Någon som är överviktig???

Sv: Någon som är överviktig???

Dessutom har min företagshälsovårdssköterska mätt mig på en massa sätt (utöver vägning alltså) och konstaterat att enligt BMI bör jag inte väga över 74 (tror jag att det var) men enligt hennes beräkningar bör jag inte väga under samma siffra... så 74 måste alltså vara min "perfekt" vikt...:D

Det jag vill säga är alltså att man mycket väl kan ha BMI som en utgångspunkt men att man inte skall stirra sig blind på siffrorna. Fettprocent, benstomme etc. spelar också in och sist men inte minst bör ju det sunda förnuftet råda!

Jag är oxå överviktig. Är 166 cm kort och väger 105. Har dock gått ner från 112 sedan i augusti...*kämpar på som attans*
Jag söker medryttar häst, och jag brukar skriva att jag behöver en viktbärande häst. Ändå drar folk ören och häst åt sig när jag berättar vad jag väger och en del ber mig tom komma tebax när jag bantat lite! :confused: Till saken hör att folk, trots att jag talat om att jag behöver viktbärande, ger mig förslag på c eller d-ponny!! Hur tänker man då?? Klart som fasen att jag är för stor för dom.
Vad skulle jag kunna rida för hästar igentligen? Någon som vill ge råd?
Jag har ridit massa både som barn och vuxen och både "vanliga" hästar och islänningar, men det var ett tag sedan nu.
och är det någon som vet vart man kan köpa ridstövlar för lite tjockare vader? Har ju stl 50 på brallor....
Jättetacksam för svar.:bow: :bow: :bump:

Leta efter kallblod... jag rider en shire och kan då säga att hon skulle kunna bära mer än mig... så jä-ligt som hon kan bråka och busa och bralla med mig på ryggen så råder knappast några tvivel om att hon orkar med mig som ingenting. Nordisar (både travar och bruks) brukar ju vara mysiga och det brukar finnas gott om dem, ardenner är kanske inte den häst man i första hand tänker som ridhäst med efter vad jag har förstått finns många som är jättetrevliga som ridhästar också! Större och grövre tinkrar är väl också viktbärande.

Just travare finns sannolikt ett antal pensionärer runt om dig men de kanske inte alltid annonseras ut som medryttarhästar så sprid ut till alla du känner att du letar! Om du väljer att skriva annonser så kan det ju vara bra att inte bara skriva viktbärande (många som vill rida små hästar använder ju det ordet för att hästen är viktbärande i förhållande till sin storlek) utan att skriva att du är en tung ryttare eller om du vill även skriva din vikt.

Sedan om du ändå håller på att gå ned i vikt finns ju alternativet att du kör någons häst en period tills du tappat ytterligare några kilo? Då har du ju lärt känna hästen och ägaren väl innan det blir dags att rida.

Jag har köpt ett par stövlar på Hööks, inte världens elegantaste men med massor av resår kring vaden och de är nästan stora åt mig som har ganska grova vader.

Min fjordhäst skulle inte ha de minsta problem att bära runt på dig! :-) Och jag skulle inte alls dra öronen åt mig om man fick reda på nån vikt. Jag skulle nog inte ens fråga ang vikt. Man ser ju på folk om de passar med sin häst.. tror jag!

Lycka till!!!!!!!

Jag är oxå överviktig. Är 166 cm kort och väger 105. Har dock gått ner från 112 sedan i augusti...*kämpar på som attans*
Jag söker medryttar häst, och jag brukar skriva att jag behöver en viktbärande häst. Ändå drar folk ören och häst åt sig när jag berättar vad jag väger och en del ber mig tom komma tebax när jag bantat lite! :confused: Till saken hör att folk, trots att jag talat om att jag behöver viktbärande, ger mig förslag på c eller d-ponny!! Hur tänker man då?? Klart som fasen att jag är för stor för dom.
Vad skulle jag kunna rida för hästar igentligen? Någon som vill ge råd?
Jag har ridit massa både som barn och vuxen och både "vanliga" hästar och islänningar, men det var ett tag sedan nu.
och är det någon som vet vart man kan köpa ridstövlar för lite tjockare vader? Har ju stl 50 på brallor....
Jättetacksam för svar.:bow: :bow: :bump:

hej är överviktig. är ca 160 lång å väger just nu 85 kilo, har gått ner 7 kilo denna sommar å mer ska de bli. har problem med rygg å nacke,, sen blir de ju inte bättre av att jag har stora bröst. (f-kupa).. men jag rider i stort sett varje dag,,

använder pall/sten eller vad ja kan komma på för å underlätta för mig å hästen mockar gör ja inte då de går ute dygnet runt, går 1-1,5 timme om dan eller cycklar, men till stallet blir de bil, för långt å gå eller cyckla, å godis på lördagar,

Jag är rätt överviktig... men har inga direkta problem, mitt haflingersto (grov i typ) bär mig utan problem, gör allt för att underlätta för henne iallafall, hoppar upp från pall osv så är det mindre risk att skada nån av oss..

Varför skulle fetma vara ett hinder inom hästsporten? :confused:

Jag har en dotter som är 9 år och är klart överviktig och dessutom rätt stel. Hon älskar hästar och vill inget hellre än att rida. Tyvärr är hon livrädd för att trilla av. Hon har problem både med att sitta upp och av. När hon ska av är det knappt att hon får upp benet över hästryggen. Är det någon som har tips på hur vad jag kan göra för att hjälpa henne ? Stretchning, träning ?????

Du borde nog lägga om din dotters matvanor. Eftersom hon fortfarande är såpass ung så antar jag att det är du som bestämmer vad hon ska äta och när. Så om det inte är några medicinska skäl till din dotters övervikt så måste jag säga det....det är du som gjort din dotter tjock!

Du borde lära henne och dej själv vad man ska äta redan nu så hon får med sej det när hon växer upp. Annars kanske hon kommmer leva med sin övervikt hela livet.

Jag har en dotter som är 9 år och är klart överviktig och dessutom rätt stel. Hon älskar hästar och vill inget hellre än att rida. Tyvärr är hon livrädd för att trilla av. Hon har problem både med att sitta upp och av. När hon ska av är det knappt att hon får upp benet över hästryggen. Är det någon som har tips på hur vad jag kan göra för att hjälpa henne ? Stretchning, träning ?????

Sitter och läser gamla trådar…

Säkert inte aktuellt nu
Men om du bor på Österlen i Skåne
Så får din dotter väldigt gärna komma och träffa mig och min häst.
Hon kan hämta i hagen, rykta, pyssla och ev då rida lite i paddocken .om hon vill.
Eller följa med ut i vagnen när jag kör.
Tror eftersom hon är lite rädd för att rida att just det där att pyssla om en snäll häst kunde vara något för henne?
Jag är själv överviktig och har full förståelse för de proplem det skapar, så hon behöver inte vara blyg för mig.

Har alla pall med sig i ryggsäcken när dom är ute och rider???
Ibland måste man ju hoppa av och kanske sparka undan bajset eller gå någonstans där man inte vet om det bär för hästen. Jag måste iaf hoppa av ganska ofta och har "smärre problem" att ta mig upp. Det har gått så långt att jag faktiskt undviker att rida ibland.

Jag är också överviktig :cry:

Har de senaste åren bara ökat i vikt,
förut vägde jag runt 50 kg till mina 156 cm och nu väger
jag betydligt mer. Skulle behöva gå ner iaf 20 kg och
jag vet inte hur jag ska orka eller klara det :crazy:

Jag är dessutom svag och har blivit osmidig i kroppen så det
är jobbigt och svårt att ta sig upp till å med på mina små islänningar som bara är 137 cm..

Jag ska försöka bli frisk/värkfri och sedan hitta motivation till
att gå tillbaka till en hälsosam vikt som jag hade innan jag blev sjuk/otursförföljd av skador etc som gjort att jag inte kunnat träna och dessutom lagt mig till med dåliga ät-vanor.

Både hästarna, sambon och jag/min kropp/mitt psyke och min garderob skulle må bättre och bli gladare om jag gick ner i vikt.

Jag är 163 cm och väger väl en sisådär 80-85, störst inte nämnvärt av det men just det här med uppsittning har liksom blivit en "grej". Det har låst sig, och det hjälper inte att ägarinnan till hästen som jag rider ska göra allt på ett speciellt sätt, hon är nästan manisk. Kliva av här, gå där, fixa med sadeln hit och dit. Och det resulterar i avsittningar både här och där!

Jag använder pall eftersom jag är sjukt osmidig *s* Jaja överviktig också då..jag kommer visserligen upp utan större problem men med en rund fjording har sadeln en tendens att hamna på sniskan och det känns onödigt att slita på häst och sadel när man inte måste.

Om jag måste sitta av så siktar jag in mig på stubbe, sten, diken där hästen får gå ner en bit och på vintern snökarmar. Man kan ju få gå en bit ibland för att hitta en lämplig "pall" men det är nog nyttigt det med :)

Det har du rätt i ! Men det känns ändå när man är ute och rider med en som är 170cm och väger 50 kg, för oj så lätt det går! Och sen kommer jag letandes efter en stubbe......

Joo, som sagt fjording på 145 cm kommer jag upp på men det räcker med 155-160 cm häst så är det kört *s* Jag kommer inte upp.
Då kan jag önska att jag var som en kinesisk elitgymnast och bara studsade till och landade snyggt i sadeln istället för den bistra verkligheten...köttbulle som kravlar, drar och slutligen ger upp :eek::angel:
Dom jag rider med är bussiga nog att kliva för dom tar sig upp igen :o

Ja precis :) :) man önskar att man bara kunde flyga upp!! Man får väl bita i det sura äpplet och som du sa: dom som kan, hoppar av.

Hej !
tack för ditt svar ! jag tänkere på kraftigt överviktiga som ligger över 30 i BMI ( inte för att det bara räknas utan för att det är en bra riktlinje) att överviktiga har häst här uppe i min del av svergie är inte så vanligt vad jag har sett!!!!! får ofta frågor om hur mycket jag väger och hur stor min häst är !!!
Vad räknar du som kraftigt feta ???

Hej
jag har erfarenhet i detta ämmne då jag har en dotter med högt bmi.
Man anpassar sej .
Köper en viktbärande häst är väl det första typ ardenner ,, sen använder man pall mm mm ..
allt går om man vill.

Citat:
Ursprungligen postat av solaeng

Min överviktiga dotter på 12 år hade samma problem ,, det blir bättre ju mera hon rider så det är bara att sätta i gång .
Låt henne "falla av " några ggr så ser hon att det inte var så farligt .
Be henne´falla tex i en mjuk paddock eller på gräs.

Det har du rätt i ! Men det känns ändå när man är ute och rider med en som är 170cm och väger 50 kg, för oj så lätt det går! Och sen kommer jag letandes efter en stubbe......

Ärsch! Min mamma på 153 cm & 48 kg kliver alltid upp från en palle, eller stenar/stubbar i skogen, hon anser att det skonar hästen från extra häng tyngd. Och på att hon är kort & äldre som hon själv säger, stelare i kroppen än som ungdom ( fyller 55 i December). Hennes häst är en mkt grov travgubbe på 25 år ( har kamperat ihop sen hästen var 7 år) på 169 i mkh.

Jag själv är överviktig efter barnfödsel, väger 83 kg till mina 167 cm. Har dock grov benstomme & har aldrig varit en spinkig typ utan vägde förr 64 kg muskler. Tränar på F&S, och då Core & Rygg pga dålig rygg efter graviditet. Min häst är en tävlingstravare på 161 cm , dock kör jag mest men det händer att jag skruttar ut på henne i skogen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 136
Senast: Badger
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 932
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar