Myt eller inte, ang höjden.

oxo

Trådstartare
Nu vill jag veta vad ni tror.

Är det bara en myt att hästarna blir högre om man kastrerar dom tidigare??

Jag vet ju vad jag tror, men jag vill veta vad ni tror;)

Sv: Myt eller inte, ang höjden.

Hehe, hade aldrig hört talas om det jag e:p. Jag har absolut ingen aning men tycker det låter väldigt konstigt:p. Så jag röstar för att de inte blir högre utan nån som helst vetenskaplig grund^^

Jag tror det är en myt! Och det kommer jag tro tills det finns vetenskapliga studier som bevisar motsattsen.

Mina 5-åringar, ridponnyer, var som 1-åringar 125(hingst och 135(sto) Hingsten skars som 1-åring på hösten och var som 2-årig valack 135 . Idag är de båda 139-139,5 och ser färdiga ut. Stoet har haft den mankhöjden sedan hon var 3 år. Vågar iaf inte skära min hingst-05 trots att han ser färdigväxt ut, är idag 146cm.

Ja, kanske är det så att dom blir större. "Min" veterinär sa när vår kattgubbe skulle kastreras, att gör man det för tidigt så kan dom bli väldigt stora.
Som jag förstår det så är det könshormonerna som gör att tillväxtzonerna i skelettet sluts. Det är vad jag har fått lära mej.
Låter väl inte helt osannolikt att det skulle kunna gälla även hästar.

Maria

Det är ingen myt!! Man räknar att en hingst skulle vara 3 cm högre som valack då kastrationen påverkar tillväxten på höjden, samma sak gäller tjurar som kastreras och blir stutar som också växer mer på höjden. Det gäller att de kastreras innan tillväxtzonerna är färdiga

min ponny blev kastrerad som 5 åring och blev jättestor ändå! föräldrarna e b o liten c och alla syskon är b ponnyer och små c, han blev normal d-ponny. tänk va stor han hade blivit om han vart kastrerad tidigare:p om det nu är så...jag har ingen aning

När kan man då kastrera om man inte vill att hingsten ska växa mer? Måste man vänta tills han är 8 år?

Vid avsaknande av hormonet testosteron hos den nyblivne ungvalacken ökar tillväxthormonerna, så ja. Din häst blir något större som valack än vad den skulle blivit som hingst. Hur mycket större är inte mätbart vad jag vet.

För några århundraden sen kastrerade man ju unga pojkar i syfte att få sk kastratsångare, det vill säga män som kunde sjunga de kvinnliga partierna i operor (eftersom de inte gick igenom puberteten behöll de sina ljusa pojkröster även som vuxna).

Som vuxna ska kastratsångarna alltid ha blivit över normallängd, med långa, smala armar och breda höfter.

Så visst påverkas kroppen av en tidig kastrering.

Men hur unga måste dom va vid kastrationen för att dom ska växa mer? Om dom blivit 3 år o blir kastrerade växer dom mer då oxå eller är det för sent när alla tillväxtzoner har slutit sig?

Det gäller att de kastreras innan tillväxtzonerna är färdiga

Vilka tillväxtzoner menar du då? På häst sluts ju olika delar av benen vid olika åldrar och ryggen sluts först vid 7-års ålder:angel:

Jag tror snarare att det är den genetiska faktorn som avgör storleken på häst, oavsett tidig kastrering eller ej. Tror inte heller att man kan jämför häst och människa eftersom hästen växer upp till 80% av förväntad vuxenvikt första året.

Ja...Men en häst är inte en katt, den utvecklas snabbare än en häst och är färdigvuxen tidigare.

Vilka tillväxtzoner menar du då? På häst sluts ju olika delar av benen vid olika åldrar och ryggen sluts först vid 7-års ålder:angel:

Jag tror snarare att det är den genetiska faktorn som avgör storleken på häst, oavsett tidig kastrering eller ej.

Per K har rätt, kastrering påverkar storleken.

Oavsett den genetiska faktorn blir en tidigt kastrerad häst högre, än om samma individ gått kvar som hingst.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 124
Senast: Badger
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja tyvärr har mina hästar blivit en börda. De går på lösdrift jag har dom hemma och de får mat tillsyn flera gånger varje dag hovslagare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 317
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka