Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Det undrar jag också. Jag tror inte någon ras behöver mer massa idag och småfeta eller feta hundar är inte vid god hälsa.

Samt att man i USA i väldigt många fall ger just afghaner alldeles för lite mat därför att de ska ha synliga höftknölar enligt standard och där tolkar man det tydligen som att hunden måste vara mager ( läs närmast sjukligt mager )för att motsvara standard.

Men för mig som är helt ny på det här med utställning, kan det verkligen vara så att det inte kan vara certregler för utställning som inte gäller i rasens hemland? Min ras har i alla fall några lägstakrav som ursprungslandet inte har, för de grenarna existerar inte där. Eller har jag missförstått dig?

Jag tycker att förutom rent anatomiska defekter så var påfallande många av hundarna väldigt omusklade. Dalmatinern t ex. Noll ryggmuskler och lår. Såg ut ungefär som min snart 13-åriga spondyloshund...

Det undrar jag också. Jag tror inte någon ras behöver mer massa idag och småfeta eller feta hundar är inte vid god hälsa.

Samt att man i USA i väldigt många fall ger just afghaner alldeles för lite mat därför att de ska ha synliga höftknölar enligt standard och där tolkar man det tydligen som att hunden måste vara mager ( läs närmast sjukligt mager )för att motsvara standard.
Men det är ju så det fungerar. Domare som inte har en aning om sambandet mellan form o funktion. Uppfödare som spelar med för att få rosetten.
När det gäller vinthundar har jag haft o tävlat med greyhounds samt varit veterinär på ett antal tävlingar.
PL

Senast ändrad:

Tyvärr så är det ju inte direkt ovanligt med hundstall och minimal träning när det gäller uppfödare med många hundar som bara jagar rosetter... och det syns som du säger.

Hon har egentligen inte ett fint huvud:D Hon har för smal och spipig nos, men jag tror faktiskt inte att det framkommer så tydligt på den bilden. Just den hunden hade nog aldrig fått ett Exc på utställning.

Men hon hade så fint uttryck ju! :D (och jag tycker mest att weimaraner brukar se stirriga och nästan läskiga ut :o)

Jag tycker att förutom rent anatomiska defekter så var påfallande många av hundarna väldigt omusklade. Dalmatinern t ex. Noll ryggmuskler och lår. Såg ut ungefär som min snart 13-åriga spondyloshund...

Påminner mig om några utställningar jag varit till där flera salukis fått som negativ kritik att de har "för mycket muskler".. Alltså. Hallå. Det är ju för sjutton jakthundar. :cool:

Och för att gå tillbaka lite till afghanerna och pälsen... Tittar man på afghaner i ursprungsländerna, så inte sjutton har de så stora pälsar som vi ser i utställningsringarna här idag. Det är ju också otillåtet att klippa afghaner om de ska tävla lure coursing - för de får för stor fördel av att vara klippta.
Det om något talar ju för att pälsen faktiskt hindrar hunden. Det är väl då skitsamma om den faktiskt kan röra sig, om den kan springa, andas osv. Den blir fortfarande hindrad att röra sig pga sin enorma päls.

Det är tyvärr rätt knepigt att hitta gamla bilder på afghaner, tycker jag (kanske jag letar dåligt), men här är i alla fall en bild på en grupp afghaner från år 1913. "Lite" skillnad mot dagens afghaner.
afgryhnd.jpg

Och visst, pälsen kan växa sig bättre med bättre pälsvård, mindre motion i skogar osv där hundarna "river sönder" pälsen osv, men är det värt det? Hittills har ingen afghanägare jag träffat pratat om att de vill gå och träna hundens muskler genom att traska offroad i skogen tex, just för att det sliter på pälsen. Promeneras det i skogen verkar det oftast vara på stigarna där. Om man inte har en gammal "pensionerad" och nedklippt afghan såklart. (självfallet finns det väl undantag, men min poäng är ändå att många afghaner verkar hindras från att leva sina liv fullt ut, just pga sin päls).

Fast det handlar inte om snygghet utan om funktion. En dalmatiner är en sporthund som ska kunna springa långt. En hund med svagheter i kroppsbyggnaden håller kanske inte så länge som en sporthund.

Tillägg: Även om dalmatinern idag tyvärr mest räknas som sällskapshund så är de ursprungligen till för mkt fysisk rörelse. och bör ju ha en kropp som tål det.

Det är jag fullt medveten om men lite raka vinklar medför INTE att hunden inte kan röra sig normalt.

Självklart skulle vi alla vilja få fram den perfekta kroppsbyggnaden, men en sådan hund finns ju inte.
Och den graden av "fel" som tex dalmatinern i länken har är verkligen inget som påverkar funktion på något sätt. Det kan jag nästan svära på utan att ens ha sett hunden i rörelse.

Jag har ju RR vars rasstandard är i princip samma som för dalmatiner och jag har sett hundar med alla möjliga varianter i typ och vinkling. Så länge det inte blir jätteextremt påverkar det inte märkbart.
Det är dessutom så mycket mer än vinklar som avgör hundens rörelser och om den kommer hålla på längre distans.

Jag tror att de raka framställen mest beror på hur man ställer upp hundarna.
Dock ett problem ändå, är detta vad man strävar efter?
PL

Nej det tror jag inte. Men just denna hund ansågs väl ha andra fördelar som vägde upp i jämförelse med motståndet.

Men för mig som är helt ny på det här med utställning, kan det verkligen vara så att det inte kan vara certregler för utställning som inte gäller i rasens hemland? Min ras har i alla fall några lägstakrav som ursprungslandet inte har, för de grenarna existerar inte där. Eller har jag missförstått dig?

Antar att du menar kelpie?
Jag tror jag har hört att kelipe är ett sådant undantag. På något sätt har de lyckats få med sig SKK i sina krav för utdelning av CERT och detta är något som har gett andra klubbar lite hopp. Även om det hittills blivit nej när de själva försökt.

SKK är överlag väldigt försiktiga med att reglera aveln på olika sätt. Det är svårt att ändra krav och det verkar som om de inte vågar/vill göra så mycket om inte rasens hemland går före.

Men generellt så ja. Det är extremt svårt att få SKK att godkänna cert/championatregler som inte gäller i rasens hemland. Det finns undantag men det finns också exempel på klubbar som försökt länge utan att lyckas.

SKK är överlag en ganska rigid förening som är svårt att åstakomma förändring inom. Min uppfattning iallafall.

SRRS (ridgeback) har i över ett år stridit för att få räknas som jakthundsklubb eftersom vi vill anordna egna viltspårsprov. Tydligen väldigt svårt att få till trots att rasen ligger i grupp 6, har sitt ursprung inom jakten och att en väldigt stor andel av hundarna tävlas inom viltspår..

Det undrar jag med och det är vad som är problemet. Man begränsar hundarnas liv för att ha något vackert att titta på. En timme i skogen med mig och varenda spetsmönster skulle behöva klippas alternativt pälsvårdas i timmar efteråt. Hur många orkar det varje dag?

Det finns en del galningar som gör det :eek: jag känner två...
jag har skojat om att det nog nästan kräver en diagnos :angel:
Min uppfödare berättade att när dom höll på som mest med kenneln och utställningar gick det åt två dagar i veckan enbart i pälsård:eek: Men de verkat få skita ned sig om de vill. Men hon håller med om att det oftast är smidigare att klippa ned dom om man inte ställer. Men värst att sköta ägt tydligen päls på utväxt. Är den lång och bra så ska det vara enklare än halvlångt.

Men jag tror precis som dig att de flesta anpassar sig efter pälsen tyvärr.

Eller när hundarna får gå omkring så här:

grooming-yorkshire-terrier.jpg

Detta måste begränsa hunden förutom vad det ska luggas. Jag vet ju hur ont jag får i hårbotten om jag haft håret uppsatt en längre tid.

Lite OT men jag träffade Rekyl mycket som unghund och han hade då inte mycket gemensamt med hunden från westminster. Så därför blev jag nyfiken när du skrev att din var efter en australienimport vilket jag har för mig Rekyl var.

Nja, Rekyl har ju ett väldigt svenskklingande kennelnamn så jag tror att han är svenskfödd.

Tillägg: Hans mamma är svensk och pappa är fransk/dansk såg jag nu.

Slut på OT:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka