Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Jag menar att SKK centralt måste ta ställning mot ALL avel som kan anses olaglig här i landet!
PL

Håller med dig. Även om jag inte förstår vad det har med det första inlägget du kommenterade att göra. Det handlade ju om krav för cert/championat och inget som kan anses olagligt..

Lång kraftig päls fyller även andra fuktioner, tex är det värmeisolerande och det behövs ofta i kalla kala områden.

Men, och det var väl egentligen det som var viktigt, vilka fel har dagens hundar jämfört med raserna för ca 50år sedan. Schäfern syns ju väldigt tydligt och den är ju nu för tiden knappt en funktionsduglig hund. Men de andra felen? Och här får ni tycka vad ni vill naturligtvis men större pälsmängd kan i mina ögon knappast räknas som ett stort fel i en ras och om det nu är så så har jag personligen mycket hellre en amerikansk cockerspaniel med mycket päls än en boxer med andningssvårigheter eller en fet labbe. Så vi kanske kan ta och tänka igenom vilka "fel" som är svårast och vad vi/ man kan göra åt dem.

Lång, silkig päls är knappast speciellt varm. Det handlar om ren estetik.

Och jo, päls som gör att hundens syn, rörelseförmåga eller kommunikationsmöjligheter med andra hundar påverkas tycker jag är ett allvarligt fel. Förvisso lättare att åtgärda än korta nosar (räcker ju med en bra sax eller klippmaskin) men fortfarande inget som man bör avla på. (Hade pälsras i familjen förut (tibbeterrier) och när hon kom hit som sjuåring hade hon aldrig vart kortklippt. Vilken skillnad det blev på hennes omvärldsintresse, rörelser och interaktionen med andra hundar så fort vi klippte av henne all päls, en helt annan hund!)

En fet labbe kan man banta, men en hund som har kort nos/veka leder/överflödig hud/tunga öron/hårt rullad svans är handikappad.

Vad menar du? det är ju rena fakta.
Det finns rasklubbar som kämpar sig blåa för att få igenom vissa krav men utan framgång.

SVaK har fått igenom krav på VP för registrering, något sådant finns inte i UK (ursprungsland).

Men att det skall vara häftiga pälsar kan göra att även en vanlig ägare känner sig hindrad att "förstöra pälsen". Jag vet, har upplevt det massor av gånger!
PL

Det finns ju dessutom uppfödare som inte säljer till köpare som tänker klippa...

Om du tycker det är lågt att diskutera ett problem trots att det finns de som är mycket värre så varsågod, men lite fegt!
Jag tycker inte att lång päls är något större problem i sig.
Men jag vet att omsorgen om pälsen i många fall begränsar utställningshundars möjlighet till ett normalt hundliv.
PL

:bow:

Ett hundliv ska vara fyllt med lika mycket glädje och smuts varesig man har päls eller inte . Efter detta behövdes min hund inte ens spolas av. Han var ren när vi var hemma ett par timmar senare
399610_10151046401757343_466966501_n.jpg

Så här får alla beardisar jag känner ha det till vardags (och även under utställningar som varar i flera dagar), varesig de är utställningsstjärnor eller stallhundar. Skulle inte pälsen tåla en massa lera, pinnar och skogsröj så är det ingen päls värd att avla vidare på.

Det gör ont i mig när jag tänker på alla hundar som får ett begränsat liv pga sitt utseende.

Senast ändrad:

Jag kan visst tycka att de långhåriga raserna har fullt tillräckligt lång päls idag och inte alls behöver avlas för mer päls.:p Men inom vilka raser avlar man idag för mer päls? Jag vet att man inte gör det i "min" ras i alla fall och det finns till och med vissa uppfödare som aktivt avlar på släthåriga afghaner. Däremot har ju här utställningsdomarna ett stort ansvar för att inte alltid döma fram den hund som har den största eller längsta pälsen utan den som totalt bäst representerar rasen, oavsett pälsen.

Samtidigt tycker jag som sagt att det finns mycket värre saker än päls. Kan någon här argumentera för att schäfern är en hälsosam ras så som den representeras av hunden på bilden från Westminster?

OK ursprungspälsen för hundar är tät underull med måttliga täckhår.
Men det finns även praktiska skäl när man avlar på annat.
Har väldigt svårt att tänka mig en vinthund fungera med vargpäls, vill man ha mer väderskydd än på greyhound od så är nog afghanpälsen inte helt fel så länge man inte extremavlar, vilket man ju har gjort.
PL

Kan någon här argumentera för att schäfern är en hälsosam ras så som den representeras av hunden på bilden från Westminster?

Varför kan vi inte få diskutera flera saker som är att betraktas som ohälsosamma? Ingen här har sagt något positivt om schäferns exteriör, snarare så nämns den som skräckexempel i flera inlägg.

Är det en så öm tå att vi pratar om ett problem som din(?) ras också är drabbad av?

Skulle man ställa de lika dant så skulle det vara lättare att se. Nu står de inte likadant.
Men jag reagerar mest på den framskjutna skuldran i frampartiet på den "nedre" dalmatinern. Det är ingen harmonisk linje. Armbågen är aningen för rak med anser jag iaf. Skulle vara intressant att se hur den bär upp sin rygg i rörelse då jag misstänker att frambenen rör sig väldigt långt fram och bakbenen långt bak.

Men alltså seriöst? Det finns gott om hundar med alla möjliga små exteriöra fel, att hunden är något rak i vinklarna fram är väl ingenting man kan klaga på i en tråd som handlar om exteriöra avvikelser?

Jag har också en hund här hemma med raka vinklar fram, hon rör sig alldeles utmärkt och har absolut inga problem med det.

Man får hålla isär sak och sak. Diskuterar vi exteriöra överdrifter som innebär ohälsa nu eller ska vi bara klaga på att hundarna som vann inte var snygga nog?

Jag tror att de raka framställen mest beror på hur man ställer upp hundarna.
Dock ett problem ändå, är detta vad man strävar efter?
PL

KL
Men även i raser som inte normalt räknas som showiga börjar vissa avelsrelaterade problem komma. T.ex. Jämthundar som idag har så raka vinklar i bakbenen att korsbandskador och patellaluxation har blivit vanligt. Ser en stor skillnad mot för hur det vara för 15 år sen.
Lagom vinklar är bra i alla lägen. :)

Sen tror jag att alla är överens om att hundar ska kunna andas osv. Diskussionen om päls bottnar ju i ett annat avels/utställningsrelaterat bekymmer som hindrar hundarna i sitt ursprungsarbete.

Patellaluxation vanligt på jämthundar???
Jag skulle från mitt perspektiv inte heller vilja påstå att korsbandsproblem blivit vanligare.
Men jag är inte särskilt glad över den övertunga jämthund som okunniga domare prioriterat i många år.
PL

KL Många domare verkar gilla massa på hundar.
I vilka sammanhang behöver vi sträva efter extra massa?
PL

Nej absolut inte. "Min" ras som vi kan kalla den här :o har inga stora hälsoproblem. Vad som krävs för att få annonsera en valpkull på Sva är att föräldrardjuren har ögonlysts. Nu börjar man också att röntga höfter och armbågar med det är frivilligt, alltså inget krav. Vilket av dessa hälsoproblem vill du diskutera då?

Nej alltså. Som jag ser det så behöver ingen ras idag mera päls. Inom "min" ras har man aktivt avlat för mer päls under flera år, ungefär från 1920 till 1980. Idag bedrivs ingen aktiv avel för mer päls men heller inte för mindre päls. ( Utom då de uppfödare som avlar på släthåriga afghaner men de är få och bor inte i Sverige ). Men vilka raser avlar idag för mer päls, om man nu säger att det är ett problem så måste man ju veta vilka raser det gäller?

Sen kan jag ju bara svara för mig själv och min hundhållning men mina flickor går på promenad 5 gånger om dagen och ibland går vi även till en stor inhägnad där de får springa fritt tills de inte orkar mer och ibland åker vi ut till kapplöpningsbanan så att de får springa där. Ibland när vi kommer in ser de ut som om de vore en del av högen som ska brännas vid valborg :angel: och andra gånger så har de inget alls med sig i pälsen.

De extrema fall av hundhållning där man knappt låter hunden gå ut för att den har päls, nå, det flesta sådana hundägare bor på andra sidan pölen och de brukar ju knappt låta korthåriga hundar gå ut ens så det kan vi väl inte se som typfall. De svenskar som är så enormt rädda om sina hundars pälsar är nog få och jag kan nog tänka mig att det gäller i första hand då hundarna har fått sitt utställningsbad dagen eller ett par dagar innan utställning av tidsskäl och att man då håller lite hårt i kopplet.;)

Fast det handlar inte om snygghet utan om funktion. En dalmatiner är en sporthund som ska kunna springa långt. En hund med svagheter i kroppsbyggnaden håller kanske inte så länge som en sporthund.

Tillägg: Även om dalmatinern idag tyvärr mest räknas som sällskapshund så är de ursprungligen till för mkt fysisk rörelse. och bör ju ha en kropp som tål det.

Senast ändrad:

Vi opererar väldigt många jämtar med korsband, även en del med patellalux. Har sett flera helt anskrämliga exemplar med bakbensvinklar som en chow-chow, och dessa är i avel. :crazy:
Håller för övrigt helt med om att de blivit alldeles för stora och tunga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka