Någon som är överviktig???

Sv: Någon som är överviktig???

Jag är överviktig,fet,padda,fatso,you name it :smirk:
Jag har dock valt att inte rida. Eget val....

Dessutom har jag just nu ingen häst jag skulle kunna rida eftersom jag håller mig med pluttisar (shettis). Men detta pga de problem jag haft med min värk.

Men jag har stora planer på att skaffa ett kallblod men då till körning,men tiden får utvisa när detta blir.

När jag dock red, så använder jag alltid pall, stol eller mur för att sitta upp.Dels för att skona sadeln,hästen men också mig själv.

I stallet funkar det bra. Jag använder nu spån i boxarna då detta är lättmockat.Sen har jag en stol jag sätter mig på vid rykten,detta för att de är så små .Annars hade jag fått sådan hemsk ryggvärk.
Den minsta är 97 och jag 170 så det är lite skillnad:D

jag är också överviktig nu först blev jag sjuk och fick sparken sen blev jag gravid och kunde inte rida för båda sakerna . nu ska jag börja rida mitt fullblod när hon kommer hem det får hon tåla ,rider ju bara i skogen med henne nu ,har blivit en ung pensionär, och shettisen ska jag tömköra smal och springa efter . nästa häst jag ska ha ska vara ett halvblod.

Hej !
att överviktiga har häst här uppe i min del av svergie är inte så vanligt vad jag har sett!!!!! får ofta frågor om hur mycket jag väger och hur stor min häst är !!!

Johodå det finns minst en i din omedelbara närhet! Om du passerar i Ornästrakten och ser en stooooor ryttare på en stoooor häst så är det med 99,9% sannolikhet jag...

Jag får oftare kommentarer om "jisses vilken stor häst, vad väger en sådan" än om min egen vikt... kan hänga ihop med att jag rider shire :love: Känns tryggt för mig eftersom jag vet att hon orkar med ridpassen precis lika bra när jag sitter på som när en av stallkompisarna sitter på (hon väger väl typ 45 kg... och vi brukar byta häst ibland för att få lite omväxling etc.).

Sedan tycker jag att det är superviktigt att tänka på sin vikt - givetvis för sin egen skull men också för hästens. Jag försöker se till att variera träningen så mycket jag kan genom att välja att ta promenader till fots med henne, rida i olika sadlar, ta rena skritturer ibland och lite sådant. I helgen skall jag köra för första gången *förväntansfull*

Kan ju lova att tömkör du shettisen smal så blir du detsamma... :rofl:
Jag har försökt promenera shiretjejen smal och den enda det gett något resultat på är mig... men när vi började rida mer ofta blev det resultat på hästen också så nu hävdar jag att vi bantar ikapp... eftersom jag väger ungefär 10% av vad hon gör så vill jag gå ner 10% av vad hon går ner också... fast just nu tror jag att hon leder lite...:rofl:

heej jag ar samma problem och jag skäms när jag rider för att mina lår ser så stora ut och min mage "åker upp och ner":(

heej jag är 163 och väger 78 vad är mitt bmi eller vaad det hette och vad är normalt

Jag har ett BMI på 31,3 och det är väl det högsta hittills...till stor del för att jag inte är så mkt i stall just nu.

MEN jag har länge haft en liten övervikt, men aldrig sett det som en nackdel. Visst, jag tänker lite extra på hur mkt hästen klarar av innan jag sitter upp, men det är mer "vad-har-hästen-för-förutsättningar-tänk" än ett hinder. Gör jag oavsett vikt.
Har inte heller haft några problem med stallsysslor, blir bara lite extra svettig. Det är viljan som driver mig framåt, inte vikten.

Och så en bild på tjockingen från 2/9 i år.

Har du ett BMI på 31,3 kan det ju knappast räknas som kraftig övervikt?? :eek:
tycker defenetivt inte du ser tjock ut (om det är du på bilden) Snarare ganska normal :confused:

Jag är överviktig men håller på med hästar. Jag kan relatera till hur det är att vara mer normalviktig då jag åkt upp och ner i vikt. Upplever skillnaderna så här:

Jag är mycket smidigare vid 70 kg än vid 95 - av naturliga skäl. När jag väger 95 (nuvarande vikt) så är det mycket hull som skumpar runt och som helt enkelt är i vägen. Det gör att jag inte sitter ner i traven - kan helt enkelt inte slappna av och vara med hästen i rörelsen. Har också svårt att hålla händerna stilla eftersom magen helt enkelt är i vägen. När magen guppar i traven så följer händerna med. :crazy: . Jag hoppar inte.

Det är MYCKET lättare att hitta ridkläder i storlek 42 än i storlek 46-48 :angel: Chaps och ridstövlar ska man inte tala om...

När det gäller jobbet i stallet så upplever jag ingen skillnad. Känner i alla fall inte av lederna.

Vid uppsittning använder jag pall. Även när jag väger mindre och detta pga att mitt vänstra knä är skadat efter en cykelolycka för 17 år sedan.

/Lizzie

Jag har alldeles säkert ett BMI på 31,3. Och jag räknas som kraftigt överviktig enligt BMI.
Ganska normal är jag inte, men att klassas som kraftigt överviktig är väl kanske lite överdrift...? Även om midjemåttet är aaaaalldeles för många cm över rek max.
Har alltid varit "kraftig" i benstommen, men har aldrig mätt exakt hur mkt skelett, muskler och fett jag har...något som vore kul att veta.
Jag är ju klart och tydligt överviktig o lite Michellin-gubbe, och jag jobbar på att komma neråt. (Har aldrig vägt så här mkt...)

Så här såg jag ut igår (handskar som putar ut under tröjan)
Hannasmapp099-001.jpg

(en till bild)
och här finns fler bilder från 2/9...
Länk till album

*kl*

Jag finns också ;)
Jag ser inte på mig själv som kraftigt överviktig, men ändock överviktig. Mycket tror jag dock kan ha att göra med släktens kraftiga benstomme pga att jag har relativt "små" mått relaterat till min vikt.
Jag är 165 och väger närmare 85 just nu, dock på väg neråt ;)
Jag rider inte "taniga" hästar, och inte ponnyer. Jag rider i balans och försöker låta bli att störa.
Stallarbete är inget problem alls då jag har god kondition och styrka.
Sitter upp gör jag alltid från pall, pga mina problemknän. Och för att skona sadeln, hästen och mig ;)

Jag är överviktig, men det går alldeles utmärkt att rida. Jag håller mig till lite kraftigare, mer viktbärande hästar, och rider aldrig ponny. Uppsittning sker alltid från pall/stol, eller dylikt. Jag är 163 cm lång, och just nu väger jag ca 88 kg. 32 i BMI alltså. :crazy: Men jag har alltid varit kraftigt byggd och vägt mycket, redan innan jag blev överviktig. Det är ett släktdrag från min farsas sida, att ha rejäl kroppsbyggnad.

Iaf så rider jag på ridskola för tillfället, och där har de inte klagat på att jag skulle vara för tung. Jag får som sagt rida lite kraftigare hästar - senast en korsning mellan New Forest, welsh cob, och halvblod. Helmysig häst. :love: Hittar man en häst som passar en så är det klart att man ska rida, även om man är överviktig. :)

Tror det är bra att påpeka att BMI kan var väldigt missvisande... har man tex mkt muskler kan man få ett BMI som visar på fettma... och tvärtom lågt BMI kan innebära att man har väldigt lite muskler men ändå ha "farligt" fett...
Det är inte alltid fett som syns som är farligt! Många som är lite runda är mer "hälsosamma" än många "stickor"!;)

Det viktiga är att vikten inte hindrar oss från att göra allt vi vill!

Själv har jag minskat med hjälp av dessa produkter, samtidigt som jag byggt upp min muskelmassa, utan att träna något extra! Enkelt, gott och man får på köpet en massa energi!!!
www.herbashop.se kod hana

Kan varmt rekomendera de som vill minska eller bygga upp sin muskelmassa att ge det en chans! Jag fick garanti... första månaden gratis om jag inte var nöjd... men det ÄR jag!:banana:

Tycker inte att du skall kalla dig själv "michelingubbe" för den kategorin hör du inte till och det är onödigt att vara nedsättande mot sig själv. Visst du skulle må bra av att tappa några kilon men du ser välproportionerad, söt och stark ut!

Lycka till med vikten - jag kämpar också men har just tappat sugen... undrar om jag skall ge mig ut på stan och prova kläder på lunchen - då brukar jag först bli lite deprimerad och sedan få ny motivation!

Jag menade aldrig "lite Michellin-gubbe" som något nedsättande...men jag förstår om man kan uppfatta det som det.
Ditt inlägg var väldigt rart och det var glädjande att läsa det!

Jag försöker hitta bra rutiner för hur jag ska få in mina styrka&balans-övningar i den lilla dygnsrytm jag har. Hoppas det löser sig på nåt bra sätt, för jag behöver dem verkligen. De är ett av de första stegen jag behöver ta för att komma igång med min kropp. Lite svårt bara när man har ont överallt o egentligen bara vill sova dygnet runt... (Väntar på svar från de prov och bilder som tagits.)

hanna_davina:
Jag sökte efter BMI på nätet och fick fram lite olika alternativ. Bl a en sida där man kan räkna ut BMI, kroppsfett osv - den som sweep länkat till ovan.

hmm jag är en av dom som hör till gruppen överviktig... ligger idag på ca 28..men red även på BMI 31 när ja hade de...då en travare som jag dock andvände pall till tänkte på formen osv...hn hopptävlade ja med och hade mig ingen sa något om de..å inte hon heller...
Min nuvarande kuse är under inridning/skolning och inte heller han verkar ta skada av min vikt...jag ser mig inte heller osm jätte stor även fast ja givetvis kan gå ner mer i vikt..men de är på gång ;)
måste få skryta lite har tappat 22cm runt midjan sen i maj :banana:

här är i vart fall vi så sent som igår
http://www.pixbox.se/pic_show_id4479506.html

där kan ni bläddra ser ni oss.... sen är de upp till var och än att bedömmao m ja är för stor eller inte....jag är dessutom 178 och han 161 så ja e nog för lång me isåfall ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 136
Senast: Badger
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 932
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17