Nackdelar med att ha en hund?

diabla

Trådstartare
Jag funderar på att köpa hund men vet inte säkert om jag är helt redo. Så nu vill jag att alla ni hundägare räknar upp alla nackdelar med att ha hund, så att jag kan ta mig en riktig tankeställare! Fördelarna är ju många och den listan kan man hålla på med för alltid.
Men vad är det med hundägandet som ni tycker är jobbigt?


Tack på förhand!
 
Sv: Nackdelar med att ha en hund?

Det främsta är att man blir bunden och ska man göra ngt där hunden inte får följa med blir man beroende av hundvakter/dagis osv.

Du kan råka få en hund som faller lite utanför rastandarden och på så vis få mer/mindre än vad du förväntat dig. T. ex en arbetsnarkoman som kräver flera timmars arbete dagligen för att inte ligga och tugga apatiskt på din garderob hemma...

Veterinärräkningar är aldrig roliga! Och hundar skadar sig, på de mest omöjliga vis ibland. Har du riktig otur måste du avliva din hund i förtid, det gör ont i hjärtat.

Du kanske bli bannlyst att ta med hunden till vänner pga "det blir hår överallt", "den dregglar för mycket", "vi uppskattar inte kisspölar på vårt parkettgolv..." osv.

Första året med valp är värst. Kissträning varje timme dygnet runt de första månaderna, konstant tuggande på allt vid tid för tandömsning, rymmer/gräver i trädgården/jagar grannens ungar och en massa annat tok vid trotsåldrar (och de är många).

Du blir tvungen att leva i celibat eftersom hunden tror att du håller på att bli mördad precis när det börjar bli som skönast och vägrar släppa taget och din partners vad/sluta slicka överallt den kommer åt/hoppa runt i sängen.... Bor du större än ett rum och kök kan detta undvikas, men var beredd på att lyssna på en pip-å gnällserenad under nojsandet alt. köp öronproppar.

Ja herregud jag kan hålla på hur länge som helst och det är bara mina upplevelser jag tagit upp här. :crazy:

P
 
Sv: Nackdelar med att ha en hund?

Smulis skrev:
Det är dyyyrt!! :crazy: Mina kostar ca. 50.000 kr/år :crazy: :eek: Men det är det värt :) :love:


Så dyrt??
Vad har du för hund?

Vad är det som kostar så mycket?

Mat, dagis/hundvakt, vaccinationr, ev vet kostnader, försäkring, olika kurser, men vad mer?
 
Sv: Nackdelar med att ha en hund?

Valpstadiet är jobbigt. Innan den är rumsren, få pli på den, måste tänka på att den inte får lämnas ensam så länge, förstör inredning om den har tråkigt.
 
Sv: Nackdelar med att ha en hund?

diabla skrev:
Så dyrt??
Vad har du för hund?

Vad är det som kostar så mycket?

Mat, dagis/hundvakt, vaccinationr, ev vet kostnader, försäkring, olika kurser, men vad mer?

2 Leonberger hannar :)
Mat, försäkring, vacc, tävlingskostnader, bensin, boende (tävling) medlemskap i olika klubbar osv. Dock inte dagis/hundvakt och kurser. Men kostnader för kurser kommer nästa år :D
 
Sv: Nackdelar med att ha en hund?

Som jag ser det (vet inte om jag fått med allt)....
Man är som andra sagt bunden...När du ska iväg på jobb, med kompisar osv. Ibland går det att ha hunden med, ibland inte och var ska man då göra av sin kompis.

Det är dyrt, försäkring, ev. kurser, veterinär, leksaker osv.

Det blir smutsigt (päls, smuts på hösten tex).

Du kan inte få en dag ledigt, om det tex. vräker ner regn och är någon plusgrad ute bara. Det är bara att dra på sig regnstället och ge sig ut även om man hellre vill ligga i soffan med en bra bok och käka godis.

Du blir bunden psykiskt också. Kan du ta rätt beslut för din vän när det krävs, bestämma att det är dags för din kompis att dö???

(Fast trots allt detta har jag ju hund....;))
 
Sv: Nackdelar med att ha en hund?

Jag måste säga att jag tycker inte att det är några större nackdelar.

Jag kan ha med mig honom till alla jag besöker, vänner, syskon, föräldrar, svärföräldrar m.m.

Jag har underbara nära och kära som mer än gärna tar hand om honom när jag behöver hjälp.

Jag tror att det är väldigt viktigt att man kollar med föräldrar eller vänner innan man skaffar hund om någon kan tänka sig att ta hand om hunden om det behövs. Om man inte ska ha hunddagis då.
Det finns alltid gånger man behöver hjälp.
Jag vet inte vad jag skulle ha gjort då jag jobbar skift om jag inte haft min kära mamma, pappa, syster och pojkvän m.fl. Jag känner inte att jag skulle vilja ha min hund på dagis så det är ovärdeligt med all hjälp jag får.

Hade jag inte haft dom så tror jag jag hade tyckt att det fanns fler nackdelar än vad det gör nu.

Det är klart att nu när han är inne i trotsen är det inte så roligt alla gånger men, man vet ju att det går över.

Om du nu skaffar hund så lycka till med hundägandet!

Jag skulle aldrig byta bort min för allt i världen. :love:
 
Sv: Nackdelar med att ha en hund?

Som andra har sagt, man blir bunden.. Om man ska iväg länge på dagen får man tänka på man inte kan t ex gå ut på kvällen. Men med lite planering går ju allt sånt bra.

Det är nog det enda jag kan komma på sådär på rak arm. Och såklart kan det vara lite jobbigt om man har en riktigt seg dag samtidigt som hunden har en toppendag och kryper ur skinnet om man inte hittar på något. :D
 
Sv: Nackdelar med att ha en hund?

Det beror ju lite pa vad for hund du hade tankt att skaffa dej.
Jag har tva stycken, en langharig chihuahua och en slatharig Jack Russell och hemma hos oss blir det inte alls sa farligt harigt.
Jag har heller aldrig haft problem att fa nagon som passar dem om jag vill aka nagostans pa utlandssemester mm, sa jag kan itne saga att jag ar speciellt bunden heller.
Det som jag kan saga ar att det inte alltid ar sa roligt att ta langpromenad nar det regnar ute, blaser svinkallt mm.

Annars ar det bara mysigt nar det blir lite for trangt i sangen etc.
Hund ska vara roligt att ha. Om det kanns som ett jobb ar det inte speciellt roligt och da ar det ingen mening att skaffa en hund.
 
Sv: Nackdelar med att ha en hund?

De nackdelar jag kan komma på är som sagt att man blir lite låst om man inte har en hundvakt. Och att de kostar pengar. Och att man måste ut i regnet och de blir skitiga då.

Men fördelarna överväger många gånger om. Man får motion, sällskap, kärlek, goda skratt och energi av dem små liven.

Om du tvekar tycker jag du kanske bör prova att vakta någon kompis hund ett par dagar. Så du får känna på hur det är. För man ska inte skaffa hund om man inte är helt säker.
 
Sv: Nackdelar med att ha en hund?

Det värsta som kan hända är att du eller en närstående blir allergisk och du inte länge kan hålla hund.
 
Sv: Nackdelar med att ha en hund?

Nackdelen är ju att man blir bunden...
Nu har jag sådan tur att jag har en mor och en far som ställer upp som hundvakt om dom kan.
Men det har hänt att jag inte kunnat åka med på saker pga. hunden men annars är det inget.

Sedan hur dyrt det är beror ju på vad det är för hund.. Ska jag räkna på vad min hund kostar om året så blir det typ;

Mat ca 2500-3000kr/året (äter kvalitetsfoder)
Försäkring ca 1600kr/året (förs 6000 liv, 30 000 veterinärvård)
Vaccinering 2500 kr i år (vacc "det vanliga" och även för att få åka utomlands)

Övriga avgifter, engångsavgifter mm;
anmälningsavgift till utställningar ca 1500kr/år
tyg till kläder för ca 500kr (syr upp själv)
har köpt en trimmer för 1200kr
Koppel och halsband har han väl för 1000kr kanske :angel:


Jag har en kinesisk nakenhund :love:
 
Sv: Nackdelar med att ha en hund?

Jag har tänkt mig en Japansk spets, den är ju tillräcklligt liten så att man lätt tar den med sig när man åker omkring.

Jag läser på universitete och tar lån så jag har inget "riktigt" jobb även om det är mycket plugg.

Jag bor i en lägenhet i centrala stan så om jag ska handla eller så så är jag ju inte långt från hunden, jag beöver med andra ord inte vara borta länge från den när den är valp.

jag har massa syskon och vänner och familj som gärna tar hand om den.

Min mormor bor ca 15 minuter här ifrån och skulle gärna ta han om den om jag ville åka bort en längre stund.

så det ska nog ordna sig. ska ta och tänka igenom detta noga! jag har nämligen hittat en kull som är färdiga för leverns om bara några veckor. så jag får ta mig en tänkare. tack för era svar!
 
Sv: Nackdelar med att ha en hund?

En nackdel är att det är svårt att förutsäga hur livet ska bli om 10 år, hunden lever ju förhoppningsvis minst så länge. Speciellt svårt om man är ung och mitt i studier och man inte vet hur framtiden ska bli. Bilda familj, få barn, kanske allt sånt ska hända under de där 10 åren.

Det är inte när man ska resa bort som bundenheten ställer till problem, det värsta är den där vardagliga bundenheten. Inte alltid så lätt att få det att gå ihop med ett vanligt heltidsjobb om man vill att hunden ska slippa vara ensam med än 5 timmar per dag. Åka hem på lunchen och gå en kissrunda räcker ju inte då. Dåligt samvete för att man inte räcker till varken som matte eller på jobbet. Inte kunna vara spontan och hänga med hem till en kompis man träffar på stan, alltid titta på klockan och ha bråttom hem.

Visst finns andra nackdelar också. Hår på golvet, tassavtryck, sönderbitna saker kan förekomma. Allergiska vänner som inte längre kan hälsa på. Veterinärräkningar som kan kännas rejält även om man har försäkring. Vissa hundar är totala olycksfåglar och råkar ut för precis allt. Och det vet man ju inte innan... Alla människor du känner kommer inte älska din hund. En del älskar den för mycket och förstör dina kommandon genom att använda dem fel eller belöna fel beteenden.

Själv har jag en åksjuk hund vilket inte är så praktiskt alltid. Min bil är inte så fräsch längre. Och ta med hunden i någon annans bil skulle jag inte drömma om.

Enklast är livet utan husdjur men är man djurmänniska så är man.
 
Sv: Nackdelar med att ha en hund?

Jag kan egentligen inte se några större nackdelar. Skulle väl vara att hallen numer ser ut som en sandgrop. :o :p hundar drar in ofantliga mängder grus och lera.

Jag kan oftast ta med hunden överallt och jag har alltid tillgång till hundvakt om jag åker bort och inte kan ta med hunden.

Jag har dessutom haft turen å hitta en hund som skyr regnväder som pesten. Jag brukar få dra med henne ut om det regnar mycket. :D
 
Sv: Nackdelar med att ha en hund?

Jag kan även tänka mig att om 10 år så får jag nog, nej inte nog - helt klart- en sambo, man eller fästman, nej om 10 år är jag förresten gift. och då blir det ju bara ännu enklare. och om mannen inte gillar min hund, då är det inte rätt man.

Jag försöker inte komme med motargument jag resonerar lite med mig själv bara.
 
Sv: Nackdelar med att ha en hund?

diabla skrev:
Jag har tänkt mig en Japansk spets, den är ju tillräcklligt liten så att man lätt tar den med sig när man åker omkring.

Jag läser på universitete och tar lån så jag har inget "riktigt" jobb även om det är mycket plugg.

Jag bor i en lägenhet i centrala stan så om jag ska handla eller så så är jag ju inte långt från hunden, jag beöver med andra ord inte vara borta länge från den när den är valp.

jag har massa syskon och vänner och familj som gärna tar hand om den.

Min mormor bor ca 15 minuter här ifrån och skulle gärna ta han om den om jag ville åka bort en längre stund.

så det ska nog ordna sig. ska ta och tänka igenom detta noga! jag har nämligen hittat en kull som är färdiga för leverns om bara några veckor. så jag får ta mig en tänkare. tack för era svar!


Det är jättebra att du har en plan om du nu skulle bli tvungen att vara ifrån valpen men glöm inte att du skaffar hunden till dig själv och inte för att andra ska ta hand om den.
Vem vill inte ta hand om en japansk spetsvalp liksom :love:
Men den blir äldre också...

Så tänk igenom det hela noga och jag önskar dig lycka till hur det än blir!
 
Sv: Nackdelar med att ha en hund?

Det värsta med att ha hund är de kvällarna när man är jättetrött och det är sent. Man har pyjamasen på och har precis slumrat in på soffan och sen när man ska lägga sig i sängen kommer man på att hunden måste ut. Det är inte kul. Speciellt om det är vinter och snöstorm ute..:eek:
Men annars finns det inga större nackdelar tycker jag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 682
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 833
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 476
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 661
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp