Mystiska tungrörelser

N

Nora

Har sett flera hästar som håller på med tungan på ett ganska skumt sätt vid ridning/körning. En där den bara hänger ut på sidan och "flappar" och en som trycker upp den snett i munnen så den sticker ut lite. Vad kan dessa skumma tungrörelser bero på? ont i munnen eller bara ovana?

Sv: Mystiska tungrörelser

Kan vara det ena eller det andra men jag rekommenderar att låta ngn kunnig ta en titt i din hästs mun.
Om det har uppkommit senare i hästens liv så är det mest troligt ett problem den lider av.
Jag vet annars många hästar som håller på mkt med tungan utan att det är ngt fel men man vet aldrig innan man låtit undersöka det.

Det är inte min häst som gör det men man kan ju se det lite då och då...kanske dom är uttråkade...blev nyfiken...

Min förra häst hade ibland lustiga saker för sig med sin tunga. Ibland så liksom slickade han sig om munnen. Det var som att han kände på bettringarna när man red. Han gjorde även så med hackamore, grimma. Ibland kunde han stå i hagen och känna på grimman med tungan.
Det var inget som s a s störde i ridningen, men såg rätt lustigt ut. Detta är nått som har varit ända sen föltiden. Om det har att göra med att han inte hade den roligaste småfölstid, eller med att han helt enkelt är en nyfiken och plockig häst som ska "känna" på allt, det vet jag inte...
Han hade inga problem med tänderna eller munnen heller.

Min häst gör så rätt ofta när vi rider. Speciellt om vi tränar mer seriöst och i hans ögon rätt tråkig dressyrträning.

Han är genomkollad av tandläkare så det är inget fel i munnen. Däremot vill han gärna bita på ALLT! Tuggar på grimskaft, ridspön, mobiltelefoner och allt som kommer i hans väg. jag har en teori om att han fastnat i den orala fasen av sin uppväxt ;)

De få gånger jag sett detta har det handlat om smärta någonstans. Sist var det på en ridskolehäst som visade sig ha fruktansvärt ont i ryggen !!...Jag är av den tron att: när hästar gör något *konstigt* tex som sticka ut tungan på sidan så handlar det oftast att leda bort smärta från något annat ställe...tex fipplar med tungan så tänker man inte på vart det gör ont. ...man gör lixom andra saker för att inte känna. Någon annan som har annan åsikt ?

skulle tro att dom lägger tungan över bettet.
Har dom tandproblem eller så? Passar bettet?

I grunden beror det nog på att hästen försöker komma undan det tryck som betslingen medför.
Hästen kan ha ha lärt sig detta i unga år och utvecklat det till en
(o)vana. Eller så är det för att nuvarande betsling inte är optimal för just den individen.

Är det ovana är det svårt att räta till... är det av den andra orsaken så kan en översyn av munnen och ändrad betsling hjälpa.

Min häst gör på det viset, på grund av ett gammalt tandproblem som inte åtgärdats under hans 8 första år. De hade inte kollat upp honom i munnen, och han hade vargtänder, och bettet orsakade onödigt obehag för honom, och han visade det tydligt med att slå mot bettet.

Men trots att jag tagit bort vargtänderna, slipat bort vassa hakar samt bitvis ridit bettlöst sitter vanan i, och han gör fortfarande på samma sätt med tungan (dock slår han aldrig med huvudet längre). När jag köpte honom hade de helt enkelt löst problemet med att ha en nedre nosrem (vet inte vad det heter?) på honom, så att han skulle ha svårare att gå o "fippla" med tungan. Kändes inte som någon vidare human lösning, så den åkte bort illa kvickt.

Han är myyyycket bättre nu, men är också en häst som envisas med att bita/tugga på allt som finns, och beteendet blir tydligare om han blir uttråkad (exempelvis när jag red för en dressyrtränare vars idé verkade vara att nöta in rörelserna, vilket gjorde min häst så seg o tråkig att han nästan föll omkull av tristess...). Det tar tid att bryta en sådan ovana, och jag börjar undra om det någonsin går att få bort helt.

Jag hade också en häst som lade tungan över bettet och hängde den utanför munnen ibland när man red. På den tiden fick jag rådet att prova remontgrimma (han hade inte heller något fel på tänderna och ua på besiktning), det hindrade honom från att få ut tungan-men det tog bara bort "symptomen" och inte roten till det onda... Eller onda och onda, så vitt jag vet hade han inte ont. Jag struntade helt enkelt i det och lät honom göra det tillslut. Lyckligtvis var detta ingen första klassens tävlingspålle utan en liten skogsponny som tävlade max på klubbnivå...

Allt kanske inte behöver härstamma från att hästen har ont-kanske har hästen någon gång under inridningen/träning av att ha bett i munnen lärt sig att leka med tungan utanför bettet... ?? :confused:

Även vi människor kan ju ha underliga inlärda/invanda beteenden...

Jag hade en gång ett varmblod som när han var unghäst ständigt gick med tungan ute på ena sidan när vi red honom. Han gjorde inget med tungan, men det såg ju inte klokt ur när han gick omkring sådär. Påtalade det vid ett tillfälle när vi har hos veterinären, vilken efter koll av tänder inte kunde förklara det hela.

Efter något år slutade hästen med detta förfarande. Såhär i efterhand har jag kommit fram till att det här hade med balansen att göra. Precis som människor ibland tar tungan till hjälp vid vissa rörelser eller saker gjorde den här hästen det. Jag är helt övertygad om att det var så. Han slutade med detta när han var ca 6-7 år och var mer säker på foten i skog, mark och på ridbanan.

/loy

Min häst gjorde så när jag började rida honom(var medryttare från början).
(Eftersom det inte är riktigt uppskattat med en häst som skickar ut tungan på dressyrbanan så blev nosgrimman hårdare och hårdare spänd, vilket uppenbarligen inte gjorde problemet ett dugg bättre...)

Har numera ett tredelat eller rakt bett i en strlk mindre och en löst spänd nosgrimma utan acchenrem. Så var problemet ur världen..

Visst han kan skicka ut tungan ibland, men inte på långa vägar så ofta som förr. Och oftast är det efter en ridtur som för att slicka sig om munnen när han tuggat på bettet...så det bryr jag mej inte så mycket om faktiskt.

Tycker du ska kolla munnen på hästen och kontrollera så alla tränsdelar passar ordentligt.

Kan ju bero på olika saker, men en tränare sa till mej en gång att det berodde på att hästen har en spänning någonstans i kroppen som gör ont.
Det kan ju sitta varsom helst, tand/ryggproblem eller nån annan muskel som smärtar, hästen gör så om inte allt är helt okej iallafall.

Hästar gör oftast det när de är spända eller sysslosattlösa. När de blir avslappnade brukar ofta tungan åka in igen, så är det iaf på en häst jag rider just nu:)

Min val håller på med sin tunga,började för 3år sedan ungefär,hästen i fråga rids regelbundet ute med hästkompisar i bra hagar,kollad i munnen utan anmärkning.bytt bett mm.

han gör det oftast när han måste vänta och när han e lite uttråkad,han vävde förut men har tydligen gått över till detta...
tungan kommer fram i stallgången,i boxen,i hagen osv:p
det är en form av "ticks" tolkar jag det som på min kuse.

/Arabizar

tioooooooo

Senast ändrad av en moderator:

kl

De flesta hästar som håller på med tungan 'lägger' undan bettet, har någon slags spänning i kroppen eller problem med tänderna.
Annrs kan det bara vara en olat och jag skulle använda en mouth closer tills de har slutat.

Jag har hört att det kan bero på:
- Smärta
- Uttråkning
- Sätt att komma undan bettets inverkan (t.ex för hård hand, jobbigt osv)

Min pålla fipplar med tungan när jag blir hård i handen. Använder enbart engelsk nosgrimma, har alltså skippat "snokremmen". Visst skulle jag kunna använda snokrem och dra åt så hon inte kan öppna munnen. Dock kvarstår ju då problemet - min hårda hand.

Så jag tar hennes fipplande med tungan som signal att jag måste slappna av i handen. För så fort hon är nöjd så är tungan stilla.

/Lizzie

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 570
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • 🎄Jul 2024🎄