Myt eller sanning?

Fenestra

Trådstartare
Lovade att luska om detta ämne! Har med flera "hört" att hästar som "slår" upp med svansen vid hoppning är goda hoppare! Men jag har ingen aning om varför det skulle vara så.... bara hört det sägas av kommentatorer på tv, vilket även fler har hört.
Så, är det sant eller bara en myt? Om det nu är sant, vad är det som gör att detta är ett "gott" tecken?
Jätte glad för svar och spekulationer då jag faktiskt inte har den ringaste om hur det egentligen ligger till!:o

Sv: Myt eller sanning?

Jag har hört att dom gör det för dom har mycket temprament. Lasse P sa de under Falsterbo. Men de kanske hänger ihop?

jag har ingen aning.. Men det är vid språnget som svansen "slås" upp, inte uppsprånget utan snarare när bakdelen är högst, inte att hästen piskar med svansen mellan hindren.
Svårt att förklara så här... hade jag haft en bra bild hade jag lagt ut den....

Vet precis vad du menar, då min fd ponny hoppade så med svansen, Fick med höra att de var "bra hoppare" när det gjorde så. Men varför en häst gör så har jag ingen anning om!

oftast tar de i mer med ryggen om svansen flyger.. de hoppar alltså med mer rygg & sprången blir bättre..

oftast tar de i mer med ryggen om svansen flyger.. de hoppar alltså med mer rygg & sprången blir bättre..

Kunde inte sagt det bättre själv. Hade själv en sådan häst innan, hon viftade på svansen jämt vid hoppning och hon hade en teknik som inte var av denna värld. Det var väldigt många som kommenterade detta. Men sedan var hon oxå ett rödhårigt sto så det kan varit därför oxå ;)

Hästar som "slår" eller bär svansen högt har oftast bra bakbensteknink!

Min häst gör så. jag har länge hört att det har att göra med att dom har bra bakbensaktivitet! Hon tar även runda språng och hoppar mycket med ryggen.

hoppar.jpg

Det är väl Parmlers standardkommentar 1a. 1b är väl att Cruisings pappa heter Sails Away eller om det är tvärt om :D

Sara

:angel: :) va härligt att läsa här!:) min ponny har alltid gjort så och jag har trott att det är för att hon tycker att det är kul eller är irristerad på mig..:smirk: men hon har fin teknik så kanske inte...:angel: :)

Det kanske är lite individuellt också. Det finns säkert dom som lyfter på svansen men inte på så mycket annat, om du förstår vad jag menar...

Sara

jag har hört att hästar som slår upp med svansen har bra bakbensteknik och gör det för att de öppnar upp så bra bak...vet inte om det stämmer:)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 722
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 225
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III