Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Nja, fast grupp 9 är ju just sällskapshundar med ganska olika ursprung. Shih tzu kanske inte behöver göra ett arbetsprov, de är ju inte gjorda för att arbeta;) Däremot har du ju RR som mycket väl skulle kunna gå ett vildsvinsprov eller något liknande med tanke på ursprunget, men jag tror inte att rasklubben är så intresserade(?)

Nja, fast grupp 9 är ju just sällskapshundar med ganska olika ursprung. Shih tzu kanske inte behöver göra ett arbetsprov, de är ju inte gjorda för att arbeta;) Däremot har du ju RR som mycket väl skulle kunna gå ett vildsvinsprov eller något liknande med tanke på ursprunget, men jag tror inte att rasklubben är så intresserade(?)

Jo men precis, det var det jag syftade på. Då kanske man skulle kunna hitta på något annat för de hundarna, typ en hjärn- och kroppskoll innan det går att utställningsmeritera. Eller jag vet inte. :D

Oh, som vanligt har jag tabbat mig. Jag menade inte alls att kritisera "ditt" inlägg utan mer en allmän fundering över vems ansvaret är och vad vi kan göra för att undvika att fastna i denna extrema avel. Oavsett ras.

Till alla som har sådana stora bekymmer om pälsmängden. Att pälsmängden har ökat, i alla fall det vi kan se på bilder från förr och nu, är väl i sig inget tecken på att rasen förstörs. Pälsmängden ökar dels pga bättre näring, bättre pälsvård ( och läs då även mer pälsvård) och att pälsarna idag skyddas mer än tidigare vid promenader eller utflykter i skogen. Om jag släpper en långhårig hund i skogen så kommer en hel del päls att rivas av mot stockar och stenar. Gör jag detta varje dag eller varje vecka eller bara en gång då och då? Ja där har man en stor skillnad i den pälsmängd som hunden uppvisar på foto. Jag tycker alltså att pälsmängden i sig inte är ett tecken på felaktig avel på dessa raser. Däremot om hunden inte kan springa på grund av smärtor, dålig balans eller underdimensionerade ben, nosar eller annat. Då har vi problem i rasen/ raserna. Och detta måste vi gemensamt ta ansvar för att arbeta bort.

Som valpköpare kan man inte göra så hemskt mycket men man kan låta bli att köpa valp på de extremavlade linjerna, man kan kolla hälsostatus på linjerna och man kan vägra att avla på sin hund om den inte uppfyller kraven och meriterats till fina representanter för rasen.

Som uppfödare kan man leta lite längre än till årets vinstrikaste hane i rasen för att ta en kull valpar. Man kan leta reda på linjer som var vinstrika för 30 år sedan, som inte alls drabbats av exteriöra överdrifter och som har erkänt god hälsa. Uppfödare kan också vägra leasa ut sin hanhund eller tik för avel på en hund de inte tycker uppfyller kraven eller som de ser inte skulle komplettera deras hund på ett bra sätt.

Sen kommer vi då till domarna, men det har jag ju redan skrivit om så det kan ni läsa dä, första inlägget på sidan fyra i tråden.

SKK och FCI och alla de andra kan också göra en del och SKK, NKK samt övriga nordiska klubbar har väl nu infört gemensamma riktlinjer för domare, vilket i mitt tycke är en bit på väg i alla fall.

Däremot ska man absolut inte göra som på Cruft's förra året. Då tog man in veterinärer som skulle godkänna domarens beslut om BIR- hundarna. Man letade då efter sjukdomar på hundarna, vad som helst alltså. Egentligen borde i mitt tycke vetrinärens genomgång göras före bedömningen och ev sjuka hundar plockas bort redan där och då. Dessutom borde veterinärerna endast leta efter de sjukdomar som är erkänt besvärliga inom respektive ras. OCH, aldrig att jag tycker det är ok att en veterinär får utesluta en hund för en åkomma som inte är ärftlig utan orsakats genom en olycka i unga år. För att veterinärerna ska få utesluta hundar för tex PRA, borde dessutom krävas att veterinärerna har den utrustning som krävs för att kunna konstatera sjukdomen, något de inte hade på Cruft's.

Självklart finns det annat än utställningar och det är ju lika viktiga tävlingar i dessa hundsporter. Men även där har man domare. Och även där har jag hört det gnys om problem med domare som är partiska osv. Vad kan man göra åt det? Och vad skulle hända om en schäfer, som den som visades som vinnare på Westminster, faktiskt skulle kunna genomföra ett lydnadsprov med godkänt resultat? Är han en bättre hund då?:devil:

Att jämföra med de här två, av tysk jaktmodell. Samma hund till höger.
20111231.jpg

De två andra är betydligt lättare i typen, har inte samma typ av huvud. Men fortfarande har de förbröst (även om det är klent på den i mitten) och ska ha en rejäl bröstkorg.

MEN så fint huvud den i mitten har!
(Nu vet jag ju inte aaaalls om det är så det "ska" vara såklart :D)

e på bilder från förr och nu, är väl i sig inget tecken på att rasen förstörs. Pälsmängden ökar dels pga bättre näring, bättre pälsvård ( och läs då även mer pälsvård) och att pälsarna idag skyddas mer än tidigare vid promenader eller utflykter i skogen. Om jag släpper en långhårig hund i skogen så kommer en hel del päls att rivas av mot stockar och stenar. Gör jag detta varje dag eller varje vecka eller bara en gång då och då? Ja där har man en stor skillnad i den pälsmängd som hunden uppvisar på foto.

[...]

Och vad skulle hända om en schäfer, som den som visades som vinnare på Westminster, faktiskt skulle kunna genomföra ett lydnadsprov med godkänt resultat? Är han en bättre hund då?:devil:

Första stycket: Bullshit. Pälsens längd är genetisk. En hund som inte kan röra sig i naturen utan att slita loss tussar av hår har inte en funktionell päls!

Andra stycket:
En döv, blind och trebent taxkorsning kan göra ett godkänt lydnadsprov. Det enda ett lydnadsprov bevisar är att föraren kan träna hund.

Första stycket: Bullshit. Pälsens längd är genetisk. En hund som inte kan röra sig i naturen utan att slita loss tussar av hår har inte en funktionell päls!

Andra stycket:
En döv, blind och trebent taxkorsning kan göra ett godkänt lydnadsprov. Det enda ett lydnadsprov bevisar är att föraren kan träna hund.

+1 på den.

när jag kollade igenom listan på BIR hundar skämdes jag lite för att jag har haft/är på väg att skaffa irl setter...

Din (?) var däremot jättefin!

KL

Överlag trodde jag att det skulle vara värre men visst sjutton är det många hundar som ser otroligt ofunktionella ut...

Snabbspolade lite på filmen som länkades i första inlägget och fy fan vilka dårar alltså... Inte konstigt att många hävdar att blandraser är friskare om man är lite okunnig.

Fast alltså, att en hund sliter ut sig för att den vill jobba ihjäl sig har ingenting med att dom glömmer bort att avla på utseende att göra. En "korrekt" (Beror på vem man frågar....) utställningscocker med samma jaktlust hade garanterat inte hållit bättre rent kroppsligt. Eller?

Jag är mycket väl medveten om att en utställningsavlad cocker kan vara en duktig stötande fågelhund. Jag har sett flera stycken på jaktprov, och några av dom fick faktiskt ;) godkänt. MEN, ingen ren utställningsavlad cocker jag sett på jaktprov har uppvisat dom egenskaper jag tycker dom ska göra. Även om arbetet varit godkänt. Till exempel tycker jag genomgående att dom går alldeles för stort. Och det är inte bara en lydnadsfråga.

Att mina bildjämförelser inte är korrekta pga stora skillnader mellan färgerna är ganska irrelevant, det är fortfarande samma ras oavsett färg. Och det är fortfarande inte en jakthundspäls.

Precis samma skillnad syns ju inom ESS.
jinx%20new%20champion%20web-2.jpg

nancybild6_redigerad-1.jpg

Skillnaderna är lika stora, och det finns liksom en anledning. Tycker jag :)

Jag tycker öronen blivit så läskiga när fästet börjar nere vid kinderna :o Sett annonser på blocket med cockerspaniel där öronen har samma gräsligt låga fäste.

MEN så fint huvud den i mitten har!
(Nu vet jag ju inte aaaalls om det är så det "ska" vara såklart :D)

Hon har egentligen inte ett fint huvud:D Hon har för smal och spipig nos, men jag tror faktiskt inte att det framkommer så tydligt på den bilden. Just den hunden hade nog aldrig fått ett Exc på utställning.

Pälsens mängd är genetisk. Men den påverkas också av de faktorer som jag skrev och mycket har hänt de senaste 100 åren inom dessa områden. Självklart har man inom många långpälsade raser avlat för att få mer päls men det i sig är inte ett fel. Om hunden fortfarande kan springa i skogen så är inte pälslängd eller mängd felaktig. Däremot kan vi väl säga att det är fel när en domare dömer bort en hund av en pälsras för att den har för liten päls?
Om man tycker att pälsen är för lång, och det är det enda problemet, så kan man lätt klippa av den, eller hur? Däremot kan man då inte ställa ut sin hund om den är av pälsras. Att en hund av pälsras sliter av tussar när den springer i skogen säger inte heller att den inte är fuktionell, den är troligen framtagen för andra förhållanden än svensk skog så det argumentet håller inte i mina ögon.

Angående schäfern, eller som du kommenterade en blind döv och trebent tax, så är det ju glädjande att vi har samma åsikt där.

Ja där ser man vad raskännedom betyder, jag tyckte nämligen som Red_Chili att hunden i mitten hade ett mycket snyggt huvud.;)

Jag förstår inte hur ni kan få den vinnande dalmatinern till dåligt vinklad i fram? Är inte den svenska sämre vinklad i sånt fall? Den ser ju betydligt rakare ut? Förklara gärna hur ni menar!

Jag har inte jämfört med den svenska utan tycker att de flesta hundarna på bilderna är väldigt oharmoniska med väldigt raka framställ och övervinklade bakställ. Många närmar sig schäfrarna, se bara den irlänska settern som sluttar i det närmaste som en räka.

Lång silkig päls vill man ha av en enda avledning - det är vackert. Fyller ingen jaktlig funktion, snarare stjälper. Och jag tror inte på någon annan anledning än att det är snyggt. Mer pälsvård nu förtiden, visst. Men man började nog inte selektera fram välpälsade djur för att man tyckte att det är roligt att borsta.

Lång kraftig päls fyller även andra fuktioner, tex är det värmeisolerande och det behövs ofta i kalla kala områden.

Men, och det var väl egentligen det som var viktigt, vilka fel har dagens hundar jämfört med raserna för ca 50år sedan. Schäfern syns ju väldigt tydligt och den är ju nu för tiden knappt en funktionsduglig hund. Men de andra felen? Och här får ni tycka vad ni vill naturligtvis men större pälsmängd kan i mina ögon knappast räknas som ett stort fel i en ras och om det nu är så så har jag personligen mycket hellre en amerikansk cockerspaniel med mycket päls än en boxer med andningssvårigheter eller en fet labbe. Så vi kanske kan ta och tänka igenom vilka "fel" som är svårast och vad vi/ man kan göra åt dem.

Fast problemet är ju inte pälsen i sig, utan vad som får stryka på foten när man medvetet väljer att avla på individers (extrema) utseende.

Tillägg: Jag skulle också föredra horribelt med päls före ex andningssvårigheter, men tänket bakom såväl pälsmonstern som plattnosarna är ju det samma. Man har prioriterat ett visst utseende framför en viss funktion.

Senast ändrad:

Jo, du har ju rätt om det gäller att avla endast på extremer. Men uppfödare som avlat dessa långhåriga raser har väl inte uteslutande gått på pälsmängd vad jag vet? Det finns väl inte någon långpälsras som ens finns påtänkt för extra bevakning av sundhet vid utställningar? Jo, kanske Chevalier King Charles förresten, fast där är ju inte pälsen särskilt imponerande så där kan man kanske inte säga att man avlat för päls, hum.

Om jag var uppfödare och jag ville para min tik ( av långhårig ras) och jag då hade två hanar att välja mellan: en med liten pälsmängd men helt korrekt i kropp, vinklar, mentalitet sundhet osv och en mycket välpälsad hane med samma kvaliteter i övrigt då skulle jag nog ta den som kompletterade min tik bäst om det sen är den med mycket eller den med mindre päls spelar ingen roll. Om däremot de jag kan välja mellan har några fel, tex felaktiga vinklar på bakbenen, felaktigt rörelsemönster eller en taskig attityd då är det ju ett självklart val, man tar den som har minst fel oavsett pälsmängden. Som jag ser det just när det gäller "pälshundarna" är väl problemet störst att domarna oftast premierar hundarna med störst pälsmängd i ringen.

Hälsoproblem av annan art ser jag som betydligt allvarligare, hjärtfel, ögonsjukdomar, hjärnhinneinflammation, epelepsi. OCD, andningsproblem osv borde man ju aldrig avla på i någon ras oavsett pälslag.

Senast ändrad:

Lång kraftig päls fyller även andra fuktioner, tex är det värmeisolerande och det behövs ofta i kalla kala områden.
Men de andra felen? Och här får ni tycka vad ni vill naturligtvis men större pälsmängd kan i mina ögon knappast räknas som ett stort fel i en ras och om det nu är så så har jag personligen mycket hellre en amerikansk cockerspaniel med mycket päls än en boxer med andningssvårigheter eller en fet labbe. Så vi kanske kan ta och tänka igenom vilka "fel" som är svårast och vad vi/ man kan göra åt dem.

Lång päls är inte lika med värmeisolerande. Polarhundarna har tjock underull och ihåliga hårstrån som innehåller isolerande luft. En flygande afganpäls känns inte som om den värmer på samma sätt.

Fetman på labben styr man som ägare. Vill du inte ha en fet labbe så mata den mindre. Det kan vara en väldigt sund hund under fläsket.

Men, och det var väl egentligen det som var viktigt, vilka fel har dagens hundar jämfört med raserna för ca 50år sedan. Schäfern syns ju väldigt tydligt och den är ju nu för tiden knappt en funktionsduglig hund. Men de andra felen? Och här får ni tycka vad ni vill naturligtvis men större pälsmängd kan i mina ögon knappast räknas som ett stort fel i en ras och om det nu är så så har jag personligen mycket hellre en amerikansk cockerspaniel med mycket päls än en boxer med andningssvårigheter eller en fet labbe. Så vi kanske kan ta och tänka igenom vilka "fel" som är svårast och vad vi/ man kan göra åt dem.

Lång kraftig päls kanske fyller en funktion, men lång silkig päls gör det inte. Dom vädertåligaste hundraserna har inte lång päls utan kraftig ull.

Givetvis håller jag med dig om att jag hellre har en pälsig hund än en som dör av syrebrist, men för mig personligen handlar det om vilka raser och vilken typ av hund jag brinner för och vill göra en skillnad för. Och hos min ras, Flatten, är inte största problemet att utställningshundarna är sjukare än jakthundar. Utan att man avlar på stora, håriga monster som ser ut som en new foundland i ansiktet. Dessa hundar är per automatik sämre jakthundar pga deras storlek och tyngd, dom håller helt enkelt inte lika bra. Men dom är inte sjukare i sig. (Förutom att man kan se mönster inom linjeavlande kennlar att höftdysplasi och katarakt dyker upp oftare där än hos någon annan uppfödare som tänker på att en stor avelsbas är bra för rasen i stort) Ungefär samma som hos labradorerna, att hundarna är feta är inte avelns fel utan sjuka skönhetsideal bland hundarna. (Sedan är det samma där att höft- och armbågsproblem anses mer förekommande inom uts. kennlarna. Och det beror oftast på matadoravel och linjeavel.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Stora shoppingtråden III
  • Miklem träns !
Tillbaka