Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)
Jag tycker att förutom rent anatomiska defekter så var påfallande många av hundarna väldigt omusklade. Dalmatinern t ex. Noll ryggmuskler och lår. Såg ut ungefär som min snart 13-åriga spondyloshund...
Påminner mig om några utställningar jag varit till där flera salukis fått som negativ kritik att de har "för mycket muskler".. Alltså. Hallå. Det är ju för sjutton
jakthundar.
Och för att gå tillbaka lite till afghanerna och pälsen... Tittar man på afghaner i ursprungsländerna, så inte sjutton har de så stora pälsar som vi ser i utställningsringarna här idag. Det är ju också otillåtet att klippa afghaner om de ska tävla lure coursing - för de får för stor fördel av att vara klippta.
Det om något talar ju för att pälsen faktiskt hindrar hunden. Det är väl då skitsamma om den faktiskt kan röra sig, om den kan springa, andas osv. Den blir fortfarande hindrad att röra sig pga sin enorma päls.
Det är tyvärr rätt knepigt att hitta gamla bilder på afghaner, tycker jag (kanske jag letar dåligt), men här är i alla fall en bild på en grupp afghaner från år 1913. "Lite" skillnad mot dagens afghaner.
Och visst, pälsen kan växa sig bättre med bättre pälsvård, mindre motion i skogar osv där hundarna "river sönder" pälsen osv, men är det värt det? Hittills har ingen afghanägare jag träffat pratat om att de vill gå och träna hundens muskler genom att traska offroad i skogen tex, just för att det sliter på pälsen. Promeneras det i skogen verkar det oftast vara på stigarna där. Om man inte har en gammal "pensionerad" och nedklippt afghan såklart. (självfallet finns det väl undantag, men min poäng är ändå att många afghaner
verkar hindras från att leva sina liv fullt ut, just pga sin päls).