Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Det här med domarnas ansvar tycker jag är lite kul.;) En förutsättning för att kunna bli domare är ju att man själv fött upp kullar av "sin" ras eller raser. Det är altså egentligen uppfödare som står och bedömer andra uppfödares avelsresultat och ibland sitt eget eftersom man i USA har en massa delägarskap åt alla håll och kanter.

Borde vi inte egentligen se till att domarna INTE var upppfödare, INTE hade något slags band till de uppfödare vars hundar kommer att visas och INTE befann sig i något slags lärlings eller annan typ av beroendeställning till någon inom rasen?

Det är väl egentligen först då man kan få en helt objektiv bedömning? En bedömning som grundar sig i rasens ursprungliga syfte, vad den ska fungera för och hur väl den visade hunden avspeglar den rasstandard som är fastslagen sedan ofta länge tillbaka. När extremerna premieras så har hundarna ofta problem med hälsan vilket borde rendera i en 2:a och omedelbar förpassning ut ur ringen. Dålig mentalitet ska också bedömas av domaren, felaktigheter ska skickas ut med 2:a. Och efter vi får en verkligt fungerande bedömning i ringarna, ja först då kan uppfödare börja känna sig trygga med att använda utställningschampions i sin uppfödning. Detta naturligtvis efter genomgången veterinärundersökning för sådant som inte syns vid första anblicken ( tänker då tex ögonlysning, HD och AD röntgen osv).

Vem vet, vi kanske skulle få en stärre och mer intressant avelsbas?:bump:

Hur kunde det här

Akilahund24_cocker.jpg

bli det här

farg_rod2.jpg

och det här

black_tan.jpg

Hemskt och vridet är vad det är.

Var det inte din som hade problem med snöbollar i pälsen och därför behövde overall?
Hur funktionellt är det om hunden inte ens kan vistas i snö utan att bli en snögubbe?

Nej, jag trodde han skulle få det och skaffade overall men det behövs inte. Pälsglans på magen när man kammat så fastnar inte snön.

Ridbanan (när den är töad) är enda stället han inte får vara eftersom han drar in en satans massa grus.

Om det fastnar eller inte beror på snön, inte pälsen

/haft pälsmonster några år

Det här med domarnas ansvar tycker jag är lite kul.;) En förutsättning för att kunna bli domare är ju att man själv fött upp kullar av "sin" ras eller raser. Det är altså egentligen uppfödare som står och bedömer andra uppfödares avelsresultat och ibland sitt eget eftersom man i USA har en massa delägarskap åt alla håll och kanter.

Borde vi inte egentligen se till att domarna INTE var upppfödare, INTE hade något slags band till de uppfödare vars hundar kommer att visas och INTE befann sig i något slags lärlings eller annan typ av beroendeställning till någon inom rasen?

Det är väl egentligen först då man kan få en helt objektiv bedömning? En bedömning som grundar sig i rasens ursprungliga syfte, vad den ska fungera för och hur väl den visade hunden avspeglar den rasstandard som är fastslagen sedan ofta länge tillbaka. När extremerna premieras så har hundarna ofta problem med hälsan vilket borde rendera i en 2:a och omedelbar förpassning ut ur ringen. Dålig mentalitet ska också bedömas av domaren, felaktigheter ska skickas ut med 2:a. Och efter vi får en verkligt fungerande bedömning i ringarna, ja först då kan uppfödare börja känna sig trygga med att använda utställningschampions i sin uppfödning. Detta naturligtvis efter genomgången veterinärundersökning för sådant som inte syns vid första anblicken ( tänker då tex ögonlysning, HD och AD röntgen osv).

Vem vet, vi kanske skulle få en stärre och mer intressant avelsbas?:bump:

Jag skrev aldrig att det enbart var domarnas ansvar. Det jag skrev var att det på en del håll finns en växelverkan mellan domare och rasklubbarna där båda i så fall bär ett gemensamt ansvar för att exteriöra överdrifter har kunnat uppstå. Att jag begränsade mitt uttalande till att skriva på en del håll är för att jag inte känner till om dessa förutsättningar också stämmer överens med hur det ser ut internationellt i olika kennelklubbar. Att något är en förutsättning inom SKK kan inte tas som intäkt för att det också förhåller sig på det sättet i andra kennelklubbar.

Kärnan i min kritik är att man aldrig kan få en objektiv bedömning. Det är en ren bedömningsfråga där man kan argumentera för olika hållningar och där det inte finns något rätt eller fel mer än i uppenbara fall. En luddig och generellt hållen text kan aldrig ge upphov till ett precist och objektivt svar om vad som är ett önskvärt avelsresultat rent exteriört. Det man i bästa fall kan komma fram till är ett tids- och rumsbundet konsensus inom domarkåren. Kollar man på hur raser bedömts över tid och mellan olika länder så kommer man finna stora skillnader och det är också det som diskvalificerar utställning som ett avelsmål.

Att ha kunskap om rasens ursprungliga syfte är a och o för att kunna bedöma en ras exteriört. Det är detta som oftast legat till grund för den ursprungliga utformningen av rasstandarden och som man måste ha i åtanke när man bedömer rasen. Detta kan också fungera som ett slags minimiskydd mot exteriöra överdrifter då dessa vanligtvis försvårar hundrasens förmåga att kunna utföra sin ursprungliga arbetsuppgift.

Hur kunde det här

Akilahund24_cocker.jpg

bli det här

farg_rod2.jpg

och det här

black_tan.jpg

Fast även den första bilden är inte så "korrekt"... Kollar man långt tillbaka på cocker så visst ser dom annorlunda ut, men inte så där! :crazy: Bilden måste vara någon form av vad man numera kallar jaktcocker?

Nja, nog beror det på pälsen också. Oavsett vilken typ av snö det än är så fastnar aldrig något i schäferns päls.

Ja, det är en jaktcocker. En hund som fortfarande arbetar praktiskt och därmed har en exteriör som är lämpad för det. Nu hittade jag ingen bra bild på ursprungsfolk-cockern innan rasen gick åt två olika håll i början på 1900-talet men jaktcockern kommer betydligt närmare är vad utställningsvarianten gör. Och jämför dessutom med den här utställningscockern från 70-talet

jocke_1_small.jpg

Som på din bild ser en cocker ut i mitt huvud också. Blir lika förvånad varje gång jag se de där långhåriga, i mitt huvud är det ingen långhårshund. Är både engelsk och amerikansk lika långhåriga?

Den går med lätthet att få fram bilder på hundar ifrån 1800-talet som inte ser ut som din exempelbild, tycker den är extrem åt andra hållet. Jag har själv cockrar av "utställningstyp" om man ska hårddra det, och de fungerar utmärkt till det dem av avsedda för (även om de finns många som avlar fram hundar som inte gör det).

Likaså som man inom jaktcockern har glömt bort att avla på typ, utan enbart brytt sig om jaktegenskaperna, vilket gjort att man får en hund som kan se ut lite hur som helst, och som inte alltid är speciellt hållbara.

Jag skall scanna in ett par bilder från en bok när jag får tid! :idea: Där framgår rätt tydligt att ursprungscockern är ett mellanting av dagens jaktcocker och uställningscockern.

Amerikanska är ett litet djur med extremt mkt päls ;)

Den engelska inte fullt lika hårig. Jaktcockern minst päls, utställningscockern lite mera. Sedan skiljer det sig gaaaanska mycket hur mycket päls hunden har beroende på färg och vilken linjen den kommer ur.

En av de tragiska sakerna tycker jag var labben, som ser allmänt rund ut och det ser ut som om handlerna står och plockar med godis i händerna.

Och schäfern....usch.

Så många av hundarna såg skraja ut i mina ögon. Borde inte en utställningshund i stökig miljö även klara av en fotografering?

Senast ändrad:

Var det inte din som hade problem med snöbollar i pälsen och därför behövde overall?
Hur funktionellt är det om hunden inte ens kan vistas i snö utan att bli en snögubbe?

Fast även lagotto är ju en sån ras som får snöbollar i pälsen när det är precis runt -0 eller nån minusgrad.
Blir en dusch när de kommer in och är väl inget fel på att ha på hunden en overall om det är så? Eller? Min hund bryr sig då inte om jag har overall på henne, tvärtom verkar hon tycka det är skönt att slippa all snö som fastnar.

Som sagt, min uppfödare gjorde jaktprov med alla sina avelsdjur så länge hennes kropp tillät det, och en blev godkänd räddningshund. Med full päls. Så det ena utesluter inte alltid det andra.

När jag flyttade ut hit för nästan 20 år sen och såg att grannen födde upp amrisar undrade jag om hon var klok. Mitt på skånska leråkern såna där pälstussar? Men jag fick omvärdera dem under åren här ute. De är stentuffa, bra jakt och spårhund, oömma och glada hundar. Lite lätt förvirrade/korkade, men man kan ju inte få allt.

Ska tillägga att vår amris har overall när det är väldigt lerigt. Jag vill att han ska få fåna runt i leran och ändå ligga i soffan direkt han kommer in.

Likaså som man inom jaktcockern har glömt bort att avla på typ, utan enbart brytt sig om jaktegenskaperna, vilket gjort att man får en hund som kan se ut lite hur som helst, och som inte alltid är speciellt hållbara.

Givetvis har man inte "glömt bort" att avla på utseendet hos jaktcockern, tvärt om. Man har fokucerat på att skydda djuren från tunga öron, överdriven mängd skinn på huvudet, hängande ögon och överdriven pälsmängd. Det är helt enkelt fullständigt onödvändigt på en arbetande spaniel.

Jakt- och utställningsuppdelningen har funnits länge hos Engelsk cocker spaniel, ungefär sedan raserna delades i början av 1900-talet. Först fanns Cocking spaniel, sedan la USA sig i och ville ha en fulare hund och skapade Amerikansk Cocker Spaniel, i mitten av 1900-talet började arbetet för att bevara "ursprungstypen" - Cocking Spaniel = dagens Engelska Cocker spaniel. Ända sedan dess har man avlat separat på funktion och utseende på Eng cockern.

Ursprungscockern, "den moderna typen", enligt cockerklubben själva:
Bild från 1915
cocker-spaniel-from-1915.jpg

Rasstandraden säger att pälsen "inte ska vara för riklig", hur kommer det sig så att dom flesta av utställningstyp ser ut såhär när dom inte trimmas:
cocker-spaniel-breeders-arkansas.jpg

Jo, för att det är lätt att ta bort päls men svårt att sätta dit. Man kan med enkelhet trimma en hund snygg när den har för mycket päls. För mig bör en jakthund ha enkel päls som är hyffsat underhållsfri, i stil med:
332625132_a0c98b8d6b_m.jpg

SFTCH-Kingcott-Ash-af-Go-Get-It.jpg

Bilderna lånade från jaktspanielklubben.se

Utveckla gärna det du skrev om att jaktcocker inte är en hållbar hund pga aveln!

Givetvis har man inte "glömt bort" att avla på utseendet hos jaktcockern, tvärt om. Man har fokucerat på att skydda djuren från tunga öron, överdriven mängd skinn på huvudet, hängande ögon och överdriven pälsmängd. Det är helt enkelt fullständigt onödvändigt på en arbetande spaniel.

En korrekt utställningscocker har inte tunga öron, överdriven mängd skinn på huvudet eller hängande ögon. Dessutom är en ofta inte helt hopplös på det den är tänkt till, vilket vissa verkar tro...

Skulle jag klippa ner en av mina nuvarande cockrar så skulle det inte framträda ett djur med elefantöron, skinnrullsor på huvudet och hängögon ;)

Och dina bildjämförelser är inte helt korrekta eftersom det förekommer stora skillnader vad gäller päls beroende på färg. Så att sätta en röd bredvid en svart och en liver, blir inte riktigt jämförbart.

Jag känner ett par jaktcockeruppfödare som har haft problem med hållbarheten. Deras jaktegenskaper är så extrema att det inte finns någon hejd på dem ;) (och nu menar jag inte själva lydnaden, för ofta är de EXTREMT lydiga), utan jag syftar på att de skulle kunna jobbar ihjäl sig, och lätt sliter ut sig.

Att ta fram bilder på de mest extra varianterna är inte speciellt svårt. Exempel på en extrem jaktcocker... Minst lika okorrekt som dagens utställningscocker.

Senast ändrad:

[...]Jag skall scanna in ett par bilder från en bok när jag får tid! :idea: Där framgår rätt tydligt att ursprungscockern är ett mellanting av dagens jaktcocker och uställningscockern.

Men nej, jag tycker inte det stämmer. För jag tycker inte man kan tala om ursprungscockern som en enhetlig typ. Det fanns en variation av olika typer, precis som det gör hos jaktcockern idag.

Man kan fråga sig varför typ år viktigt hos en hund så länge den fungerar att göra det den skall göra? Rastypiskheten, måste den synas på utsidan? Jag tycker att det är de inre egenskaperna som är viktiga. I cockerns fall temperament och jaktsätt. Jag förstår ärligt talat inte varför många showcockerägare/uppfödare verkar lätt upprörda för att jaktcockeruppfödarna egenskapsavlar. Prestation, hälsa/hållbarhet etc måste väl alltid komma i första hand hos bruksdjur? Om djuret är vackert är en bonus.

Även om de inre egenskaperna är viktigast tror jag även många jägare tycker det är trevligt ha en snygg hund (i alla fall i spanieljaktsvängen, där stil är viktigt). Men det är en sak, att avla på det en annan. En bra jakthund är en hund som jagar bra och rastypiskt.

Trots denna ståndpunkt blir jag lätt trött på klagomål på att utställningscockern har förflyttat sig för långt från sitt ursprung. Rasdelningen hos cockern skedde för hundra år sedan! Den är accepterad och inget modernt påfund. Det finns två typer av cocker helt enkelt. Båda är trevliga hundar. Temperamentsmässigt sett är det fortfarande förvånande lika, även om genomsnittsjaktcockern är lite "mer" av alla cockeregenskaper än genomsnittsutställningscockern.

Att dagens utställningscocker har för mycket päls håller jag glatt med om. Klippte ner en av mina idag. Och visst, det finns en del andra problem men på det hela taget är många cockrar glada, pigga hundar - oavsett rasvariant.

Lite cockerhistoria i bilder:

Jag hittade den här på en engelsk 1700-talsmålning på Metropolitan (ursäkta bildkvaliteten). En cocker innan cockern ens fanns. Ser ganska mycket ut som många jaktcockrar idag. Spanielblicken, att hålla koll på ägaren, känner nog många cockerägare (oavsett vilken typ man har) igen:

461096_10150847813139825_864521013_o.jpg

Ch Obo, en tidig amerikansk cocker (f 1882). Tycker man kan se det som kom att bli amrisens huvudform hos honom. Just lång och låg tycks många spaniels ha varit runt förra sekelskiftet:

Ch_Obo_American_Cocker_Spaniel.jpg

Tracey Witch of Ware, BIS på Crufs 1948 och 1950.

fall-thomas-tracey-witch-of-ware-crufts-best-in-show-1948-and-1950.jpg

Visst, utställningscockrarna har för mycket päls. Men faktiskt går inte utvecklingen åt MER päls. Här, en championtik f 1986

dens_living_doll.jpg

En annan championtik, f 2007. Avkomma i fjärde generationen till tiken ovan:

sara_int_ch.jpg

Vem har mest päls? Den yngre varianten blev BIG-2 på Stora Stockholm, d v s man kan vinna utan supermycket päls.

[...]Att ta fram bilder på de mest extra varianterna är inte speciellt svårt. Exempel på en extrem jaktcocker... Minst lika okorrekt som dagens utställningscocker.

Alltså, om hunden är en jaktligt och temperamentsmässigt sett rastypisk cocker och dessutom sund så är den korrekt. Det är grejen med egenskapsavel. Sedan kan man önska ditt och datt om utseendet.

Jag känner igen hunden på bilden och har träffat föräldrarna (och sett dem jaga) samt flera helsyskon. De uppvisar en variation i typ, en variation som tydligen finns i det genetiska materialet och som gör att helsyskon ibland kan se väldigt olika ut. Som jag minns föräldrarna var de kraftigare, hunden på bilden är helt riktigt luftig. Men jag kan inte tycka att hon är "extrem". Som sagt, det finns naturligt en variation i typ så som det blir med egenskapsavlade djur.

Men - om man nu anser att hundens utseende är extremt, vad spelar det för roll med en brukshund så länge den är frisk, sund och har bra temperament samt goda rastypiska egenskaper? Varför är det så viktigt att hunden skall vara vad vi anser "snygg" eller ha "ett rastypiskt utseende"?

Hade du ställt upp hunden på den 3 bilden så som man gör idag hade du haft fler likheter, precis som om du skulle låta dagens utställningsocker stå som den tidigare varianten. Kan skvallra om att ett flertal cockrar som man ser uppställda inte är lika "snygga" när man inte håller upp hela hunden ;) Många uställningscockrar lärs upp tidigt att ställa sig på det sätt som man idag tycker är korrekt, men få skulle stå så där naturligt. Hur man visar cocker har ändrats en hel del, vilket man också kan se på tidiga bilder på cockern.

Brabanconen såg riktigt riktigt trevlig ut, för att vara "amerikansk". Lite dåligt vinklad bak kanske, men på det stora hela rasstandardmässig. Sen vet man ju inte hur öron och svans hade sett ut utan kuperingen....

Annars håller jag med de som tycker att det är dåliga bilder. En del påminner väldigt mycket om de där gosehundarna ICA hade för några år sedan, som var en jätteliten kropp och ett gigantiskt huvud. Beaglarna tex. Generellt extremt dåligt uppställda hundar, och bilder tagna från konstiga vinklar.
I övrigt sällar jag mig till kören av usch för schäfern, japanese chin och taxarna. Och Toy Spanieln (är det King Charles Spanieln? Den ska ju ha rätt kort nos....)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka