Myt eller inte, ang höjden.

Sv: Myt eller inte, ang höjden.

Man kanske har tagit säg 10 djur som ska stanna på ungefär samma storlek, kastrerat 5 tidigt och alla dom har blivit större än dom som inte kastrerades? Sån tur har man inte slumpmässigt.

Eller så kan man kanske se via röntgen att tillväxtzonerna blivit längre mot det normala.

kl
när måste man kastrera för att de ska bli högre? Före två, tre eller tidigare?

Jag gissar på före 1½, gärna tidigare.

I en tidigare tråd blev jag nästan idiotförklarad när jag påstod att tidigt kastrering=högre mankhöjd.
Jag hävdar dock fortfarande att jag har rätt, även om jag inte orkar leta efter, och trycka upp forskningsrapporter i ansiktet på folk.

Tror på dig =)

Enligt min vet så stämmer det - tidig kastrering ger högre mkh.
Vi diskuterade detta när jag kastrerade min 1 åring.

Var vänlig och hänvisa till forskningsresultat och inte hörsägen eller vad folk tycker...

Nu kommer du ju ändå inte att tro mig, eftersom jag skriver (kopierar) av, istället för att länka...
"TILLVÄXT
Det har länge ansetts att kastration av prepubertala djur skulle hämma tillväxten. Flera studier har dock visat att detta med stor sannolikhet är felaktigt. Broskmognaden i benens tillväxtplattor är beroende av könshormon och det är visat att tidig kastration försenar slutningen av de långa rörbenens tillväxtzoner (23). Detta leder till förlängd tillväxtperiod av, och viss ökad längd på, rörbenen (13). Det är oklart om förhållandet har någon klinisk signifikans men försenad
epifysslutning kan eventuellt predisponera för frakturer i tillväxtplattan, så kallade Salter-Harrisfrakturer (6). "

Jag tycker då att "stor sannolikhet" är bevis nog. ;)

personligen tror jag att det är en myt, men naturligtvis vet jag inte.

Kan dra några exempel hemifrån:

Häst 1: Mamma 157, pappa 161. Avkomman slutade på 147 kastrerades pga grym hingstighet redan som knappa 1 år.

Häst 2: Fortfarande hingst 164, både mamma och pappa 158

kan dessutom tillägga att våra katter som blivit kastrerade har inte blivit större än de okastrerade, bara mycket fetare!

personligen tror jag att det är en myt, men naturligtvis vet jag inte.

Kan dra några exempel hemifrån:

Häst 1: Mamma 157, pappa 161. Avkomman slutade på 147 kastrerades pga grym hingstighet redan som knappa 1 år.

Häst 2: Fortfarande hingst 164, både mamma och pappa 158

Fast riktigt så kan man ju inte jämföra?

Men hur unga måste dom va vid kastrationen för att dom ska växa mer? Om dom blivit 3 år o blir kastrerade växer dom mer då oxå eller är det för sent när alla tillväxtzoner har slutit sig?

Så länge som hästen producerar tillväxthormon växer den. Man brukar generellt säga att en häst har vuxit färdigt vid 5-6 års ålder med stora individuella avvikelser beroende på fodertillgång/kvalitet, träning, genetiska förutsättningar m.m. Mätningar och forskning har gjorts på unghästar där man har kommit fram till att testosteron och detta tillväxthormon (vars namn jag inte längre kan komma ihåg) "balanserar" varandra, dvs att det ena ökar när det andra avtar.

Det man kan börja fundera på är om ett sto skulle ha blivit mindre om hon hade fötts som hingst och sparats? Vad tror ni?

kl
jag har också alltid hört det, och jag tror det kan stämma.
isf är jag glad att min kastrerades väldigt sent, han är 178 nu och det räcker.;)

Tror inte att han blivit högre om du gjort det tidigare heller...:p
Anser att det måste bevisas bättre än det gjorts nu för att anses relevant som forsknings resultat...

Mina två helsyskon kastrerades som 3-åring och den andra som 2-åring. Båda är idag 173 cm i mankhöjd. Vad säger det? Genetiska koden, anser jag?!

Senast ändrad:

Men det handlar om att kastrera TIDIG. Att kastrera en häst som 2-åring anser inte jag vara tidigt....

Vi kastrerade vår New Forset som 4 1/2 åring. Då var han 144,5 cm. vid 9 års ålder var han 147.3. Tror ändå på att han skulle ha vuxit till sitt slutmått även som hingst. Då vår Arabhingst som 4 åring var 142,5 cm och vid 10 års ålder kvar som hingst var han 145,5

Ge mig mera relavanta forsknings resultat PÅ HÄST så kommer jag att tro på din "tes".

märkligt de här :P men min som nu är exakt 1 år och 8 mån har ju växt klart i benen iaf ( hov till armbåge), de blir inte längre utan de är kroppen som växer nu. Detta enligt min hovslagare då

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 124
Senast: Badger
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja tyvärr har mina hästar blivit en börda. De går på lösdrift jag har dom hemma och de får mat tillsyn flera gånger varje dag hovslagare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 317
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka