Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Jaha. Jag har inte en enda gång nämnt afghanhundars päls och om du tittar på afghanen som vann BIR så är det en av de snyggaste och mest vältränade hundarna som över huvud taget visades på den utställningen.

Vad gäller afghaners päls generellt så har afghanen avlats fram dels i öken miljö ( olidligt hett på sommaren och väldigt kallt på vintern ) och dels i bergsmiljö, väldigt kallt, kalt och klippigt med mycket snö på vintern. Därför har afghanerna STORA tassar, särskilt fram, och också en enorm förkärlek för att leka ute i snön och lägga sig ner i den när de blir trötta. Nej, de är inga polarhundar men de klarar ändå kyla ganska bra.

Man kan ju fråga sig hur många av dessa långhåriga utställningsexemplar som får leva ett normalt liv trots att pälsen måste skyddas mot yttre åverkan?
PL

Nja, fast grupp 9 är ju just sällskapshundar med ganska olika ursprung. Shih tzu kanske inte behöver göra ett arbetsprov, de är ju inte gjorda för att arbeta;) Däremot har du ju RR som mycket väl skulle kunna gå ett vildsvinsprov eller något liknande med tanke på ursprunget, men jag tror inte att rasklubben är så intresserade(?)

Det spelar ingen roll vad de svenska rasklubbarna tycker eftersom det är rasklubben i ursprungslandet som sitter med hela makten på dessa bitar. SKK accepterar inga krav som inte gäller i ursprungslandet.

Tex så försöker man inom aussie få till så att cert ska delas ut i bruksklass men får nej av SKK eftersom att det ser annorlunda ut i USA (ursprungsland).

Så för att det RR skulle ha krav på jaktprov krävs det att detta först införs i sydafrika.

Man kan ju fråga sig hur många av dessa långhåriga utställningsexemplar som får leva ett normalt liv trots att pälsen måste skyddas mot yttre åverkan?
PL

Ja eftersom nivån på diskussionen i den här tråden är så låg att den endast handlar om extremavel på långhåriga hundar i stället för att ta upp de verkliga hälsoproblem som extremaveln medför så tänker jag sluta skriva här.:grin:

Den här typen av argument har jag sett till leda även som försvar när SKK inte gör något mot rent olaglig avel!
PL

Om du tycker det är lågt att diskutera ett problem trots att det finns de som är mycket värre så varsågod, men lite fegt!
Jag tycker inte att lång päls är något större problem i sig.
Men jag vet att omsorgen om pälsen i många fall begränsar utställningshundars möjlighet till ett normalt hundliv.
PL

Senast ändrad:

Det undrar jag med och det är vad som är problemet. Man begränsar hundarnas liv för att ha något vackert att titta på. En timme i skogen med mig och varenda spetsmönster skulle behöva klippas alternativt pälsvårdas i timmar efteråt. Hur många orkar det varje dag?

Det är samma problem det handlar om vare sig det är päls eller korta nosar. Det är inställningen att det vackra går först och inte har väl min ras några problem. För de med engelsk bulldog och share per har precis samma argument som du. Och pälshundarnas liv begränsas på samma vis. Speciellt när det drabbar arbetande raser.

Nej då Peter, inte fegt med tröttsamt. Om du läser igenom tråden så ser du att det enda problem som egentligen tagits upp är just långhår. INGEN har haft några sypunkter på andningsbesvär, hjärtfel, ögonsjukdomar odyl.

Personligen kan jag visst sitta och disskutera just om lång päls kan ses som extremavel eller inte men jag tycker och tror att vi har betydligt större problem med aveln i många andra raser och därför tycker jag att en sådan disskusion skulle vara mer intressant. Dessutom finns ju inte ens "min" ras med men tydligen är det jag som ska försvara alla långhåriga hundar som någonsin fötts och särskilt om de fått längre:angel: päls än de hade tidigare för det är visst ett livsavgörande särdrag. Så, om du gärna vill ha den här disskusionen med mig kan du skicka ett meddelande istället och jag lovar att svara när jag får tid.:D

Pälshundars liv begränsas av deras päls bara om du låter den göra det. Detär upp till ägaren att klippa av pälsen om "hen" vill det eller klippa ur den om det passar bättre. Vad jag sagt hela tiden är att HÄLSAN inte påverkas negativt av lång eller riklig päls och HÄLSAN är det som är viktigt hos en hund.

Men utifrån bilderna som tråden handlar om är det svårt att diskutera de problem du tar fram.
Jag kan inte se ett enda hjärtfel.
Ingen tvinga dig att ta åt dig så att du måste ta försvara alla långhåriga hundar!
Men kan du inte hålla med om att det blir ett problem när utställningsaveln driver fram alltmer extrema pälsar.
OBS Jag diskuterar inte den här typen av frågor via PM, då faller meningen bort.
PL

Den här typen av argument har jag sett till leda även som försvar när SKK inte gör något mot rent olaglig avel!
PL

Vad menar du? det är ju rena fakta.
Det finns rasklubbar som kämpar sig blåa för att få igenom vissa krav men utan framgång.

Pälshundars liv begränsas av deras päls bara om du låter den göra det. Detär upp till ägaren att klippa av pälsen om "hen" vill det eller klippa ur den om det passar bättre. Vad jag sagt hela tiden är att HÄLSAN inte påverkas negativt av lång eller riklig päls och HÄLSAN är det som är viktigt hos en hund.
Men att det skall vara häftiga pälsar kan göra att även en vanlig ägare känner sig hindrad att "förstöra pälsen". Jag vet, har upplevt det massor av gånger!
PL

Men att det skall vara häftiga pälsar kan göra att även en vanlig ägare känner sig hindrad att "förstöra pälsen". Jag vet, har upplevt det massor av gånger!
PL

Och jag har många gånger läst, även här på buke, att "varför ska du köpa en schapendoes (T ex) om du ändå ska klippa ner den???? Köp en korthårig hund från början istället! Långhåriga hundar ska ha lång päls!"

Och redan där börjar det gå fel. Eftersom man inte får köpa en långhårig hund och raka av den pälsen. Då börjar man redan där i fel ände. Det borde istället stå "varför ska du köpa en ras med hjärtfel när du kan köpa en utan?".
9,5 ggr av 10 handlar köpa-hund-listan om mer än hälften utseendebaserade saker.

Återigen, pälsen i sig är absolut inte problemet, den är bara ett symptom.

I "min" ena ras är det, eller ffa har varit, svårt att hitta arbetsdugliga individer. Inte för att ett överdrivet utseende i sig självt behöver vara ett problem (fast väldigt opraktiskt när det kommer till päls och storlek på en jakthund) utan för att praktiskt användbara egenskaper inte har prioriterats lika högt som ett "snyggt" yttre.

Även hälsan kan påverkas av för mycket/för tjock päls. Rörelsehinder, värmekänslig osv och en hund med normalpäls ska inte behöva klippas för att kunna leva normalt.

Senast ändrad:

Ok Du har en pälsras, jag tycker inte att en vardagsafghan har har några direkta problem även om det skulle vara för mycket päls för min smak.
Men ser du inga problem med att en häftigare o häftigare päls är en viktig del i aveln?
PL

Nog finns det fler saker som är viktiga än hälsan, som att kunna leva ett fullgott liv. Det finns gott om friska oreggade BC men inte är allt frid och fröjd bara för det.

Varför man inte tar upp hjärtfel och dylikt är därför att det är så fullständigt självklart att det inte ska avlas på. I just den här tråden diskuteras exteriöra extremer och defekter. Såsom långhår och plattnos.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !
Tillbaka