Någon mer som är trött på hingststämpeln?

J

juliaandersson

Jag har en hingst som är 4 år.. när folk hör att man säger det så säger de flesta "oj, hur går det till???! är inte det lite farligt?" och liknande.

När folk ser honom så tar alla ett steg tillbaka och håller avstånd.
Detta är en snäll hingst jag pratar om, min kusins dotter som är 10 år rider honom med jämna mellanrum, helt utan problem. jag har själv ridit in honom och det är första hästen jag rider in, helt utan problem..

det är lite som att folk blir skräckslagna när de hör ordet hingst, även om de är världens ferdinand, varför?

Om min häst skulle hoppa åt sidan för något så säger hästvana(!) människor "oj han ser "hingstig" ut", medans det egentligen är ett unghästbeteende?

Har ni också varit med om liknande? Kan tänka mig att ni har svårt att hitta hästar som ens vill testa att släppa ihop med era hingstar.. :confused:

Sv: Någon mer som är trött på hingststämpeln?

Men hingstar är ju otäcka monster som dödar allt i sin väg, det vet väl alla!!?? :mad:

:angel:
Nej jag förstår inte heller.
De hingstar jag träffat har vart jättetrevliga! Självklart är det mer hormoner på vårkanten som kan spöka.

Jag vill själv skaffa mig en hingst såsmåningom :)
Hoppas på ett hingstföl nästa år.

Antagligen har dom väl aldrig träffat en hingst.. ;)

Nej, hingstar kan vara extremt olika.
Jag minns en hingst som bara stod på bakbenen och var helt respektlös, och en annan som nog är det vänligaste som gått i ett par järnskor :love:

Det är ju precis som för oss Rottweilerägare. Typ alla blev rädd för vår lilla valp liksom :crazy:

Okunskap, det får man leva med.

Haha..

Det var många som trodde att min gamla häst var hingst.. Det var hon inte- men hon kunde spänna sej som en om hon hade lust..

Jag är inte mer rädd för hingstar än några andra hästar, däremot är jag som stoägare mycket tacksam om jag slipper ha hingstar i min pållas närhet- "för säkerhets skull".

Vi hade en hingst där jag jobbade innan och "han var så snäll och gjorde aldrig en fluga förnär". Jag och en tjej till i personalen envisades med att han inte fick ha "ogallrad" dörr, så han inte kunde hoppa ut om han fick lust. Det var troligtvis tur, för från ingenstans fick han en dag för sej att stoet som stog brevid (och stått där i minst 2 år) var jättesnygg och försökte klättra över väggen (2,5 m hög, trä hela vägen) och "ha det mysigt med henne". Han bllev totaltokig när han inte kunde ta sej över, sprang och hoppade och hade sej så vi fick flytta honom dit där inga ston stog.. Så.. som stoägare är jag tacksam om hingstarna är ordentligt inlåsta, därmed inte sagt att det alltid är deras fel om nåt händer.. (Men nog 17 är det svårt att kunna och inte få när jordens snygging går förbi)..

/ lavinia, som sett samme hingst slänga av sin ryttare i skogen, skena hem och försöka betäcka ett av ridskolestona som stog och väntade på att få komma in i ridhuset.. "Han är alltid snäll"...

Nej , det har jag aldrig märkt, har 2 hingstar ( 3 år) och 2 ston...nema problemas :D

Men jag förstår inte frågan att andra skulle vilja släppa ihop sina hästar med din hingst....varför?
Hingstar är trots allt hingstar och har du otur kan han få en "liderisk knäpp" i hagen och ge sig på nån annan valack....om ett sto i närheten brunstar t ex, eller om nån utmanar....det är lite mer ansvar med hingstar eftersom dom har lite mera anfall, rangklättring o försvar än valacker generellt.
Unghingstarna kan vara i hop tycker jag men mina går själva nu ( bredvid andra hästar såklart, men egna hagar)

När jag vistades i ett travstall som 14åring fanns det massa olika slags
hingstar. Den ena sprang på en, vrålade åt alla hästar han såg och total
blockerade människan som höll på med honom. Medans en annan stoppade
huvudet i fanmnen på en, gick tillsammans med en valack utan problem även
under brunst, och då gick det ston i hagarna omkring utan att det slog slint i
skallen på honom. Han var den mest underbara häst jag stött på, en grov
ljusbrun travare, stor som ett hus men som en liten hundvalp i sinnet, och
ändå var han bara 4 år.

Sen när man kom för nära en ridhäst som var hingst, då var det tydligen
världens största odjur. Om man bara råkade stå utanför boxen så var det
katastrof och alla totalskrek "STÅ INTE DÄR, DET ÄR EN HINGST!!!"
Man blev ju nästan räddare för ägaren än för hästen. Hingsten blir ju såklart
annorlunda om man behandlar den annorlunda, visst ska man vara beredd på
att hingsten kan få knäpp men de går ju över precis lika fort som det kom.

Det mesta handlar nog om att många hästmänniskor inte kommer i kontakt med hingstar så mycket. På tävlingar är många hingstar så pass väl uppfostrade så det är inte säkert att man ser att det är en hingst om man inte kollar mellan bakbenen:o

Dom hingstar man märker av på tex tävlingar är ju dom som uppför sig olämpligt. Och då får man ju en lite skev bild av hingstar.

Har själv märkt att folk har lite "hingstskräck". Har visserligen bara en unghingst än så länge, tre år, men vet folk som stått och klappat honom och när man säger att det är en hingst så tar dom ett steg tillbaka. Det är nästan lite kul att se. Men jag ser hellre att folk håller sig undan från honom, han är ju hingst och jag kan ju inte alltid garantera att han reagerar som en valack... Jag kan ju se när han förändrar sitt kropps språk, eftersom jag känner honom, det har ju okända svårare för. Jag brukar alltid tala om för folk att han är hingst, just för att man måste hålla ett extra öga på en hingst.

Måste även påminna mig själv ibland om att han faktiskt är en hormon stinn unghingst;) För hemma är han som vilken valack som helst. Och om jag tappar vaksamheten när jag hanterar honom kan det orsaka en onödig olycka.

Så till en viss del kan "hingstskräcken" faktiskt vara bra, hellre det än att det händer en olycka.

MVH Russin8

Men det är ju så olika!

Har en ettåring som i dagarna upptäckte att han har minsann kulor!!! Spränger staket och skriker av lidelse när stona kommer inom synhåll. Han kan inte äta eller tänka på nåt annat.

I andra änden har jag en treåring som går i en hage precis jämte paddocken, om jag rider ett sto där tycker han klart det är väldigt spännande. Han står vid staketet och varje gång vi rider förbi så muttrar han, hö hö hö. Inget spring eller skrik, så söt.

En av dem ska klippas inom kort, gissa vilken;)

Det mesta handlar nog om att många hästmänniskor inte kommer i kontakt med hingstar så mycket. På tävlingar är många hingstar så pass väl uppfostrade så det är inte säkert att man ser att det är en hingst om man inte kollar mellan bakbenen:o

Dom hingstar man märker av på tex tävlingar är ju dom som uppför sig olämpligt. Och då får man ju en lite skev bild av hingstar.

Jag är själv inte särskilt van vid hingstar eftersom jag kommer från ridskolemiljö, så jag kan intyga att många får sin bild av hingstar ungefär så som Russin8 beskriver. Finns förutfattade meningar om allt i hästvärlden, hingstar är inget undantag.

Givetvis är alla hästar individer oavsett kön. Vi har ett ungsto som man helst inte vänder ryggen till i boxen. Hon är väldigt stark i huvudet och man behöver vara mycket tydlig med henne var gränserna går och för en ovan eller en som inte tar det på allvar, kan hon bli mycket farlig.
Samtidigt kan man inte komma ifrån att hingstar har en annan hormonsammansättning och kan därmed agera mer oförutsägbart. Det jag är emot är när det blir på "modet" att ha hingst. Att man genom sin hingst ska vinna respekt och andras andlösa beundran. Jag har erfarenhet av detta och det höll på att sluta i katastrof.
Varför ska man ha hingst om den inte är godkänd för avel, när det i regel är "enklare" att ha valack.

Man kan ha hingst av samma anledning som vissa vill ha sto eller valack.

Har man kunskaperna och möjligheterna att ha en hingst och ge honom ett bra häst liv ser jag inget fel i det.

MVH Russin8

Jag håller totalt med att många har en liten överdriven hingstskräck. Har själv t.ex. försökt sälja världens snällaste shettis hingst vilket inte var det lättaste då många avskräcktes just på grund av att ordet "hingst" fanns med i annonsen. Visst kan det väl vara bra att man har lite respekt för hingstar, man bör ju vara medveten om hur de kan bete sig osv. Men samtidigt tror jag att det har att göra mycket med hingstens uppfostran också, precis som man uppfostrar ett sto eller en valack så måste hingsten också få lära sig vad som är rätt och fel. Men självklart så måste man ju då också tänka på att hingsten har sina hormoner som ibland kan spela in.

fast just här kan jag tänka mig att många köper shettis med baktanke som sällskap till annan häst, och då är ju tyvärr hingst inte alltid så lämpligt, ffa i kombination med shettisarnas ofta alltför välutpräglade rymningsbenägenhet :P
Nu vet jag en del shettisar som går som hingst med storhäst-stona utan att någonsin har betäckt, men jag skulle inte heller vilja riskera det.

Annars har jag egen hingst också och har haft samma problem med "hingststämpel" redan när någon ska hälsa på och klappa den, får dem reda på att det är en hingst backar dem förskräckt redan vid boxdörren ;)

Jag var mer orolig för att B skulle flyga på M än tvärt om :angel:

:rofl:

*kl*

Jag har väldig respekt för hingstar eftersom jag har fått höra det i alla år att de är farliga... Men jag tycker faktiskt man ska ha lite respekt för hingstar precis som man ska ha respekt för ston och valackar. Alla hästar kan vara farliga och alla är inte ursnälla.

Ang att hitta sällskap så förstår jag det mkt väl det är mer testosteron i rörelse hos en hingst vilket medför att det kan slå över, risken är alltså lite större för skador. Vår valack brukar dock fungera som uppfostrare av yngre slynglar.

De få gångerna vi red ihop att Belizzi skulle flyga på Morke. "Man" brukar ju vara rädd för att hingsten ska flyga på stoet. ;)

AAh, sorry tröttare än trött här ;)
Hehe jaa hon har ju temperament den damen, skönt att den hingsten alltid var valack i skallen ;)

Håller med till fullo!
Självklart ska man vara lite vaksam i närheten av dem iaf när det gäller unghingstar som inte är så trygga i sin roll som just hingstar. Det brukar ju ta iaf 5-6 år innan de lugnar sig och finner sig i sin plats (enl min erfarenhet).

Jag har själv en treårig hingst som antagligen är rätt hingstig, men för mig har det blivit en del av honom liksom. Visst har han perioder där han utmanar mkt osv, men då gäller det bara att man har extra tydliga regler osv. Har man bra koll på sig själv och sin hästhållning, samt behandlar hingsten som en häst (och inte som en hingst) redan från början så tror jag på att det inte är någon fara.

Bara för att han är hingst betyder inte det att han får gå runt och skrika på sina kompisar hur han vill. Han ska göra det jag säger till honom när jag säger till honom.

Utsläppet i vårt stall sköts av en kvinna som har lite överdrivet mycket respekt för min kille. Hon leder honom med kedja och hjälm och spö.
Jag själv går med vanligt grimskaft var jag vill och hur jag vill...
Han är såklart jobbig med henne när han behandlar honom så.
Men jag klandrar inte henne heller, är man rädd för en häst (utan befogan i detta fallet) så känns det väl bättre med såna metoder... :crazy:

Och de dagar när han inte testar (vilka är fler än de motsatta) så är han ju världens gullegris som man hade kunnat missta för en gammal valack.
Ger man bara honom några år till kommer han bli jämn i sitt humör och trygg i sin plats och allt kommer bli bra, alla dagar.

Hästar är alltid hästar och samma respekt ska visas mot samtliga, oavsett kön.

:bow:

DET har jag märkt av också, hade en hingst på träning som var extremt dominant och han skrämde skiten ur många. Med det i åtanke började jag jobba med grimma och kedja, sedan träns. Men han hade fullt upp att göra med att stila runt, försöka smita undan så han aldrig han tänka på MIG. Så jag plockade bort allt, jobbade honom bara lös i grimma i en vecka, sedan i kapson. Och vilken gullegris han blev sen...

Man får ta dem som vilken annan häst som helst, FÖRST kommer att individen är HÄST:
Könet är av mindre vikt i sammanhang som ledarskap...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 059
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 618
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 902
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar