Näe kan man kastrera egentligen?

segersten

Trådstartare
Ja precis som rubriken lyder så när kan man kastrera egentligen??
jag förstår ju att man inte skaöra det på sommaren och att man helst ska göra det på senhösten/ våren.

och jag har tyckt att vi har varit väl förberedda (har en 1,5 åring som ska kastreras)
hade bokat en tid med vet för en månad sen och vet kom ut jag tar ut killen på gången och han frågar när vi avmaskade sist.. för 4 dagar sen svarar jag..
jaha säger vet då blir det ingen kastrering idag det måste gå 14 dagar från att man har avmaskat till att man kastrerar för annars kan hjärtat påverkas av det lugnande ihop med maskmedlet... jaha bara att vänta

Och sen så hade jag en tid idag istället kl 18
Och hade stllt iording bord, flätat och lindat svans m.m kl 10 över sex ringer vet till mamma(vi har hästarna ihop) och frågar om vi har mer än -10 minus .
Mamma säger att ja det har vi ju ( har vart ca -15 i fem dagar nu ju)
och han säger då att ne då kan vi inte göra det idag heller för att det lugnande medlet påverkar hästens möjighet att reglera värmen så då kan han bli sjuk...

men nu börjar jag fundera och varje gång jag har vart på klinik med den stora och han får alltid minst 2 sprutor så går det lugnande ut på ca en timme.. och då borde ju systemet funka igen?? eller?

lite funderingar bara..

Skulle ju gärna vilja få han kastrerad nu och inte till våren..

Sv: Näe kan man kastrera egentligen?

Väldigt försiktig veterinär du har men det är ju bättre än att utsätta hästen för risker.
Om ni är hemma och kan passa hästen (vilket jag förutsätter att ni kan) så får man ju helt enkelt lägga på och ta av täcken efterhand som han svettas eller blir kall.
Det tar ju som sagt inte så lång tid innan bedövningsmedlet gått ur kroppen.

Annars kan du väl vänta tills det blir lite varmare om hästen inte är helt besvärlig att hantera.
Jag kastrerade min tidig vår och det var absolut inga problem, det viktiga är att det inte finns flugor eller att det är för lerigt ute då det blir lättare att få smuts i såret.
Han stod bara inne ett dygn innan jag kunde släppa ut honom på begränsad yta.

Jag tycker veterinären låter vettig. Effekterna av sederingen (det är nog inte bedövningen som ställer till det) sitter i några dagar efter. Tydligare på vårt fullblod än på halvbloden. Han hade klara problem (bakfull) med koordinationen, värmeregleringen och han var hängig ett par dagar efter. Vresig också (som sagt: bakfull).

Alternativet är ju att göra det på klinik och låta hästen stå kvar ett dygn för observation. I o f s dyrare.

Jag tycker det låter konstigt för vad jag vet när man har kastrerat så står ju hästen inne typ resten av dagen och under natten och då kan man ju ha uppsikt lätt över pållen och tempa var och varannan timme om man vill. Man kan ju även lägga på lämpligt täcke, många hästar svettas av sedering...

Å andra sidan skulle jag aldrig gå emot en veterinär

Jag hade nog dock åkt till klinik och kastrerat hellre än hemma om jag inte litade oerhört på veterinären.

Jag har varit med vid kastrering hemma, en kastrering på klinik och en kastrering på en veterinärpraktik.
Den hemma tog väldigt lång tid, en ensam veterinär, hästägaren som assistent.
Kastreringen på klinik gick väldigt fort, var en veterinär och 2-3 assistenter som skötte allting smidigt!
Kastreringen på veterinärstationen gick mellanfort eller vad man ska säga... Lite hafsigt kan jag tycka men det var mycket snackande och lite verkstad också... var en veterinär, en assistent och två hästskötare på plats

Senast ändrad:

Kastrerade min 1,5 i lördags.

Vetten tyckte jag valt en bra årstid ca -8-9 för det var inga flugor och han såg inga problem med att det var kallt.
Han sa även att det var bra med torv i boxen (vilket jag har :D) för det var tydligen bakteriedödande, lågt ph.

Tog honom ca 30-40 min så det gick snabbt enligt mig.

Har inte haft några problem pigg och glad pålle som äter och dricker som han ska och inte en tillstymelse till feber.

Ska försöka att svara alla...
Vi har honom hemma så täcke m.m är inga problem men om det lugnande håller i sig så länge som lovisaleonora säger så blir det ju svårt dagen efter eftersom att jag jobbar ca 1,5 mil hemmifrån...
Anledningen till att jag vill kastrera honom nu och inte vänta tills vintern är för att hans hagkompis går i sjukhage och eftersom att han är hingst så kan han inte gå ihop med mitt sto... även om hon nu är dräktig och slår ifrån så vill jag inte riskera skador på varken henne eller honom och jag kommer självklart vänta med att släppa ihop dom tills han har vart valack iaf minst en månad...
Han är inte speciellt jobbig i hanteringen eller hingstig... visst han testar men det tror jag mer är för att han tyvärr inte har ngn som uppfostrar han i hagen...

har också funderat på att åka till klinik med han ska ringa till dom och kolla vad dom tar men nu ska det förhoppningsvis bara vara ca -4 nästa vecka så då ska det nog gå att göra det.. =)

Min vet sa att halm var det bästa att ha i boxen bara för att spån och torv kunde fastna i såret och då bli infektion...

Men nu hoppas vi ju som sat på lite mindre grader nästa vecka så kan vi förhoppningsvis göra det då annars får det nog bli att åka till klinik vill ju inte att han ska gå själv...=(

Oj, vad alla veterinärer säger olika! Jag har hört en massa varianter och diskuterade precis detta med vår veterinär i måndags och hon sa att nu är det alldeles för kallt för att kastrera pga att det kan komma frost i såret som försämrar läkningen. Det håller sig runt -10 här nu. Däremot skulle det inte göra något att det är lerigt ute så skulle det tina upp en vecka skulle det inte vara några problem. Hon vill inte kastrera i minusgrader om vi inte skulle kunna hålla hästen inne i 10 dagar och det känns lite overkill när det handlar om en 7-månaders fölunge ... Så vi väntar till våren helt enkelt.

Och skulle han betäcka stoet kom vi överäns om att hon tar fölungen, haha :p Fjording/holsteiner låter väl kalas?

kl

Känns som om det finns lika många olika åsikter om allt rörande kastrering som det finns veterinärer :).

Jag och min vet skulle älska att kastrera nu, snön kyler, det är rätt så fritt ifrån alla flugor och sådant, är det en stående kastrering så är ju enda hindret att vetrinären fryser om fingrarna i handskarna.
Sen är jag anti spån och torv i sår överhuvudtaget, halm kan man ju plocka bort, men torven den letar sig in de har ju halm på ultuna i boxarna om du inte har en hosthäst, eller kolikhäst.
JAg skulle nog inte göra en nliggande kastrering nu dock:) det kan bli lite kallt även om min vet gör det på mindre än en kvart,(jag har klockat pga att sederingen går ur) Sen så sederar man väl inte så hästen är däckad i flera dygn heller?? har jag aldrig varit med om, max 4-5 timmar innan den är borta,det är ju inte narkos i den bemärkelsen.

KL

ville bara uppdatera och säga att nu är han kastrerad=)
Allt gick lugnt och fint till och det var bara -2 här nu så det gick bra att göra det idag.
däremot har jag bara en fråga... hur mycket har ni upplevt att det har blödit efteråt??
jag ska gå ut och titta till han vid tolv tiden nu innan jag går och lägger mig och det droppade i ganska jämn takt när jag gick in... får se hur det är nu när jag kommer ut...
vet sa iförsig att det kunde blöda en del i några dagar efteråt men jag undrar bara om ni har upplevt att det har blött mycket eller lite..??

På min häst blödde det nog i ca 1½ dygn men aldrig mycket. När han motionerades droppade det men jag tror inte det var bara blod för det var ljust... typ uppblandat blod...

Han var "guckig" på insidan av bakbenen i ca 10 dagar kanske, så det vätskade nog lite till och från från såret även om man inte alltid såg det med egna ögon...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 569
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 119
Senast: valpköpare
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 286
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 941
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka