!!! Tycker inte att man ska bry sig om BMI... man känner själv om man är för stor/liten!!! Det viktiga är ju att man trivs och orkar med sig själv!
Tänk på att ert BMI kan ligga högt pga mkt muskler!
;)

Jag är överviktig
160 lång & väger 96 kilo inkl taxben. :D

Rider kallblodstravare.
Dock rider jag allt, förrutom väldigt smäckra hästar eller hästar som är dåligt musklade.
Anpassar ridtiden & passet efter hästens förrutsättningar att orkar bära mig.

ser att du och jag bor nära varandra då jag bor i borlänge, men men till saken

till alla:
jag är 170 lång och väger för tillfället 80 kg :o vet inte om folk klassar mig som överviktig eller tjock. ser inte så tjock ut tycker iaf inte jag. men var är riktlinjerna för överviktighet?

+ eftersom jag söker medryttarhäst.. som hästägare vad vill man att medryttaren ska ligga på för vikt?

stryk det sista jag skrev då det inte har något med denna tråd att göra.. sorry

Jag tycker inte att du är tjock, kanske lite tyngre än du borde enligt BMI men inte allvarligt (har inte orkat räkna dock). Det beror dock i första hand på om du är har mycket muskler etc. om omgivningen uppfattar dig som tjock eller inte. Det viktigaste är förstås vad du tycker själv också. Du är inte för tung för de allra flesta hästar så det bör du väl inte oroa dig för. Leta efter någon lite starkare ras, kallblod kanske eller något välbyggt halvblod eller så. Har hört att basjkirer är starka små rackare (läste någonstans att de bär upp till 130 kg utan problem) och har sett någonstans att det var någon i Borlänge som letade efter medryttare/halvfodervärd eller något till just sådana *oj får man tipsa så där* kika runt på hästsidorna så får du väl se om du hittar något bra.

"Jag är överviktig, men jag tycker inte att det är några problem förutom just att ta mig upp i sadeln. För att spara ryggen så sitter jag upp från en pall. Både för att skona hästen och mig själv."

Hej,

Är själv normalviktig men tycker att det är ett bra råd att sitta upp från pall i vilket fall som helst:banana:

Det har blivit mycket vanligare genom åren (förekom aldrig förr om man inte var tvungen), men det har många fördelar för alla. Ryttaren sparas på olika sätt liksom utrustningen (behöver ej skifta stigläder p g a att vänsterlädret blir längre då det alltid används vid uppsittning som det alltid stod i instruktionsböcker förr!)

Hästens rygg sparas säkert också, men framför allt är det en bra grej för hästen att vänja sej vid att man sitter upp från pall, det är en utbildningssak också! Vissa hästar är rädda för själva pallen, andra kan ej stå still bredvid den etc. medan andra fattar det hela direkt!

Mvh QP

Kl

Jag får nog sälla mig till gruppen för överviktiga, gick upp 33 kilo när jag blev gravid och har väl en 10- 15 kvar innan jag är tillbaka där jag var.Är 170 cm lång. Har ett BMI på 29
Men nu ska dem bort :p Ska börja rida på måndag igen (har haft ett uppehåll) Så det ska bli jättekul.
Som andra har skrivit så använder jag pall vid uppsittning för både min och hästens skull.

jag är "vertically challenged",är ca 160 o med ett bmi på 32,7.
fettprocent 42.....

illa....

jag har inte alltdi varit såhär fluffig utan det kom med sjukdom,energiförlust,smärta och allt mer orörlig i o med att jag inte kan gå.

jag har varit vältränad,och vägt mellan 45-50 kg som vuxen,åkte på barnbiljett tills jag var 20 sisådär.handlade kläder å barnavdelningen.

folk pratar om att det är farligt för hjärtat o lederna o jag brukar fnissa då eftersom jag avlastar knäna helt när jag sitter i rulstol o har gjort ekg som visar att mitt hjärta är i ,just nu,väldigt bra form.

dock reagerar kroppen på något,förmodligen en infektion som vi har svårt att komma åt så jag har förhöjt blodtryck o hög puls utan medicin.

jag gillar inte att vara överviktig,ffa för att mig sätter det sig på magen.
det ger mig inga andra problem,mer än långsiktigt hälsoproblem.

jag äter nyttigt,men orkar inte röra mig somjag skall,definitvt inte nu ,när jag vrit sängbunden i snart 8 veckor.

har köpt det utmärkta o roliga H^lsovak^ten.
i och med tat jag just nu inte orkar äta så mycket så går ju kroppen in i ketos o jag jobbar på att få igång den igen.

jaghar aldrig varit hindrad av min vervikt med djuren,mer av muskelförsvagning/atrofi.
jag sitter ju upp från ramp .naturligtvis,och kan rida helt obekymrat.tömkör från rullisen.
är extremt överrörlig så jag kan knyckla ihop mig hur som helst o det har imponerat på många som tror jag är orörlig o har dålig kondis.

jag får mindre träningsvärk o har,när jag mår bra,bättre ork o uthållighet än mina smala vackra assistenter.
det hadlar om teknik,att kunan utnyttja den musklekraften jaghar effektivt och att kunan arbeta genom mjölksyra.

rider unghäst o mindre hästar också,o sitter ner hela tiden.
ingen av dem har någonsin haft ont iryggen pga min vkt,snarare är de -mycket-välmusklade jmf med andra ridna hästar och tyckeratt det vi gör är jätteroligt.

jag hoppas snart kunan komma upp ur sjuksängen,även om jag inte tror det blir innan nyår,och kan d å som vanligt mocka,verka o sko,lasta halm,bära foder osv

jag har inte alltdi varit såhär fluffig

:rofl: Förlåt garvet men "fluffig" var den underbaraste beskrivning jag någonsin har hört! I fortsättningen skall jag alltid hänvisa till mig själv som en smula fluffig i stället för överviktig, tjock, fet etc... Fluffig har inte alls samma negativa klang utan låter mer gulligt! Tack för dagens skratt och ett helt fantastiskt ord!!!

jaghar aldrig varit hindrad av min vervikt med djuren,mer av muskelförsvagning/atrofi.
jag sitter ju upp från ramp .naturligtvis,och kan rida helt obekymrat.tömkör från rullisen.
är extremt överrörlig så jag kan knyckla ihop mig hur som helst o det har imponerat på många som tror jag är orörlig o har dålig kondis.

jag får mindre träningsvärk o har,när jag mår bra,bättre ork o uthållighet än mina smala vackra assistenter.
det hadlar om teknik,att kunan utnyttja den musklekraften jaghar effektivt och att kunan arbeta genom mjölksyra.

rider unghäst o mindre hästar också,o sitter ner hela tiden.
ingen av dem har någonsin haft ont iryggen pga min vkt,snarare är de -mycket-välmusklade jmf med andra ridna hästar och tyckeratt det vi gör är jätteroligt.

jag hoppas snart kunan komma upp ur sjuksängen,även om jag inte tror det blir innan nyår,och kan d å som vanligt mocka,verka o sko,lasta halm,bära foder osv

Ok - jag sitter stum vid datorn, du är en person jag verkligen beundrar! Trots all smärta och svårighet så verkar du ha en sådan livsglädje och envishet som bara är fullständigt beundransvärd. Fattar inte hur du kan verka och sko... det verkar både svårt och framför allt tungt för min hovslagare som inte är sjuk utan stark som en oxe (fast han är över sjuttio).

Jag hoppas också att du snart är ur sjuksängen. Håller tummarna och sänder en krya-på-dig kram!

Misstänker att jag räknas som överviktig:cry: men jag rider en dag i veckan på ridskola och det är inga problem
Uppsittning sker från pall för att skona hästarna. Har tyvärr också en höftskada på vänster sida som minne från en avkastning så jag är extremt stel så pall är toppen även utan plusvikt
en mjuk och följsam tung ryttare tror jag är bättre än en liten och osmidig

säg åt den stackars hovslagaren att det är betydligt enklare att sitta ner o kunna arbeta nära kroppen.

jag gör det på ren teknik o byter ställning ofta.hästarna tycker det är bekvämare när jag gör det.

Går nog inte att lära en gammal hovslagare att sitta :rofl:

Fast tanken är ju god måste jag säga!

människor som tränar bör inte mäta sig med BMI för det är missvisande. muskel väger ju, som bekant, mer än fett och utgör mer av din vikt än fett.
däremot stillasittande personer och som inte är speciellt aktiva kan göra det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 136
Senast: Badger
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 932
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar