Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad exakt betyder det då? Vilken riktning är "benets styvaste riktning"?
Coari kör alltid med det uttrycket men kan inte översätta det, jag har frågat förr men inte fått nåt vettigt svar.
Nu har jag en bra hovis som snackar så man förstår men alla har ju uppenbarligen inte det.
Håller med "fysiologisk belastning där belastningen tas upp i benets styvaste riktning" är det absolut inte alla som förstår och inte heller nått man måste förstå som hästägare. Det går att skriva på ett sätt som folk förstår. Kan hovslagare och veterinärer inte göra sig förstådda är det nog dags för dom att tänka om,inte hästägaren. Man ska kunna föra en konversation med sina kunder utan att de ska ha gått 5 år extra i skolan...
Tanken har slagit mig tidigare men börjar nu bekräftas varför det är viktigt att hästägaren efter ett klinikbesök begär att få journalen med sig om det är något som man på kliniken anser att den ordinarie hovslagaren ska utföra.
Om det nu är så att du verkligen är hovslagare så rekomenderar jag dig stakt att börja använda rätta termerna så vida du nu har för avsikt att förkovra dig genom att gå fortbildningen så du får ta del av vad dagens forkning i ämnet har att tillföra.
Att som yrkesutövare skriva att du inte anser att hästägarna varken förstår eller måste förstå vikten av skillnaden för varje enskild individens förutsättningar, vad dom ska lägga vikt vid utifrån ett balancerat yrkesutövande tolkar i alla fall jag som att du anser att dagens hästägare är inkompetenta., eller att du själv aldrig har diskuterat i rätta termer.
Med tanke på hur viktigt det verkar vara för dig att använda de rätta orden så tycker jag du ska titta över din stavning. Det blir onödigt svårt att läsa dina fina termer när du inte ens stavar rätt.
Bra,, då noterar jag att du har läst och inte bara skummat igenom det jag skrev. Det viktiga i detta fall är inte att vara svenskalärare utan att den som läser verkligen får anstränga sig och läsa om och om för att notera svårigheterna.
P.S. Tänk om jag nu skulle råka vara invandrare och du svarar mig med att jag stavar som en jävla kratta..
Borde jag i så fall rapportera ditt inlägg med motiveringen: invandrarfientlighet??
I min värld stämmer den enskilda individens anatomi bättre in på din förklaring än dess fysiologi (som har med nerver, signalsubstanser etc. att göra) för en hovslagare som ställer diagnos avseende hästens fysiologi har jag då aldrig hört talas om.Ibland blir jag faktiskt skrämmande rädd över vart utvecklingen är påväg.
Tanken har slagit mig tidigare men börjar nu bekräftas varför det är viktigt att hästägaren efter ett klinikbesök begär att få journalen med sig om det är något som man på kliniken anser att den ordinarie hovslagaren ska utföra.
Med benets styvaste riktning menas den riktning där belastningen tas upp så maximalt jämt genom samtliga involverade leder/ledytor och även samtliga involverade senapparaturer och ligament. I den fasen som benets utsätts för maximal belastning.
Lägger man därtill även utifrån den enskilda individens fysiologiska förutsättningar så menar det att man ser till helhetsbilden (hela hästan) på varje enskild individ (hästen) och i just detta fall med dom bilder som hitills presenterats så är denna individs fysiologiska förutsättninga (av vad som framträder) en extremt bred bringa bog vilket naturligt resulterar i att benaxlarna inte söker en rak linje ner till marken utan en mera v formad ställning där avståndet mellan hovarna är avsevärt mindre än avståndet mellan benen under bringan.
Denna benställning brukar benämnas som marktrång. (på fackspråk)
Fick aldrig tagit några kort då vi åkte ner till pappa som ligger nere på strokeavdelningen.
I min värld stämmer den enskilda individens anatomi bättre in på din förklaring än dess fysiologi (som har med nerver, signalsubstanser etc. att göra) för en hovslagare som ställer diagnos avseende hästens fysiologi har jag då aldrig hört talas om.
Ja, slå dig för bröstet du eftersom du anser dig vara så fantastiskt kunnig bara för att du svänger dig med allehanda ordbajseri som man får lov att läsa om fyra gånger för att över huvud taget förstå vad du menar. jag har fått förklarat av Putte nutte vad du menar med fysiologi, varför inte förklara på samma vänliga sätt?Din värld kanske inte stämmer överens med dagens veterinärkårs värld vilket för den enskilda individens framtida välbefinnande är helt ointresant i vad som stämmer in i din värld.
Skjut inte budbäraren utan notera bara att väldigt många av dagens hästägare har så bristande grundkunskaper att man inte förstår att hästens anatomi är densamma men dess fysiologiska förutsättningar är helt individuella.