Sv: Mystiska tungrörelser
Min häst gör på det viset, på grund av ett gammalt tandproblem som inte åtgärdats under hans 8 första år. De hade inte kollat upp honom i munnen, och han hade vargtänder, och bettet orsakade onödigt obehag för honom, och han visade det tydligt med att slå mot bettet.
Men trots att jag tagit bort vargtänderna, slipat bort vassa hakar samt bitvis ridit bettlöst sitter vanan i, och han gör fortfarande på samma sätt med tungan (dock slår han aldrig med huvudet längre). När jag köpte honom hade de helt enkelt löst problemet med att ha en nedre nosrem (vet inte vad det heter?) på honom, så att han skulle ha svårare att gå o "fippla" med tungan. Kändes inte som någon vidare human lösning, så den åkte bort illa kvickt.
Han är myyyycket bättre nu, men är också en häst som envisas med att bita/tugga på allt som finns, och beteendet blir tydligare om han blir uttråkad (exempelvis när jag red för en dressyrtränare vars idé verkade vara att nöta in rörelserna, vilket gjorde min häst så seg o tråkig att han nästan föll omkull av tristess...). Det tar tid att bryta en sådan ovana, och jag börjar undra om det någonsin går att få bort helt.