Mysko vinkel på hoven

Sv: Mysko vinkel på hoven

För mig betyder det just det som det står att det är det hållet som benet minst går att röra på/är stelast, ungefär om man måste använda andra ord.

Vad exakt betyder det då? Vilken riktning är "benets styvaste riktning"?

Ibland blir jag faktiskt skrämmande rädd över vart utvecklingen är påväg.

Tanken har slagit mig tidigare men börjar nu bekräftas varför det är viktigt att hästägaren efter ett klinikbesök begär att få journalen med sig om det är något som man på kliniken anser att den ordinarie hovslagaren ska utföra.

Med benets styvaste riktning menas den riktning där belastningen tas upp så maximalt jämt genom samtliga involverade leder/ledytor och även samtliga involverade senapparaturer och ligament. I den fasen som benets utsätts för maximal belastning.

Lägger man därtill även utifrån den enskilda individens fysiologiska förutsättningar så menar det att man ser till helhetsbilden (hela hästan) på varje enskild individ (hästen) och i just detta fall med dom bilder som hitills presenterats så är denna individs fysiologiska förutsättninga (av vad som framträder) en extremt bred bringa bog vilket naturligt resulterar i att benaxlarna inte söker en rak linje ner till marken utan en mera v formad ställning där avståndet mellan hovarna är avsevärt mindre än avståndet mellan benen under bringan.

Denna benställning brukar benämnas som marktrång. (på fackspråk)

Senast ändrad:

Coari kör alltid med det uttrycket men kan inte översätta det, jag har frågat förr men inte fått nåt vettigt svar.
Nu har jag en bra hovis som snackar så man förstår men alla har ju uppenbarligen inte det.

Problemet är inte att jag inte tidigare förklarat detta utan saken är den att du inte vill förstå.. Det du bör ha i åtanke är att kan du inte förmedla information i rätta termer till djurhälsopersonal så är det enbart du själv som i slutändan kan riskera att genom bristande information ha orsakat individen onödigt lidande o/e felaktigt delgivande.

Håller med "fysiologisk belastning där belastningen tas upp i benets styvaste riktning" är det absolut inte alla som förstår och inte heller nått man måste förstå som hästägare. Det går att skriva på ett sätt som folk förstår. Kan hovslagare och veterinärer inte göra sig förstådda är det nog dags för dom att tänka om,inte hästägaren. Man ska kunna föra en konversation med sina kunder utan att de ska ha gått 5 år extra i skolan...

Om det nu är så att du verkligen är hovslagare så rekomenderar jag dig stakt att börja använda rätta termerna så vida du nu har för avsikt att förkovra dig genom att gå fortbildningen så du får ta del av vad dagens forkning i ämnet har att tillföra.

Att som yrkesutövare skriva att du inte anser att hästägarna varken förstår eller måste förstå vikten av skillnaden för varje enskild individens förutsättningar, vad dom ska lägga vikt vid utifrån ett balancerat yrkesutövande tolkar i alla fall jag som att du anser att dagens hästägare är inkompetenta., eller att du själv aldrig har diskuterat i rätta termer.

Tanken har slagit mig tidigare men börjar nu bekräftas varför det är viktigt att hästägaren efter ett klinikbesök begär att få journalen med sig om det är något som man på kliniken anser att den ordinarie hovslagaren ska utföra.

För mig är det en självklarhet att veterinär och hovslagare pratar med varandra. Så har det i alla fall gått till de gånger jag har varit på klinik. Det känns väl självklart att direktkontakt mellan veterinär och hovslagare är det bästa, speciellt för att varje individ kan ställa de frågor som krävs. Jag anser inte att jag som hästägare kan förmedla till en hovslagare vad en veterinär vill att hovslagaren ska göra.

Om det nu är så att du verkligen är hovslagare så rekomenderar jag dig stakt att börja använda rätta termerna så vida du nu har för avsikt att förkovra dig genom att gå fortbildningen så du får ta del av vad dagens forkning i ämnet har att tillföra.

Att som yrkesutövare skriva att du inte anser att hästägarna varken förstår eller måste förstå vikten av skillnaden för varje enskild individens förutsättningar, vad dom ska lägga vikt vid utifrån ett balancerat yrkesutövande tolkar i alla fall jag som att du anser att dagens hästägare är inkompetenta., eller att du själv aldrig har diskuterat i rätta termer.

Med tanke på hur viktigt det verkar vara för dig att använda de rätta orden så tycker jag du ska titta över din stavning. Det blir onödigt svårt att läsa dina fina termer när du inte ens stavar rätt.

Med tanke på hur viktigt det verkar vara för dig att använda de rätta orden så tycker jag du ska titta över din stavning. Det blir onödigt svårt att läsa dina fina termer när du inte ens stavar rätt.

Bra,, då noterar jag att du har läst och inte bara skummat igenom det jag skrev. Det viktiga i detta fall är inte att vara svenskalärare utan att den som läser verkligen får anstränga sig och läsa om och om för att notera svårigheterna.

P.S. Tänk om jag nu skulle råka vara invandrare och du svarar mig med att jag stavar som en jävla kratta..

Borde jag i så fall rapportera ditt inlägg med motiveringen: invandrarfientlighet??

Bra,, då noterar jag att du har läst och inte bara skummat igenom det jag skrev. Det viktiga i detta fall är inte att vara svenskalärare utan att den som läser verkligen får anstränga sig och läsa om och om för att notera svårigheterna.

P.S. Tänk om jag nu skulle råka vara invandrare och du svarar mig med att jag stavar som en jävla kratta..

Borde jag i så fall rapportera ditt inlägg med motiveringen: invandrarfientlighet??

Du får rapportera mitt inlägg hur du vill, det bryr jag mig inte om.

Det viktiga tycker jag är att inte svänga sig med fackuttryck så att folk inte förstår, bara för att man kan och så väldigt gärna vill visa det och hur man bemöter dem som inte förstår och faktiskt vågar fråga.

Jag uppskattar dina inlägg och tycker att du är en fantastisk hovslagare! Och för er som inte tror det kan jag säga att Coari är en ytterst hjälpsam och hygglig person som bl a har hjälpt mig en hel del när jag som bäst behövde det. Dessutom tog h*n inget betalt utan gjorde detta över telefon och skriverier - vilket tog en hel del tid i anspråk. Bakom den vassa ytan döljer det sig en kunnig och hjälpsam superhovis! :)

Nej jag har inte heller några problem med att förstå vad som menas med benets styvaste riktning, egentligen borde det inte vara ett problem då saken tala i sin natur.

Jag förstår inte varför det ska bli så stor sak av det, då är det väl ännu en sak man kan lära sig om man inte redan känner till vad det rör sig om.:D

Hon har den mesta vikten på yttersidan av hoven. Fick aldrig tagit några kort då vi åkte ner till pappa som ligger nere på strokeavdelningen. Ska se om jag hinner imorrn.

*kl*
Men varför inte bara säga att man vill se en bild på plant underlag? Och att hästens extertör kanske gör att den belastar och sliter hoven snett (om det nu var det det betydde)?

Om jag ska förklara något relaterat till mitt jobb säger jag inte att "toleranssättningen runt axialtätningen gav för liten deformation för att täta trots lågt Ra värde på ytan", utan jag kanske säger att "det blev för mycket glapp runt en axel så det blev inte tätt trots att den var välpolerad". Det viktigaste är ju att få fram information på det sätt som den som ska ta till sig den garanterat förstår. Även om man kanske förstår varje ord för sig är det inte så lätt att försöka få ihop det och se det framför sig om det är ett väldigt främmande språk som många inte är ett dugg intresserade av att sätta sig in i och ska inte behöva det heller. Om ni förstår hur jag menar.

Jag förstår ju vad " fysiologisk" betyder, och "styv". Men "benets styvaste riktning" är jävligt kryptiskt:p, men säkert ett vanligt sätt att uttrycka sig i hovslagarkretsar och ter sig därför glasklart för de insatta. Men jag tolkar det som att benet kan bågna lite höger eller vänster beroende på vinklar i leder osv som ger att den ena eller andra sidan av benet är styvare? Men för oss vanliga dödliga har ju benet bara en riktning liksom. Åtminstonde momentant. Men jag tror jag fattar ungefär. Tror jag.

