Någon mer som är trött på hingststämpeln?

Sv: Någon mer som är trött på hingststämpeln?

Fast många gånger undrar jag VARFÖR vissa människor väljer att hålla hingst? Nu menar jag sådana hingstar som inte är godkända och som inte ska användas i avel. Många verkar tro att bara för att man har en hingst så ska den användas i avel, det är ju bara att kolla på annonser på olika hemsidor där diverse hingstar och deras tjänster annonseras ut. För mig är sådana hingstägare otroligt oseriösa som hästmänniskor.

Min erafenhet är att många hingstar när de blir lite äldre får leva ganska ensama, stressig liv. De går oftast ensama i hage, har boxväggar utan kontakt med andra hästar och de blir påverkade negativt av brunstiga ston, andra hingstar mm.
Min undran är varför man vill utsätta sin häst för det om man inte ska avla?

Sedan har de ett mer oberäkneligt beteende som kan var svårt för den som inte är van vid hingstar att läsa av.
De är mera på i perioder, sedan har ju inte det med snällhet att göra utan helt enkelt med deras naturliga instinkter att göra dvs en hingst är ju inte dum för att den reagerar på ston mm.

Min erfarenhet är att det är mkt jobbigare och mer stressande både för hästen och de flesta runt omkring (utan ägaren kanske) att hålla en hingst som inte ska/kommer att bli godkänd och därmed verka i avel.

Jag har själv stor erfarenhet av hingstar, har jobbat på hingsstation, seminstation och med unghingstar och blir absolut inte rädd när jag hör att någon har hingst. Däremot brukar jag undra varför?

Jag kan bara tala för mig själv nu men jag har hingst då han enbart är 2år gammal och det finns ingen anledning att skära än, han ska dessutom visas på hingstppremiering och har ändå chans att bli godkänd då han har mycket bra härstamning mm, MEN jag väljer att behålla honom som hingst även för att han är lätthanterlig, han ska bli tävlingshäst och jag har helt enkelt inga planer på kastrering så länge allting fungerar.

Nu har det funnits en massa trådar om hingst- ja eller nej, typ, och jag undrar VARFÖR det alltid ska sluta med att folk hoppar o gapar o påstår" du får inte ha hingst om du inte ska avla på den aaah".
Jag skulle inte få för mig för fem öre att avla med en icke godkänd hingst MEN nu är det upp till hingsthållaren att avgöra och i många fall tror jag ägarna är rätt kapabla till just detta. Det medför ändå mycket ansvar att ha hingst och jag tror dem flesta är medvetna om det.

//Indiv som älskar sin hingst och som INTE kommer att kastrera i onödan samt som haft hingst på inridning ett antal gånger och hellre jobbar med dem än med ston

Jag skulle inte få för mig för fem öre att avla med en icke godkänd hingst MEN nu är det upp till hingsthållaren att avgöra och i många fall tror jag ägarna är rätt kapabla till just detta. Det medför ändå mycket ansvar att ha hingst och jag tror dem flesta är medvetna om det.

Här går våra åsikter isär. Min erfarenhet är att väldigt många tydligen inte är kapabla att avgöra om deras hingst ska användas i avel eller inte utan avlar glatt på vad som helst för att knna tjäna några tusenlappar. Det är ju bara att kolla in hästartillsalu marknaden......

Jag har heller nästan aldrig fått ett riktigt genomtänkt vettigt svar på frågan varför man har sin hingst som just hingst.

Anledningen till att jag inte tycker att man ska ha hingstar i onödan är att de hästarna ofta inte kan leva värdiga hästliv. De utsätts för onödig stress och onödiga onaturligt beteende.

Jag håller absolut med. En valack har oftast ett bättre hästliv.

Jag har märkt att de flesta i sådana här trådar som har en sååååå lätthanterlig hingst har unghingstar. Eller hingstar i travstall, fostrade av proffs sedan de var föl. ;)

Exakt!

Den här annonsen las ut för ca 5 minuter sedan på en annan sida.

"Har ditt sto svårt att bli dräktigt?? Min fina hbl hingst står till förfogande för friska ston, NATURLIG BETÄCKNING E:Mr Lancelot- Larome- Landgraf I UE: Cardento Du betalar INGEN SPRÅNG avgift! ! ENDAST 3500kr vid 65dagars dräktighet, (dygnsavg tillkommer) Finns i vingåker. Ring eller maila för mer info."

Detta är precis vad jag menar med att inte vara kapabel att avgöra om ens häst ska användas i avel. Nu får den väl X antal ston som inte borde vara i avel från början och producerar X antal avkommor som nästan ingen vill ha. Bra! *ironi*

KL

Jag kan bara svara för mig själv, varför jag har hingst.
Han var väldigt outvecklad när jag fick honom och valde därför att inte klippa.
Nu har han fått karaktär och energi, samt ett helt annat sätt att uttrycka sig.
Jag älskar hans "pondus" i blicken och hans mjuka sätt att föra sig.
Han är uppväxt på lösdrift och för sig bra med andra hästar. Har aldrig sett honom lägga öronen bak, det har alltid varit lite mummel och spänd hals, sen inget mer.

Visst, han går själv för tillfället men det är för att ägaren till de två andra hästarna i stallet inte vill släppa ihop med någon annan häst, oavsett kön.
Men det kommer förändras snart.

Jag tycker helt enkelt bättre om att arbeta med hingstar än med ston/valacker, och ser därför inget problem i att ha dem som hingstar så länge de får ett drägligt liv.
Bara för att man har hingst betyder inte det att man tycker det är "coolt" eller att man vill betäcka. Man kanske helt enkelt föredrar hingstar?

Sen förstår jag att det anses onödigt av vissa, men det kommer bli jobbigt när/om jag måste kastrera för att det är en del av min häst.
Tar jag kulorna så kommer han förändras och det är hästen han är nu,
som jag vill ha.

håller med dig så mycket.

Och jag har hingst för att han kanske kommer att kunna gå igenom men även om han inte gör det ska han vara hingst (obs INTE till avel, är han olämplig enligt domarna så är han det även enligt mig), han går i flock idag, han kommer att göra det så länge som möjligt.
SKULLE han gå igenom som hingst så går han med sin fru året om... Ingen snack om saken. Min hingst är hingst men ska ändå få vara häst.

När jag hänvisar till kapabla hingstägare då menar jag INTE dem som har en icke godkänd hingst eller en hejvilt korsad som enbart är bedömt (men därför behöver han inte vara lämplig i avel!) och avlas på hit o dit. Jag är emot sådan buschavel och håller mig till renrasiga individer eller möjligtvis tillåtna korsningar (halvblod fullblod eller vad vet jag).

Att ha hingst betyder inte att man har det för att det är tufft, att ha hingst är att ha häst, könet är återigen inte det som är avgörande utan det är individen! Och denna gången valde jag med flit att köpa hingst just för hans egenskaper, härstamning och psyke. Slutsnackat. :D

Alla förändras inte när de kastreras, men självklart finns risken för det. Min erfarenhet är att de blir lugnare och mindre stressade men att personligheten finns kvar. För inte vill man väl att det i personligheten som man gillar egentligen är ett uttryck för stress??

Självklart finns det vettigt folk som har hingstar, missförstå mig rätt, men av de jag har träffat på så är den övervägande delen sådana som jag refererar till ovan.

Om man har en hingst så tycker jag inte att man sedan kan klaga på att det är svårt att hitta stallpats, få hagkompisar eller folk som vill hantera ens häst. Det kräver mer av et stall för hingstar, det kräver mer av hagarna (extra högt staket eller kanske egen hage) och det kräver absolut mer av den som hanterar hästen. Det spelar ingen roll hur snäll hästen är.

fast bara för att hästen är hingst behöver den inte vara stressad..
var har du fått det ifrån?
Min pojk har fått rejält med hormoner nu på våren men inget yttrar sig i stress, han varken gnäggar, konstrar eller är svår att hantera, och han vet vad ett sto innebär ;)

Han är avslappnat i hanteringen, kan utan problem stå och sova i en halvtimme bredvid mig om vi väljer att pausa under tömkörningen...

håller med dig så mycket.

Och jag har hingst för att han kanske kommer att kunna gå igenom men även om han inte gör det ska han vara hingst (obs INTE till avel, är han olämplig enligt domarna så är han det även enligt mig), han går i flock idag, han kommer att göra det så länge som möjligt.
SKULLE han gå igenom som hingst så går han med sin fru året om... Ingen snack om saken. Min hingst är hingst men ska ändå få vara häst.

När jag hänvisar till kapabla hingstägare då menar jag INTE dem som har en icke godkänd hingst eller en hejvilt korsad som enbart är bedömt (men därför behöver han inte vara lämplig i avel!) och avlas på hit o dit. Jag är emot sådan buschavel och håller mig till renrasiga individer eller möjligtvis tillåtna korsningar (halvblod fullblod eller vad vet jag).

Att ha hingst betyder inte att man har det för att det är tufft, att ha hingst är att ha häst, könet är återigen inte det som är avgörande utan det är individen! Och denna gången valde jag med flit att köpa hingst just för hans egenskaper, härstamning och psyke. Slutsnackat. :D

För det första undrar jag varför du blir så aggresiv när någon tycker olika.

Tror du verkligen att de flesta hingstar som är godkända eller icke godkända lever ett sådant liv som du beskriver att din gör?

nej det tror jag nog inte, och jag är inte aggressiv utan jag står på mig om att man faktiskt kan ha hingst även om planerna inte lutar åt avel.

Jag tycker synd om många hingstar men jag kan ge ett annat tråkigt exempel, nämligen en annan hingst som blev kastrerat efter att ha varit avelshingst i 2 säsonger, just för att han skulle få det "rilgare" som valack och att kunna gå med sällskap även om han inte hade ett betäckt sto att gå med. Resultatet blev en kastrering, han såldes, nu går han som valack (obs likasnäll att hantera nu som han alltid varit, dvs han var enklast att ha o göra med som hingst också) men i en egen hage då han står i ett fint stall där hästarna är för värdefulla för att släppas ihop :O

jag blir ledsen över detta men kan ju inget göra, han har det bra för övrigt...

Menar bara, att kastreringen inte betyder att hästen får leva ett bättre hästliv.

fast bara för att hästen är hingst behöver den inte vara stressad..
var har du fått det ifrån?
Min pojk har fått rejält med hormoner nu på våren men inget yttrar sig i stress, han varken gnäggar, konstrar eller är svår att hantera, och han vet vad ett sto innebär ;)

Han är avslappnat i hanteringen, kan utan problem stå och sova i en halvtimme bredvid mig om vi väljer att pausa under tömkörningen...

Självklart innebär det stress för en hings som inte kan utföra sina naturliga beteenden och det är det otroligt få som kan. Det är naturligt för dem att ha en liten flock om 2-4 ston och deras avkommor att hålla koll på, blir det fler än så klarar de inte av det.
Hur tror du då att en hingst i ett stort stall mår när den inte kan kolla in de brunstiga stona, eller inte kan se de hästar som han anser ingår i hans flocken?? Eller om det finns fler hingstar på stallet som de känner sig utmanade av och inte kan göra upp med?

All stress uttrycker sig inte i att hästen blir fnoskig och far runt eller gapar och skriker. Det kan visa sig som att de blir inåtvända, tappa aptiten, magra av, prestera sämre mm mm.

Jag antar att din hingst är relativ ung ochdå är det en STOR skillnad, unga hingstar har ingen egen flock utan lever i naturen i ungkarlsflockar eller i par med en annan unghingst, de flyter runt i utkanterna av de andra flockarna och tränar sig i att slåss, när de sedan blir starka utmanar de någon annan hingst och försöker ta av dens flock. Det är när de blir lite äldre som den riktiga stressen antagligen kommer. De riktigt gamla hingstarna som har blivit ifråntagna sin flock lever oftast som solitärer eller i mindre grupper.

men jag köpte denna hingst då mhan visar samma drag som sin far som också har varit i min ägo, han hade aldrig hingstfasoner, han var varken stressa åt brunstiga ston eller annat.

Nu kan det vara så att jag har tur med rasen, men den släkten har ett väldigt gott temperament och jag hälsade på far5far häromdagen som med sina 24år mår väldigt gott som hingst trots att han inte är i avel längre och även han är hur lätt om helst att hantera vad jag har förstått.

Så ska man kära en 24åring bara för att han är för gammal för att anändas i avel?

Mina erfarenheter kommer inte enbart från unghingstar, jag har jobbat med hingstar från föl till 20 åring och det fanns en som verkligen var stressad, dem andra hade inga bekymmer med sina kulor. Och då stod dem i ett stall med 4 avelsston och 7 andra hingstar ;)

"kl"
Jag gillar hingstar MEN man ska vara uppmärksam när man hanterar en hingst. Man ska alldrig tro att en hingst är likadan hela tiden. Oftast så är de lugna och trevliga hemma men det kan förändras när man åker iväg. Senast igår så hjälpte jag till att fånga in en hingst som kommit lös på en utställning. Detta var en äldre mycket trevlig och sansad häst med ett utmärkt lynne. Men han tände till när det var många ston och hingstar runt honom. Som tur var så kom han inte lös förrän alla utom ett ungsto var kvar ute ( de andra var inne i ridhuset på bedömning). Han hann jaga stoet rejält innan han kunde infångas. Då var han mycket uppe i varv. Detta slutade nu lyckligt utan skador. Men man ska inte hantera hingstar utan rätt utrustning när man rör sig bland andra hästar.
Mia/hofi som faktiskt har både hingst o valack

Anledningen till att jag har hingst är ganska enkel. För att jag vill ha hingst:)

Så länge jag kan ge en hingst ett bra liv, har tillräckligt med kunskaper för att ha en hingst på ett säkert sätt, ser jag inget fel i att ha det.

MVH Russin8

Anledningen till att jag har hingst är ganska enkel. För att jag vill ha hingst:)

Så länge jag kan ge en hingst ett bra liv, har tillräckligt med kunskaper för att ha en hingst på ett säkert sätt, ser jag inget fel i att ha det.

MVH Russin8

Fast då kan man inte klaga på det jag skrev ovan ang stallplats, hagkompisar mm, vilket många gör.

"Så ska man kära en 24åring bara för att han är för gammal för att anändas i avel?"

Knappast. En sådan hingst hade i vilket fall som helst inte haft någon egen flock i det vilda och hade antagligen varit död eller levt ensam.

Dessutom kan många hingstar på samma ställe göra att de mindre dominanta blir "kastrerade" dvs de tappar sin könsdrift vilket är ett problem på stora stationer med mkt avelshingstar.

Nej det kan man inte.
Jag har eget stall. Skulle nog inte vilja ha min uppstallat på ett större inackorderings stall. Då har man inte kontroll på vem som hanterar hingsten.

Har man hingst får man nog acceptera att det är svårt att få stall plats. Eftersom det är en större risk att hantera en hingst tycker inte jag att man kan begära att andra ska behöva göra det "bara för" man vill ha en hingst, då får man nog snällt se till att ha en valack eller ett sto istället.

Men jag anser inte att det är fel att ha en hingst bara för att man tycker om hingstar.

MVH Russin8

men om man nu så snällt ska gå efter naturen så tycker du alltså en 24årig hingst inte har samma rättigheter som en ung? Jag hänger inte med i det tänket, vi kan inte anpassa allt som det var när hästen var flyktdjur (vissa saker-tyvärr, andra saker-hade inte fungerat om man ska rida och träna hästen).

Om hingstar "kastrerar" varandra genom sin rena existens och närvaro borde det ju vara nada med problem att ha ett stall med 8 hingstar som inte används i avel? Då är ju dem flesta antagligen "valacker" ändå? Eller fattar jag fel nu? :P

men om man nu så snällt ska gå efter naturen så tycker du alltså en 24årig hingst inte har samma rättigheter som en ung? Jag hänger inte med i det tänket, vi kan inte anpassa allt som det var när hästen var flyktdjur (vissa saker-tyvärr, andra saker-hade inte fungerat om man ska rida och träna hästen).

Om hingstar "kastrerar" varandra genom sin rena existens och närvaro borde det ju vara nada med problem att ha ett stall med 8 hingstar som inte används i avel? Då är ju dem flesta antagligen "valacker" ändå? Eller fattar jag fel nu? :P

Rättigheter?? Det jag menar är att den antagligen inte har samma behov som en yngre hingst pga av sin ålder.

Och ja de kan kastrera varandra genom sin rena existens med betoning på kan. Jag är verkligen inte för "låt alla hästar leva som vilda", men jag är emot att utsätta hästar för onödig stress.

Du verkar ju ha din hingst på ett bra sätt, jag argumenterar inte mot dig där utan menar generellt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 059
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 618
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 902
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar