Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Fast alltså, att en hund sliter ut sig för att den vill jobba ihjäl sig har ingenting med att dom glömmer bort att avla på utseende att göra. En "korrekt" (Beror på vem man frågar....) utställningscocker med samma jaktlust hade garanterat inte hållit bättre rent kroppsligt. Eller?

Jag är mycket väl medveten om att en utställningsavlad cocker kan vara en duktig stötande fågelhund. Jag har sett flera stycken på jaktprov, och några av dom fick faktiskt ;) godkänt. MEN, ingen ren utställningsavlad cocker jag sett på jaktprov har uppvisat dom egenskaper jag tycker dom ska göra. Även om arbetet varit godkänt. Till exempel tycker jag genomgående att dom går alldeles för stort. Och det är inte bara en lydnadsfråga.

Att mina bildjämförelser inte är korrekta pga stora skillnader mellan färgerna är ganska irrelevant, det är fortfarande samma ras oavsett färg. Och det är fortfarande inte en jakthundspäls.

Precis samma skillnad syns ju inom ESS.
jinx%20new%20champion%20web-2.jpg

nancybild6_redigerad-1.jpg

Skillnaderna är lika stora, och det finns liksom en anledning. Tycker jag :)

Senast ändrad:

Ja dom ser helt groteska ut många av dom!!

Ja ursäkta men många jag ser i utställningsringarna är äldre tanter som jag bara får känslan av att de inte kan så mycket om avel men rosetter vill dom ha!

Fördomar? Ja kanske men det är min bild i många fall..

Jag kommer inte själv att delta på fler utställningar efter att ha sett PDE. VIll aldrig bidra till något sådant även om vi i sverige har RAS och speciella föreskrifter för att försöka motverka detta. Dock går det alldeles för sakta!

bara på några generationer borde vi kunna avla bord alla extrema defekter, om vi verkligen VILLE. Men jag får känslan av att så länge dessa tanter (och farbröder) fortsätter med sina rosettavlade hundar så händer inte mycket.

Om inte domarna själv plötsligt kommer till insikt om vad dom ställer till med och därigenom får en röst i spelet! Hör aldrig domare själva kommentera detta.

*kl

Fyfan :crazy: irländaren var verkligen värst av dem! Den röd/vita har de inte lyckats förstöra lika mycket än. Irländaren får lida för sin vackra färg

setter_irish_600.jpg

DRJ_Mettsa_5897-02.jpg

setter_english_600.jpg

Tycker att skuldrorna/armbågarna på nästan alla raser ser helt fel ut. De är helt raka fram

mycket bättre
1067.jpg

Senast ändrad:

Fast alltså, att en hund sliter ut sig för att den vill jobba ihjäl sig har ingenting med att dom glömmer bort att avla på utseende att göra. En "korrekt" (Beror på vem man frågar....) utställningscocker med samma jaktlust hade garanterat inte hållit bättre rent kroppsligt. Eller?

Jag är mycket väl medveten om att en utställningsavlad cocker kan vara en duktig stötande fågelhund. Jag har sett flera stycken på jaktprov, och några av dom fick faktiskt ;) godkänt. MEN, ingen ren utställningsavlad cocker jag sett på jaktprov har uppvisat dom egenskaper jag tycker dom ska göra. Även om arbetet varit godkänt. Till exempel tycker jag genomgående att dom går alldeles för stort. Och det är inte bara en lydnadsfråga.

Att mina bildjämförelser inte är korrekta pga stora skillnader mellan färgerna är ganska irrelevant, det är fortfarande samma ras oavsett färg. Och det är fortfarande inte en jakthundspäls.

Fast nu förhastar du dig, det jag skrev är att man avlar enbart på jaktegenskaperna, alltså att den har så satans bra jaktegenskaper att man väljer att ta valpar på en hund trots att den har kroppsliga skavanker. En utställningscocker skulle förmodligen inte hålla bättre, men den skulle du förmodligen aldrig ens märka hållbarheten på eftersom den med all säkerhet aldrig skulle jobba så pass mkt att det skulle vara en problem.

Vad gäller färgerna är det minst sagt relevant, det är inte färgen i sig jag talar om utan att HÅRLAG och MÄNGD ofta går hand i hand med vilken färg den har. Det blir inte en rättvis jämförelse av att det "värsta" man kan hitta av en variant, och ta en "fördelaktig" (utifrån resonemanget) av en annan och sedan dra slutsatser ;)

Fast nu förhastar du dig, det jag skrev är att man avlar enbart på jaktegenskaperna, alltså att den har så satans bra jaktegenskaper att man väljer att ta valpar på en hund trots att den har kroppsliga skavanker. En utställningscocker skulle förmodligen inte hålla bättre, men den skulle du förmodligen aldrig ens märka hållbarheten på eftersom den med all säkerhet aldrig skulle jobba så pass mkt att det skulle vara en problem.

Vad gäller färgerna är det minst sagt relevant, det är inte färgen i sig jag talar om utan att HÅRLAG och MÄNGD ofta går hand i hand med vilken färg den har. Det blir inte en rättvis jämförelse av att det "värsta" man kan hitta av en variant, och ta en "fördelaktig" (utifrån resonemanget) av en annan och sedan dra slutsatser ;)

Men vad är det för uppfödare som avlar på hundar som inte håller för arbetet dom är skapta för? Och vart går dessa hundar sönder? Avlar dom på höft- och armbågsfel eller är det andra saker? Vad är dom kroppsliga skavankerna? (OBS, du behöver inte nämna namn! ;) ) Imo är INGEN hund så pass bra att man kan bortse från ärftliga fel dom gör att hundarna inte håller, men även jag vet att man ibland anser det nödvändigt för att rasen ska fungera. Sedan har väl jaktcocker inte den bredaste avelsbasen i världen, men seriösa uppfödare borde inte tveka på att ta in utländskt blod.

Jag är medveten om att pälsen skiljer sig åt med färgen, det är samma hos Flatten där dom bruna oftast har ulligare och sämre päls än dom svarta. Dock tycker jag att jag sett lika många svarta, röda och brokiga cockrar som ser ut som pälsmomster (Då oftast rena sällskapshundar eftersom utställningsintresserade sällan låter pälsen gå överstyr på det viset). Jadzia visade en bild på en röd jaktcocker med liknande päls som dom svarta jag visade bild på. Om det var det du menade, att jag måste jämföra färgerna för sig? Annars får du gärna förklara bättre för jag är borttappad :)

Enligt mig valde jag varken det värsta exemplaret av utställningscocker eller det mest fördelaktiga exemplaret av jaktcocker. Om det var det du menade?

Man kan fråga sig varför typ år viktigt hos en hund så länge den fungerar att göra det den skall göra? Rastypiskheten, måste den synas på utsidan? Jag tycker att det är de inre egenskaperna som är viktiga.

:bow::bow::bow::bow::bow:

/Migo
Vars ras öht knappt går att känna igen på utseendet, men som inte går att ta miste på när de arbetar!

KL

Håller med många. Jag tycker också att Dalmatinern är väldigt oharmonisk med raka vinklar i fram och övervinklad bak. Settrarnas päls är ju inte av denna värld. Den engelska settern har ju även gigantiska läppar.

Varje gång jag ser sådana här extremer är jag glad att jag har en väldigt "lagom" hundras.

Tänkte också på eng setterns huvud, ser ut som en pointer x fem fast rak nos. Inte direkt passande en ädel och elegant hundras..

Vill med tråden diskutera hur det kan ha gått så långt och varför det har gått så långt bland raser som schäfer, alla kortnosade och även dalmatiner, weim och flera som ser helt sjuka ut i kroppen och även pälsen i vissa fall och utvecklingen verkar gå i en rasande fart åt fel håll fortfarande. Är det så enkelt som att skylla på domarna eller finns det mer bakom? Vad är era tankar om hur tusan det blev såhär och hur kan trenden ändras på bred front?

Av någon anledning kan jag inte komma in på BIR-bilderna, men jag hittade en annan bild från utställningen på BIR-vinnaren i weimaraner och jag tycker inte alls den ser tokig ut! Det är en lätt typ av europeisk typ som nog utan problem skulle kunna funka på fält rent kroppsligt. Förvisso ser den hög ut, men weimaraner är en hög hundras. Dessutom är det en tik och det händer inte varje dag att de blir BIR.

Hon ser ju ut så här om jag inte har hittat fel hund
SR51161401.jpg

Då kan du ju kika på min avatarbild och se en hund som har en pappa av australiensiska utställningslinjer, hon är betydligt kraftigare. För 7-8 år sen när jag ställde ut henne gick det väldigt bra för den typen av hund, idag har en sån hund inget att hämta eftersom man vill ha en nättare typ.

Senast ändrad:

Kl

Jag håller faktiskt med i det line_n säger.
Visst var vissa relativt extrema, men många förvånade mig positivt (efter en snabb genombläddring av bilderna), som tex boxern. Längesen jag såg ett såpass "sunt" huvud på den rasen.
Lite roligt att golden inte var vit utan faktiskt ganska så golden färgad.

Håller med om att många var överviktiga och somliga extrema vinklar osv (schäfern tex:cry:)

Men jag har sett många betydligt värre...:crazy:

Tillägg

Det här är då hunden på min avatar från i höstas, hon är 9 år.
cffba367.jpg

Där ser man tydligt att hon är av utställningsmodell med det grova huvudet, mycket läppar och öht en grövre kropp. Dock är denna hunden ändå sund i själva kroppsbyggnaden med A-höfter och aldrig haft en skada, det hon lider av är väl sina tunga öron.

Att jämföra med de här två, av tysk jaktmodell. Samma hund till höger.
20111231.jpg

De två andra är betydligt lättare i typen, har inte samma typ av huvud. Men fortfarande har de förbröst (även om det är klent på den i mitten) och ska ha en rejäl bröstkorg.

Senast ändrad:

Haha, den ser ju anskrämlig ut, men det är ju fotot som gör det:D Kroppsligt tycker jag fortfarande att den är bra, om än att den är dåligt uppställd.

KL

Håller med många. Jag tycker också att Dalmatinern är väldigt oharmonisk med raka vinklar i fram och övervinklad bak.

Jag förstår inte hur ni kan få den vinnande dalmatinern till dåligt vinklad i fram? Är inte den svenska sämre vinklad i sånt fall? Den ser ju betydligt rakare ut? Förklara gärna hur ni menar!

:bow::bow::bow::bow::bow:

/Migo
Vars ras öht knappt går att känna igen på utseendet, men som inte går att ta miste på när de arbetar!

Jag håller med er, även om just min bc verkligen ser ut som en bc förutom att inget öra tippar. ;)

Skulle man inte kunna strunta i utställningar och bara ha olika typer av "funktionsbeskrivningar"? Typ jaktprov, vallhundsprov, bruksprov och något slags... mentalitetsgrej för de hundar som avlats för sällskap? Kan man ha en exteriörbeskrivning utan att det blir sådär?

Jag har ingen aning, men känner också att insidan på hunden borde vara prio ett oavsett vad hunden ska användas till. Vare sig det är en supervallhund eller en "ren" familjehund är det t ex viktigt att den är orädd, någorlunda stabil etc.

Eller så gör man som inom min ras. Hunden kan inte bli utställningschampion utan första pris på fält. Dvs prestation innan hunden kan få plocka ut sina cert.

Så är det inte i alla länder, men det gör att hunden inte blir en renodlad utställningshund helt plättlätt.

Eller så gör man som inom min ras. Hunden kan inte bli utställningschampion utan första pris på fält. Dvs prestation innan hunden kan få plocka ut sina cert.

Så är det inte i alla länder, men det gör att hunden inte blir en renodlad utställningshund helt plättlätt.

Hm, ja det kanske är ett vettigt alternativ? Men hur gör man med de hundarna som inte har något "fält" att få första pris på? :p

De flesta har någon form av prov. Ta terriersen tex, få av dagens terrier hade klarat ett grytprov, eller ens fått plats i ett gryt... I annat fall kan MH/BHP och röntgen vara krav.

De flesta har någon form av prov. Ta terriersen tex, få av dagens terrier hade klarat ett grytprov, eller ens fått plats i ett gryt... I annat fall kan MH/BHP och röntgen vara krav.

Ja, terrierraser har ju. Finns det något för "grupp 9"? Jag har rätt dålig koll där.
Någon slags hjärnkoll samt röntgen + genomkoll av rasens typiska problem tycker jag låter väldigt sunt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka