Nacken som högsta punkt

Centaur

Trådstartare
Ja hur viktigt tycker ni det är?? Jag har fått lära mig att om hästen går i korrekt form så ska nacken, dvs där nackstycket på tränset ligger, vara det högsta punktet. Annars rids hästen avknäppt i nacken. Men på väldigt många (dom flesta?) bilder som folk lägger ut här på buke så är det nånstans mitt på nacken som är högst... 3:e halskotan... Trots det så kommenterar folk "åh vad fint du rider, perfekt form". :confused:

Även tävlingsbilder i tidningar. Har kollat igenom och 80% av hästarna har Inte nacken som högsta punkt.

Givetvis kan inte nacken vara högst om hästen rids i en lång och låg form... Det förstår jag ju, och så blir det inte på min häst heller. ;) Men när man samlar upp och rider hästen i en högre form då?

Har jag missuppfattat viktigheten av nacken som högsta punkt? Spelar det ingen roll? Vad tycker ni???:bump:

Har funderat på det här ett bra tag..... :p

Sv: Nacken som högsta punkt

Strävar väl dit, men som sagt på vägen dit så ser det ju annorlunda ut. Men håller med dig, trots att jag själv inte "kan", tycker dock att i de högre klasserna så ska det finnas där. Samt att linjen inte knäcker av på annan plats...

Hellre dock näsan lite bakom lod i en öppnare form och hästen verkligen jobbar igenom hela kroppen.

För att få nacken som högstapunkt så måste man ju få upp ryggen på hästen.

Om du tittar på hur jämn böjningen är av hästhalsen så får du ju en fingervisning om de har lyckats eller inte.

Är böjningen inte jämn utan är större runt 3:e 4:e nackkotan så har de ju inte fått upp ryggen - och det är ju det som är det stora problemet egentligen.

För det går ju att lyfta huvudet med tygeln..men det påverkar ju inte ryggen direkt

nacken som högsta punkt var ju från början att beskriva resultatet av en rätt arbetande häst, ingen självändamål.

Blev det för krångligt svar?

tillägg: Menar naturligtvis att det är bättre att hästen jobbar genom hela kroppen, än att den knäpper av någonstans - var näsan hamnar är en bisak.

Tror jag förstår hur du menar.
Jag är ju inne på linjen "huvudets placering är inte det viktigaste", men funderar som sagt över om det är möjligt för en häst som går med halsen i bågform och högsta punkten nånstans mitt på att öht arbeta med ryggen?

Anser du att en sån form alltid beror på
-stark ryttare som håller upp halsen
-hästen fuskar
?

Varför blir man inte nerdömd på tävling om det är så?

Håller med dig. Själv strävar jag efter att hästen ska arbeta ordentligt och vara lösgjord, EXAKT var näsan hamnar spelar ingen större roll för mig, men det är väl som Susan säger att nacken som högsta punkt är en fingervisning, sen får man hoppas att man hamnar där någon dag :D

Men vad domare dömer och inte är ju alltid knepigt när man tex. tittar på videor med rollkür på framridningen, men sedan en "upplyft" häst inne på banan. Vad säger då nacken som högsta punkt?

ps. inte ett inlägg i rollkürdebatten, den verkar vara rätt söndertjatad ;)

om det är möjligt för en häst som går med halsen i bågform och högsta punkten nånstans mitt på att öht arbeta med ryggen?

Nej :D

Ja den arbetar med ryggen - men på fel sätt.
Däremot arbetar den inte _över ryggen_

-hästen fuskar
?

Jag svarar ?
eftersom en sådan form är ett misslyckande med det grundläggande; i hästens utbidlning, vilket beror på en felaktig ryttareutbildning enligt mig.

Det kan nog Degree svara på bättre än jag - tror jag.

Sedan tycker jag att det beror en del på vart man är, de dömmer lite annorlunda i Tyskland tex.

jag tycker att en del svenska dommare är mer petiga där än andra....
Det är iallfall intrycket jag får, när man kan jämföra domarnas poäng på display nu förtiden

avknäppt i nacken kan jag inte hålla med om att alla är som inte har nacken som högsta punkt, men för inaktiva med bakdelen är dom och med allt som det innebär.

Det är ju väldigt svårt att hamna där alltid med perfekta bakben, men jag märker att lägger jag till båda underskänklarna samtidigt lite längre fram puttar hästen ut nosen lite till och då kommer även nacken upp, vad som händer är ju att jag aktiverar bakbenen lite mer.

Att nacken skuller vara högsta punkten ändrades i TR för många år sedan.
Detta tack vare Herkules:idea: , Äldre hingstar får så kraftiga halsmuskler att det för ögat ser ut som de knäppt av vid 4:e kotan.
Och domarna har ju 'tyvärr' inte röntgensyn.:rofl:
Däremot ska noryggen vara i lodplan, annars går hästen bakom hand oavsett var nacken är placerad. Detta är uppvisningsform.
I arbetsform jobbas hästen lång och låg för att bäst aktivera rygg och bakben.

Nej domarna har inte röntgensyn - men de borde kunan skilja på en häst som arbetar korrekt och inte.
Det är ju inte bara halsen överlinje som man ser på. Halsen kommer ju av ryggen, som kommer av bakbenen, som fio så riktigt påpekar.

De borde ju också kunna skilja på hingstspäck, felaktigt utvecklande muskler och exteriöra avvikelser.

och det tror jag en del av dem gör.

Uttalar mig dock inte om enskilda hästar

"Det är ju väldigt svårt att hamna där alltid med perfekta bakben, men jag märker att lägger jag till båda underskänklarna samtidigt lite längre fram puttar hästen ut nosen lite till och då kommer även nacken upp, vad som händer är ju att jag aktiverar bakbenen lite mer"
Hur menar du med längre fram? Framför sadelgjorden??? Jag fattar dåligt, snälla förklara

Om man tittar på hur en häst arbetar så blir den punkten högst om den går i lod o inte bakom, när den arbetar rätt. Alltså är det idealet att den punkten ska vara högst.

Vågar inte lägga in ex på andra. Men mina senaste försök med fotograf i ridhus på kvällen gav samma suddiga resultat som sist. (För lång exptider gör allt till sudd- sudd:crazy: ) Har ju knappt några bilder alls.

Som kompromiss trixade jag i photoshop för att få fram konturerna så det blev en "annorlunda" bild där det i alla fall syns tydligt att nosen är bakom lod och därmed inte nacken högst:angel:

Det är en början till travlängning på volt kan jag väl förtydliga, för det syns kanske inte:crazy:

Alltså, illustration till när det blir fel: (att jag alltid har bara såna bilder:confused: :angel: )Håll tillgodo:

ndrad.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju väldigt svårt att hamna där alltid med perfekta bakben, men jag märker att lägger jag till båda underskänklarna samtidigt lite längre fram puttar hästen ut nosen lite till och då kommer även nacken upp, vad som händer är ju att jag aktiverar bakbenen lite mer.

Japp, för i sekvensen efter det som är på bilden la jag till ytter lite o vips bättre, men då stod ju fotografrfen o glodde på annat förstås:angel:

För att få nacken som högstapunkt så måste man ju få upp ryggen på hästen.

Om du tittar på hur jämn böjningen är av hästhalsen så får du ju en fingervisning om de har lyckats eller inte.

Är böjningen inte jämn utan är större runt 3:e 4:e nackkotan så har de ju inte fått upp ryggen - och det är ju det som är det stora problemet egentligen.

För det går ju att lyfta huvudet med tygeln..men det påverkar ju inte ryggen direkt

nacken som högsta punkt var ju från början att beskriva resultatet av en rätt arbetande häst, ingen självändamål.

Blev det för krångligt svar?

Nja - fast nacken kan väl vara högsta punkt UTAN att ryggen är med för den skull?
ser det ofta här runtikring länet på msv ekipage som egentligen nog är lite gröna att rida msv. Hästarna går i någon slags hööööög men hopryckt form på kandaret - viker in huvudet - men nog är nacken högst - men ryggen är hängmatta och bakbenen i granngårn....?

Det var väl det jag menade, och även eddas tidigare. Att det går ju att lyfta huvudet så nacken kommer som högsta punkt, men det behöver ju inte vara rätt för det

Nej domarna har inte röntgensyn - men de borde kunan skilja på en häst som arbetar korrekt och inte.
Det är ju inte bara halsen överlinje som man ser på. Halsen kommer ju av ryggen, som kommer av bakbenen, som fio så riktigt påpekar.

De borde ju också kunna skilja på hingstspäck, felaktigt utvecklande muskler och exteriöra avvikelser.

och det tror jag en del av dem gör.

Uttalar mig dock inte om enskilda hästar

Håller med fullständigt, men vad hjälper det när varken ryttare eller publik fattar varför de blir "nerdömda"
Mer utbildning åt folket ha, ha;)

Tror jag förstår hur du menar.
Jag är ju inne på linjen "huvudets placering är inte det viktigaste", men funderar som sagt över om det är möjligt för en häst som går med halsen i bågform och högsta punkten nånstans mitt på att öht arbeta med ryggen?

-hästen fuskar
?

Har några frågor här innan jag försöker svara..vilka klasser pratar vi om? Lätta? MSV? Högre ändå? I lätta klasser är kraven lägre än vad de är i högre klasser förstås. Och vad anser du vara rätt procent för att det skall kallas nerdömt? Jag skall förtydliga mig..om vinnaren i låt oss säja en um..Georg har fått över 70% och hästen har gått med inaktiv rygg så har domaren varit ute och cyklat. Om samma ekipage har strax över 50% så tycker jag att ekipaget har fått sitt "straff"..men detta är ju relativt och en åsikt, vart går din gräns för att ekipaget skall ha fått sitt "straff"? Jag behöver något att relatera till. :D

"Det är ju väldigt svårt att hamna där alltid med perfekta bakben, men jag märker att lägger jag till båda underskänklarna samtidigt lite längre fram puttar hästen ut nosen lite till och då kommer även nacken upp, vad som händer är ju att jag aktiverar bakbenen lite mer"
Hur menar du med längre fram? Framför sadelgjorden??? Jag fattar dåligt, snälla förklara

Nej inte framför sadelgjorden utan bara kanske 2cm längre fram än skänkelns normala placering

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 204
Senast: Jeps
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 223
Senast: Fiador
·
Dressyr Jag funderar lite över vad som är en korrekt form hos häst. I TR II står det följande: "I allt arbete, även i halten, måste hästen vara...
Svar
3
· Visningar
2 098
Senast: Fiador
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar