Någon som är överviktig???

M

Missy och Vera

SKulle vilja veta om det är någon mera som är överviktig och hur ni hanterar erat brinnande intresse för ridning och hästar ....då men jag med de problem som kommer med övervikt ex. upsittning, för tung för din häst, stall skötsel ( då det blir extra slitage på rygg och leder) mm. Skulle vara kul att få prata med någon som är överviktig inom den här idrotten ...de e ju inte så vanligt :rofl:
Ha det gött!! :banana:

Sv: Någon som är överviktig???

Hur definierar du övervikt? Att överviktiga är ovanliga inom hästsporten är ju inte sant, med tanke på att en ganska stor del av befolkningen har någon grad av övervikt. Sen tror jag däremot inte att det är så jättemånga som är kraftigt feta som rider.
Jag är överviktig, rider fjording. Rider hästen i balans och ser till att själv vara i balans för att inte störa hästen. Sitter upp från pall för att skona mig, hästen och sadeln.
Hur skulle stallskötseln vara ett problem? Kondition har jag, muskler också.
Tränar på gym 3 ggr/v förutom ridningen.

Vilka vänder du dig till egentligen? Folk med 10-20 eller 50 kg övervikt?

Hej !
tack för ditt svar ! jag tänkere på kraftigt överviktiga som ligger över 30 i BMI ( inte för att det bara räknas utan för att det är en bra riktlinje) att överviktiga har häst här uppe i min del av svergie är inte så vanligt vad jag har sett!!!!! får ofta frågor om hur mycket jag väger och hur stor min häst är !!!
Vad räknar du som kraftigt feta ???

Kraftigt feta för mig är stooora människor, svårt att ge konkret exempel med vikt eftersom det beror på hur man ser ut och så vidare. Personer som tar upp ett helt dörrhål t ex utan att vara jättelånga, för att ta ett, kanske dåligt, exempel.
BMI är ett missvisande mått för många, däribland jag. Jag säger inte att jag är normalviktig för det är jag inte, utan jag är medveten om att jag har övervikt. Men om jag skulle väga vad mitt bmi säger skulle vara normalt, så lovar jag att det inte skulle vara mycket människa kvar av mig. Så ser det ut med flertalet i min släkt. Även om jag är överviktig så är jag t ex inte i närheten av att vara lika överviktig som vågen (bmi) säger om man kollar med måttband..

Hej..

Jag är överviktig, men jag tycker det går ganska bra.
Jag har 5 medryttarhästar som jag och 2 kompisar sköter om, ca 3 gånger i veckan nu på vintern, 4-5 på sommaren.

Jag är mycket medveten om att jag är överviktig. Men jag och hästens ägare tycker inte att hästen störs särskilt mycket av de då hästen som jag rider, är 180 cm hög och kallblod. Hon är en bra viktbärande häst.

Stallskötseln är inte ett stort problem.. inte heller att sitta upp, då jag använder pall !

Jag är överviktig, men jag tycker inte att det är några problem förutom just att ta mig upp i sadeln. Självklart så har jag valt häst efter min vikt. Jag har en grov kallblodstravare och skulle inte drömma om att sätta min på en häst som inte är grov och viktbärande. När jag rider så gör jag det lugnt och tänker mkt på min sits och balans. För att spara ryggen så sitter jag upp från en pall. Både för att skona hästen och mig själv. Dessutom så har min häst mkt låg manke och det gör ju att sadeln snurrar lätt om man är tung och lite osmidig:angel:
Stalljobbet fixar jag lika lätt som om jag vore helt normalviktig.

Jag är överviktig, men har inte problem med något av det du nämner... Min häst orkar mig, jag orkar träna mina hästar (tömkörning, promenad och jogging), stallskötslen är det inga problem med och då har jag ändå hållt på dagligen i flera år.

Nu vet jag inte hur jag ligger i BMI eftersom jag tycker det är ganska (enligt mig) missvisande.

Hej! Jag är också överviktig! Vet ej BMI. Kommer aldrig ihåg hur man räknar ut det...Det värsta tycker jag är uppsittningen, måste stå på något. Är alltid rädd att det ska göra ont i ryggen på pållen, så som jag kämpar för att komma upp. :cry:
Har även problem med knäna, när jag har varit ute o ridit så avslutar jag alltid med att gå en bit. Då känns det bättre.
Jag har en korsning med nordsvensk. :love:

hejsan!
jag är också överviktig, men jag har inget problem med att sitta upp, eller annan stallskötsel.. det ända som kan vara lite jobbigt för min del det är när jag ska mocka, men dte har inte med övervikten att göra utan dte har med att göra att jag har dålig rygg(behöver träna upp musklerna rätt, och lära mig att lyfta rätt med ryggen osv)..

***knapplån***

Och jag, som är rejält överviktig på grund av sjukdom, har just idag blivit ombedd att göra en solouppvisning i AR med min kallblodstravare under med ett större evenemang. Jag tackade ja, så klart!

Jag har snart 40 års ridvana, och började rida akademiskt för tre år sedan. Jag vet att jag inte stör min häst med min ridning och det fungerar jättebra.

Visst är kan det vara svårare att komma upp på hästen, men jag har använt pall de senaste 20 åren, dvs även innan jag blev överviktig, så jag märker ingen skillnad.

Mockning och stallskötsel? Det gör jag varje dag och har inga som helst problem.

Immer

jag är tjock.. har dock inga problem i stllet förutom att ja itne kan rida ponnyerna... men annars går allt bra... ink uppsittning.

KL
Pall är bra, använder alltid. Rider mjukt och balanserad på hästens villkor. Hoppar aldrig och har bra sadel. Har stor och stark häst som är viktbärande. Överanstränger inte hästen och jobbar från marken ganska ofta. Och vi har kul tillsammans jag och min pålle. Stalljobbet no problems men tunga vattendunkar flyttar man med kärran pga. ryggen.

Jag är överviktig, men med tanke på att jag är förbannat kort (150 cm) så kan jag vara ganska rejält överviktig innan min häst ens skulle börja reagera för i dgasläget så har han inga problem med min vikt (fast jag är på väg neråt). Största problemet är att det är jobbigt att hitta snygga ridbyxor och stövlar... Sitter upp gör jag ändå alltid från en pall...

Jag tycker de inte är några problem med att vara övervikrig och att rida & sköta stallet. Jag gör de som en normalviktig människa. Enda är att de är svårt att hitta shortchaps,chaps mm som passar .

Jag är 167 och väger 97 kilo, vad bli det i BMI???
Jag har aldrig upplevt det som något hinder.......

Ofta är det ganska svårt att uppskatta vad andra människor väger. Vad en betraktar som övervikt betraktar en annan som trivselvikt ;)

Eftersom jag är kortväxt har det aldrig varit några problem för mig att rida som vanligt trots att jag har haft BMI kring 30. Det blir ändå inte för tungt för en vanlig häst. Sitter upp från en pall gör jag oavsett vad jag väger för jag tycker att jag har passerat den åldersgräns då jag behöver visa mig duktig.

Nu har jag just gjort mig av med 15 kg och en av anledningarna till det är att jag vill kunna rida ponny. Det är nämligen kul.

Nä, vikten är inget problem när det gäller att hålla på med hästar. Om man är för tung för att rida finns det dessutom så mycket annat som man kan göra tillsammans med sin häst. Och jag håller inte alls med dig om att det är ovanligt med mulliga människor i stallen. Däremot finns det (speciellt i de lite yngre ryttarkretsarna) en väldig massa fördomar om att vissa vikter skulle vara diskvalificerande på något sätt. Det pratas om maxvikter och maxlängder hit och dit för hästar och ponnyer av olika storlek. Ett snack som inte förekommer i någon större omfattning när man kommer upp i ålder och framför allt i kunnande, då det är så mycket annat som spelar in i hästens förmåga att bära en viss ryttare.

Håller dock med Svalina om att det här med stövlar och chaps kan vara ett problem!

Jag har en dotter som är 9 år och är klart överviktig och dessutom rätt stel. Hon älskar hästar och vill inget hellre än att rida. Tyvärr är hon livrädd för att trilla av. Hon har problem både med att sitta upp och av. När hon ska av är det knappt att hon får upp benet över hästryggen. Är det någon som har tips på hur vad jag kan göra för att hjälpa henne ? Stretchning, träning ?????

Jag har ett BMI på 31,3 och det är väl det högsta hittills...till stor del för att jag inte är så mkt i stall just nu.

MEN jag har länge haft en liten övervikt, men aldrig sett det som en nackdel. Visst, jag tänker lite extra på hur mkt hästen klarar av innan jag sitter upp, men det är mer "vad-har-hästen-för-förutsättningar-tänk" än ett hinder. Gör jag oavsett vikt.
Har inte heller haft några problem med stallsysslor, blir bara lite extra svettig. Det är viljan som driver mig framåt, inte vikten.

Och så en bild på tjockingen från 2/9 i år.

inte heller att sitta upp, då jag använder pall !

Precis, jag använder pall, för att skona både mig själv, hästen och utrustningen!
(Mig själv för att inte snedbelasta bäcken/höft - lättare att sitta upp från båda sidorna med pall än från marken och det är helt enkelt ett rörelsemönster som har har svårt att bryta.
Hästen från att behöva ha nånting öht som hänger från ena sidan-
Utrustningen från slit o sånt.)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 136
Senast: Badger
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 932
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?