Edit: eller menar man bara den riktningen lederna ej böjer sig i, dvs framåt på frambenen??

Senast ändrad:

Ibland blir jag faktiskt skrämmande rädd över vart utvecklingen är påväg.

Med benets styvaste riktning menas den riktning där belastningen tas upp så maximalt jämt genom samtliga involverade leder/ledytor och även samtliga involverade senapparaturer och ligament. I den fasen som benets utsätts för maximal belastning.

Lägger man därtill även utifrån den enskilda individens fysiologiska förutsättningar så menar det att man ser till helhetsbilden (hela hästan) på varje enskild individ (hästen) och i just detta fall med dom bilder som hitills presenterats så är denna individs fysiologiska förutsättninga (av vad som framträder) en extremt bred bringa bog vilket naturligt resulterar i att benaxlarna inte söker en rak linje ner till marken utan en mera v formad ställning där avståndet mellan hovarna är avsevärt mindre än avståndet mellan benen under bringan.

Denna benställning brukar benämnas som marktrång. (på fackspråk)
I min värld stämmer den enskilda individens anatomi bättre in på din förklaring än dess fysiologi (som har med nerver, signalsubstanser etc. att göra) för en hovslagare som ställer diagnos avseende hästens fysiologi har jag då aldrig hört talas om.

I human medicin indelas fysiologin i fyra delar, kärl/njurar, hjärtultraljud, nuklearmedicin och arbetsfysiolog. Så då bör alltså detta falla under arbetsfysiologi. :)

Hovis kommer till veckan. Det var den första jag ringde ut när hon kom hem. Men han har många kunder så kunde inte förrän nu till veckan.

Fick aldrig tagit några kort då vi åkte ner till pappa som ligger nere på strokeavdelningen.

Delger dig mina tankar på din far i denna svåra stund och hoppas du nu prioriterar din tid.

känner du för en lite mera ingående utvärdering av dina funderingar som för båda förhoppningsvis leder till större kunskap och erfarenhet så är du välkommen att PM:a mig med dina frågor så snart du finner tiden mogen.

Jag ska göra allt för att du som seriös hästägare ska få svar på dina frågor.

I min värld stämmer den enskilda individens anatomi bättre in på din förklaring än dess fysiologi (som har med nerver, signalsubstanser etc. att göra) för en hovslagare som ställer diagnos avseende hästens fysiologi har jag då aldrig hört talas om.

Din värld kanske inte stämmer överens med dagens veterinärkårs värld vilket för den enskilda individens framtida välbefinnande är helt ointresant i vad som stämmer in i din värld.

Skjut inte budbäraren utan notera bara att väldigt många av dagens hästägare har så bristande grundkunskaper att man inte förstår att hästens anatomi är densamma men dess fysiologiska förutsättningar är helt individuella.

*delvis knapplån*

I MIN värld ser man till att som hästägare sätta sig in i fackspråket så att man kan diskutera med och förstå vad hovisar och veterinärer säger... jag tyckte inte alls att det var svårt eller oklart på något sätt. Det blir så mycket krångligare (se bara på hur tråden utvecklades) om man ska försöka förklara vad man menar istället för att säga det rakt ut.

Din värld kanske inte stämmer överens med dagens veterinärkårs värld vilket för den enskilda individens framtida välbefinnande är helt ointresant i vad som stämmer in i din värld.

Skjut inte budbäraren utan notera bara att väldigt många av dagens hästägare har så bristande grundkunskaper att man inte förstår att hästens anatomi är densamma men dess fysiologiska förutsättningar är helt individuella.
Ja, slå dig för bröstet du eftersom du anser dig vara så fantastiskt kunnig bara för att du svänger dig med allehanda ordbajseri som man får lov att läsa om fyra gånger för att över huvud taget förstå vad du menar. jag har fått förklarat av Putte nutte vad du menar med fysiologi, varför inte förklara på samma vänliga sätt?

Ja, det är bra att kunna fackspråk hyggligt, men det är också av väsentlig betydelse att veterinär och hovslagare (mfl) kan förklara vad de menar på flera olika sätt. Något som du inte kan (i alla fall inte i bukesammanhang) vilket gör dig mindre trovärdig i dina uttalanden.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 988
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka