Centaur
Trådstartare
Ja hur viktigt tycker ni det är?? Jag har fått lära mig att om hästen går i korrekt form så ska nacken, dvs där nackstycket på tränset ligger, vara det högsta punktet. Annars rids hästen avknäppt i nacken. Men på väldigt många (dom flesta?) bilder som folk lägger ut här på buke så är det nånstans mitt på nacken som är högst... 3:e halskotan... Trots det så kommenterar folk "åh vad fint du rider, perfekt form".
Även tävlingsbilder i tidningar. Har kollat igenom och 80% av hästarna har Inte nacken som högsta punkt.
Givetvis kan inte nacken vara högst om hästen rids i en lång och låg form... Det förstår jag ju, och så blir det inte på min häst heller. Men när man samlar upp och rider hästen i en högre form då?
Har jag missuppfattat viktigheten av nacken som högsta punkt? Spelar det ingen roll? Vad tycker ni???
Har funderat på det här ett bra tag.....
Även tävlingsbilder i tidningar. Har kollat igenom och 80% av hästarna har Inte nacken som högsta punkt.
Givetvis kan inte nacken vara högst om hästen rids i en lång och låg form... Det förstår jag ju, och så blir det inte på min häst heller. Men när man samlar upp och rider hästen i en högre form då?
Har jag missuppfattat viktigheten av nacken som högsta punkt? Spelar det ingen roll? Vad tycker ni???
Har funderat på det här ett bra tag.....