Mysko vinkel på hoven

Sv: Mysko vinkel på hoven

Ibland blir jag faktiskt skrämmande rädd över vart utvecklingen är påväg.

Tanken har slagit mig tidigare men börjar nu bekräftas varför det är viktigt att hästägaren efter ett klinikbesök begär att få journalen med sig om det är något som man på kliniken anser att den ordinarie hovslagaren ska utföra.

Med benets styvaste riktning menas den riktning där belastningen tas upp så maximalt jämt genom samtliga involverade leder/ledytor och även samtliga involverade senapparaturer och ligament. I den fasen som benets utsätts för maximal belastning.

Lägger man därtill även utifrån den enskilda individens fysiologiska förutsättningar så menar det att man ser till helhetsbilden (hela hästan) på varje enskild individ (hästen) och i just detta fall med dom bilder som hitills presenterats så är denna individs fysiologiska förutsättninga (av vad som framträder) en extremt bred bringa bog vilket naturligt resulterar i att benaxlarna inte söker en rak linje ner till marken utan en mera v formad ställning där avståndet mellan hovarna är avsevärt mindre än avståndet mellan benen under bringan.

Denna benställning brukar benämnas som marktrång. (på fackspråk)

Inte den bäste av bilderna och med så mycket päls är det lite svårt att se benens vertikal linja så man för helt enkelt titta ner på hoverna........det som jag se är som redan påpeked tidigar, höger främ in toed.
Kan inte påstå att hästen är Mark Trång på den här bilden.

Coari:
Är det så svårt att bara säjer:
"jag tycke hästen är mark trång/inåt toed"
Eller
"bruten i kutled och hänger i bogen"
då skulla alla som har inte gått vetrenärhögskolen förstå vad du mena! jag vet vad du syffta på men dom andra har svårt att hänge med!
Det är trötts allt ett "forum" där vi ska försöka att har ett menings uttbyt.

Jag har inte blivit änmallt för "Dålig Stavning yet" för se om det kommer :D

Av den urdåliga bilden att döma så skulle den nog behöva ha en sko som är utlagd på utsidan.
ser ut som om hoven viker sig inåt- inte bara inåttåad.

Om det nu är så att du verkligen är hovslagare så rekomenderar jag dig stakt att börja använda rätta termerna så vida du nu har för avsikt att förkovra dig genom att gå fortbildningen så du får ta del av vad dagens forkning i ämnet har att tillföra.

Att som yrkesutövare skriva att du inte anser att hästägarna varken förstår eller måste förstå vikten av skillnaden för varje enskild individens förutsättningar, vad dom ska lägga vikt vid utifrån ett balancerat yrkesutövande tolkar i alla fall jag som att du anser att dagens hästägare är inkompetenta., eller att du själv aldrig har diskuterat i rätta termer.

Jag kommar absolut inte att börja använda mig av ett språk som bara hovslagare och veterinärer förstår... vem vinner på det?

Skulle jag inte förstå vad hovslagare och veterinärer säger under fortbildningen så ber jag dom att förklara vad dom menar, under min utbildning hade jag absolut inga problem att förstå eftersom duktiga lärare anpassar sitt språk efter eleverna, de vill att elevenar ska förstå och lära sig, inte krångla till det. Förhoppningsvis är det bra lärare på fortbildningen också.

Jag anser inte att dagens hästägare är inkompetenta men jag själv skulle inte förstå vad du skrivit om jag inte jobbade inom yrket.

"Rätta termer".... jag anser att du använder fel termer. Så länge den du pratar med inte förstår så använder du fel termer.

Jag trorr det är mer av en uttmaning för mig än dig Korven, jag bli galen ibland, jag se att stavning stämmer inte så ibland for jag gå tillbaka och försöka alla vokaler tills jag bli såååååååå trött :crazy: jag resonera att folk är intelegent?? nog att förstå vad jag mena :laugh:

How can I tell you,
All the things inside my head.
Moody Blues
www.youtube.com/watch?v=WXKe2qYyLJc

Och jag gillar och läsa dina inlägg. det blir lite svenskt/amerikanskt och jag är nog knäpp, men jag tycker det är vackert. :)

Åter till tråden, han inte ta några kort i dag heller. :(
Hovis kommer på torsdag så får se om det behövs skor eller om det räcker med verkning.
Men måste ta kort i morgon och sen efter att hovis varit här i samma vinklar. Så man kan jämföra.

Hoppas att det reder sig.

BTW så har jag sett fina stora unghästar som skotts som din står o därmed kunna stå än mer på utsidan som då överbelstas så överben har bildats nere vid kronleden o hållbarheten blivit kraftigt försämrad. Yttervägen har vikt in sig. Vet inte ens om den som vara värst lever idag.:confused:

Den hovisen skodde min ena 2 ggr o fick nedslag på Kvalitén på sina egna ang. skoningen. Tur att hen inte skodde min till dito:crazy:

De andra kunderna accepterade o trodde att det var normalt att hästarna var ömma i några dagar efter skoning .. ja t o m i ridhus.

Vid bra väder ute, Annars gör vi plats i garaget, där det finns ljus och tak. Han vill själv stå ute Och skulle det vara flera minus ute så går vi till grannens uppvärmda verkstad.

Jag kommar absolut inte att börja använda mig av ett språk som bara hovslagare och veterinärer förstår... vem vinner på det?

Främst hästen naturligtvis eftersom detta "språk" är framtaget för att alla (oberoende av nationalitet) ska kunna förstå och tala samma språk.

Det finns även en till vinnare så vida man nu inte resonerar som så att varför ska jag fördjupa mig i kunskap när det är mkt mera bekvämt "för mig" om alla andra i ställer anpassar sig till vad jag anser vara förståligt.

Nog om detta resonemanget,, beklagligt bara att återigen notera att många verkar inte intresserade av att engagera sig och sätta hästen i centrum utan bara erkänna sin egen bekvämlighet.

Lycka till för det finns en individ som är ännu mera bekväm och det är hästen..

Den har aldrig och kommer heller aldrig att lyssna på det språket människan talar, vill man förstå häten så får man nog oxå lära sig att lyssna på deras språk.

har suttit och läst tråden.Spännande att ett inlägg kan bli så provocerade.....
Jag är självklart nybörjare inom vissa områden. Kanske lite mer erfaren i andra. Jag tycker därför att forum som dessa är enormt lärorikt. Jag kan läsa om andras bekymmer och förkovra mig. I bland förstår jag ingenting. Vissa uttryck är jag helt obekant med. För det mesta så brukar det ge sig senare i tråden, då någon benat ut begreppen. Jag hoppas iallafall att TS kan ta ett kort på plant underlag, i flera olika vinklar.

har suttit och läst tråden.Spännande att ett inlägg kan bli så provocerade.....
Jag är självklart nybörjare inom vissa områden. Kanske lite mer erfaren i andra. Jag tycker därför att forum som dessa är enormt lärorikt. Jag kan läsa om andras bekymmer och förkovra mig. I bland förstår jag ingenting. Vissa uttryck är jag helt obekant med. För det mesta så brukar det ge sig senare i tråden, då någon benat ut begreppen. Jag hoppas iallafall att TS kan ta ett kort på plant underlag, i flera olika vinklar.
jag håller med dig, men blir så irriterad på att vissa har som regel uttrycka sig så fullständigt obegripligt, och sedan, istället för att förklara på ett begripligt sätt när folk frågar efter ett förtydligande, istället idiotförklara folk. Eftersom man inte får något begripligt förtydligande så börjar man undra om personen i fråga ens själv riktigt vet vad h*n pratar om. Jag kan svänga mig med en massa fackuttryck inom min del av hästeriet, men gör det inte just för att folk ska förstå vad jag menar, och skulle jag göra det och om det är någon som inte förstår så ser jag inte den personen som någon idiot som inte borde få ha häst innan h*n kan en mängd fackuttryck.

Men det är mest den nedlåtande attityden som är så trist.

Främst hästen naturligtvis eftersom detta "språk" är framtaget för att alla (oberoende av nationalitet) ska kunna förstå och tala samma språk.

Det finns även en till vinnare så vida man nu inte resonerar som så att varför ska jag fördjupa mig i kunskap när det är mkt mera bekvämt "för mig" om alla andra i ställer anpassar sig till vad jag anser vara förståligt.

Nog om detta resonemanget,, beklagligt bara att återigen notera att många verkar inte intresserade av att engagera sig och sätta hästen i centrum utan bara erkänna sin egen bekvämlighet.

Lycka till för det finns en individ som är ännu mera bekväm och det är hästen..

Den har aldrig och kommer heller aldrig att lyssna på det språket människan talar, vill man förstå häten så får man nog oxå lära sig att lyssna på deras språk.

SKITSNACK! Att man inte använder sig av "svåra" ord betyder inte att man inte fördjupar sin kunskap eller att man är bekväm eller att man inte engagarar sig och sätter hästen i centrum eller att alla andra ska anpassa sig efter mig och som du själv skriver så skiter hästen i vad man använder för ord, alltså vinner den inte på att man använder "svåra" ord. Ett enkelt språk med enkla förklaringar förstår även andra nationaliteter om man översätter till deras språk.

Det igentligen fäck spåk för Vetrinär Medicin och Hovslageri är "Latin" :)
men vem ska begrippa det nu för tiden.
Jag vet inte Nillen vart dessa stora ord av Coria kommer ifrån?
Inte var det Åkerblom eller Magnasson!
Var rädd om ryggen!!!

Coari kan vara pedagogisk om han vill.

Han förstår dock inte att det är väldigt oklart vad styvaste riktningen handlar om. för honom är det självklart.

jag skulle nog ha svårt att hänga med in byggares facktermer;)

Ve den dagen läkarna börjar tala latin:eek:

Coari kan vara pedagogisk om han vill.

Han förstår dock inte att det är väldigt oklart vad styvaste riktningen handlar om. för honom är det självklart.

jag skulle nog ha svårt att hänga med in byggares facktermer;)

Ve den dagen läkarna börjar tala latin:eek:

:rofl::rofl::rofl:
Nej da, det är så att anatomi benamning i fler lander är på latin.
Innan jag kom till Sweden fick jag en hovbeslag bok av en annan hovslager och alla kropps delar var på latin, jag hade läs latin i gymnasiet så jag hade inte så svårt att lära mig. När jag kom in i Skara hovslagerskolen bliv DVM Lars Erik Magnasson som var cheif lite paff att en elev kunde dom latinsk namnen, (allt det har jag glomt med åren)
Hans doktors avhandling var boken "Hästens Hålbarhet" som du kan låna från. biben.

Det igentligen fäck spåk för Vetrinär Medicin och Hovslageri är "Latin" :)
men vem ska begrippa det nu för tiden.
Jag vet inte Nillen vart dessa stora ord av Coria kommer ifrån?
Inte var det Åkerblom eller Magnasson!
Var rädd om ryggen!!!

Det har hänt en del sedan 1960 talet och det som Åkerblom och Magnusson kom fram till genom den millitära skolan.

För din del så är det nog helt ointressant,, du verkar ha passerat bäst före datum.;)

Men för lilla nybakade Nilen så kommer detta att komma som en chock en dag framtiden när det uppdagas att e man så lat att man inte ens orkar bemöda sig med att ta seden dit man kommer så har man heller inte förstått motiveringen.

Med all respekt för TS,, Har vi en uppdatering och är den lättförstålig??

Hovis kommer ju i morgon. Men kan ju lägga in bilden här som du fick. :)
Så får vi se vad vad ni tror. :)
32883391.jpg
[/url][/IMG]

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 988
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka